Gå til innhold

Enkel ferdiglaget BayBus?

Anbefalte innlegg

Synes det er litt for mye støy fra pc'en, spesielt hvis jeg har den på når jeg sover. Derfor kunne jeg tenkt meg en baybus. Problemet er at jeg ikke har noe særlig peiling på elektronikk, så jeg må ha en ferdilaget der det bare er å koble viftene til baybusen istedenfor psu'en. Jeg har tenkt på PCmods sin RheoBus som de har på microplex. er den sånn som jeg trenger? hvis ikke, noen som vet om baybuser som er slik, og hvor de selges? (i norge).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så nettop dette hos microplex:

Installasjon av Rheobus er enkel, men vi gjør oppmerksom på at du må borre hull til brytere og LEDs i frontdekselet som sitter foran 5.25" brønnen du skal montere enheten i. Ledningene som skal kobles til viftene er uten plugg, så du må enten montere en kontakt på disse eller enklest - kutte ledningene på viftene og koble disse direkte på.

Så det vil si at jeg bare kutter av pluggen på ledningen, og tar vekk noe plast og tar ledningene og fester dem i busen? Men det som sikkert er enklest, er jo å kjøpe en plugg og feste den på busen. Så hvor kan jeg da få tak i slik plugg?

Lenke til kommentar

Kan gjøres enda enklere hvis du bare vil ha mindre støy og har 4-pins drevkontskt fra viften.

1. Sett i drevkontakten feil vei! Det går med litt makt :smile:

2. Kjøp en drevsplitter som nevnt tidligere og klipp av den røde og gule ledningen på den ene splitten og skjøt rød-gul og gul-rød.

Resultatet er at viftene da får 5 volt istedet for 12 volt.

Metode 2 er å anbefale, men du kan bruke metode 1 for å teste om dette funker på viftene dine (alle vifter starter ikke på 5 volt, men de fleste jeg har gjør det)

Beste og billigste alternativ finner du på http://www.officeshop.no under CPU vifter, der er det en liten sølvfarget dings fra TITAN til kr 45,- Den passer på 3-pins molex kontakt (normal viftekabel) og du kan regulere hastigheten i 3 steg 9/10,5/12 Volt Den har også innebygget alarm som piper uhemmet hvis viften stopper eller ikke starter.

Selv bruker jeg denne på CPU vifta mi og senket hastigheten fra 3000 til 2000 rpm = lydløs CPU kjøler og 36 grader på CPU med en 80 mm kulelager vifte fra NoiseControll (80,-) og original kjøleribbe.

Lenke til kommentar

Kan gjøres enda enklere hvis du bare vil ha mindre støy og har 4-pins drevkontskt fra viften.

1. Sett i drevkontakten feil vei! Det går med litt makt :smile:

2. Kjøp en drevsplitter som nevnt tidligere og klipp av den røde og gule ledningen på den ene splitten og skjøt rød-gul og gul-rød.

Resultatet er at viftene da får 5 volt istedet for 12 volt.

Metode 2 er å anbefale, men du kan bruke metode 1 for å teste om dette funker på viftene dine (alle vifter starter ikke på 5 volt, men de fleste jeg har gjør det)

Beste og billigste alternativ finner du på http://www.officeshop.no under CPU vifter, der er det en liten sølvfarget dings fra TITAN til kr 45,- Den passer på 3-pins molex kontakt (normal viftekabel) og du kan regulere hastigheten i 3 steg 9/10,5/12 Volt Den har også innebygget alarm som piper uhemmet hvis viften stopper eller ikke starter.

Selv bruker jeg denne på CPU vifta mi og senket hastigheten fra 3000 til 2000 rpm = lydløs CPU kjøler og 36 grader på CPU med en 80 mm kulelager vifte fra NoiseControll (80,-) og original kjøleribbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...