Snorre Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Helt utrolig. Er det ikke en moderator som kan ta seg av Avean? 6170427[/snapback] Eeeehm. Jo tja. Skal nok kunne gå ann. Problemet er at man ikke kan gi advarsler på grunnlag av meninger og feilaktige utsagn. Men alle regelbrudd skal straffes så dersom noen ser noe bruk rapporterknappen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Å "ta seg av" Avean vil være et stort feilgrep. Jeg forventer litt humor når jeg kommer innom forumene! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg ser ikke humoren i å holde på slik. Mer enn 50% av grunnen til min forhåndsbestilling av PS3 er også BluRay. Hvorfor det egentlig? Hva skal du med BR, liksom? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Du må da lære å le av andre Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg ser ikke humoren i å holde på slik. Mer enn 50% av grunnen til min forhåndsbestilling av PS3 er også BluRay. Hvorfor det egentlig? Hva skal du med BR, liksom? 6175338[/snapback] Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray. Så enkelt er det faktisk, HD-DVD har lavere krav til kvalitet, ergo formatet er det ett dårligere HD-format, DVD er enda dårligere enn det. Derfor har mange lyst på Bluray. Akkuratt på samme måte som mange ønsker å kjøre bil, selv om man kan fint klare seg med å kjøre moped, eller sykle. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg er nå ikke så sikker på om "mange" har lyst på BR. For meg og de fleste andre er DVD mer enn god nok kvalitet. De fleste har foreløpig ikke råd til svindyre HDTVer uansett. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray.Så enkelt er det faktisk, HD-DVD har lavere krav til kvalitet, ergo formatet er det ett dårligere HD-format, DVD er enda dårligere enn det. Derfor har mange lyst på Bluray. Akkuratt på samme måte som mange ønsker å kjøre bil, selv om man kan fint klare seg med å kjøre moped, eller sykle. 6176788[/snapback] Eg skal ikkje seie noko om bildekvaliteten på HDDVD vs. Blu-Ray da eg ikkje har testa nokon av dei, men dei som har testa den første HDDVD-spelaren virker godt fornøyd. Om du er opptatt så opptatt av bildekvaliteten tviler eg på at det er lurt å kjøpe PS3 for å spele av filmane dine. Blu-Ray-spelaren i den er sikkert ikkje den beste (bare sjå på DVD-spelaren i PS2). Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray.Så enkelt er det faktisk, HD-DVD har lavere krav til kvalitet, ergo formatet er det ett dårligere HD-format, DVD er enda dårligere enn det. Derfor har mange lyst på Bluray. Akkuratt på samme måte som mange ønsker å kjøre bil, selv om man kan fint klare seg med å kjøre moped, eller sykle. 6176788[/snapback] Om du er opptatt så opptatt av bildekvaliteten tviler eg på at det er lurt å kjøpe PS3 for å spele av filmane dine. Blu-Ray-spelaren i den er sikkert ikkje den beste (bare sjå på DVD-spelaren i PS2). 6176897[/snapback] Akkurat det de har det jo blitt spekulert i mye. Endret 25. mai 2006 av Mala Lenke til kommentar
ttt Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Om du er opptatt så opptatt av bildekvaliteten tviler eg på at det er lurt å kjøpe PS3 for å spele av filmane dine. Blu-Ray-spelaren i den er sikkert ikkje den beste (bare sjå på DVD-spelaren i PS2). 6176897[/snapback] Akkurat det de har det jo blitt spekulert i mye. 6176931[/snapback] Og sikkert med god grunn. Eg vil tru at Sony sparer på å sette inn ein dårleg Blu-Ray-spelar. I tillegg er første generasjons produkter av denne typen sjeldan av topp kvalitet (jf. den første HDDVD-spelaren som til tross for god bildekvalitet har rom for forbetring). Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Med tanke på at MS slipper ein ekstern HD-DVD til boksen, er jo sjangsen for at denne holder høg kvalitet større også? Denen MÅ de ikkje lever til alle boksene sine, men det er lagt opp til at kunden skal kune ha valget. Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Om du er opptatt så opptatt av bildekvaliteten tviler eg på at det er lurt å kjøpe PS3 for å spele av filmane dine. Blu-Ray-spelaren i den er sikkert ikkje den beste (bare sjå på DVD-spelaren i PS2). 6176897[/snapback] Akkurat det de har det jo blitt spekulert i mye. 6176931[/snapback] Og sikkert med god grunn. Eg vil tru at Sony sparer på å sette inn ein dårleg Blu-Ray-spelar. I tillegg er første generasjons produkter av denne typen sjeldan av topp kvalitet (jf. den første HDDVD-spelaren som til tross for god bildekvalitet har rom for forbetring). 6176989[/snapback] Ikke bare sparer Sony penger på dette, men all logikk tilsier at en svak Bluray spiller i PS3 nærmest vil være et krav fra Sonys støttespillere blant produsentene av Blurayspillere i den nye formatkrigen. Prisen på en Blurayspiller vil i USA begynne på 1000$ - da sier det seg selv at Sony ødelegger for sine allierte ved å selge en knallspiller +++ for bare 600$. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray. Følgende Codecs kan brukes på Blue Ray: MPEG-2 Microsoft Video Codec 1 (aka VC1, WMV HD, etc.) H.264 / MPEG-4 AVC Følgende Codecs kan brukes på HD-DVD: MPEG-2 Microsoft Video Codec 1 (aka VC1, WMV HD, etc.) H.264 / MPEG-4 AVC Ingen forskjell med andre ord. Så langt er de HD-DVD skivene som er ute er forøvrig også i 1920x1080p. (Så da blir det opp til HD-DVD spilleren din å scale til det formatet HD-TV'n din liker best). Blue Ray platene kan lagre mere data (50Gb vs 30Gb i dual layer), ergo kan du ha flere timer med høykvalitetsinnhold. Men det er bakdeler med Blue Ray også. (Kostnader både på produksjon av spillere og plater, lettere å skade platene). Åkke som, folk med HD-TV/projektor har ingenting å tape med HD-DVD billedmessig. Personlig er jeg usikker på hvilket format som jeg ønsker skal vinne. HD-DVD virker så langt mere forbruker vennelig. Men Blue Ray lagrer mer. Dr Peedee Lenke til kommentar
ttt Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Med tanke på at MS slipper ein ekstern HD-DVD til boksen, er jo sjangsen for at denne holder høg kvalitet større også? Denen MÅ de ikkje lever til alle boksene sine, men det er lagt opp til at kunden skal kune ha valget. 6177021[/snapback] Det kan godt vere at den blir ein god HDDVD-spelar ja. HDDVD har jo tross alt vore på markedet ei stund når denne kjem ut. Så dei kan lære av feila i første generasjons avspelarane. Men det spørs om ikkje MS vil prioritere lav pris framfor høg kvalitet, eller om dei klarer å finne ein middelveg. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Men så kan man jo stille seg spm. om all denne plassen er nødvendig? Ihvertfall inenfor film og spill. Klart det hadde vert max å kunne smelle 50 deilig GB inn på ein backup plate f.eks. Da hadde man ihvertfall begrenset antall plater betydelig. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Med tanke på at MS slipper ein ekstern HD-DVD til boksen, er jo sjangsen for at denne holder høg kvalitet større også? Denen MÅ de ikkje lever til alle boksene sine, men det er lagt opp til at kunden skal kune ha valget. 6177021[/snapback] Det kan godt vere at den blir ein god HDDVD-spelar ja. HDDVD har jo tross alt vore på markedet ei stund når denne kjem ut. Så dei kan lære av feila i første generasjons avspelarane. Men det spørs om ikkje MS vil prioritere lav pris framfor høg kvalitet, eller om dei klarer å finne ein middelveg. 6177067[/snapback] Var det rundt 200 USD denne skulle ligge på? Kor mye ligger HDDVD spillere på sånn generelt? Litt for lat til å sjekke..mekker på heimeeksamen as we speak Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Ikke bare sparer Sony penger på dette, men all logikk tilsier at en svak Bluray spiller i PS3 nærmest vil være et krav fra Sonys støttespillere blant produsentene av Blurayspillere i den nye formatkrigen.Prisen på en Blurayspiller vil i USA begynne på 1000$ - da sier det seg selv at Sony ødelegger for sine allierte ved å selge en knallspiller +++ for bare 600$. 6177035[/snapback] Skulle akkurat til å si dette; Sony risikerer å miste all støtte fra samarbeidende hardwareprodusenter hvis en 'billig' PS3 leverer samme kvalitet som en standalone-spiller. Skjer dette så er Blu-ray-formatet dødt; ingen vil finne på å kjøpe filmer i en standard som kun støttes av en hardwareprodusent. Men at PS3 en stund kommer til å være den billigste måten å oppleve Blu-ray på er jo godt mulig. Når det gjelder kvalitetsforskjeller mellom HD-DVD og Blu-ray så er denne i beste fall veldig liten. Begge to støtter samme oppløsninger, forskjellen ligger i at Blu-ray har mer lagringskapasitet, men for en vanlig film så vil max kvalitet ikke være i nærheten av å fylle en hel HD-DVD. Med andre ord så er det 'kun' potensialet for masse ekstramateriale og eventuelt flere filmer på en fysisk plate som er Blu-ray sin fordel i så måte. Samme film med en god avspiller (og samme utgangspunkt/encoding) vil sannsynligvis se kliss lik ut på HD-DVD og Blu-ray. Endret 25. mai 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Eneste formatet 'come november' som garanterer film i samme kvalitet som de beste (og kostbare) TV/prosjektorer på markedet idag er Blueray. Følgende Codecs kan brukes på Blue Ray: MPEG-2 Microsoft Video Codec 1 (aka VC1, WMV HD, etc.) H.264 / MPEG-4 AVC Følgende Codecs kan brukes på HD-DVD: MPEG-2 Microsoft Video Codec 1 (aka VC1, WMV HD, etc.) H.264 / MPEG-4 AVC Ingen forskjell med andre ord. Så langt er de HD-DVD skivene som er ute er forøvrig også i 1920x1080p. (Så da blir det opp til HD-DVD spilleren din å scale til det formatet HD-TV'n din liker best). Blue Ray platene kan lagre mere data (50Gb vs 30Gb i dual layer), ergo kan du ha flere timer med høykvalitetsinnhold. Men det er bakdeler med Blue Ray også. (Kostnader både på produksjon av spillere og plater, lettere å skade platene). Åkke som, folk med HD-TV/projektor har ingenting å tape med HD-DVD billedmessig. Personlig er jeg usikker på hvilket format som jeg ønsker skal vinne. HD-DVD virker så langt mere forbruker vennelig. Men Blue Ray lagrer mer. Dr Peedee 6177059[/snapback] Codec'ene begge format støtter er akkuratt det samme, men forskjellen er minimumskravene til en blueray-spiller, den skal kunne levere 1080p, mens minimumskravene til HD-DVD-spiller er nede på 1080i/720p. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Codec'ene begge format støtter er akkuratt det samme, men forskjellen er minimumskravene til en blueray-spiller, den skal kunne levere 1080p, mens minimumskravene til HD-DVD-spiller er nede på 1080i/720p. 6177226[/snapback] Nå snakker vi jo til de skikkelig "Videophile", KongRudi. Folk som kjøper sine 32 tommers HD-TV og sitter i vanlig stue avstand til TV'n vil ikke merke bæra forskjell. Min lille tanke. Men merk at allerede de første HD-DVD filmene er levert i 1080p. Jeg tviler på at i framtiden vil produsentene lage skivene sine i dårligere kvalitet. Hva som er minimumskravet er en ting - men skal de konkurere med Blue Ray så fortsetter de nok i 1080p - slik de har startet. Dette er en formatkrig jeg virkelig ikke liker. Jeg tror den forsinker utbredelsen - uansett hvem som går av med seieren. Dr Peedee EDIT: Teknologiske fremskritt er en ting. Men tenk hva den jevne forbruker gjør. Teknologien ga oss SACD og DVD-Audio. Bedre lyd. Bedre lyd enn CD. Og det i flere kanaler for de som vil. Hva er det folk gjør? De hører på MP3!! Hva selges det mest av og hva vil folk ha? MP3 - som er vesentlig dårligere enn CD. Sukk. Endret 25. mai 2006 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Inne på noe der Dr. P. Folk vil styre hvilke format som vinner. Siden MS ikke har noe format, de støtter kun et som de mener er mest forbrukervennlig, velger jeg å stole på disse. BR virker dyrt, hypet og avansert av en eller annen grunn. Egentlig er det ikke så nøye siden jeg tror ikke framtiden ligger på disk. BR og HD-DVD vil bli de siste optiske og de vil eksistere side om side. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg ser ikke humoren i å holde på slik. Mer enn 50% av grunnen til min forhåndsbestilling av PS3 er også BluRay. Hvorfor det egentlig? Hva skal du med BR, liksom? 6175338[/snapback] Grunnen er at jeg er en hardbarka hjemmekinoentusiast. Med full surround og et bildet på mer enn 2m bredde fra en HD-Ready projektor. JA, jeg bruker ekstra penger på å kjøpe Superbit-utgaver av filmer. Dette er filmer som er strippet for ekstramateriale og all plassen på platen er viet til bedre bilde. Og ja, vi ser god forskjell på slike dvd-er på utstyr som jeg har i min kino. Derfor ser jeg fram til både HD-Dvd og BluRay. De første HD-Dvd-spillerne som er kommet er faktisk en enkel pc. Åpner man spilleren kan man sette drevet rett inn i en pc, og det virker der. Xbox 360 er en pc, og drevet som leveres vil levere tilsvarende bilde som dagens første spillere. De første bluray-spillerne vil heller ikke være av optimal kvalitet. PS3 vil ikke stille seg særlig langt bak de vanlige stand-alone spillerne. Slik var det da PS2 kom også. Den som dvd-spiller var ikke langt bak i kvalitet i forhold til de spillerne en kjøpte andre steder. Klar i dag det er stor forskjell, men det er det også på min Denon 3910 dvdspiller i forhold til de første dvd-spillerne som kom på slutten av 90-tallet. Dermed blir det både egen state of the art BluRay spiller eller HD-dvd spiller (alt etter hvem som vinner krigen, eller en hybridspiller) når den tid kommer. Men Xbox 360 og PS3 blir min inngangsbillet i high definition filmverden denne høsten. Og ja, jeg er klar over at ikke alle vil se forskjell på vanlige dvd-er og HD-film. Men for oss i hjemmekinohobbyen er dette noe vi har ventet på lenge. http://www.sonypictures.com/cthe/superbit/...s_superbit.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå