Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Har prøvd all ball som er der. Husker ikke, er over ett år sia sist nå, men den gula bee et eller anna, en rød/grønn halv/halv ball, en blå, en lilla. Alle er anerkjente merker

 

Ok.

 

Da ville jeg fått sjekket lufttrykket på markøren. Få stilt ned trykket slik at utgangshastigheten ligger på 270-300 FPS. Blir fort ballsprekk dersom du har for høyt trykk. Om du ikke har kronograf selv, kan en paintballbutikk sjekke dette for deg.

 

Når det kommer til ball bør du velge en type med relativt hardt skall (kanskje vinterball) og liten kaliber.

 

I tillegg er ballsprekk ofte en følge av dårlige løp.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har "driten" Spyder MR1? Jeg er plaga med ballspreng selv om det er nysmurt og ingenting som sier at den skal knuse ballene men den gjør det, i løpet, ikke i magasinet

Hadde trøbbel med min Spyder tank i går. Veit ikke om det hjelper deg noe, men jeg strammet den nippelen du fyller på. Men jeg fikk fylt, og det lakk kun når jeg tok den av fyllestasjonen. Kan være en mulighet bare.. :ermm:

 

 

 

sitter å leter litt rundt på nettet etter en løsning for tank på ryggen. Har funnet backpacken, men hva lurer på om denne er bra nok/billig? vet ikke om det er forskjell på dem?

 

Funker nok knall den. Har en nesten maken selv. Aldri hatt problemer med den. Bare husk å rengjør den ofte!

 

Forøvrig anbefaler jeg deg en slank/minimalistisk backpack. Man blir fort veldig immobil med svære vester rundt overkroppen.

 

Ja, tenkte meg det. Andbefaler du noen backpacks?

Kan du også nevne noen ulemper med tank på rygg, eller er det bare den ene?

 

Ok.

 

Kan gi deg/dere mine erfaringer med backpack/flaske på rygg kontra flaske på markør.

 

Jeg begynte med paintball for et par år siden og var da fastbestemt på at remote og tank på ryggen var den beste løsningen. Det stemmer ikke. Alt er smak og behag.

 

Store vester med lassevis av lommer og tankholder på ryggen gjør meg immobil, mindre fleksibel og til en større målskive. Nå er jeg ikke store karen - jeg måler hele 165 cm på strømpelesten - så den samme følelsen av immobilitet gjelder nok ikke for de som er høyere enn 175 cm.

 

Flaske påmontert markøren er den enkleste løsningen spør du meg. Man er mer mobil, bærer rundt på mindre stæsj og har mindre ballgris å rense etter en økt. Om du velger dette alternativet bør du bruke et godt flasketrekk.

 

Men om du absolutt ønsker en remote-løsning kan følgende være brukbare alternativer:

 

http://www.ansgear.com/NXE_2_1_Pod_Tank_Harness_Black_p/nxehippack2+1.htm

 

eller

 

http://www.ansgear.com/NXE_Deluxe_Tactical_Paintball_Scenario_Vest_Camo_p/nxelightvestcamo.htm

 

Ville kanskje vurdert sistnevnte alternativ. Til tross for at det er en vest, er den jo ikke noe annet enn en backpack med større stabilitet. Svært lite dilldall for å være en vest.

 

Det finnes også en haug av alternativer i norske nettbutikker. Jeg bruker stort sett edpaintball (bor nær Kristiansund). Ansgear er å anbefale som utenlandsk butikk - svært gunstige priser, sjedent importavgifter og rel. rask levering.

Lenke til kommentar

Har 14" løp, lagd av Spyder. Hastigheten er skrudd ned, står midt imellom null og maks liksom, har ikke sjekka trykket

 

Det hjelper dessverre lite at mutteren står "imellom null og maks". Utgangshastigheten kan være vilt mye høyere enn 300 FPS, og da er gjerne ballsprekk et faktum.

 

Se til å få sjekket trykket med en kronograf.

 

Ellers kan jo bolten være problemet, men jeg tviler.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

kaffegruff

 

Noen her som har "driten" Spyder MR1? Jeg er plaga med ballspreng selv om det er nysmurt og ingenting som sier at den skal knuse ballene men den gjør det, i løpet, ikke i magasinet

Hadde trøbbel med min Spyder tank i går. Veit ikke om det hjelper deg noe, men jeg strammet den nippelen du fyller på. Men jeg fikk fylt, og det lakk kun når jeg tok den av fyllestasjonen. Kan være en mulighet bare.. :ermm:

 

 

 

sitter å leter litt rundt på nettet etter en løsning for tank på ryggen. Har funnet backpacken, men hva lurer på om denne er bra nok/billig? vet ikke om det er forskjell på dem?

 

Funker nok knall den. Har en nesten maken selv. Aldri hatt problemer med den. Bare husk å rengjør den ofte!

 

Forøvrig anbefaler jeg deg en slank/minimalistisk backpack. Man blir fort veldig immobil med svære vester rundt overkroppen.

 

Ja, tenkte meg det. Andbefaler du noen backpacks?

Kan du også nevne noen ulemper med tank på rygg, eller er det bare den ene?

 

Ok.

 

Kan gi deg/dere mine erfaringer med backpack/flaske på rygg kontra flaske på markør.

 

Jeg begynte med paintball for et par år siden og var da fastbestemt på at remote og tank på ryggen var den beste løsningen. Det stemmer ikke. Alt er smak og behag.

 

Store vester med lassevis av lommer og tankholder på ryggen gjør meg immobil, mindre fleksibel og til en større målskive. Nå er jeg ikke store karen - jeg måler hele 165 cm på strømpelesten - så den samme følelsen av immobilitet gjelder nok ikke for de som er høyere enn 175 cm.

 

Flaske påmontert markøren er den enkleste løsningen spør du meg. Man er mer mobil, bærer rundt på mindre stæsj og har mindre ballgris å rense etter en økt. Om du velger dette alternativet bør du bruke et godt flasketrekk.

 

Men om du absolutt ønsker en remote-løsning kan følgende være brukbare alternativer:

 

http://www.ansgear.com/NXE_2_1_Pod_Tank_Harness_Black_p/nxehippack2+1.htm

 

eller

 

http://www.ansgear.com/NXE_Deluxe_Tactical_Paintball_Scenario_Vest_Camo_p/nxelightvestcamo.htm

 

Ville kanskje vurdert sistnevnte alternativ. Til tross for at det er en vest, er den jo ikke noe annet enn en backpack med større stabilitet. Svært lite dilldall for å være en vest.

 

Det finnes også en haug av alternativer i norske nettbutikker. Jeg bruker stort sett edpaintball (bor nær Kristiansund). Ansgear er å anbefale som utenlandsk butikk - svært gunstige priser, sjedent importavgifter og rel. rask levering.

 

 

Takk.

Men jeg trur jeg venter litt med tank på ryggen. Kjører påmontert. Jeg vil gjerne ha en sekk der jeg kun har tank (eller 1+2 der podene monteres oppned og detter ned når du åpner), for minst mulig immobilitet. Siden det er den taktikken jeg bruker. Er veldig smidig på banen. Liker hvertfall å tru jeg er det i blandt :p:)

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Heisann, fikk nettop mitt Tippmann Pakkeløsning og lurer på en del ting.

 

1. er det luft i tanken når den kommer fram som ny

2. er det 1 skudd om gangen og så må jeg dra den "ladesaken" på nytt for og få fyre av et nytt skudd?

3. hvordan fylle opp luft tanken? trenger jeg noe spesielt verktøy?

4. og er det noe størrelse forskjell på paintaball kulene som er og få kjøpt?

Lenke til kommentar

Heisann, fikk nettop mitt Tippmann Pakkeløsning og lurer på en del ting.

 

1. er det luft i tanken når den kommer fram som ny

2. er det 1 skudd om gangen og så må jeg dra den "ladesaken" på nytt for og få fyre av et nytt skudd?

3. hvordan fylle opp luft tanken? trenger jeg noe spesielt verktøy?

4. og er det noe størrelse forskjell på paintaball kulene som er og få kjøpt?

 

1. nei, det er fordi det skal ikke sendes med trykk. Da er det spesial post som skal benyttes, dette er dyrt.

2. ja, det er single. men tru meg. du trenger ikke mer for å spille.

3. du trenger en compressor på 2-300 bar, eller en fylletank med fyllestasjon. Begge deler er dyrt om du eier selv.

4. Ja, men alt er som regel standarisert. Står det noen siffere som; .46 bør du tenke det om.

.68 trur jeg er standard caliberet til paintball, uten att jeg er sikker

Lenke til kommentar

Bare for å avklare litt. Du trenger bare ta ladegrep før du kobler inn lufttanken. Så er det bare å trekka av som en gal.

0.68 er standard størrelse på paintballs. Tippmann har den størrelsen.

Det er og 0.43 som er mer beregnet på Real Action Paintball, hvor markører er kopier av orntlige våpen.

0.50 er en relativt ny størrelse, men ikke noe utbredt i Norge.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med apexløp? Og vil det være lurt av meg å bruke det på en m98C?

 

Løpet i seg selv gir ikke noen store fordeler. Apextippen (endestykket) er dog den delen av apexløpet som gjør susen.

 

Den bidrar til å gi spinn på ballen slik at den får flatere bane og vesentlig større rekkevidde.

 

Du får kort og greit tilsvarende ballbane som et tippmann flatlineløp, men du slipper alle ballsprekkene som sistnevnte ofte er plaget med.

 

Det er verdt og nevne at apexendestykket kan benyttes på ulike løp, blant annet fra produsenten lapco.

 

Selv bruker jeg et lapco 12" (tror jeg) med apexendestykket. Syk lang rekkevidde på skuddene.

 

MEN, det må påpekes at det å ha økt rekkevidde på skuddet ikke gir den store fordelen i praksis. Farten på ballen er og blir for lav til at man klarer å ta ut folk på maks hold. Man skal isåfall inneha sykt gode skills for å meie ned fiender langt unna.

 

Apexendestykket gir heldigvis fordelen av at du kan justere ballens bane i detalj. Du kan f.eks. sende ballen over en bakketopp med en skru slik at den peiser ned på fiendene på baksiden. Ganske stilig, men om du skal oppnå denne effekten bør du velge kort løp. Standardløpet som kommer med apexendestykket er mer enn bra nok til dette formålet.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Hvilken markør har du?

 

Normalt holder det å rense markøren for paint, og evt smøre bolt oringene om man må vaske ut paint ifra der.

 

Hele markøren har godt av å renses for hver 2. kasse paint ca, dvs 3-4000 ball.

Men om du skal legge den bort, eller det er langt imellom spilling, bør den vedlikeholdes oftere.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med apexløp? Og vil det være lurt av meg å bruke det på en m98C?

 

Løpet i seg selv gir ikke noen store fordeler. Apextippen (endestykket) er dog den delen av apexløpet som gjør susen.

 

Den bidrar til å gi spinn på ballen slik at den får flatere bane og vesentlig større rekkevidde.

 

Du får kort og greit tilsvarende ballbane som et tippmann flatlineløp, men du slipper alle ballsprekkene som sistnevnte ofte er plaget med.

 

Det er verdt og nevne at apexendestykket kan benyttes på ulike løp, blant annet fra produsenten lapco.

 

Selv bruker jeg et lapco 12" (tror jeg) med apexendestykket. Syk lang rekkevidde på skuddene.

 

MEN, det må påpekes at det å ha økt rekkevidde på skuddet ikke gir den store fordelen i praksis. Farten på ballen er og blir for lav til at man klarer å ta ut folk på maks hold. Man skal isåfall inneha sykt gode skills for å meie ned fiender langt unna.

 

Apexendestykket gir heldigvis fordelen av at du kan justere ballens bane i detalj. Du kan f.eks. sende ballen over en bakketopp med en skru slik at den peiser ned på fiendene på baksiden. Ganske stilig, men om du skal oppnå denne effekten bør du velge kort løp. Standardløpet som kommer med apexendestykket er mer enn bra nok til dette formålet.

 

Men apexendestykke, kan det påmonteres et standard m98 løp, men en slags for enkel mekanisme. Eller må du som du faktisk sier, bruke det som følger med?

 

Sorry at jeg er så nub, men er ny i paintball verden og vil egetlig få det beste ut av den regelmessige spillingen min :p

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med apexløp? Og vil det være lurt av meg å bruke det på en m98C?

 

Løpet i seg selv gir ikke noen store fordeler. Apextippen (endestykket) er dog den delen av apexløpet som gjør susen.

 

Den bidrar til å gi spinn på ballen slik at den får flatere bane og vesentlig større rekkevidde.

 

Du får kort og greit tilsvarende ballbane som et tippmann flatlineløp, men du slipper alle ballsprekkene som sistnevnte ofte er plaget med.

 

Det er verdt og nevne at apexendestykket kan benyttes på ulike løp, blant annet fra produsenten lapco.

 

Selv bruker jeg et lapco 12" (tror jeg) med apexendestykket. Syk lang rekkevidde på skuddene.

 

MEN, det må påpekes at det å ha økt rekkevidde på skuddet ikke gir den store fordelen i praksis. Farten på ballen er og blir for lav til at man klarer å ta ut folk på maks hold. Man skal isåfall inneha sykt gode skills for å meie ned fiender langt unna.

 

Apexendestykket gir heldigvis fordelen av at du kan justere ballens bane i detalj. Du kan f.eks. sende ballen over en bakketopp med en skru slik at den peiser ned på fiendene på baksiden. Ganske stilig, men om du skal oppnå denne effekten bør du velge kort løp. Standardløpet som kommer med apexendestykket er mer enn bra nok til dette formålet.

 

Men apexendestykke, kan det påmonteres et standard m98 løp, men en slags for enkel mekanisme. Eller må du som du faktisk sier, bruke det som følger med?

 

Sorry at jeg er så nub, men er ny i paintball verden og vil egetlig få det beste ut av den regelmessige spillingen min :p

 

Du snakker om tippmann 98 regner jeg med?

 

Uansett om det er snakk om en spyder, tippmann eller for den del hva som helst annet med standardløp, vil ikke apextippen passe orginalløpet.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe standard apexløp. Om du har særegne behov for stor flatlineeffekt (lang ballbane) eller stor kurving av ball, bør du vurdere å kjøpe apextippen og løp for seg selv.

 

Har du ikke noe imot å bestille fra usa, anbefaler jeg deg å kjøpe apexløp fra www.ansgear.com. Her har jeg selv bestillt mye paintballutstyr, deriblant et lapcoløp med apextip. Det tar ca. 14 dager før varene ankommer Norge, men det er mye og spare på det.

 

Jeg investerte i dette løpet fra lapco. Grunnet den store lengden får man mer flatlineeffekt enn med standard apex løp (altså lengre og rettere ballbane), men taper derimot noe kurvingseffekt. Om du går for et kortere løp, vil du få stor mulighet for å kurve ballen rundt trær, over bakketopper osv. Flatlineeffekten avtar dog noe.

 

EDIT: Bare for å klargjøre litt mer:

Det som kalles et apexløp er i utgangspunktet et løp og et endestykke produsert av BT. Endestykket passer i noen spor forran på løpet og gir flatline - og skrueffekt alt etter hvordan man stiller endestykket. Ballen kan også kurves i ulike retninger ved å vri på endestykket.

 

MEN, man kan droppe BTs standard apexløp og kjøpe et løp fra f.eks. lapco. Det er da viktig at man sjekker at løpet har støtte for apextippen. Ved å benytte f.eks. lapco på selve løpet kan man selv velge lengde og boresize på løpet alt etter eget behov.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Ser ut som at det blir mer spilling på meg til neste uke. Om ikke før.

Må se om jeg klarer å få til et fornuftig feste til mitt nye helmetcam, http://vholdr.com/contourhd/techspecs

Håper å få til noe imellom markør og hopper, eller under løpet, men bør sitte skikkelig også.

 

I forhold til vibrasjoner og lyd, er det kanskje best å få det festet på masken, som er litt styr i forhold til at glasset går langt bakover siden.

Lenke til kommentar

Heisann, fikk nettop mitt Tippmann Pakkeløsning og lurer på en del ting.

 

1. er det luft i tanken når den kommer fram som ny

2. er det 1 skudd om gangen og så må jeg dra den "ladesaken" på nytt for og få fyre av et nytt skudd?

3. hvordan fylle opp luft tanken? trenger jeg noe spesielt verktøy?

4. og er det noe størrelse forskjell på paintaball kulene som er og få kjøpt?

Så noen hadde svart på denne fra før, men med litt forvirring.

Den er "semi-automatisk" så du får en ball per squish på avtrekkeren etter den første trekk i"ladegreia" kan du spille til tanken er tom, du trenger ikke lade den for vært skudd. (hagle style)

 

-Lars

 

PS om du lurer på noe innen Paintball har jeg en del erfaring der, svarer gjerne på en pm!

(Angel,ego,tippmann,spyder,dp og generelt innen pb)

Endret av larsan2
Lenke til kommentar

Klubben jeg er medlem i driver nå å planlegger speedballbane. Så om noen vet om noen brukte supair (oppblåsbare) dekken til salgs til en ok penge. Tar jeg gjerne imot anbefalinger på pm.

 

Hadde en grei session med woodsball i dag. Regnet gjorde at det var vått og glatt, men vi spilte imellom skurene.

 

Fikk også testet mitt contourhd helmetcam, og her er en unedited klipp ifra dagens spilling.

 

 

Good fun!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...