Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, har alltid hatt lyst til å prøve noe slik, men har ennå ikke fått med noen kompisser. Tenker å prøve først, og om kompisser er medpå det så kjøper vi utstyr selv. Men kan man holde på hvor som helst eller er det på noen måte ulovlig? Kan man gå ut i skogen å skyte løst å ikke vente seg mer enn ulme blikk fra naboer de neste ukene?

 

Om jeg har lyst på noe litt mer en "standard" hva kan jeg velge da? Ser at Tippman A5 går igjen i over 2-3 år, hva koster en slik? Vil et bedre rør (Sånn sak frampå :p ) gjøre alle skuddene mer treffsikre?

 

Hva er saken med magasin, hva er fordelen her? Hvordan er det med luft, hvor store og hvor lenge holder tankene, evt hvor kan man fylle på? Jeg bor i Trondheim...

Lenke til kommentar
Heisann, har alltid hatt lyst til å prøve noe slik, men har ennå ikke fått med noen kompisser. Tenker å prøve først, og om kompisser er medpå det så kjøper vi utstyr selv. Men kan man holde på hvor som helst eller er det på noen måte ulovlig? Kan man gå ut i skogen å skyte løst å ikke vente seg mer enn ulme blikk fra naboer de neste ukene?

 

Om jeg har lyst på noe litt mer en "standard" hva kan jeg velge da? Ser at Tippman A5 går igjen i over 2-3 år, hva koster en slik? Vil et bedre rør (Sånn sak frampå :p ) gjøre alle skuddene mer treffsikre?

 

Hva er saken med magasin, hva er fordelen her? Hvordan er det med luft, hvor store og hvor lenge holder tankene, evt hvor kan man fylle på? Jeg bor i Trondheim...

 

Jeg ville spurt de som eier området för jeg spiller der, lurt å si at skuddene forsvinner og vannet skyller vekk söl.

 

Av personlig erfaring ville jeg valgt standard först, så når du har litt erfaring bruke penger på det du synes mangler.

Er du en som bruker mye skudd, större magasin. Vill du treffe på lang avstand og bruke lite skudd f.eks, bedre löp?

Pröv standard og finn ut hva du liker og ikke.

Hvis du sjekker förste post er det en del linker til webshoper hvor du kan sammenligne priser.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Det var mye spørsmål, skal prøve å få dekket det meste.

 

Først vil jeg anbefale at dere går sammen en gjeng og stikker til et sted der de har bane og leier ut utstyr. Dette koster gjerne 300,- (inkl et magasin ball) + ball. Dette vil gjerne gi en indikasjon på om dere ønsker å gå videre og kjøpe eget utstyr. Gjør det gjerne et par ganger, om dere ønsker å spille mer enn det, så lønner det seg å kjøpe utstyr.

 

Grunnen til at jeg ønsker at dere blir flere enn en som kjøper av gangen, er at f.eks edpaintball gir greit med rabatt ved større kjøp.

 

Så over på hva du spurte om.

 

Du kan i utgangspunktet holde på med paintball hvor som helst, men hva som er viktigst er sikkerheten. F.eks drive i skogen i nærheten av turstier osv, uten noen form for sikkerhetsnett og oppmerking, vil være uforsvarlig, og kan slå tilbake på dere i ettertid.

 

Det som mange har som løsning på "hjemmespilling" er at en eller annen kjenner en eller annen som har en skog, nedlagte bygninger, øde område osv osv, som er utenfor allfarsvei. Om dere skal spille i et område noen kan se dere/høre dere, bør dere gjerne melde fra til lensmann/politi. De setter stor pris på å få høre om spilling utenfor bygde baner på forhånd, da de ikke ønsker å måtte rykke ut i fult gear fordi noen har sett noen gutter løpe rundt med "våpen" og skutt etter en annen gutt.

 

Om det er naboer veldig nærme, bør dere i det minste informere om hva dere skal gjøre, og gjerne få tak i et par ruller med merkebann, DNBnor f.eks har gjerne sånne, evt andre "sponsor" folk. Med dette kan du enkelt sperre av et passende område for spilling, + en sikkerhets sone utenfor spillesonen igjen.

 

Kan ikke få understreket det nok egentlig, sikkerhet er det viktigste, folk kan løper rundt på banen 9 ganger uten maske og det går bra, men kanskje den 10. gangen så mister de et øye og hørselen på ene øret. Paintball er ikke farlig spilt riktig, men man kan være uheldig som med alt annet utstyr av samme kaliber.

 

Angående markør, må du nesten bestemme deg om du ønsker rec markør, dvs en markør som ligner the real deal, eller om det ikke er så farlig om den ikke ser "bra" ut (gjerne speedball markør). A5 er gjerne det rec/woodsball spillere ønsker, selv spiller jeg gjerne med speedball (bane spilling med oppblåste dekken) og bruker derfor en Ion XE fra smartparts. Linken på Ion XE leder til PBReveiw.com, og er en kjempeside når du lurer på om ting faktisk fungerer som de lover.

 

Kort sagt, vært greit med litt mer info om hva du som selv ønsker, nå er det ikke sikkert du vet dette så godt selv, da det er et hav av ting å velge iblant. Men greit å vite ca prisgruppe (totalt) og om du ønsker "realisme" eller bare en markør.

 

Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet angående magasin, men tolker det som du lurer på hva som er fordelene med de forskjellige typene.

 

Du har gravity magasin, de er enkle og har ikke noe elektronikk i seg, og ballen faller ned i markøren pga tyngdekraften. Disse er driftsikre (hva kan gå galt egentlig) men krever gjerne at du rister litt på de innimellom (kan jamme seg) for å manuelt "røre" og de mater veldig få baller i forhold til de bedre elektroniske magasinene. Er gjerne den typen magasin som følger med i markørpakkene.

 

post-86587-1217616594.jpg

 

Så har du halvelektroniske som jeg liker å kalle dem. Disse har en rørefunksjon av en eller annen form, men de mater ikke aktivt ballene ned i markøren. Fordelen er at det hele tiden ligger en ballrekke klar i feedneck (røret mellom magasin og markør) så når du skyter, faller en ny ball ned. Kort sagt, vanskelig å få jamm, og trenger ca ikke riste på magasinet.

 

post-86587-1217616698.jpg

 

De siste er de "beste" og dyreste. Disse "klemmer" ballen ned i markøren, og kan ofte ha en mate kapasitet på 20bps (balls per second) eller mer (usaklig men sant).

Disse både rører og "pusher" ball ned i markøren. Men koster gjerne endel mer.

 

post-86587-1217616659.jpg

 

 

Angående luft, om dere blir flere som skal spille, er det enkelt og greiest å kjøpe en luftbank eller to. Dvs dykkertanker på 15-50L som dere kan få fylt hos brannstasjoner eller dykkerklubber for en billig penge. De koster litt i innkjøp, men er verdt det i lengden etter min mening, gir en egen frihet til å reise hvor som helst og spille som man selv ønsker. Er også noen som fortsatt har baner/utleie med CO2, og da kan det være greit med medbrakt luft (been there, done that).

 

Som jeg svarte i forige post, så er det ca umulig å anslå hvor lenge en tank med luft varer. Det varierer fra markør til markør og hvilken setup man kjører. Det finnes også forskjellige størrelser på spilletankene og trykk de går på (200/300 bar).

 

Det får holde for nå, bare å spørre om det er noe mer, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Takk for god info, kjønner at det er vanskelig å gi eksakte svar på lite info (Hey, jeg kommer fra fotoforumet, sliter med samme der) men jeg fikk en grei indikator på et par ting nå.

 

Ang markør, utenom utseende, er det noen forskjell på de? Hva er vanlig skytefrekvens? (bps)

 

Ang innholdet i ballene, vil de ødelegge klær, eller er det type vannbasert maling?

 

Jeg har ikke noe pristak, da jeg er villig til å gi og ta litt om jeg får flere interesserte med meg,orker ikke drive alene. Jeg bor nært flere store skoger, så sålenge det ikke er ulovlig å spre maling og baller rundti naturen så går det bra.

Lenke til kommentar

Tippman sine markører er alle semi-auto og mekaniske som standard. Dvs. hver gang du tar avtrekk skyter du 1 ball. Tippman har e-grip, og response som oppgradering. E-grip gir deg mulighet for semi-auto, burst og full auto. (Med noen flere muligheter) Her er det en solenoid som tar avtrekket. Minuset med E-grip til tippman er skifting av batteri og skifting av modus samt å skru på. (Krever en tynn gjenstand (Umbrako el.))

Response har et rykte på seg og være vanskelig å justere riktig. Her er det en luftsylinder som presser avtrekkeren ut igjen, men hvis du holder trykk på vil den ta nytt avtrekk. Fordelen er jo at du ikke trenger batteri.

Tippman X-7 og A-5 har cyclone ball-mater. Her er det en flaps dings som roterer etter hvert skudd og mater ball inn i kammeret.

Tippman sine markører er vel regnet som de mest robuste du får tak i til en rimelig penge. De blir fort svært dyre hvis du oppgraderer med feks. e-grip, nytt løp og innmaten til cyclonen.

 

Proto SLG feks er elektro-mekanisk. Denne har forskjellige skytemoduser, er liten, lett og rimelig. (ca 2000,- i norge uten magasin. ca 2600,- med magasin) Er ikke så inni denne typen markør. Skulle jeg kjøpt markør idag er det mye mulig jeg hadde kjøpt en Proto SLG eller lignende.

Ulempen med disse markørene er jo at du trenger batteri til markøren og til magasinet hvis du vil skyte noenlunde fort på auto eller burst. (1 avtrekk gir 3 skudd fort etterhverandre.)

 

Innholdet i ballene kan gi flekker på tøy. Det kommer an på produsent av ball.

Lenke til kommentar

Nå er det i kamper (serie) en maks grense på 12 ball i sekundet. Og det burde holde for de fleste.

I gjengjeld er det lov med ramping. Dvs at du ikke trenger å trykke på avtrekket 12 ganger for å skyte 12 skudd, men du trykker i en vis takt, så fyller markøren selv på med ekstra skudd så du når maks grensen. (krever da en elektronisk markør logisk nok).

 

Min Ion XE skyter 12bps på ramping, en A5 vil gjøre det samme om den er satt opp for det, så i seg selv har det lite å si på skuddtakten. Den store forskjellen kommer gjerne i størrelse på markøren og "feel" du får når du bruker den. Du kan sette remote (tank på ryggen) på begge, kommer hovedsaklig ned til hva du ønsker å bruke den til, og hvor "stor" du kan godta den blir.

 

Ballene ødelegger ikke klær/briller/utstyr om du vasker det innen et par dager. Jeg har vært borti flekker/smådråper som sitter igjen på utstyr når de har fått være i fred i 3 dager etter spilling. Men om du kaster klæra på vask dagen etter, er det ikke noe problem, jeg spilte mye i starten med vanlige klær. Masken du evt kjøper deg er hva du bør ta godt vare på, så du slipper å kjøpe nye glass bare fordi du glemte å tørke av det før du satte den til sides. Maske er gjerne noe du ønsker å bruke 800 spenn ca på også, så du får noe som ikke dugger og er enkelt å rengjøre, og ikke minst sitter godt.

 

Sjekk om noen eier den skogen, så dere evt ikke går på en smell der.

 

Ikke noe pristak er fint, jeg har selv brukt et sted mellom 8 og 10k på ny markør og utstyr fra påske (startet på nytt å spille speedball etter et opphold med woodsball). Pengene får lett bein å løpe på.

 

Et lite bilde av hva jeg har fått "rotet" til meg oppover disse 2 periodene med spilling.

 

post-86587-1217619039_thumb.jpg

 

 

Edit:

en komentar til legranduc sin post.

Det er ikke snakk om å skifte batteri på markøen ofte, det er normalt heller ikke noe stort stress å gjøre dette, på min er det 2 umbraco skruer og så løsne batteriet og sette i nytt. Er gjerne noe som går igjen på de fleste elektroniske markørene.

 

Og ja, det er noe paint som setter merker, men om man er litt bevist på hva man kjøper, er det ikke noe problem. Man bør også passe på så man ikke kjøper paint med plast i skallet, da disse ikke blir borte i skogen (ikke vanlig i norge).

 

Auto eller burst er normalt ikke lov der jeg spiller. Ramping er lov da det er lov i serie spilling, men utenom det, må du selv trykke for å fyre av en ball.

 

Enig i at tippman gjerne har lagd de beste/billigste markørene i forhold til røff behandling. Men det har kommet nok av andre modeller fra andre produsenter til at man ikke MÅ velge tippman for å få en bra billig markør.

Endret av lain
Lenke til kommentar

http://www.punisherspb.com/a-5_1837.aspx USA

Der har du 4 alternativer, fra ca 1k (kun markør) til rundt 2.5k (kun markør) inkl moms + frakt.

 

Butikken over anbefales sterkt, kjøpt litt deler fra der, bra priser, utvalg som ikke ligner grisen, rask levering og mange alternativer til fraktselskap.

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5...=263&gid=45 - Norsk side. Edpaintball

2.2k - 3.3k for markør.

Dette inkl moms allerede og er en grei butikk å forholde seg til om du trenger noe service/kundebehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...