Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Er litt usikker. Men jeg antar det er skrue B som justerer LPR.Hvis ikke er det skrue C. Men den bør du ikke røre med mindre du vet hva du driver med.

Skrue A er balldetenten. Den gjør at ballen ikke bare triller ut av løpet, men holdes i børsa. Skrue D er for regulatoren, som er den du bruker for å justere utgangshastigheten.

 

Hei!

 

Skrue B er en 2mm ubraco (tror jeg..) mens skrue C er en bitteliten setskrue som går inn i LPR i underkant..

Jeg har manualen til markøren så jeg vet hvordan jeg skal stille den (har funnet mye om det på nett også, men ingenting som forteller meg hvor den faktisk stilles:P)

 

Når det gjelder D så er det altså HPR da.. Da er jeg godt på vei. Er tom for luft nå, men tar en tur til en kompis i helga så får vi se om jeg får liv i den.. Og om den lekker eller ei..

 

 

Takk for svar !

 

 

PS: noen som veit hvor man kan trykkteste tanker i Østfold? (Halden, Fredrikstad, Sarpsborg)

Jeg kontaktet dykkerbutikken her i Halden, de skulle ha 500kr per tank noe jeg syntes var litt vel mye..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke mye for trykktesting, ganske normalt.

 

Okay..

 

Vel jeg fant en plass i Kr.Sand der de tar 250kr. Det er halvparten av prisen..

Har et par "følere" ute her også nå, tror vi skal klare å komme ned i 250kr per tank iallfall, om ikke lavere, hvis ikke så blir det vel til at vi sender tankene til Kr.Sand. Litt usikker på hvor mange av oss som skal teste tanker, men blir vi fler enn 3-4 så lønner det seg iallfall å sende de. :)

 

 

(hvis det er lov da.. kom til å tenke på det nå. burdte gå greit hvis de er tomme, men dette får jeg vel sjekke opp)

 

Forsåvidt så koster en ny tank rett over 500lappen så er ikke så mye å lure på :=)

Endret av nemo81
Lenke til kommentar
Det er ikke mye for trykktesting, ganske normalt.

 

Okay..

 

Vel jeg fant en plass i Kr.Sand der de tar 250kr. Det er halvparten av prisen..

Har et par "følere" ute her også nå, tror vi skal klare å komme ned i 250kr per tank iallfall, om ikke lavere, hvis ikke så blir det vel til at vi sender tankene til Kr.Sand. Litt usikker på hvor mange av oss som skal teste tanker, men blir vi fler enn 3-4 så lønner det seg iallfall å sende de. :)

 

 

(hvis det er lov da.. kom til å tenke på det nå. burdte gå greit hvis de er tomme, men dette får jeg vel sjekke opp)

 

Forsåvidt så koster en ny tank rett over 500lappen så er ikke så mye å lure på :=)

 

Vi slapp unna med 3300kr for 16 tanker når vi testet tanker nå i våres. Dette var i Trondheim, så litt å gå på er det hvis man går flere sammen.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Venligst les hele tråden

 

Joda, jeg har nå prøvd paintball og synes det er helt topp, så jeg vil kjøpe meg utstyr og alt-ting selv. Jeg har tenkt mye på om jeg skal ha fullauto, burst og turbo, altså E-grip, eller kjøpe en helt vanlig Tippmann-markør uten noen som helst e-grip uten fullauto. Jeg har da et budsjett som tilsier at jeg skal bruke mellom 3-4000 kr, men jeg vil jo helst ha det billigst som mulig da! Derfor må jeg spør dere, dere som har peiling, om hvilken markør jeg skal ha og hvordan utstyr etc.

 

Jeg vurderer Tippmann A-5 eller 98c. Helt 98 fordi jeg liker designet og jeg ønsket et enklest som mulig markør og rengjøre, så jeg slipper å bruke så mye tid på det. Men jeg har sett på en del av de nettbutikkene som selger markører og utstyr der 98 er nokså mye rimeligere enn nykommeren, MEN A-5 har mye mer oppgraderinger som vi kan gjøre. Som feks kolber, frontgrep, kolbe, triggere og mye mer!

 

Derfor har jeg et stooort problem om hvilken jeg skal velge? Fullauto eller semiauto, A-5 eller 98?

 

 

Min handle liste lyder følgende:

- Tippmann 98c ELLER A-5 (Trenger jeg fullauto?)

- M4 Kolbe

- DP PRO 2000 Kuler

- V-Force Armor

 

Så spør jeg dere, igjen.. Er V-Force Armor å annbefale? Gidder ikke å bruke så mye penger på en "kul" maske som ser bra ut. Trenger bare en maske som gjør hva den er lagd for! :!:

Etter senere oppgraderinger, så tenker jeg at jeg skal kjøpe en Rødpunktsikte som jeg skal plassere øverst på markøren. !! Men trenger jeg en ny Flattop rail til å sette sikte på? Har lest at vi ikke trenger dette til 98, noe som gjør at jeg kanskje velger 98.. Trenger jeg også et nyere løp til min kommende tippmann-markør? Hørt at standard-løp fra tippmann "suger hardt". :roll:

 

Merket at Paintballnorge er den billigste nettsiden til å kjøpe markør og kolbe, baller, luftsystem, etc. Men skal kjøpe tilleggutstyr og klær på Game-On eller ED-Sport

 

Les hele tråden før dere svarer! Vær så snill!

 

Takker for ALLE svar på forhånd! TAKKER FOL ALL HJELP :w00t:

Endret av Jaod3
Lenke til kommentar

^hei, og velkommen til forumet

 

Personlig er jeg ikke så stor fan av full-auto, og de jeg spiller med pleier ikke å ha det med. Om jeg var deg ville jeg unngått det, i hvert fall nå i starten. Kjøp det heller når du får sett hva de du spiller med sier.

 

Når det kommer til A5 vs. 98, så er det ikke så ekstrem forskjell. A5'en er lettere, og etter min mening bedre å skyte med. 98 derimot, er mer driftssikker og du har mindre sjangse for ballsprekk. Jeg har selv A5, men angrer på at jeg ikke kjøpte 98, rett og slett fordi 98'n tåler nærmest alt, og skyter likt hele tiden. Det er en vurdering du er nødt til å gjøre selv.

 

Å kjøpe rødpunktssikte har egentlig veldig liten effekt, fordi du veldig sjeldent treffer akkurat der du sikter. Å kjøpe det til 98 har ingen effekt i det hele tatt, da den blir stående bak magasinet og materen - altså sikter du rett inn i den. Imo er rødpunktssikte bortkastede penger. Kjøp heller et skikkelig løp.

Lenke til kommentar

Takk! :thumbup:

 

I og med du sier: "angrer på at jeg ikke kjøpte 98", og du sier at den skyter rett og driftsikkert hele veien, så går jeg for en Tippmann 98!. Men da kommer neste spørsmål: Skal jeg kjøpe meg en PRO utgave?

 

Pro utgaven

Tippmann%2098%20Custom%20Pro%20E%20ACT.jpg

 

Jeg sparer 300 kr på dette, hvis jeg går bort i fra ekstra deler som dobbeltrigger. Går heller for et nyere og bedre løp! Men er JJ ceramic 14" noe å bruke? :dribble:

 

Men hvordan magasin annbefaler dere? Er det magasinet som følger med markøren noe å annbefale? Har tenkt litt på Viewloader Evution 3 som jeg får for 300 kr. Også når det gjelder maske; hvilken maske fra V-Force bør jeg kjøpe? Har tenkt litt på V-Force Armor, på grunn av prisen sin skyld. Får den for 200 kr.

 

Hvordan beskyttelse er det lurt å ha? Tenkt litt på å kjøpe meg brystbeskyttelse som dekker hele front og kjøpe meg hansker. Men er det nødvendig med hansker?

 

Takker for svar

Endret av Jaod3
Lenke til kommentar

Altså, skal du kjøpe utstyr kjøp det i den rekkefølgen her:

Maske

Hopper

Tank

Klær og padding

Markør

 

Kjøp en BRA maske. Kjøp det beste du finner. Er liten vits å springe rundt med en bra markør og en maske som dugger og har dårlig ventilasjon.

Kjøp en LETT tank. Er kjipt å løpe rundt med aluminiums tank, det skal jeg love deg du merker når du går over til karbon :p

 

Skal du spille speedball eller woodsball? En tippmann 98 er ikke akkurat egnet for speedball :p

Skal du spille speedball ta heller å kjøp en Kaos, eller Blitz.

 

Hvis du går for speedball;

 

Tank:

Ninja 68/4500

 

hopper :

Invert Halo Too

 

Maske :

JT Pro flex, grillz eller e-vents.

 

markør:

Azodin og blitz, eller hvis du vil gå litt høyere, en slg eller g3.

 

 

Brystbeskyttelse er ganske waste. Få deg Jersey, Bukse, slideshorts, kne og albue beskyttere og hansker.

 

Skal love deg at hvis du tar en kvart hopper i handa vil du ikke spille paintball neste dag :p

Anbefaler deg sterkt å ta en titt på forumet til:

techpb.com

Endret av Reavenas
Lenke til kommentar

Blir en del speedball, men jeg ønsker da en markør som jeg kan oppgradere senere isteden for å sløse penger på en ny markør. Også når det gjelder maske, så trur jeg går for V-Force Grill! :)

 

Men når det går på fylling av lufttanker, så har jeg lest her på forumet at vi kan gå å gjøre dette hos en bensinstasjon. Må jeg kjøpe en slik fyllestasjon? Faren min har en luftkompressor i garasjen, så er det mulig å fylle på tanken uten å bruke fyllestasjonen?

 

Takker for all hjelp! :yes:

Lenke til kommentar

Oppgradere maske senere? -_-

 

Nei, det er nok få bensinstasjoner som kan gjøre dette.

 

Du trenger enten en kompressor som gir 200-300 bar (normalt er ifra 5 til 20bar), noe gjerne ikke andre enn brannstasjoner og enkelte dykkerklubber/butikker har. Du vil da også trenge en dykkerflaske å mellomlagre luften på, da disse ikke ønsker å fylle på din lille tank, noe som heller ikke er direkte effektivt, da en 0.8l tank ikke holder mange rundene.

 

Som en sa over, maske er det viktigste du bruker penger på. En markør som ikke skyter helt rett eller en hopper som ikke er elektrisk vil langt ifra ødelegge opplevelsen på samme måte som en maske som gjør at du ikke ser en dritt. De to andre kan man kompensere for, maske skal være på uansett under spilling, og man må derfor leve med hva man har.

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/1...WEB&pid=817 f.eks er en grei start pakke i forhold til speedball. Du trenger ikke carbonfiber tank, det er veldig nice, jeg har selv, men du kan fint klare deg uten til du finner ut hva du ønsker.

 

Angående beskyttelse, hals er viktigst, resten er bare for å gjøre ting mindre ubehagelig, som kne, albu og hansker.

Strupebeskytteren er der av en grunn, du ønsker IKKE å bli truffet i strupen på kort avstand. Koster uansett 80-90 spenn bare.

Lenke til kommentar

nakkebeskytter er waste å kjøpe, det kan man lage fint selv.

 

Du ønsker å oppgradere markøren senere?

tippmannen blir ikke noe særlig lettere og bedre til speedball av å oppgradere den.

Skal spille speedball, kjøp deg en Azodin markør til å begynne med.

Kaos'en er fin å starte med hvertfall.

 

Hvis du starter med en middels markør, istede for low end, så har du spart mye penger.

 

http://www.paintballnorge.no/product_info....fusp5sqtv8l8kp3

Det er en fin pakke å starte med! :)

Du burde også finkjemme finn.no

 

Har selv en proto 08 slg, kan anbefale den til å starte med

Endret av Reavenas
Lenke til kommentar

Det de sier, som stemmer jævlig bra, er at du bør kjøpe deg en ordentlig maske.

 

Drit i de maskene til 200kr og kjøp heller en kvalitetsmaske. Typ Flex8, Proflex(?), V-force profiler osv osv.

 

Og nei. Tippmann generellt er ikke bra til speedball, men derimot bra til skauen. :)

 

 

Angående utstyr, ta en titt på www.splat.no sitt kjøp/salg forum.

Der kan du gjøre GODE kjøp på brukt utstyr. Tippmann osv selges stadigvekk, samt dyrere markører til en billig penge.

 

Men som alt annet man handler brukt så lønner det seg å ta seg god tid og vurdere hver enkelt annonse.

Mange som selger hele pakker der også med markør, tank, mag, maske, oppgraderinger osv.

 

 

EDIT: fullauto er vel ikke i bruk i speedball. Tror alle følger 12bps regel, semi auto.. Men ikke helt sikker her. Er relativt ny selv, men lært masse av å surfe rundt. ;)

Endret av nemo81
Lenke til kommentar

Joda. Lært meg en del ved å sufre rundt, men det jeg har problemer med er å velge hvordan markør jeg skal ha. Har tenkt å bruke rundt 2500-3500 på paintball utstyr, og jeg ønsker å få mest ut av det jeg betaler.

 

Ønsker å kjøpe:

- Tippmann 98, 1000 kr

- Empire Vents Avatar, 700 kr

- PureEnergy 47ci, 650 kr

- RPS Premium Ball, 299 kr

Rundt 3000 kr

 

Så planen min senere er å kjøpe dobbeltrigger og kolbe, evt også JJ Ceramic 14".

 

Skal spille speedball/banespilling med noen venner, og banen er egenlaget med paller, gamle bil-dekk og annet stuff. Men jeg synes det er gidd å sikte med en kolbe. Men er ikke tippmann noe å annbefale til slik spilling?

Lenke til kommentar
Så dere mener at jeg skal bruke mer penger på maske enn markør? Men er en T98 uten E-grip bra til speedball? Er det nødvendig med E-grip/fullauto under speedball/banespilling?

 

EDIT: fullauto er vel ikke i bruk i speedball. Tror alle følger 12bps regel, semi auto.. Men ikke helt sikker her. Er relativt ny selv, men lært masse av å surfe rundt. ;)

 

Som nemo sier, full auto spiller man ikke med. Du kan kjøre ramping med limit på 13bps, dvs at om du trykker raskt og jevnt, vil markøren hjelpe deg med å holde bps på 13, kort og godt så legger den til et par baller i ny og ne.

 

Og nei, T98 er ikke bra til speedball, med eller uten egrip. Men det betyr ikke at du ikke kan ha det gøy med den, du må nesten selv se på om det det kan bli noe serie spilling, eller om du kun er ute etter å ha det gøy, og hva da som evt er viktig for deg. Trenger du å kunne skyte 13bps, eller holder det med hva du klarer å trykke ut av din (evt) tippman.

 

Edit: Du vil nok få det bra gøy med den setupen. Maken du har valgt passer meg godt, samme som jeg har, bare at jeg har kjøpt div glass, f.eks gult kontrastglass.

JJ 14" er et helt ok løp, men vær ops på at det kanskje ikke tåler like mye juling som div andre løp. Ikke at min bror har klart å ødelegge sitt enda.

 

Jeg ville nok kjøpt løp foran trigger og kolbe, og de to neste i den rekkefølgen jeg skrev de. Men dette er igjen noe du selv må bestemme.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Ja, da har jeg tenket meg om og lest en del på forumer om tilbakemeldinger om tippmann, hvordan markører som er bra til nybegynnere og paintball generelt. Jeg fikk med meg at Smart Parts Ion var en bra markør, også Dangerous Power G3, men jeg så på Paintball Norge at det var stor forskjell på pris på disse to. Så da kan jeg vel tro at DP 3 er mye, mye bedre en Ion? Og hva er forskjell på en Ion og Ion XE? Er Ion(ikke XE) en elektromarkør m/ fullauto eller burstmode?

Hvordan magasin passer bra til DP3 eller Ion? Hvis jeg skal kjøpe meg en av disse markørene, hvordan magasin fungerer bra? Fungerer Viewloader Revolution 12v eller Viewloader Evution 3 til disse markørene?

 

 

Høres dette bra ut? :w00t:

- Smart Parts Ion

- V-Force Profiler

- Viewloader Evution 3

- 0,8 Luftsystem

 

Er det nødvendig med hansker? Og hva er forskjellen mellom Ion og XE-modellen av Ion?

 

 

Jeg er en del "blond" på dette området, derfor jeg stiller slike spørsmål. Alle svar tar jeg som et glis! ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nødvendig med hansker, det er bare mindre ubehagelig å bli truffet på fingrene med hansker.

Om du ønsker billige hansker, kan du alltids kjøpe sykkelhansker på class olson eller bil-tema.

 

Forskjellen i mellom ion og ion xe er ikke så stor.

Hovedsaklig ligger det i måten du kan skru opp markøren og ta ut innmaten på.

På XE er det snakk om en stor bolt du kan skru løs og så ta ut ting for vedlikehold.

Ion må du skru ut skruer for å gjøre samme jobben, men om det er verdt den ekstra prisen er opp til deg å bestemme.

 

Jeg har selv XE, men jeg kjøpte den på supertilbud, så var aldri i tvil. Og må innrømme at det er veldig greit å slippe å dulle med masse småskruer og ting for å komme til bolten m.m. Men vil tro du klarer å skru opp markøren for vedlikehold ganske raskt etter litt trening.

 

Når det kommer til oppgraderinger, er de ganske like. Du får burst på begge, og kan skifte ut board, feedneck, dropforward, skin, bolt og mer eller mindre bygge deg en ny markør om ønskelig. Du får også oppgraderingspakker som gjør en vanlig ion til ion xe.

 

Angående hopper, egget (Viewloader Evo3) er litt elsk hat objekt etter min erfaring, men ville valgt den over rev 12v, da denne gjerne blir ødelagt fort, enten at den knekker av i feedneck eller at selve skallet sprekker.

 

Masken er et godt valg, om den passer deg. Masker er kanskje noe av det vanskeligste å kjøpe, da en maske kan passe meg veldig bra, men sitte helt feil på deg. Beste hadde sånn sett egentlig vært om du hadde hatt mulighet til å prøve et par forskjellige, men det er gjerne ikke det enkleste å få til, om du ikke bor i nærheten av en av de større butikkene som driver med paintball.

Lenke til kommentar

Maske: Grill

 

Hopper: Reloader B

 

Markør : Azodin Kaos

 

Tank: Crossfire 0.8 L

 

Hvis du kjøper Ionen, kommer du ikke til å få solgt den så lett.

Er mange nybegynnere som har den, og det er en ganske stor overflod av dem på markedet for å si det sånn.

 

Anbefaler det oppsettet der. En kamerat har akkurat kjøpt det, og han er stor fornøyd.

 

Tror ikke oppgraderinger er noe vits med en low-end markør.

Ta heller å spar til en ny en, og selg den gamle.

Hvis du kommer opp i mid-rangen: G3, SLG, PMR, mini osv, DA burde du begynne å tenke på upgrades.

Gjerne en clamping feedneck, trigger og ASA.

Endret av Reavenas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...