Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forresten Paintball NM i 5 manns og X-Ball på Tufte gård neste helg, 22-23 august. Er bare å ta en tur for dere som er i nærheten. Er satt opp noen tribuner der, og det er gratis å se på. Men parkering koster av en eller annen grunn 20kr.

Det vil være forhandler stands der, hvis dere vil se på litt utstyr, og spør dere noen folk pent, er det sikkert mulig å prøveskyte noen ball i chronoboksen.

 

info:

http://www.paintball.no/Informasjon.aspx?ArticleId=151

Lenke til kommentar

Jeg mener paintball ikke er en ekstremsport, da det ikke er noe ekstremt med sporten hverken innen skogspilling eller turneringsspill.

Denne tråden burde strengt tatt stått under "annet" foraet.

 

I Norge er faktisk paintball ikke definert som sport i det hele tatt, men en hobby :)

Det jobbes med å få paintball inn i NIF.

Lenke til kommentar

Er vel ein diskusjonssak som mange andre sportar i verda. Ekstremsport burde vore gradert frå 1-10, med for eksempel FMX cross på 10 og paintball på 1 etter kor farleg og ekstremt det er. Vanskeleg å definera ekstremsport, og når paintball ikkje finn ein annan kategori som passar betre, sniker det seg inn i ekstremsportkategorien.

 

Men eg meiner iallfall at paintball ikkje er ein ekstremsport, my personal opinion.

Lenke til kommentar

Fotball? Det er nok ingen ekstremsport det heller gitt. Eg vil også påstå at paintball fell vekk frå definisjonar av ekstremsport eg fann på nettet:

 

"Extreme sports (also called action sport and adventure sport) is a media term for certain activities perceived as having a high level of inherent danger.[1][2][3] These activities often involve speed, height, high level of physical exertion, highly specialized gear or spectacular stunts" (kjelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_sport)

 

"Ekstremsport er aktivitet der utøverene utsetter seg for en høy risiko for å bli alvorlig skadet eller drept." (kjelde: http://no.wikipedia.org/wiki/Ekstremsport)

 

Dette er det eg meiner, ekstremsport inneheld ein høg risiko og fare for å bli skada eller drept. Dette er nøkkelelement når det gjeld ekstremsport. Ja, i paintball kjenner ein litt smerte når ein vert truffen, men er det på nokon måte farleg? Nei, det er jo påbudt med allslags utstyr for å beskytte både ansikt, kjønnsorganer og andre såre plasser på kroppen.

Lenke til kommentar

Nå brukte jeg fotball for å sammenligne med en vanlig idrett da.

 

Om du googler "paintball extreme sport" vil du få mange treff som "Paintball: America's fastest growing extreme sports" etc. Men jeg fant også denne siden.

 

In the 1990’s a new trend emerged in sports. Although there was no name for them at the time, they soon became known collectively as “extreme sports” or “action sports”. While there was a general acceptance that extreme sports were those that had an element of danger that didn’t exist in traditional sports, there was never a solid way to classify extreme sports as such. Many people still wonder, “What is an extreme sport?”

 

[...]

 

Paintball: This sport may be one of the most hotly debated. It takes a person with an adventurous mindset to agree to be hunted down and shot, even if it is with a paintball (which do cause pain!). Others argue that paintball is no more than a game and as such, that it doesn’t qualify as an action sport.

 

Det er altså mye debatt om dette, men siden det ikke finnes en fast definisjon for hva som er en ekstremsport, så blir det vanskelig si hva som er riktig.

 

Personlig mener jeg likevel at paintball hører inn under ekstremsport. Og den eneste beskyttelsen som er påbudt er såvidt jeg vet kun maske.

Lenke til kommentar

Kom over den sida eg og faktisk, og skal vere einig med deg om at det er mykje debatt rundt dette. Mange er også ueinige i definisjonen av ekstremsport, og meiner dermed at paintball er nettopp dette. Personleg meiner eg definisjonane eg posta over er svært rimelege, og gjer at paintball ikkje er ein ekstremsport, men meir ein actionsport på eit vis, utan det elemente av fare og høgrisiko som ein ekstremsport skal innebere.

 

No er det faktisk også folk som meiner sjakk er ein idrett, noko som er totalt absurd. Problema og debattane oppstår ofte grunna dårlege og upresise eller for vide definisjonar, og det er nok nettopp tilfelle her. Det er vanskeleg å finne ein definisjon som er spesifikk nok, og som utelukker idrettar som ikkje burde gå under kategorien ekstremsport, samtidig som at den må vere vid nok til å få med alle dei ulike variasjonane innan ekstremsport.

Lenke til kommentar

Men så må man tenke litt kildekritikk. Hverken wikipedia eller noen av de andre nettsidene er pålitelige, og kan være et fåtall personers syn på saken.

 

Før det kan ble en ekstremsport, må det først bli regnet som en sport. Dette er det altså ikke i Norge, og heller ikke i USA heller tror jeg. Det er som sagt en hobby eller lek.

 

Jeg mener faktisk at fotball(8. div. ihvertfall hvor jeg spiller) er mer ekstremt enn paintball :p

Mer skader skal du lete lenge etter. Der blir jo folk regelrett kvestet fra tid til annen :o

Lenke til kommentar

Ut ifrå definisjonane av ekstremsport kan ein iallfall seie at paintball ikkje er ein ekstremsport, det er igrunn rimeleg klart. Men så er det jo ein annan sak om desse desse definisjonane er vide nok. Eg meiner dei er det, og så lenge desse definisjonane er å finne på opptil fleire pålitelege kjelder, kan ein faktisk seie at paintball ikkje er ein ekstremsport. Men ser at du sjølv meiner det er det.

 

Tvilar på me kjem til nokon einigheit her uansett, er som du skriv, me er einige om at me er ueinige.

Lenke til kommentar

For en diskusjon. Det er kanskje ikke blitt klassifisert som en sport i Norge enda, men det jobbes med det.

Og hva som er ekstremt eller ikke måles ikke på antall skader. Minner meg litt om "min pappa er sterkere enn din" diskusjoner dette.

 

 

 

Så over på noe helt annet.

Om folk ønsker å støtte det norske paintball miljøet, kjøp gjerne et medlemskap i npf, http://www.paintball.no/ , er snakk om 60 spenn i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...