nahoy Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg er ikke helt inne i hva slags programmer som finnes til FreeBSD, saa jeg lurte paa hvilken mediespiller som er best. Da jeg brukte windows brukte jeg winamp, som jeg var ganske fornoyd med. Er amp noe bra? Jeg vil gjerne ha et musikkbibliotek der jeg kan soeke meg fram blant filene mine. Hva bruker dere? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Musikk? amaroK og Rhythmbox er gode kandidater. For de med mindre behov er Audacious veldig god. Video? Xine (GXine/Totem/Kaffeine) eller MPlayer (GMPlayer/KPlayer). Selv bruker jeg Audacious til musikk og MPlayer til video.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Man kan bruke de fleste kjente medieavspillere man er vant med i GNU/Linux i FreeBSD. Anbefaler å bruke ports-systemet for installasjon av disse (mange av de ligger sannsynligvis ikke inne som ferdig-kompilerte pakker, som f.eks. mplayer). De medieavspillere som måtte trenge FreeBSD-spesifikke patcher for å fungere, vil få dette når man tar det gjennom ports-systemet. Eventuelle dependencies blir også tatt hånd om her. Edit: når det gjelder valg av medieavspiller, så er jeg litt konservativ når det kommer til lyd, der bruker jeg XMMS (identisk til Winamp). Når det kommer til videoavspilling bruker jeg mplayer til videofiler og Xine til DVD. Endret 22. mai 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
bluet Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 MusicPD til lyd og MPlayer til film. Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) Jeg bruker BMP (Beep Media Player). BMP er bygget på XMMS, men blir nå skrevet fra scratch. BMP bruker winamp skins (GTK2) Til film bruker jeg VLC (VideoLAN). Endret 3. juni 2006 av EspenDL Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Jeg har nå installert en rekke programmer gjennom portsamlingen i /usr/ports, men har funnet ut at disse ikke alltid er de seneste oppdateringene. Har lest et sted at man skal kunne bruke CVSup eller noe for å oppdatere ports treet, men dette ser ikke ut til å virke. Hva skal jeg gjøre isteden? Prøvde xmms og det virker ganske fint. Har også lyst til å prøve bmpx, men versjonen i ports-treet mitt er bare 0.13 og i følge hjemmesiden har de kommet til 0.20. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 I /usr/share/examples/cvsup ligger det eksempler på en config-fil for cvsup. Du går inn i den, endrer der det står *default host=CHANGE_THIS.FreeBSD.org til *default host=cvsup.no.FreeBSD.org Du installerer cvsup hvis du ikke allerede har gjort det. Det kan du gjøre ved å skrive pkg_add -r cvsup-without-gui som root. For å bruke cvsup skriver du cvsup config-fil. Hvis du har lagt din config-fil i /usr/share/examples/cvsup blir kommandoen seende slik ut: cvsup /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile Nå blir hele ports-treet oppdatert. Dette er noe du bør gjøre med jevne mellomrom. Det du også bør installere når du først er i gang, er portupgrade og portaudit. Disse kan du få ved kommandoene pkg_add -r portupgrade pkg_add -r portaudit Portupgrade oppdaterer programmene som du selv har installert på en effektiv måte. Portaudit ser etter rapporterte sikkerhetshull i programvare du enten har installert, og gjør slik at du ikke får installert programmer med rapporterte sikkerhetshull. Kommandoen du kjører portupgrade med, er portupgrade -aP Det får portupgrade til å bruke ferdigkompilerte pakker der dette er mulig. Hvis det er mer du lurer på med cvsup, sjekk FreeBSD Handbook. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvis du har 6.0 eller nyere, kan du bruke medfølgende portsnap i stedet for CVSup: portsnap fetch for å laste ned ports-treet, og portsnap update for å oppdatere det du har fra før. Så kan du bruke nevnte portupgrade for å oppgradere programmene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå