Gå til innhold

Fly-simulator (spill og utstyr) - anbefaling


Anbefalte innlegg

Jeg har en morfar på noen og 70 år som har kjøpt seg fullt utstyr fra DELL, og gjett hva, han er tidligere pilot i SAS og Scanair.

 

Hvis vi nå skal kjøpe et flysimulator-spill, hvilket er det beste å starte med? Det er nok vanlige flytyper (737, A800) som er mest aktuelt her, ikke krigsfly og slike ting. Ennå!

 

Husk at han er jo 70 år og ikke spesielt flink med data per dags dato, men det kommer seg. Vet at man kan kjøre flight-simulator med tastatur, men kan man ikke kjøpe en slags joystick til herligheten? Hadde vært veldig glad for innspill og hjelp til dette.

 

Har en dobbel 2,8GHz CPU

2048 MB RAM

320GB HD

256MB PCIe nVidiaT GeForce 7300 Turbocache (burde vel holde til vanlig bruk?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil da anbefale Ms Flightsimulator 2004. Det er blitt ganske billig. Det finnes også massevis av addons, både freeware og payware.

 

Når det gjelder hardware så regner jeg med at det er joystick du sikter til. Da vil jeg anbefale Saitek X45 til ca 700,-

Lenke til kommentar

Av joystick, så burde han nesten få seg de 3 som er på toppen på lista her.

Koble de sammen, så blir det sikkert det som ligner mest på et fly for en x-flyver.

Finnes nok andre, bedre ting også, men jeg er ikke så oppdatert innen flysim verdenen.

Du kan jo spør på flightsim.no?

 

Og av simulatorer, så ville jeg enten gått for Flight Simulator 2004 (evt. vente på Flight Simulator X som kommer i slutten av året).

Eller X-Plane.

Litt vanskelig å få til, men skal være mer realistisk enn flighsim.

Lenke til kommentar

FS2004 kan være fantastisk - men det krever at du legger inn ganske mange tilleggspakker, det er verken særlig realistisk eller pent å se på "out of the box". Det fine er at svært mange add-ons er gratis! Anbefaler deg å besøke flightsim.no for informasjon, ellers er avsim.com det ultimate stedet å laste ned freeware-addons, der finner du så godt som ALT. Det tar litt tid å sette seg inn i alt sammen, så det lønner seg å spørre noen som har peiling.

 

Lister opp noen payware-pakker, i tilfelle han har litt penger å bruke, som tar realismen og det visuelle lenger:

 

Grafiske:

 

Activesky 6 - utrolig bra værsimulering, standard FS2004 har store problemer med bla vindsimulering og visibility.

Flight Environment - bedre vann, skyer, osv...

Ground Environment - forbedrede bakketeksturer og autogen (hus, trær)

 

Ellers finnes det utallige pakker som meget nøyaktig dekker de aller fleste flyplasser og steder en skulle ønske å fly til.

 

Annet:

 

FS Passengers - fantastisk add-on som gjør at du kan frakte passasjerer og drive ditt eget flyselskap. Realistisk input fra passasjer ved f.eks turbulens eller dårlig vær, du kan servere og underholde ombord, og får poeng etter hvor bra flyvningen din er. Feil og skader på flyet er også mulig, plutselig knuser et vindu i 35000 fot og du må ned så fort som mulig for ikke å skade passasjerene.

 

Fly:

Flyene som følger med FS2004 er ikke spesielt realistiske, så om du bare skal gjøre ett innkjøp i tillegg til simulatoren, invester i en add-on. Det finnes mange dedikerte utviklere for fly, og de beste simulerer så godt som alle flysystemer, i tillegg til flyegenskaper som ikke står langt tilbake fra virkeligheten. Spør morfaren din om hvilke(t) fly han har flydd, sjansen er stor for at det finnes et utmerket add-on for det.

 

Nevner noen:

 

PMDG er kjent for de beste simuleringene av 737-NG (-600,-700,-800,-900) og 747-400. Snart kommer en MD-11.

Wilco/FeelThere har først og fremst en knallbra 737-300,400 og 500, altså forrige generasjon 737.

Coolsky for MD-80, en god, gammel slager :)

 

Finnes mange, mange, flere. Gode produsenter er Level-D (kanskje tidenes beste add-on med sin 767), Commercial Level Simulations, JustFlight, Flight One Software og CaptainSim, og sikkert noen jeg har glemt.

 

Gratis:

 

EditVoicePack Obligatorisk for mer realistisk ATC (air traffic control = flyveledere)

Ellers er det obligatorisk å laste ned (gratis!) enormt forbedret scenery av Norge og norske flyplasser, gå til filbiblioteket på flightsim.no, der finner du mye.

 

Av joysticks så regner jeg med han vil foretrekke yoke, denne er fin.

Ellers har du jo Track-IR som følger bevegelsene du gjør med hodet, slik at du fritt kan se deg rundt inne i 3d-cockpit'en, skal visstnok være en helt ny opplevelse.

 

Vet dette ble mye. Uansett, det TAR en del tid å sette seg inn i FS2004 hvis du vil ha en realistisk opplevelse, men det er verdt det. :)

 

Legger ved noen bilder jeg har tatt før, for øvrig, FS2004-mappa mi tar over 50GB :) JPG-kvaliteten er så-som-så

 

Piper Super Cub over Sør-Sveits, med fotorealistisk addon, Switzerland Professional, helt fantastisk.

post-21088-1148384693_thumb.jpg

Cirrus SR22 i mindre godt vær, sånn ser det ut med Activesky

post-21088-1148384713_thumb.jpg

God utsikt

post-21088-1148384720_thumb.jpg

SN Brussels RJ-85 over Zürich

post-21088-1148384767_thumb.jpg

Cockpitview fra PMDG's Boeing 737-800, Oslo-Gardermoen

post-21088-1148384759_thumb.jpg

SAS på besøk i Berlin-Tegel

post-21088-1148384751_thumb.jpg

Taxing bak en British Airways, fra Feelthere Boeing 737-400, London-Gatwick

post-21088-1148384741_thumb.jpg

Sjeldent besøk i Bergen, Pan-Am Boeing 707, Danish Air Transport ATR til høyre.

post-21088-1148384731_thumb.jpg

post-21088-1148384726_thumb.jpg

Endret av zapper
Lenke til kommentar
Av joystick, så burde han nesten få seg de 3 som er på toppen på lista her.

Koble de sammen, så blir det sikkert det som ligner mest på et fly for en x-flyver.

Finnes nok andre, bedre ting også, men jeg er ikke så oppdatert innen flysim verdenen.

Du kan jo spør på flightsim.no?

 

Og av simulatorer, så ville jeg enten gått for Flight Simulator 2004 (evt. vente på Flight Simulator X som kommer i slutten av året).

Eller X-Plane.

Litt vanskelig å få til, men skal være mer realistisk enn flighsim.

6160982[/snapback]

 

 

De CH-produktene der er noe ordentlig ræl. Skikkelig low-quality, jeg trodde jeg skulle rive yoken i småbiter når jeg ratta en 737, og pedalene var en historie for seg selv. Den Throttlekvadranten ligner ikke grisen, og har elendige potmetre :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...