Gå til innhold

Hvilke mellomringer til 50 mm F/1.8?

Anbefalte innlegg

Har tidligere blitt anbefalt Nikkor AF-D 50mm F/1.8 til Nikon D70s. Dette objektivet skulle være veldig bra (sett i forhold til pris) til både portrettbilder og macro. Men det ble poengtert at jeg måtte kjøpe mellomringer for å kunne benytte det til macro.

Da jeg er "grønn" på området, lurer jeg på hvilke mellomringer det er snakk om, hvor de kjøpes (finner ikke mellomringer på Japan Photo) og til hvilke pris.....

Håper på snarlig respons, da bestillingen fra Japan Photo er nær.....

Mvh

Arh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser mange som har det objektivet og er veldig fornøyd. jeg var imidlertid å så på et i en fotobutikk i Stavanger og syntes det var litt for spinkelt bygd og har derfor mest lyst å gå for et 50mm 1.4 som koster et par lapper ekstra.

Mellomringer finner du bl.a på fotovideo.

Lenke til kommentar
Regner med det du er ute etter er det samme som "Close-up filter"

For at det skal passe på objektivet på filterstørrelsen som på objektivet.

Her står det at filterdiameteren er 52 mm.

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6174

6166346[/snapback]

Nope.

Close-up filter er glassfiltre en fester i filtergjengene foran objektivet, mens mellomringer er glassløse ringer med husbajonett på den ene siden og objektivbajonett på den andre som festes mellom objektiv og kamerahus for å øke avstanden mellom objektivets optiske midtpunkt og billedbrikken.

I praksis har de samme effekt på fokusavstanden - med en av dem montert vil du få flyttet fokusområdet fra å gå fra f.eks 30cm til uendelig til å gå fra 15cm til en meter, dette avhenger av styrke på filteret/lengde på ringen og objektivets egenskaper. Mens mellomringene bare fører til et visst lystap, er det viktig å legge litt tanke i kjøp av close-up filtre til seriøs bruk da den optiske kvaliteten varierer fra håpløs til meget brukbar.

Hvis du vil oppnå 1:1 forstørrelse med Nikons 50mm 1.8D må mellomringer med tilsammen 50mm forlengelse, i denne tråden finner du mer informasjon om makromuligheter for Nikon.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...