L O G I M A N Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Skal ha med 2 nye kabinettvifter og bytte ut de 120mm som er der nå. De ønsker jeg å bytte ut i noe mer stillegående. Det er også et krav at de kan stilles på via potensiometer (viftestyring) og har egen kabel til det. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Skal de ha inkludert rheostat? Hvorfor ikke kjøpe dette ved siden av, slik at du kan styre alle viftene dine? Jeg har selv to NorthQ vifter, og en papst vifte, som alle snurrer på 1k rpm. Dette gjør at pc'en er tilnærmet lik lydløst, mye takket være vannkjølingen, forsåvidt. Mist sine 120mm'ere har jeg hørt gode ting om, en kamerat som utelukkende kjører de. Det er litt smak og behag ute og går.. Surf litt rundt her, så finner du sikkert ut litt mer. Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Les f.eks viftetesten her på hw.no. kansje du blir litt klokere der MVH Erlend Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Hei, takk for innspill. Viftene må ikke ha rheostat. Det er viftestyring i selve kabinettet. Men viftene kan fort kobles mot de potensiometrene der så lenge de har strømledning i grunn. Det viktigste er at de er rolige kvalitetsvifter, og har egentlig sett for meg noen i aluminium Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Da har jeg utelukkende en ting å si: NorthQ! Kuleste alu-viftene med blå dioder Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 tore_v1.. Den vifta ser så sinnsykt sweet ut! Lurer på om jeg ikke skal kjøpe meg noen sånne selv. Ikke ment for å ta over topic men hva er rheostat? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Viften er helt konge. Jeg får en til i posten i morgen, sammen med mp3-spilleren jeg bestilte for en stund siden.. Viftene var visst utsolgt, og den siste gikk mens jeg bestilte.. Rheostat er en viftestyring, som bestemmer spenningen til viftene, som igjen bestemmer rpm-verdien, altså hastigheten. Derav vil også støy, og kjøleevne bli justert. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 En rehostat er dermed en termistor. altså en motstand som reagerer på temperatur og motstandsverdien varierer deretter. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Nei, det er det ikke. En rheostat er en variabel motstand, ikke ulik et potensiometer. Med andre ord: hundre prosent manuell regulering Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Ja, da var nye vifter bestilt og jeg gikk for disse: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5911 Takk for alle innspill og tips Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Men hvem tror dere er best av denne og NorthQ vifta med alu ramme? Ca. like bra, bare at denne Coolermate'en har Rheostat? Eller ingen spesiell forskjell? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Virka som at den coolmaten hadde noe mer utstyr med, så jeg tok likeså godt den. Virker som kvalitetsvifter de og. Nortq viftene er sikkert like bra men. Endret 23. mai 2006 av sesteen Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 MIST MIST MIST! Jeg kjører MIST 120 i mitt kabinett uten noe form spenningsbegrensning. Mye for pengene!! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Da har jeg henta de nye coolmate viftene. De fulgte opp forventningene. Selv på full speed er det rolige Stilige og solide vifte. Eneste mod jeg har gjort er å koble de vekk fra medfølgene rehostat og koblet de ledningene mot den integrerte viftestyringen i kabinett. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Må si meg enig med han litt over her, jeg har 2stk 120mm MIST, de er mer stillegående en de beste papst viftene, de er billigere og de har rpm-sensor. Jeg kjøpte også 2 rheostater, men de ligger i ei eske - ubrukt, det har ingen hensikt for lyden sin skyld, og de starter ikke på noe lavere enn 12 volt. Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Grunnen til at disse ikke er så veldig attraktive for meg, er fordi jeg vil ha leds i vifta mi EDIT: Sorry... Er det for eksempel en av disse du mener er så stillegående: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...SBL&mcat=15s351 Har sett på denne.. men den ser ikke ut til å dra så mye luft som andr vifter? Endret 25. mai 2006 av Martin Klemp Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 MYE luft = MYE lyd. 2x120mm flytter mer luft enn en "vanlig" 80mm vifte - og det er nok for å få luftgjennomstrømning i kabinettet. Disse viftene får Waterchill sin 12v pumpe til å virke bråkete... Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Glidelager Levetid: Kort Motstandsdyktighet mot høye temp: Lav Støyutslipp: Stille på lave rpm (når den er ny) Montering: Vertikalt eller prod. anbefaling Deler: ikke-presisjon Smørning: Relativt høy fordampning Kontakt mellom deler: Større kontakt mellom lager og aksling Kostnad: Billig Syntes det ser ut som at det er så mange down-sides med glidelager vifter slik som denne? Eller er det egentlig ikke så ille? Denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316880 er kulelager, men veier mer pga alu ramme... Den blåser mere luft, men bråker mer. Er så sjukt usikker på hva jeg skal velge Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Viftene holder lengre enn resten av pc'n uansett... Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Holder også på å kjøpe meg 120mm vifter. Ser at det ikke er med skruer når du skal kjøpe deg en Mist vifte, som i og for seg er ganske viktig (for meg). Derfor lurer jeg på hva dere anbefaler av vifter, utenom Mist (av gitte grunn), som er på denne siden. PD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå