Gå til innhold

Intervju med Peter Moore - les første post.

Anbefalte innlegg

Codec'ene begge format støtter er akkuratt det samme, men forskjellen er minimumskravene til en blueray-spiller, den skal kunne levere 1080p, mens minimumskravene til HD-DVD-spiller er nede på 1080i/720p.

6177226[/snapback]

Nå snakker vi jo til de skikkelig "Videophile", KongRudi. Folk som kjøper sine 32 tommers HD-TV og sitter i vanlig stue avstand til TV'n vil ikke merke bæra forskjell. Min lille tanke.

Men merk at allerede de første HD-DVD filmene er levert i 1080p. Jeg tviler på at i framtiden vil produsentene lage skivene sine i dårligere kvalitet. Hva som er minimumskravet er en ting - men skal de konkurere med Blue Ray så fortsetter de nok i 1080p - slik de har startet.

Dette er en formatkrig jeg virkelig ikke liker. Jeg tror den forsinker utbredelsen - uansett hvem som går av med seieren.

Dr Peedee

EDIT: Teknologiske fremskritt er en ting. Men tenk hva den jevne forbruker gjør. Teknologien ga oss SACD og DVD-Audio. Bedre lyd. Bedre lyd enn CD. Og det i flere kanaler for de som vil. Hva er det folk gjør? De hører på MP3!! Hva selges det mest av og hva vil folk ha? MP3 - som er vesentlig dårligere enn CD. Sukk.

6177296[/snapback]

Det er dårlig plaster på såret at HD-DVD filmene har video 1080p, dersom spilleren din ikke er istand til å vise den oppløsningen, slik som endel førstegenerasjonspillere har, og senere vil bli tilbuds-deals.

Det er det jeg finner mest bekymringsfullt med minimumskravet til spilleren.

SACD (Sikkert DVD-Audio også) er veldig bra, men uheldigvis er det bare ca. 15.000 titler til SACD, og ca. 6000 DVD-Audio titler, nettopp fordi at folk ikke bryr seg om kvalitet, evt. ikke vet om formatene.

Er egentlig det jeg frykter mest skulle skje med Bluray/HD-DVD, selv om det tradisjonellt har vært enklere å få ett nytt filmformat igjennom en musikk-format.

SACD er forøvrig også støttet av PS3, håper mange kjøper seg surroundanlegg og tester det ut, så vi får flere titler, anbefaler Roxy Music SACD'n på det sterkeste. :)

Inne på noe der Dr. P. Folk vil styre hvilke format som vinner. Siden MS ikke har noe format, de støtter kun et som de mener er mest forbrukervennlig, velger jeg å stole på disse. BR virker dyrt, hypet og avansert av en eller annen grunn.

6177538[/snapback]

Microsoft, har utviklet iHD, som skal være menysystemet på hver eneste HD-DVD.

Er rimelig sikker på at dersom Bluray-konsernet, hadde valgt iHD istedenfor Sun Microsystems sitt javabaserte BD-J som standard menysystem.

Så tror jeg Microsoft hadde lagt seg på en annen linje, ang. forbrukerfiendtlighet.

Microsoft var også ett av de 15 selskapene som har utarbeidet lisensene for HD-DVD standarder, på utstyr og video.

Kan jo være at jeg er overdrevent paranoid, og tror at Microsoft også ønsker å tjene litt lisenspenger, mens de egentlig bare er snille sosialister som tenker på forbrukerene sitt beste og ikke bryr seg om sine konkurenter, men jeg tror ikke det. :-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dårlig plaster på såret at HD-DVD filmene har video 1080p, dersom spilleren din ikke er istand til å vise den oppløsningen, slik som endel førstegenerasjonspillere har, og senere vil bli tilbuds-deals.

Det er det jeg finner mest bekymringsfullt med minimumskravet til spilleren.

Tar poenget ditt. Men finner ikke det så bekymringsfullt. Vi er helt i starten av dette her, ekte 1080p TV'er og projektorer finnes det ikke så mye av ennå. Og etterhvert som teknologien utbrer seg så tror jeg neppe de som vil støtte HD-DVD vil legge seg på en dårligere linje enn Blue Ray. De med dagens HD-TV'er (=720p skjermer) kan jo kjøpe seg "minimumskravsspillere" hvis de skulle falle seg billigere da det strengt tatt ikke får utnyttet noe bedre åkke som. Men les følgende fra projektorcentral.com som er interessant (for projektor folket som virkelig blåser opp billedstørrelsen og skal kunne se svakheter):

In the last couple of days, several technical issues have been put to rest, at least for me. The first was the common accusation that the initial HD-DVD players like the Toshiba HD-A1 are deficient because they don't output "full 1080p" resolution, that they are "1080i only." I don't see this as a practical concern. All HD-DVD and Blu-ray discs will encode film-sourced material in full 1920x1080 progressive scan resolution at 24 frames per second, which is the film industry standard.

Unfortunately many folks are confusing 1080i acquisition with 1080i transmission. The primary reason we get interlacing artifacts in a 480i, 576i, or 1080i signal is that the frame was originally captured in interlaced format, with the odd scan lines and even scan lines being recorded at two different moments in time. When you reassemble two fields that are offset in time, you get jaggies, moire patterns, barber pole effects, and line twitter. That is not true of either HD-DVD or Blu-ray film transfers since the image is scanned progressively from a film frame that represents a single moment in time......

After hours of viewing three different HD-DVD movies there is simply no evidence of any artifact that might be attributed to the fact that the signal was transmitted in 1080i format. The picture is as clean, stable, and as artifact-free as it could be. There is no visible defect in the image that would be eliminated by switching to 1080p transmission.

...

A big question on many folks' minds has been this: Since the signal is encoded in 1920x1080 format, don't you need to fork over the big bucks and get a 1920x1080 native resolution projector to get the best results? Absolutely not. The 1920x1080 encoding and transmission format is of great benefit to projectors in every resolution class. Meanwhile, native 1080p projectors and HDTVs are over-hyped and over-priced in today's market.... Do you sacrifice a lot of the medium's potential by playing it on a lower resolution projector, like the popular 720p models today? Not at all. It is the amount of information in the signal, not the absolute number of pixels on the display

Dette fra en kjent review site for projektorer - skrevet av entusiaster for entusiaster - som har testet den første HD-DVD spileren og filmene. Og som sagt - de blåser jo bildet godt opp slik at svakheter kan lett sees. Denne artikkelen er en "must read" for alle projektorfolk med interesse for HD. Les den her:

http://www.projectorcentral.com/hd-dvd.htm

Nå er vi skikkelig off-topic. Men det er et spennende emne..

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Kjenner du ingen som har X360? Mener å huske at du snakket noe om at flere venner av deg hadde måttet få ny X360 pga feil, stemmer ikke det?

6170311[/snapback]

Begynner å bli ganske gammelt nytt at vår kjære Avean skrøner for å trøste seg selv..

Jeg synes også det var ærlig av Peter Moore og si følgende om HD-Dvd som kan kjøpes til 360 i høst.

"Hvis du planlegger å se filmer i HD-Dvd, så kjøp den. Hvis du ikke har tenkt å se slike filmer, ikke kjøp den."

Ærlig og rederlig. Har du bruk for det, skaffer du det. Vi skal ikke prakke på deg dyre ting du muligens ikke trenger.

Synes Peter Moore er et frisk pust i bransjen, og undrer litt på hvordan den tatoverte kroppen hans ser ut om 10-15 år :)

6170580[/snapback]

Det jeg også mener! Prisen på XBOX 360 hadde nok svidd mer hadde MS tvingt på oss en HD-DVD spiller nå. Jeg er glad i film, veldig glad i film. Og frem til neste måned har jeg sett alt på helt vanlig SDTV. Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis kommer til å gå til innkjøp av HD-DVD spiller av den enkle grunn at jeg skaffer meg HDTV. Det gjenstår å se. Men poenget er at jeg kan velge selv.

Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray.

Så enkelt er det faktisk, HD-DVD har lavere krav til kvalitet, ergo formatet er det ett dårligere HD-format, DVD er enda dårligere enn det.

Derfor har mange lyst på Bluray.

Akkuratt på samme måte som mange ønsker å kjøre bil, selv om man kan fint klare seg med å kjøre moped, eller sykle.

6176788[/snapback]

Eg skal ikkje seie noko om bildekvaliteten på HDDVD vs. Blu-Ray da eg ikkje har testa nokon av dei, men dei som har testa den første HDDVD-spelaren virker godt fornøyd.

Om du er opptatt så opptatt av bildekvaliteten tviler eg på at det er lurt å kjøpe PS3 for å spele av filmane dine. Blu-Ray-spelaren i den er sikkert ikkje den beste (bare sjå på DVD-spelaren i PS2).

6176897[/snapback]

DVD spillerene i 1. generasjon PS2 maskiner var helt forferdelige. Makan til dårlig avspiller skulle man leite lenge etter.

Uansett, når HDTV er i hus, kommer jeg nok til å teste noen WMV9 HD filmer, bare for å få testet om det er så stor forskjell. Er det dèt, går jeg mest sannsynlig til innkjøp av HD-DVD spiller.

Lenke til kommentar
Uansett, når HDTV er i hus, kommer jeg nok til å teste noen WMV9 HD filmer, bare for å få testet om det er så stor forskjell. Er det dèt, går jeg mest sannsynlig til innkjøp av HD-DVD spiller.

Har du stor nok TV så er forskjellen markant, både i skarphet og ikke minste dybdeskarphet bildet. Har selv testet med nedlastet 720p innhold fra PC til HDTV'n, og det er virkelig forskjell. Dog, har du fra før en god DVD spiller med upscaling til 720p, så vil du kanskje være godt vant fra før og forskjellen føles ikke så enorm. Men den er der.

Dr Peedee

Lenke til kommentar

Det man kan lære av årets E3 er at endelig har virkeligheten hentet opp Sony, og de bør gå i tenkeboksen når det gjelder sin totalt manglende evne til å "manage expectations".

Sony spilte dirty på E3 2005, og nå betaler de prisen.

Microsoft valgte å vise virkelighet i 2005 og nå høster de gevinsten.

Lenke til kommentar
Det man kan lære av årets E3 er at endelig har virkeligheten hentet opp Sony, og de bør gå i tenkeboksen når det gjelder sin totalt manglende evne til å "manage expectations".

Sony spilte dirty på E3 2005, og nå betaler de prisen.

Microsoft valgte å vise virkelighet i 2005 og nå høster de gevinsten.

6181559[/snapback]

Godt poeng Heales.
Lenke til kommentar
http://www.eurogamer.net/tv_video.php?playlist_id=490&s=l

Intervju med Chris Lewis & Neil Thompson.

I dette intervjuet tar Chris Lewis opp poenget jeg også har kommet frem til:

XBOX 360 tvinger ikke forbrukere til å legge ut et par hundre $ ekstra for en High Def DVD spiller det ikke er sikkert de kommer til å bruke.

6213714[/snapback]

Heldigvis, har vi ett snillt selskap her i verden.

Det blir gale nok når onde Sony slipper sin maskin, de har som kjent ansatt kriminelle gjenger, som kommer til å gå rundt i elktrokjedene og hamre løs med balltre på alle som nekter å kjøpe PS3'en. ;)

Lenke til kommentar
http://www.eurogamer.net/tv_video.php?playlist_id=490&s=l

Intervju med Chris Lewis & Neil Thompson.

I dette intervjuet tar Chris Lewis opp poenget jeg også har kommet frem til:

XBOX 360 tvinger ikke forbrukere til å legge ut et par hundre $ ekstra for en High Def DVD spiller det ikke er sikkert de kommer til å bruke.

6213714[/snapback]

Er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe en PS3. Det er ikke bare filmselskap som skal ta ibruk Blueray nå i framtiden men spillutviklere også. De får mer plass til innhold noe som er veldig viktig hvis de skal levere ordentlig High Definition materiale.

Dessuten så selger Sony maskinen med mye tap som de gjorde med PS2 også.

Lenke til kommentar

6214390[/snapback]

Skal de ha cred for det, eller?

6214471[/snapback]

Nei men maskinen kunne vært mye dyrere og teoretisk får du maskinen med blueray gratis omtrent.

Lenke til kommentar
Er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe en PS3. Det er ikke bare filmselskap som skal ta ibruk Blueray nå i framtiden men spillutviklere også. De får mer plass til innhold noe som er veldig viktig hvis de skal levere ordentlig High Definition materiale.

Kan du kanskje forklare oss hva "ordentlig High Definition materiale" er og hvorfor Blueray er så veldig viktig for å oppnå dette?

Lenke til kommentar

6214390[/snapback]

Skal de ha cred for det, eller?

6214471[/snapback]

Nei men maskinen kunne vært mye dyrere og teoretisk får du maskinen med blueray gratis omtrent.

6214513[/snapback]

Da tenker jeg alle som lager stand-alone BR-spillere trykker Sony til sitt bryst.

Lenke til kommentar
Kan du kanskje forklare oss hva "ordentlig High Definition materiale" er og hvorfor Blueray er så veldig viktig for å oppnå dette?

6214694[/snapback]

Du vil ikke få se ingame video fra spill blandt annet.

Ta Oblivion som de nok jobbet ræva av seg for å stappe den inn i en vanlig dvd plate.

Med BR disker trenger ikke spillprodusenter komprimere og jobbe mot noen få GB. Her har de 50GB de kan boltre seg i.

360 spill vil nok ikke komme på HD-DVD plater da den innebygde spilleren ikke støtter det.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Mener bestemt at ikke Oblivion er presset inn på Cden. Meg bekjent så er det ingen produsenter som none gang har brukt mer enn 70 % av kapasiteten.. Var en flott tråd om dette her for litt siden..

6214848[/snapback]

Mange spill fra xbox 1 som faktisk bruker alt av dvd platen. Det er nok et problem for produsenter at de har en grense hvor mye data de kan lagre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...