Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Hmm, hva bør jeg kikke etter da? Luft eller Co2?

Og hva skjer når jeg går tom for luft/gass mitt oppi skævven? Vet selfølgelig at jeg må fylle på, men er det noen som har noen smarte og billige løsninger på dette?

 

Ellers lurer jeg på om dette er et greit sett til å begynne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, hva bør jeg kikke etter da? Luft eller Co2?

Og hva skjer når jeg går tom for luft/gass mitt oppi skævven? Vet selfølgelig at jeg må fylle på, men er det noen som har noen smarte og billige løsninger på dette?

 

Ellers lurer jeg på om dette er et greit sett til å begynne med?

8735563[/snapback]

Luft er noe du bør bruke. nå spiller man nesten ikke med Co2 lengere

 

Tippmann er bra nybegynner markører men ikke noe man burde kjøpe hvis man vil ha en duganes markør. jeg ville anbefalt en ION pakke på sniperpaintball. det er en elektronisk markør som er den perfekte nybegynner markør...

Jeg selger min... sånn hint hint... :D

Lenke til kommentar
Luft er noe du bør bruke. nå spiller man nesten ikke med Co2 lengere

 

Tippmann er bra nybegynner markører men ikke noe man burde kjøpe hvis man vil ha en duganes markør. jeg ville anbefalt en ION pakke på sniperpaintball. det er en elektronisk markør som er den perfekte nybegynner markør...

Jeg selger min... sånn hint hint... :D

8737516[/snapback]

Jo, takk for tilbudet du, men tror jeg vil gå for noe nytt og billig noe. Greit å kjøpe noe nytt fra forhandler så du har garantien..

 

MEN! Er en Tippman 98 the choise for skogsbruk? Alle sier den tåler så mye og holder bra i lengden.. Ganske billig er den òg, så jeg trenger kanskje ikke lete videre?

 

En annen ting jeg lurer på er beste måten for påfylling av luft i skogen, har spurt om dette før, men har ikke fått skikkelig svar.. Et par kamerater av meg har en kompressor eller to, så da kan vi vel fylle på egne tanker som vi tar med opp i skogen?

 

Mye spørsmål her, men er komplett newb i paintball-sporten og vil gjerne lære mer.

Lenke til kommentar

Tippman 98 er en helt ok bruks markør. Den tåler mye som du sier, og er i utgangspunktet lite som kan gå galt med den.

 

Angående luft, så tviler jeg litt på at noen av dere har kompressor som leverer 300bar, et alternativ er dykkerflasker som er lagd for det, som dere får fylt på brannstasjon f.eks. Disse må da ha en fylleventil på toppen, beregnet på paintballtanker.

Lenke til kommentar

Så lite info om den første, men nr2 står det i info "PureEnergy 9oz Co2 flaske m/pin-ventil".

 

Hva som er bra for en nybegynner er vanskelig å si, noen vil ha billigst mulig, fordi de ikke vet om de kommer til å spille mye, og andre vil ha det "beste" de kan få under 10k.

 

Jeg ville prøvd å spilt litt med diverse markører, om du har mulighet, tippman er ofte utleie markører, så burde være enkelt å få teste, også kan man alltids låne av kompiser og andre en runde bare for å prøve, om du har noen andre rundt deg med markør, evt klubb.

Lenke til kommentar
Hvor presise er slike markører? Kan jeg treffe et menneske fra hundre meter?

8740778[/snapback]

Det er en rekkevidde på ca 50 meter. dette gjelder alle markører uansett siden det er begrensninger på maks utgangshastighet der maks er 300 fot/s.

Det finne løp som gir ballen en underspinn som vil gjøre at den går litt lenger men dette på kraftig bekostning av treffsikkerhet.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd denne så dette er kun basert på tidligere erfaring med Kingman markører og on paper spesifikasjonene til markører.

 

Spyder har som regel god kvalitet iforhold til prisen.

Markøren er en ganske standard mekanisk markør, men et pluss at den kommer med delrin bolt.

 

Vil tro det er en helt grei nybegynner markør, billig og ganske enkelt vedlikehold.

Lenke til kommentar

Vil tro at du kan klare å ta litt av barken spesielt på yngre trær, men det vil være snakk om mindre sår hvis det vil bli noe. Med mindre du bevist går inn for å ødelegge da.

 

Når det gjelder ballen er det ikke giftig, og løser seg opp i regn og blir fort borte. Men det vil likevel være stygt i området en stund så det er lurt å holde seg unna turstier(dette selvfølgelig vis for sikkerhet også)

Lenke til kommentar

nå har nok han mer greie på trær en meg, men kan som sagt ikke se så stort problem med det med mindre det er mye veldig unge trær i området, isåfall finne en eldre del av skogen.

 

Du kan jo også spørre en annen grunneier om å kunne bruke hans skog istedet.

 

EDIT: Legger til et brev fra miljøverndepartementet

 

DET KONGELIGE

MILJØVERNDEPARTEMENT

 

Stokke kommune

Postboks 124

3161 Stokke

Deres ref Vår ref Dato

99/01036 99/1322-8 BFK/SLH (ark: 430.2) 29 MAI 2000

 

PAINTBALLVIRKSOMHET - PRINSIPIELL AVKLARING

Vi viser til breva av 6. august 1999, hvor Stokke kommune ber om en prinsipiell avklaring på paintball aktiviteter. I forhold til relevante lover under Miljøverndepartementets ansvarsområde kan vi gi følgende opplysninger.

Forurensingloven

Etter forurensingsloven § 7 kan ingen ha, gjøre eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensing uten at det er lov i henhold til §§ 8 eller 9, eller er tillatt i medhold av vedtak etter lovens § 11.

Lovens § 6 definerer begrepet forurensing. Forurensing er tilførsel av fast stoff, væske eller gass i luft, vann eller grunnen, § 6 første ledd første punkt. Forurensing kan også være støy, § 6 første ledd andre punkt. Miljøpåvirkningen blir allikevel bare å betrakte som forurensing dersom den kan være til skade eller ulempe for miljøet. Det er altså virkningen av utslippet etc som avgjør hvorvidt dette skal regnes som forurensing. Skaden eller ulempen kommer ikke i betraktning dersom den er helt betydningsløs. Etter lovens § 8 siste ledd kan forurensing som ikke medfører nevneverdig skade eller ulempe, finne sted uten tillatelse. SFT har opplyst at ingen av stoffene, titandioksyd eller polyetylenglykol, har helse- eller miljøfarlige egenskaper. De er lett nedbrytbare i naturen. De kan likevel virke svakt hudirriterende, men kan alikevel ikke klassifiseres som helsefarlige. I utgangspunktet kan paintball aktiviteten anses som en forurensende aktivitet, fordi den etterlater malingrester og malingampuller på det området som benyttes. Den skade og ulempe dette representerer er imidlertid ikke av nevneverdig omfang og innholdet i malingen som brukes er ikke skadelig. En behøver derfor ikke tillatelse etter forurensingsloven for å utøve paintball aktiviteten, jf lovens § 8 siste ledd, jf § 11. Lovens § 28 inneholder et generelt forbud mot forsøpling. I dette ligger at en ikke skal etterlate seg avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Avfall er definert i lovens § 27. Avfallsbegrepet dekker i hovedsak fast avfall, og malingrestene vil derfor falle utenfor.

 

Friluftsloven

Allemannsretten er et begrep som brukes til å betegne den retten alle og enhver har til ferdsel, opphold og aktivitet i naturen - uavhengig av eiendomsforhold. Ferdselen skal skje hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det duker stadig opp nye former for friluftsliv og bruk av natur som i økende grad kan føre til konflikter og skade på natur.

Miljøverndepartementet har tidligere uttalt at paintballaktiviteten går ut over den rett til hensynsfull og varsom ferdsel som friluftsloven gor. I foreliggende tilfelle har utøverne innhentet grunneiers tillatelse. Etter friluftsloven § 11 er utøverne alikevel forpliktet til å se etter at de ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Med økende ferdsel og friluftsliv og massetilstrømming til enkelte steder, har behovet for atferdsregulering også blitt større, og der den alminnelige bestemmelsen i § 11 om at den enkelte skal opptre hensynsfullt og varsomt ikke strekker til, kan ferdslen reguleres nærmere ved at det vedtas generelle atferdsregler etter friluftsloven § 15. Myndigheten til å fastsette slike regler tillegger kommunen, men forutsetter samtykke av eier eller bruker og fylkesmannens stadfesting. Miljøverndepartementet anser atferdsregler som et hensiktsmessig virkemiddel som kan og bør tas i bruk for å avhjelpe problemer på attraktive og mye brukte friluftsområder, der det er nødvendig for å bevare naturgrunnlaget og bevare miljøet for øvrig i området.

 

Viltloven

Malingsgeværene som benyttes ved paintballkamper kan ikke sies å falle inn under reglene for ferdsel med våpen etter viltloven § 45. Bestemmelsen tar sikte på å hindre at skytevåpen blir benyttet på områder uten at det foreligger tillatelse, og at det er hensynet til viltet som er avgjørende. Viltlovens omtale av våpen gir ikke grunnlag for å si at denne type våpen faller inn under bestemmelsen, se særlig viltlovens § 20. I teorien har det vært reist tvil om ferdsel med luftgevær omfattes av viltlovens § 45, men en antar at luftgevær med meget sterk gjennomslagsenergi kan bli rammet av bestemmelsen. Et prosjektil fra et paintball- gevær kan ikke sies å ha samme effekt som en kule fra et gevær i denne sammenheng.

Motorferdselloven

Loven har som utgangspunkt at motorisert ferdsel i utmark og vassdrag er forbudt, jf § 3, med mindre annet følger av loven selv eller vedtak med hjemmel i loven.

Departementet kan imidlertid ikke kommentere utøvernes bruk av skogsveien spesielt. Det vises i denne forbindelse til loven, og departementets rundskriv T -1/96 side 11 som følger vedlagt.

Plan- og bygningsloven

Hvorvidt de avgrensete områder blir å betrakte som anlegg i henhold til plan- og bygningsloven som følge av oppsatte hindre m.v. og plastremser for markering, kan ikke departementet si noe om generelt. Hvert enkelt tilfelle må vurderes spesielt, og vi har ingen praksis på området.

 

Vi ber om at hendvendelser vedrørende Plan- og bygningslovens byggesaksbehandlingsregler rettes til Kommunal- og regionaldepartementet, Bolig- og bygningsavdelingen som rette vedkommende.

Våpenloven

Vi viser ellers til at paintball geværer er unntatt fra registreringsplikten for luft- og fjærvåpen iht våpenforskriften del I litra H, jf våpenloven § 5 andre ledd. Kravet om 18 årsgrense gjelder imidlertid på tilsvarende måte som for andre luft- og fjærvåpen.

 

Med hilsen

Harald S. Ruberg e.f. Siri Line Helseth

avdelingsdirektør rådgiver

 

Endret av Zyrex_
Lenke til kommentar

Du bør i aller høyeste grad spørre grunneier.

Hvis du leser brevet jeg la ved så står det litt der angående spilling i skog men noen år siden jeg leste det så husker ikke ordrett hva som stod og gidder ikke lese det nå:)

 

Anbefales og varsle politi også så dere slipper besøk av de for noen engstelige turgåere ringer å klager. Merk at du kun trenger å varsle politi, trenger ikke å søke om lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...