Gå til innhold

Hva syns dere om denne posten?

Anbefalte innlegg

Jøss, trodde du var en av de som var MOT jesus-lol-tråden. Så dette ble litt feil...

Jeg har faktisk et lite problem med kirker, men jeg har ikke har noe i mot at de står fritt overalt. Siden jeg trodde du var imot LOL-tråden, begynte jeg å bruke kirkeargumentet på hvorfor ikke toleransen går begge veier...

For å være helt klart. Jeg er for -absolutt- ytringsfrihet, og mener derfor at det kan bygges så mange kirker folk vil, men da må også motpartneren få ha så mange jesus-lol-tråder de vil.

Problem solved.  :)

6188237[/snapback]

hehe, okei, da er vi jo faktisk enige likevel, case closed. Skål for ytringsfriheten :)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bevisbyrden ligger på den som påstår at noe finnes.

6184701[/snapback]

Men poenget er, hvordan skal det kunne bevises?

Hvis det ikke kan bevises, hvordan kan man påstå at det finnes da?

Tvangsinnlegge hele den katolske kirke til observasjon?

Hva skulle det være godt for?

Løgndetetektorteste alle buddhistiske munker som påstår de oppnår nirvana?

Hva har det med saken å gjøre?

Det jeg vil fram til, er at siden det ikke er mulig å bevise eller motbevise dette, er det opp til hver enkelt om han vil tro eller ikke

Hvorfor skal man tro på ubegrunnede påstander som det ikke finnes et fnugg av bevis for?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor skal man tro på ubegrunnede påstander som det ikke finnes et fnugg av bevis for?

6188763[/snapback]

Det er litt besynderlig din trang for håndfaste bevis for å tro på noe. Hva med din egen tro på et politisk partis "bibel" som er underbygget av sine egne, og motsagt av x ant tvilende som ikke finner "bevisene" troverdige.

Lenke til kommentar

6188763[/snapback]

Det er litt besynderlig din trang for håndfaste bevis for å tro på noe. Hva med din egen tro på et politisk partis "bibel" som er underbygget av sine egne, og motsagt av x ant tvilende som ikke finner "bevisene" troverdige.

6189754[/snapback]

Bibelen/Koranen påstår ting som er motbevist. Dermed må man ignorere fakta for å ha religionen. Det er nok derfor religion ikke respekteres.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6188763[/snapback]

6189754[/snapback]

Bibelen/Koranen påstår ting som er motbevist. Dermed må man ignorere fakta for å ha religionen. Det er nok derfor religion ikke respekteres.

6189809[/snapback]

Tro er basert på følelser og håp, og helt riktig så er det umulig å "bevise".

Lenke til kommentar

SteffyBoy: det er ikke sant at religion respekteres. De fleste i verden er religiøse.

Hvis en kristen skulle følge alle levesettene i biblene vile han sansynligvis motsagt seg selv i et sett. Men det er vel ikke poenget (spesiellt ikke i denne tråden)? Akkurat som hver enkelt av oss kan tro hva vi vil, kan andre det også. Vi kan ikke bestemme hva andre skal tro. Men, vi skal mene hva vi mener er rett, men vi skal ikke førdømme våre "motstandere". Hvis du forventer å bli respektert er det mest naturlige å respektere (og tollerere) andre.

Er helt enig i mrmus. Hvis det hadde vært håndfaste bevis om en religion, ville det ikke lenger vært en religion. Fakta er at det er (veldig) mange ting vi ikke forstår her i verden. Menneskene vil alltid prøve å forstå hva vi ikke forstår. Derfor religion, for å forklare disse tingene. For meg er det ikke forståelig hvorfor noen andre skal ha bestemme hva jeg skal tro (slik religionen til tider er). Men de som tror på en gud, en høyere makt, kan faktisk ha like mye rett som meg. La dem tro hva de vil, bare de ikke blåser meg i lufta. Så skal jeg tro hva jeg vil. Rett og slett.

Lenke til kommentar

6189942[/snapback]

Så spar resten av oss, den fornuftige del av verden, fra dette evinnelige maset og gnålet, da!

6195309[/snapback]

Hvem er det du representerer gspr, når du sier "den fornuftige del av verden"? De aller fleste i verden er religiøse, så det er minoriteten du representerer her. Og hva får deg til å tro at mrmus ikke er fornuftig? Forklar oss hva du mener, istedenfor å komme med personangrep.

SteffyBoy: kan godt være sant i det du sier. Men så igjen, hvem har respekt for den respektløse?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6189942[/snapback]

Så spar resten av oss, den fornuftige del av verden, fra dette evinnelige maset og gnålet, da!

6195309[/snapback]

Nei hvorfor "skal" jeg det? Jeg mener å inneha minst like mye visdom som deg. At du frustreres og karakteristerer det som "gnål" er et veldig tafatt argument.

Diskusjon er ofte masing, og hvis du ikke tåler det bør kanskje du spare deg selv.

Dessuten er bare fornuft helt irrasjonelt.

Lenke til kommentar
SteffyBoy: kan godt være sant i det du sier. Men så igjen, hvem har respekt for den respektløse?

6195556[/snapback]

Jeg er ikke respektløs, jeg er bare selektiv respektiv. Konseptet med religion, slik jeg ser det, er som følger (med kristendom som eksempel):

Jeg tror på Gud. Jeg har ikke bevis, ei heller noe som peker mot hans eksistens. Jeg trenger det ikke, det er derfor det kalles tro. Men Allah, han tror jeg ikke på. Og heller ikke Buddha eller Zevs eller Jupiter. Selv om det er like lite bevis for samtlige.

Denne logiske bristen, og at de religiøse ikke selv ser den, gjør at jeg mister respekt. Om det betyr at folk mister respekten for meg, så får det heller være. Jeg lever heller med sunn fornuft enn med respekt, hvis det skal være enten eller.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke respektløs, jeg er bare selektiv respektiv. Konseptet med religion, slik jeg ser det, er som følger (med kristendom som eksempel):

Jeg tror på Gud. Jeg har ikke bevis, ei heller noe som peker mot hans eksistens. Jeg trenger det ikke, det er derfor det kalles tro. Men Allah, han tror jeg ikke på. Og heller ikke Buddha eller Zevs eller Jupiter. Selv om det er like lite bevis for samtlige.

Denne logiske bristen, og at de religiøse ikke selv ser den, gjør at jeg mister respekt. Om det betyr at folk mister respekten for meg, så får det heller være. Jeg lever heller med sunn fornuft enn med respekt, hvis det skal være enten eller.

6195695[/snapback]

Nå er jo den kristne gud og allah samme guden, så at du bare tror på en av de blir vel litt rart eller?

Buddha er forøvrig ikke en gud heller, men en virkelig person. Siddartha Gautama var den som først oppnådde nirvana ifølge Buddhismen. Buddhismen har i utgangspunktet ingen guder.

Og forøvrig, religion er noe fjas og jeg har ikke noe behov for å tro på noe som jeg ikke finner et eneste fnugg av bevis for. Det at mennesker føler de trenger støtte og håp fra en fantasifigur er flott for de det gjelder, men det gjelder altså ikke alle.

edit:

Så nå at det bare var et eksempel Steffyboy, men jeg bare lar innlegget stå :p

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6195695[/snapback]

Nå er jo den kristne gud og allah samme guden, så at du bare tror på en av de blir vel litt rart eller?

Buddha er forøvrig ikke en gud heller, men en virkelig person. Siddartha Gautama var den som først oppnådde nirvana ifølge Buddhismen. Buddhismen har i utgangspunktet ingen guder.

Og forøvrig, religion er noe fjas og jeg har ikke noe behov for å tro på noe som jeg ikke finner et eneste fnugg av bevis for. Det at mennesker føler de trenger støtte og håp fra en fantasifigur er flott for de det gjelder, men det gjelder altså ikke alle.

edit:

Så nå at det bare var et eksempel Steffyboy, men jeg bare lar innlegget stå :p

6195991[/snapback]

Så hvorfor finner du det verdt å diskutere da? Det blir litt forunderlig all denne energien som man bruker for å fortelle at man ikke tror på noe, og at de som er så tett å gjøre det er på villspor. Hva ønsker du å fortelle?

Lenke til kommentar

Så hvorfor finner du det verdt å diskutere da? Det blir litt forunderlig all denne energien som man bruker for å fortelle at man ikke tror på noe, og at de som er så tett å gjøre det er på villspor. Hva ønsker du å fortelle?

6196074[/snapback]

Hvorfor må jeg ha noe å fortelle til "dere" bare fordi jeg ytrer min mening? Og jeg tviler også litt på at det går så fryktelig mye energi med til dette ;)

Folk kan tro på det de vil, men jeg kan også si at jeg synes de er helt på villspor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6196074[/snapback]

Hvorfor må jeg ha noe å fortelle til "dere" bare fordi jeg ytrer min mening? Og jeg tviler også litt på at det går så fryktelig mye energi med til dette ;)

Folk kan tro på det de vil, men jeg kan også si at jeg synes de er helt på villspor.

6196088[/snapback]

Fordi hvis du virkelig ønsker å hjelpe folk, eller lære, så er det veldig ressurskrevende, så hva ønsker du? Hvis du derimot bare har lyst til å "leke", foreslår jeg at du kjøper deg en lekebil heller.

Lenke til kommentar

Fordi hvis du virkelig ønsker å hjelpe folk, eller lære, så er det veldig ressurskrevende, så hva ønsker du? Hvis du derimot bare har lyst til å "leke", foreslår jeg at du kjøper deg en lekebil heller.

6196146[/snapback]

Så det å ytre sin mening om andres livssyn er å "leke"? Hvorfor skulle jeg ønske å hjelpe folk til å forandre sitt livssyn? Det er jo et fullstendig selvstendig og personlig valg de har gjort.

Derimot synes jeg det er interessant å diskutere livssyn for å høre noe om hvorfor de har tatt det valget de har gjort, selv om det ikke på noen måte forandrer mitt eget livssyn.

Og provokasjonene dine gjør det bare mindre interessant å diskutere med deg, desverre.

Lenke til kommentar
Som sagt synes jeg det er kjekt med litt humor i hverdagen, og hvorfor bare kristendommen? Er vel igrunn like greit å ta resten av djevelskapen mens vi er først igang, jeg tar islam, noen som ser seg villig til å starte en tråd for de andre religionene og se om vi klarer å få til noe morsomt der? Blir vanskelig å toppe kristendommen da det er en stor vits, men Islam er vel igrunn en god kandidat. Alright, tjohei, skål og det som verre er! Godnatt, drøm søtt, hopp i havet og lek med kandidaten! Vær der eller vær rektangulær, eller sær. Tjoi!

6159273[/snapback]

Helt enig her :)

Jeg prøvde og lage en tråd hvor man skulle poste Mohammed LOL bilder, den ble slettet sammen med Jesus LOL tråden.

Får man faktisk ikke lov til å poste denne typen bilder med islam som bakgrunn her på forumet?!

6159535[/snapback]

Nei.

Her er en PM jeg fikk av Ueland angående denne saken ;)

Hei,

Må bare beklage at det ble glemt å sende PM ang slettingen. Men vi fikk en "god" del klager og reaksjoner både pga de berømte jesus lol, og muhammed lol trådene. Når du så og kom med denne "tegne karriakturer" tråden så ble det enda litt mer spetakkel.

Etter å ha tatt det opp med ledelsen ble det bestemt at vi ikke ønsker såkalt humor (o.l) av relegiøs type som kan virke støtene for mange, da vi erfaringsmessig vet at det blir litt av et spetakkel mot oss som hoster dette igjen, noe vi helst vil unngå.

Blant annet denne tråden kom:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=581105

Og "desverre" er det vi som må bestemme hvor grensen skal gå for hva som skal tillates av ting og tang som ikke er omhandlet av Norsk lov.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6196146[/snapback]

Så det å ytre sin mening om andres livssyn er å "leke"? Hvorfor skulle jeg ønske å hjelpe folk til å forandre sitt livssyn? Det er jo et fullstendig selvstendig og personlig valg de har gjort.

Derimot synes jeg det er interessant å diskutere livssyn for å høre noe om hvorfor de har tatt det valget de har gjort, selv om det ikke på noen måte forandrer mitt eget livssyn.

Og provokasjonene dine gjør det bare mindre interessant å diskutere med deg, desverre.

6196179[/snapback]

Jeg er ikke interessert i å forandre livsynet til deg eller andre, det jeg forundrer meg over er at noen av dere legger så mye energi i å latterligjøre et syn dere ikke deler, og heller ikke forstår. Uten at dere kan forklare motviljen på en annen måte enn ved å trekke frem såkalte fornuftige bevis. Disse bevisene har ingen verdi for andre enn dere selv, så hvorfor må dere mase om akkurat det samme beviset? Det går ikke an å bevises, og det kan dere tro på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...