Gå til innhold

Intervju med Peter Moore - les første post.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen linke til et troverdig sted som bekrefter at spillprodusenter må ha 50 gig med plass for å kunne lage bra spill i fremtiden og at HD-ingame videosnutter er noe utviklere ser på som viktig? Er den teorien riktig er 360 ute av gamet om 12 mnd. Kan noen linke til en troverdig kilde som kan bekrefte det?

Gjerne en utalelse fra en spillutvikler som vet hva han/hun snakker om.

Lenke til kommentar
Kan noen linke til et troverdig sted som bekrefter at spillprodusenter må ha 50 gig med plass for å kunne lage bra spill i fremtiden og at HD-ingame videosnutter er noe utviklere ser på som viktig? Er den teorien riktig er 360 ute av gamet om 12 mnd. Kan noen linke til en troverdig kilde som kan bekrefte det?

Gjerne en utalelse fra en spillutvikler som vet hva han/hun snakker om.

6214953[/snapback]

 

Er vel logisk at spill tar mere data som grafikken blir bedre.

At 360 klarer å lage bra spill med begrenset datalagring uten avhengig av hard disk på gammel dvd format.

Mot 50 gb data lagring pluss hard disk muligheter for catche.

 

Sier seg selv hva som er best her.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Skal PS3 bruke de 25-50GB som er på Blu-Ray diskene, kan nok folk belage seg på mye loading med kun 512MB minne. 9GB er ikke lite. Oblivion som i mine øyne er et stooort spill tar rundt 4.7GB hvis jeg ikke husker feil. Så det er god nok plass for denne generasjonen konsoller. I verste fall får jo utviklerne gi ut spillet på 2 DVD'er, noe som uansett ikke vil være noe dyrere for de enn en Blu-Ray disc. Så mye lagringsplass er godt for et par ting, pre-rendrede filmsekvenser og late programmerere. Ingen av de tingene er jeg fan av :)

Lenke til kommentar
Skal PS3 bruke de 25-50GB som er på Blu-Ray diskene, kan nok folk belage seg på mye loading med kun 512MB minne.

6215931[/snapback]

 

Det er akkurat det som er fint med hard disk catche. Siden PS3 har innebygget hard disk så kan produsentene bruke den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

De artikklene jeg har lest sier ganske enkelt at med den vekstraten størrelsen på spillene har hatt disse siste 8-10 åra, vil 9GB holde for gjennomsnittsspillet i minst 7-8 år ennå. Dessuten har komprimeringsteknologien blitt mye bedre, noe M$ brukt en del penger i, uten at jeg vet om dette er tatt i bruk på X360.

 

Dessuten siden både nintendo og M$ bruker dvd-formatet, er det dette majoriteten av spillutvikleren må forholde seg til. Tror dette kommer til å bremse en eventuel utvikling der 9GB blir for lite. Men det kommer vel noen japanske rpg'er stappfulle av CGI-sekvenser som som passerer både 2 og 3 dvd-plater på ps3...

 

EDIT:leif

Endret av qoutor
Lenke til kommentar
Kan noen linke til et troverdig sted som bekrefter at spillprodusenter må ha 50 gig med plass for å kunne lage bra spill i fremtiden og at HD-ingame videosnutter er noe utviklere ser på som viktig? Er den teorien riktig er 360 ute av gamet om 12 mnd. Kan noen linke til en troverdig kilde som kan bekrefte det?

Gjerne en utalelse fra en spillutvikler som vet hva han/hun snakker om.

6214953[/snapback]

 

Google etter David Braben uttalelser rundt slutten på September i 2005, så finner du en ihvertfall...

David Braben lagde Elite, Rollercoaster Tycoon... etc...

Lenke til kommentar
De som hadde PS2 gikk ikke til innkjøp av en Xbox360. Jeg kjenner ingen som har en Xbox360 faktisk. Tror Microsoft er In for a surprise ved PS3 lanseringen.

6161124[/snapback]

 

Beklager jeg overser resten av posten din fordi oppsummeringen er en klassiker. "De som hadde PS2 gikk ikke til innkjøp av en Xbox360. Jeg kjenner ingen som har en Xbox360 faktisk".

 

Ja da så. Økonomidivisjonen hos Microsoft skjelver når når de får vite det ;)

 

Dr Peedee

6161168[/snapback]

 

Jeg hadde PS2. men solgte den på finn for 2500 kr med masse spill på høsten. Så kjøpte jeg x360 til jul. Men det er jo meg da.

Lenke til kommentar
Det er jo litt surt at 360 må bruke den gamle dvd standarden til spill mens PS3 kan kose seg med 50GB.

Det betyr HD ingame videosnutter og mye annet bra.

6214909[/snapback]

Med nye video komprimering teknikker som WMV9 HD får man ganske mye HD video på en DVD9 plate, men jeg kan likevel se at akkurat dette kan bli et problem for DVD formatet. Personlig er jeg dog ikke noe særlig fan av FMV og jeg tror ikke det blir så mye behov for dette denne generasjonen mtp den grafikken XB360 og PS3 vil kunne levere.

 

Oblivion, som du nevner, tar opp 4.8GB (faktisk spill data), så det er ikke noe som med nød og neppe er blitt presset inn på en DVD. Videre så går halvparten av det til lyd og tale, noe som er uvanlig mye. Mtp den bra grafikken og store spillverden Oblivion byr på så er dette heller et eksempel som taler for DVD formatets "levedyktighet".

 

Jeg kan se at BR har et større potensiale og DVD formatet er et minus i boka til spill utviklerene som må jobbe innenfor denne grensen. Men det er nok heller et lite minus i forhold til de andre utfordringene dem står ovenfor og det er snakk om enormt mye tid og penger å fylle opp så mye data BR tilbyr (jeg er også redd for loade tiden med 2xBR kan bli problematisk). Nei, jeg tror neppe dette noe særlig problem før mot slutten av Xbox360's levetid.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er fint med hard disk catche. Siden PS3 har innebygget hard disk så kan produsentene bruke den.

6217493[/snapback]

Samme gjelder med Xbox360, men det er da kun dem som har HD som får glede av det (åpenbart).

6219012[/snapback]

 

Produsenter som lager spill til 360 må ta hensyn at spill skal virke uten bruk av hard disk, da det ikke er som standard.

Lenke til kommentar
Produsenter som lager spill til 360 må ta hensyn at spill skal virke uten bruk av hard disk, da det ikke er som standard.

6219250[/snapback]

Det betyr ikke at spill utviklerene ikke kan dra nytte av en HD. Oblivion har fordeler med HD. Men spillene må selvfølgelig fungere med eller uten HD og er en begrensing i så måte.

Lenke til kommentar

Kan jo legge til at en av sjefene i Tecmo mente at det var feil av MS å slippe xbox 360 med vanlig dvd, og ikke HD-dvd. Han sa at deres programmere begynte å få problemer med lagringskapasiteten i Dead or alive 4 grunnet at HD materiale i spillet tok veldig stor plass.

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at en av sjefene i Tecmo mente at det var feil av MS å slippe xbox 360 med vanlig dvd, og ikke HD-dvd. Han sa at deres programmere begynte å få problemer med lagringskapasiteten i Dead or alive 4 grunnet at HD materiale i spillet tok veldig stor plass.

6220046[/snapback]

 

Dropp heller HD fmv sier nå jeg. Grafikkmotorene er blitt så kraftige nå at jeg ikke ser noe behov for ferdig rendrede filmsekvenser. Men klart japanerne er jo gale etter sånt. Jeg for min del synes det er totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Tingen er nok det at DVD9 holder en god stund til. Men når vanlig DVD begynner å bli for lite - så vil nok spillutviklere benytte seg av HD-DVD. Jeg nekter å tro at DVD spilleren som er standard i XBOX 360 skal være en så stor flaskehals.

 

Hvis folk ikke har noen konkrete kilder som sier at dette ikke er tilfelle, så er det ikke vits å si bastant "nei det gjør de ikke" - fiks noen kilder. Jeg bare spekulerer her.

Lenke til kommentar
Kan noen linke til et troverdig sted som bekrefter at spillprodusenter må ha 50 gig med plass for å kunne lage bra spill i fremtiden og at HD-ingame videosnutter er noe utviklere ser på som viktig? Er den teorien riktig er 360 ute av gamet om 12 mnd. Kan noen linke til en troverdig kilde som kan bekrefte det?

Gjerne en utalelse fra en spillutvikler som vet hva han/hun snakker om.

6214953[/snapback]

 

Google etter David Braben uttalelser rundt slutten på September i 2005, så finner du en ihvertfall...

David Braben lagde Elite, Rollercoaster Tycoon... etc...

6218621[/snapback]

 

Her er to til som mener at det kan bli problematisk...

 

(http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=125925&vid=enable)

Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them. On the PS3, we're going to be using the majority of the space on those Blu-ray disks. So, online isn't really the best option in some instances.

- Mark Rein, Epic Software

 

(http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=446554)

"The 360 is a fantastic machine. I really really like it. The only thing, you know, that is going to cause trouble is the amount of storage space available on a DVD... thats really a problem."

- Art Director, The Darkness - Starbreeze (OXM podcast)

 

 

Ingen som har sagt at 360 blir dermed utdatert, mange gode spill vil gå fint inn på DVD9.

Poenget er bare ikke ta alt MS sier som god fisk, utviklerene vil kunne bruke ekstra plass til nyttige ting, når de først har den.. :)

 

DeCompression krever CPU-kraft, og ofte vil det kreve kvalitet nedgradering..

Doom 3 tror jeg, trengte 2 GB HD-plass til texturene, men mange opplevde lag og hakking selv om de hadde PC med rimelige krav.

Løsningen ble å pakke ut alle texturene fra zip-filen de lå i, da krevde spillet 5 GB HD-plass, har jeg lest på ett forum.

Klart utviklerene har større muligheter med større plass... :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Hvordan skal det da gå med PC spill? Det blir laaaang tid før Blu-Ray/HD-DVD blir regnet som standard på PC. Se bare hvor lang tid det tok før DVD ble standard som spill-medium på PC. I statene serveres jo fortsatt majoriteten av spill på DVD. Så hvis det blir et problem fom X360 må vi også regne det som et problem for PC'en....

Lenke til kommentar
Hvordan skal det da gå med PC spill? Det blir laaaang tid før Blu-Ray/HD-DVD blir regnet som standard på PC. Se bare hvor lang tid det tok før DVD ble standard som spill-medium på PC. I statene serveres jo fortsatt majoriteten av spill på DVD. Så hvis det blir et problem fom X360 må vi også regne det som et problem for PC'en....

6220193[/snapback]

 

Det går nok fint det. Spessielt med tanke på at alle PC'er har harddisk.

Men jeg er rimelig sikker på at dersom det var BD-rom i alle PC'ene, så ville mulighetene vært veldig store for at spillene tok i bruk den plassen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...