Gå til innhold

Hva syns dere om denne posten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan da virkelig ikke mene at DU har mere rett i din tro, enn han som sitter ved siden av deg i klasserommet, eller broren din, eller han skrullete kristne fyren i Texas, eller han livsbejaende buddhisten i Jokkmokk, eller han våryre muslimen Tokyo?

Hvilken tro?

Hva får deg til å tro at jeg har en tro?

*snip*

6170409[/snapback]

Du er altså ateist?

Lenke til kommentar
Er det noen som fortjener å bli gjort narr av, så er det vel de religiøse...

6170700[/snapback]

De som fortjener å bli gjort narr av er de som ikke begrunner uttalelsene sine.

6170754[/snapback]

Har ikke tid til å begrunne uttalelsene mine akkurat nå, får ta det senere. :p

Lenke til kommentar

At relegioner ikke skal kritiseres er bare noe tull når alt annet i samfunnet blir kritisert og latterligjort. Alle må lære seg å ta imot kritikk, også relegioner. ytringsfrihet spiller en kjempe rolle i vestens verdigrunnlag, og derfor er det meget viktig at vi reiser oss og viser andre kulturer og folkeslag som ønsker å begrense vår frie ytring, at vi ikke bøyer oss p.g.a at de føler seg "krenket".

Jeg syns at det er en skam at ikke alle aviser i vesten trykket de svært omtalte muhammed tegningene da den muslimske verden gjorde opprør mot vår ytringsfrihet.

De fleste i dag støtter oppom ytringsfriheten, men når det kommer til konfrontasjon tørr de ikke beskytte den!

Lenke til kommentar
Jeg syns at det er en skam at ikke alle aviser i vesten trykket de svært omtalte muhammed tegningene da den muslimske verden gjorde opprør mot vår ytringsfrihet.

6173147[/snapback]

Jeg ser ikke logikken i dette. Du vil at vi i vesten skal heve oss som det rettferdige, frie og fornuftige samfunnet, men likevel provosere uten et formål. Det virker en smule smålig, spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke logikken i dette. Du vil at vi i vesten skal heve oss som det rettferdige, frie og fornuftige samfunnet, men likevel provosere uten et formål. Det virker en smule smålig, spør du meg.

6173659[/snapback]

Det er ikke snakk om å provosere. Jeg har forståelse for at enkelte muslimer følte seg såret, men så var da heller ikke avisen ment for dem. Jeg er selv kristen, og når jeg hørte at Otto jespersen skulle brenne en bibel, så ble jeg også såret. Men jeg ville aldri nektet ham å gjøre det. Han prøvde bare å servere humor for det norske folk, som selfølgelig ikke alle har sansen for, -jeg var en av dem!

Hvis muslimer kun hadde sagt at de følte seg skuffet og såret over karikaturene, hadde jeg ikke ønsket at samtlige aviser i Vesten skulle trykke bildene. Men idet det begynte å hagle inn drapstrusler mot redaktørene og landene de tilhørte, utgjorde dette en trussel mot vår ytringsfrihet som igjen var en trussel mot våre verdier. For hvem tørr å kritisere Islam når man ser hvor mye bråk de starter?

Derfor mener jeg at alle aviser i Vesten skulle trykket bildene i potest mot truslene som svekket vår ytringsfrihet, ikke for å provosere, men for å vise at slike metoder ikke er akseptable i vår del av verden.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å provosere. Jeg har forståelse for at enkelte muslimer følte seg såret, men så var da heller ikke avisen ment for dem. Jeg er selv kristen, og når jeg hørte at Otto jespersen skulle brenne en bibel, så ble jeg også såret. Men jeg ville aldri nektet ham å gjøre det. Han prøvde bare å servere humor for det norske folk, som selfølgelig ikke alle har sansen for, -jeg var en av dem!

Hvis muslimer kun hadde sagt at de følte seg skuffet og såret over karikaturene, hadde jeg ikke ønsket at samtlige aviser i Vesten skulle trykke bildene. Men idet det begynte å hagle inn drapstrusler mot redaktørene og landene de tilhørte, utgjorde dette en trussel mot vår ytringsfrihet som igjen var en trussel mot våre verdier. For hvem tørr å kritisere Islam når man ser hvor mye bråk de starter?

Derfor mener jeg at alle aviser i Vesten skulle trykket bildene i potest mot truslene som svekket vår ytringsfrihet, ikke for å provosere, men for å vise at slike metoder ikke er akseptable i vår del av verden.

Jeg tror neppe det ville hjulpe fordi da ville Vesten stått utfor ganske hard tortur og da spør vi om terror, det å prøve å finne en dialog og kanskje lære litt av islam og islam kan lære litt av Vesten virker som om ingen tenker på, det eneste som blir lagt fram er mer protest, protest og protest! Det kommer til å føre til et blodbad over hele verden, det hjelper ingenting!

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe det ville hjulpe fordi da ville Vesten stått utfor ganske hard tortur og da spør vi om terror, det å prøve å finne en dialog og kanskje lære litt av islam og islam kan lære litt av Vesten virker som om ingen tenker på, det eneste som blir lagt fram er mer protest, protest og protest! Det kommer til å føre til et blodbad over hele verden, det hjelper ingenting!

6174009[/snapback]

Jeg er så sinnsykt lei av høre på disse snillistene som alltid tror de kan løse en konflikt med dialog, spesielt med folkeslag som er kjent for å bøye seg...;)

Den islamske verden bygger på helt andre verdigrunnlag enn den vestlige verden.

Hele samfunnet deres er bygget opp av koranen. De skal kun følge det som står i koranen helt ned til minste detalj, dvs. ingen tenker selv, og derfor aldri utvikler seg. Vet du forresten om noen store muslimske tenkere?

Historien viser at dialog med disse ikke har ført frem til noe annet enn at Vesten må bøye seg for ikke skape konfrontasjon. Dette syns jeg er trist. Våre verdier forsvinner bare mer og mer ned i gjørma pga. redsell, noe du, PureJoy, viser når du skriver at vi må ikke kritisere dem fordi da kan vi få terror!

Man regner med at om 30 år kan det være flere mulsimer i Norge enn nordmenn, og da kjære landsmenn, kan vi vinke forvell til ytringsfrihet og andre vestlige verdier

:w00t: Fint at du hjelper dem med begrave våre verdier!

Lenke til kommentar
Jeg er så sinnsykt lei av høre på disse snillistene som alltid tror de kan løse en konflikt med dialog, spesielt med folkeslag som er kjent for å bøye seg...;)

Ever thought of not?

Hele samfunnet deres er bygget opp av koranen. De skal kun følge det som står i koranen helt ned til minste detalj, dvs. ingen tenker selv, og derfor aldri utvikler seg.

Tenker du ikke på hvorfor det er muslimer her? Grunnen til at de er her fordi de vil til Vesten, de vil vekk fra sharialovene osv, de vil ikke ha noe med dem å gjøre, de vi ha ytringsfrihet, nå sist på tv2 gikk det en dokumentar der det viste seg at et klart flertall ikke ville ha sharialover i Norge, ET KLART FLERTALL AV MUSLIMENE VILLE IKKE HA DET, sier det deg noe?

Historien viser at dialog med disse ikke har ført frem til noe annet enn at Vesten må bøye seg for ikke skape konfrontasjon. Dette syns jeg er trist. Våre verdier forsvinner bare mer og mer ned i gjørma pga. redsell, noe du, PureJoy, viser når du skriver at vi må ikke kritisere dem fordi da kan vi få terror!

Man regner med at om 30 år kan det være flere mulsimer i Norge enn nordmenn, og da kjære landsmenn, kan vi vinke forvell til ytringsfrihet og andre vestlige verdier

:w00t: Fint at du hjelper dem med begrave våre verdier!

Kjempefint skyld på meg, det er jo en fin måte å gjøre det på istedenfor å komme med saklige argumenter, don't you agree?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg er ingen tilhenger av å mobbe andres religion, men er en større motstander av muslimenes holdning som er "Dette sier du/skriver du/tegner du ikke, for da kommer vi og banker deg." Det minner litt om holdningene den katolske kirken bla. hadde til vitenskap i middelalderen. Men jevnt over synes jeg vi skal respektere andre, også livssynet deres, og skjønne at det ikke er like morsomt for alle med bla. "Jesus LOL" tråden.

Lenke til kommentar

Trusler og bruk av terror/vold skal ikke diktere hva som skal være lov å si eller ikke.

Om fanatikere truer med slikt pga en karikatur, vel det bør overhodet ikke være relevant for om man skal velge å vise karikaturen eller ikke. Den dag slik oppførsel skal bli styrendes for menneskers valg er det like greit å slutte å leve.

Jeg vil heller blir sprengt i fillebiter enn å bli nektet å si hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Trusler og bruk av terror/vold skal ikke diktere hva som skal være lov å si eller ikke.

Om fanatikere truer med slikt pga en karikatur, vel det bør overhodet ikke være relevant for om man skal velge å vise karikaturen eller ikke. Den dag slik oppførsel skal bli styrendes for menneskers valg er det like greit å slutte å leve.

6174685[/snapback]

som jeg skulle sagt det selv... :D

Lenke til kommentar

6174009[/snapback]

Hele samfunnet deres er bygget opp av koranen. De skal kun følge det som står i koranen helt ned til minste detalj, dvs. ingen tenker selv, og derfor aldri utvikler seg. Vet du forresten om noen store muslimske tenkere?

*snip*

6174246[/snapback]

Tja. Begynn å telle ord som begynner på al-. Er et par inne i matematikken bla., slik som titallssystemet vi bruker (som er det romerske, europeiske LANGT overlegent) - kirken mente det var fy-fy. Eller algebra, bare for å ta et ord på al-. Finnes mange andre også, uten at jeg husker hele lista.

Under middelalderen i Europa, var det den "muslimske verden" som bevarte og videreutviklet kunnskapen fra antikken, som europeiske tenkere igjen bygget videre på (og oversatte fra arabisk til latin), innen alt fra matematikk til medisin etc.

Har hørt at islam på den tiden var mer moderat enn i dag (og langt mer moderat og moderne enn datidens kristendom), spesiellt i tiden rundt Baghdad-kalifatet.

Skal du gå ennå lenger tilbake, så startet vel jordbruket i området mellom Tigris og Eufrat, i dagens Irak... Vistnok skal en av de viktigste inspirasjonskildene til å slå seg ned og dyrke jorda (som igjen ble starten på vår sivilisasjon) vært tilgang på alkohol...

EDIT: Quota noen som ikke klarer å sette opp quotes skikkelig, dvs. bbleif.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Saklig kritikk er flotte greier det og, men hersketeknikker og latterliggjøring er svært effektivt mot slike maktinstitusjoner. Saklig kritikk trenger ofte ikke gjennom skallet av ovetro.

Bak ethvert ord sagt eller skrevet er en følelse.

6170680[/snapback]

Takk for denne dype betraktningen, Confucius. Har du flere totalt irrelevante kommentarer å komme med? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Saklig kritikk er flotte greier det og, men hersketeknikker og latterliggjøring er svært effektivt mot slike maktinstitusjoner. Saklig kritikk trenger ofte ikke gjennom skallet av ovetro.

Bak ethvert ord sagt eller skrevet er en følelse.

6170680[/snapback]

Takk for denne dype betraktningen, Confucius. Har du flere totalt irrelevante kommentarer å komme med? :)

6175485[/snapback]

Nei Kjære! Men jeg forbeholder meg retten til å komme tilbake senere. :!:

Lenke til kommentar

6174685[/snapback]

Når man er i en konflikt med en annen part, er det direkte tåpelig å provosere den parten. Du må gjerne kalle det ytringsfrihet, men som alle vet så gjelden den friheten også for de som tar feil. Hvilket formål har det å gjøre en dårlig situasjon verre? Den beste måten å beskytte og spre denne friheten er å forsøke å komme til en enighet med de ikke-ekstreme muslimene, mens man fjerner fundamentalistene. Man danner ikke allianser ved å velge ut handlinger som ikke har et annet formål enn å provosere, for så å trykke det i avisen.

Lenke til kommentar
Når man er i en konflikt med en annen part, er det direkte tåpelig å provosere den parten.

Den andre parten blir provosert av ingenting. Og det med vilje, fordi den andre parten ønsker å presse andre til å følge sine regler, og det kan de gjøre forsiktig og gradvis så lenge de andre ikke sier fra når nok er nok.

Du må gjerne kalle det ytringsfrihet, men som alle vet så gjelden den friheten også for de som tar feil. Hvilket formål har det å gjøre en dårlig situasjon verre?

Den som gjør situasjonen verre er den som tyr til vold.

Lenke til kommentar

6174685[/snapback]

Når man er i en konflikt med en annen part, er det direkte tåpelig å provosere den parten. Du må gjerne kalle det ytringsfrihet, men som alle vet så gjelden den friheten også for de som tar feil. Hvilket formål har det å gjøre en dårlig situasjon verre? Den beste måten å beskytte og spre denne friheten er å forsøke å komme til en enighet med de ikke-ekstreme muslimene, mens man fjerner fundamentalistene. Man danner ikke allianser ved å velge ut handlinger som ikke har et annet formål enn å provosere, for så å trykke det i avisen.

6175575[/snapback]

Om det er tåpelig eller ikke får så være. Er man uenig så sier man så, man tyr ikke til vold. Om jeg vil le av en Muhammed karikatur, av Otto Jespersen som brenner det amerikanske flagg, av latterliggjøring av Erna Solberg eller Carl I. Hagen eller om jeg selv ønsker å skape humor ut av dette, vel så vil jeg kjempe for den retten. Man kan gjerne være uenig, man kan også ikke like humoren.

Men man kommer ikke med trusler eller bruker vold for å hindre meningsmotstandere.

Man må lære seg tolleranse, den beste måten å lære dette på er ofte ved å bli provosert. Men det må være i rett kontekst. Man trykker ikke en karikatur i en avis kun for å provosere. Det må være i sammenheng med nyhetsdekning av saken, eller kanskje som et humoristisk innslag. Bare å bla opp i daglige karikaturtegninger i norske aviser det hvor diverse offentlige personer får gjennomgå.

Hvordan skal muslimer eller kristne lære å tollerere at andre gjerne vil le av f.eks. karikaturer av Jesus eller Muhammed om man ikke skal tillate dette fordi det kan være noen av dem tyr til vold?

Skal det være slik kan man like godt kutte tungen av alle mennesker. Jeg kan bli provosert av at folk harselerer med marinen, jeg jobber i marinen og er stolt av den. Ettersom jeg kan bli fly forbanna av dette så bør det kanskje forbys? Så kan man også forby harselering med politiske partier, fordi det kan være det provoserer medlemmer av partiene? (retoriske spørsmål)

Man skal ikke holde kjeft fordi man er redd for å skape en konflikt. Og man skal ihvertfall ikke holde kjeft om man er redd for å bli utsatt for vold og terror pga sin ytring. Om ikke annet så legitimerer det og nødvendigjør det ytringen enda mer.

Lenke til kommentar

At noen skal opprette en Jesus LOl tråd syns jeg bare er teit. Føler det lissom slik: "haha, hvilken dust du er som tror på noe slik", og dermed fortsette med å lage humor utifra dette.

Føl hva dere vil når spørsmålet kommer til hva man syns om kristendommen, og religion generelt, men syns det egentlig bare er teit at folk skal sitte å poste dumme bilder, enkelte folk (ja, som meg også) ikke er like positive til.

Mann kan ikke sammenligne slike ting med humor mobbing av andre ikke-religion-baserte ting, det er 2 vidt forskjellige ting, og 2 vidt forskjellige følelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...