Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Om dere skal handle mye, er det verdt å legge merke til at enkelte butikker gir deg fast rabbatt når du har handlet for en vis sum. Om det gjøres via en konto seff, eller det er via klubb.

 

Mulig paintballnorge har noe av det samme, verdt å undersøke, så om noen av dere trenger mer utstyr, får samme rabbatt senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også litt erfaring med Vballs

Bare pass på og få samla opp alle ballene og ta dem og blinken inn om kvelden.

hvis du ikke skyter inne da. :D

Blinken blir ødelagt av fukt, borrelåsen på ballene preller av ved for høy BPS. men ellers er den en topp treningsball for sikting og hurtigskyting.

 

 

Løp litt fram og tilbake mellom to ting og prøv og treffe så bra som mulig. :p

9283416[/snapback]

 

En ting jeg ikke så i sted, men "borrelåsen på ballene preller av ved for høy BPS", mener du FPS? Og hva vil du si er for høy? min er nå stilt på ca 290-295fps. Må kjøpe div innmat om jeg skal nedgradere til lavere, da den står på laveste som den gjør, så håper å unngå dette.

Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese gjennom hele her... Men hvilken markør er den beste for skog? Har hørt endel om at disse tippmann ska være greie for nybegynnere, jeg har spilt endel (leid og bane). Det jeg er ute etter er en rubust markør. Skyter alle markører like langt? Og hvor lang lengde på løpet burde jeg ha for at den skal være mest mulig presis, samtidig som man ikke trenger å snipe/campe? :)

Lenke til kommentar

Tippman 98 er gjerne en markør folk trekker frem med tanke på utleie/skog, nettop fordi den tåler alt, og krever lite vedlikehold.

Men du får bra markører av andre slag også, er bare din egen smak og pris som setter begrensninger.

 

Du har ikke behov for noe løp på over 14", evt 16" om det er litt spesielt lagd med tanke på lyd osv.

 

Hvor langt og presis en markør skyter kommer an på løp, bolt, ball og fps.

Lenke til kommentar

Pro har gjerne bedre løp og innmat.

 

Men det finnes flere typer Pro edition, så du må bare evt lese hva som er forskjellene der du skal handle.

 

Tippmann98, Custom Pro, ACT Basic

Oppgraderingene omfatter;

- ACT (Anti Chop Technologi) = Forhindrer at ballen brekker på bolten.

- Nytt og bedre løp

- Drop Forward, for bedre balanse

- Ferdig montert dobbel avtrekker for hurtigere skuddtakt.

- Matt, slitesterk lakk finnish

 

F.eks.

Lenke til kommentar

Heisann! Fant denne tråden på Google, så jeg tenkte at jeg like så godt kunne registrere meg. :!:

 

Har prøvd litt paintball før, og planlegger nå å kjøpe en meg Spyder MR-1 med rødpunktssikte og muligens et "sniperkit". (lengre løp, kikkertsikte) Det har nylig blitt stiftet en paintballklubb i nærområdet som jeg har meldt meg inn i og tatt litt ansvar for. :cool: Skal se om vi får til en bane snart! :thumbup:

 

Om dere skal handle mye, er det verdt å legge merke til at enkelte butikker gir deg fast rabbatt når du har handlet for en vis sum. Om det gjøres via en konto seff, eller det er via klubb.

 

Mulig paintballnorge har noe av det samme, verdt å undersøke, så om noen av dere trenger mer utstyr, får samme rabbatt senere.

9285696[/snapback]

Høres bra ut! Skal høre med Paintball24 om klubben får en rabatt! (vi planlegger et innkjøp til ca. 25k+. :whistle:

 

Forresten, det klubben planlegger å kjøpe inn er Tippman C98.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet, hvor kommer du fra? Dvs, hvor er klubben basert, og kommer dere til å prøve å få til bane i samme område?

 

Tippman C98 er som sagt før en veldig robbust og fin markør som tåler mye juling, passer godt til utleie, selv om de tidvis plages med ballsprekk i løpet (varierer veldig fra balltype til balltype og om det er standar løp eller annet).

 

Om dere regner med å bruke mye ball, kan det være en ide og kjøpe inn mye om gangen, i stedet for 2-3 kasser nå og da, bør i allefall kjøpe inn så dere slipper frakt. Mener paintball24 har en grense på 4 eller 6 kasser for fri frakt.

 

Angående ditt markør valg, så er det ikke et dumt valg, den (som tippman) tåler litt juling og dårlig vær.

Eneste jeg ikke ser poenget med er rødpunktsikte, men kan være gøy med no dingser. Nytt løp er nok ingen dum ide, men noe over 16" er det lite poeng i. Kikkertsikte er heller ikke noe spesielt nyttig, da du lærer deg fort å sikte bedre og raskere uten, men igjen, kjekt med no dingser å leke seg med.

 

Og verdt å kjøpe alt tilpasset luft, om dere ikke alt har tenkt noe på det, og ikke co2. Får 50Liter luftbanker (fyllestasjoner) du kan få fylt på brannstasjoner på paintballbutikker som EDpaintball.

Lenke til kommentar
Har prøvd litt paintball før, og planlegger nå å kjøpe en meg Spyder MR-1 med rødpunktssikte og muligens et "sniperkit". (lengre løp, kikkertsikte) Det har nylig blitt stiftet en paintballklubb i nærområdet som jeg har meldt meg inn i og tatt litt ansvar for. :cool: Skal se om vi får til en bane snart! :thumbup:

 

Skal selv kjøpe markør nå, og syns MR1 ser ganske bra ut. Har tidligere spillt med en MR2 som jeg har lånt av bror og var mektig imponert av denne.

Derfor har jeg lyst å kjøpe den "nye" E-MR1, som er MR1 med elektronisk avtrekker. Noen som har erfaring med denne?

 

Hadde også planlagt, som deg, å ha rødpunkt sikte. Men tror jeg dropper det nå etter det han rett over skrev. Investerer heller i 16" løp tenker jeg. Sammen med koble så tror jeg et lengre løp vil se bra ut.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan påpeke med tanke på elektrisk avtrekk, er at du kan få kortslutning om det er veldig vått, og du kan gå tom for strøm. Utenom dette, skal de for det meste tåle ca like mye som vanlig manuell avtrekk, selv om det er mer dilldall som styrer avtrekket internt i markøren.

 

Jeg ville som sagt over heller kjøpt et bra 16" løp og kolbe enn rødpunkt. kjøpte selv nytt løp på min markør en tid tilbake, og merket enorm forbedring, både i lyd (lavere), lengde og samling (treffsikkerhet).

Lenke til kommentar

Jeg bor på Inderøy, nærmere bestemt Sandvollan. Ikke langt unna Steinkjer. Banen vil også bli på Sandvollan. :)

 

Du misforsto meg: Jeg har tenkt å kjøpe meg en Spyder MR-1, og klubben har tenkt å kjøpe inn (10 stk) Tippman C98 til bruk for de uten egne markører og eventuell utleie.

 

Grunnen til at jeg valgte MR-1 er dens relativt "realistiske" utseende:

 

SpyderMR1.jpg

 

..Og det at kolben er avtagbar, så den kan endres om man vil spille rec i stedet for bane eller omvendt.

Og når det gjelder det rødpunktssiktet.. Jeg kan rett og slett ikke motså slik dilldall til under kr. 300., :p

Dessuten vil jeg bare bruke det i rec. ;)

 

Ang. nytt løp og kikkertsikte, så har en venn av meg også planlagt å kjøpe MR-1, og vi tenkte kanskje å spleise på et 14" løp og et kikkertsikte, slik at vi kan bytte på å være "sniper" i rec-spill. For kr. 600 totalt (300 på hver) så er jo det akseptabelt. :)

 

Om dere regner med å bruke mye ball, kan det være en ide og kjøpe inn mye om gangen, i stedet for 2-3 kasser nå og da, bør i allefall kjøpe inn så dere slipper frakt. Mener paintball24 har en grense på 4 eller 6 kasser for fri frakt.

Vi regner med å bruke en god del ball, skal jeg si deg. :p Paintball24 tilbyr gratis frakt for bestillinger over 3000, no jeg tror vi ikke vil ha problemer med å overstige. :p Det er denne markørpakken klubben har tenkt å gå for, og hvis vi slenger på en pakke Severe Storm på hver pakke får vi kr 28 i rabatt pr. pakke ball. :)

 

Og verdt å kjøpe alt tilpasset luft, om dere ikke alt har tenkt noe på det, og ikke co2. Får 50Liter luftbanker (fyllestasjoner) du kan få fylt på brannstasjoner på paintballbutikker som EDpaintball.

Overbevis meg om at luft er bedre og billigere (i lengden, that is) enn CO2. ;)

Hvis man skal ha lufttank i stedet for CO2 i den pakken jeg henviste til, koster det hele kr. 549 ekstra per markørpakke, noe jeg tviler på at vi har råd til. :hmm:

Lenke til kommentar

co2 liker ikke temp forandringer, om det er kjølig nok, omdannes ikke det seg ikke til gass men kommer ut som væske, du kan ofte få et "gulp" etter en serie med skudd.

 

"Though cheap and convenient, CO2 tends to be less effective than compressed air, and much harder on your equipment."

 

"As the liquid CO2 is converted to gas to propel the paintball from your gun, the high pressure of the CO2 inside the tank expands to the lower pressure inside your marker, causing your gun’s velocity to fluctuate or ‘spike’ dramatically. (For example, one shot may chrono at 275 fps, the next at 290, and the next 262.) The different speed consequently affects the paintball’s trajectory and your accuracy."

 

http://www.specialopspaintball.com/articles/Co2orN2.asp

 

Endel gode poenger der.

 

Angående markøren din, er det noe du bør være klar over. "CO2 users may be hurt by the lack of expansion chamber and volumizer", om du da ikke velger luft.

 

Ser uansett poenget med å velge co2 med tanke på kostnader per markør, håper også dere kjøper litt bedre masker enn de til 300 kroner (da de suger balle), noe som gjerne gjør at folk kommer tilbake for å spille mer om de faktisk ser den de skal skyte på, i stedet for bare dugg.

 

En ting som blir sagt i den artikkelen som ikke stemmer så bra i norge, er at det er vanskelig å få fylt luft. Da de fleste brannstasjoner har mulighet til å gjøre dette for en billig penge. Og om man kjøper en 50L luftbank (med tanke på utleie), trenger ikke denne å fylles så veldig ofte.

 

Hva enn dere bestemmer dere for, så vil dere "miste" noen kunder, enten de bruker co2 eller luft, så er det ikke så mange som har kjøpt seg egen tank til å fylle dette. Jeg og min bror kjøpte inn en 15L 300bar tank til luft akkurat fordi vi ønsker å kunne spille hvor vi vil, uansett hva paintballbanen i utgangspunktet bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...