Gå til innhold

Bør tiggeforbudet oppheves?

Bør tiggerforbudet oppheves?  

69 stemmer

1. 1. Bør tiggerforbudet oppheves?

• Ja
      23
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

At du ønsker tiggerne dit hen synes jeg vitner om lite medfølelse om andre mennesker og et dårlig innsyn i deres situasjon.

6318029[/snapback]

Jeg ønsker ikke tiggerne akivt til helvete, men jeg kan ikke si jeg hadde tatt det så veldig tungt. Vi bør likevel tenke på hvilke signaler vi sender, og prøve å gi dem en "bedre løsning". Det er ikke alle som er like kyniske.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke hvorfor det skal være forbudt for meg å be andre om penger.

6318419[/snapback]

Hva hvis du står i en park og aktivt går mellom massemengdene for å hente penger? Det er jeg imot. Sitt i ro og la folk som VIL GI, gi.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvorfor det skal være forbudt for meg å be andre om penger.

6318419[/snapback]

Hva hvis du står i en park og aktivt går mellom massemengdene for å hente penger? Det er jeg imot. Sitt i ro og la folk som VIL GI, gi.

6318568[/snapback]

Jeg er heller ikke for å forby folk for å prøve å ta kontakt med et annet menneske på et offentlig sted.

Er mye jeg ikke liker, men å begynne å forby alt dette er ikke veien å gå og er en detaljestyring jeg overhodet ikke ønsker. Forby/påby politikken er som oftest malplassert og korttenkt og medfører kun en stat som bedriver overformynderi.

Lenke til kommentar

Alt tiggere gjor er a be om penger. Hva er det kriminrlle i det? Og hvis vi skal lage lover om plagsomme objekter i samfunnet, hva med alle de feite kuksugerene som sperrer de altfor smale korridorene paa rema...... ka med de? snakk om plagsomme mennesker....

Lenke til kommentar
De er et åpent sår i bybildet, og plager både de innfødte og turister som forteller hele verden om hvordan det ser ut i Norge og hvordan vi behandler de svake i samfunnet. Dette er ikke positivt, for å si det mildt. Det er derfor vi bør gjøre mer for å få dem vekk fra gatene

6316337[/snapback]

...slik at folk ikke får innsyn i hvordan vi behandler de svake i samfunnet, mener du? Det er det samme som å si: "Ikke løs problemene, men skjul dem, slik at vi kan fremstå som enere for resten av verden, selv om vi vet at sannheten er en helt annen".

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

*Litt* off-topic, men når det gjelder narkotikaproblemet, så er jeg tilhenger av metadonbehandling. Det har vært forsøkt flere steder i verden, med positivt utfall.

Med metadonbehandling så kan de narkomane få en "godkjent" dose metadon hver dag - lovlig - og leve et ellers normalt liv uten abstinenser. Hadde vi hatt en slik praksis her i Norge så hadde også gescheften til narkolangerne gått nedenom og hjem, og det samme hadde kriminaliteten som følger av dagens narkotikamisbruk.

Det er iallefall min teori. :)

Lenke til kommentar
...slik at folk ikke får innsyn i hvordan vi behandler de svake i samfunnet, mener du? Det er det samme som å si: "Ikke løs problemene, men skjul dem, slik at vi kan fremstå som enere for resten av verden, selv om vi vet at sannheten er en helt annen".

6325532[/snapback]

I denne saken er det viktigste at de blir mindre synlige, ja. Full åpenhet er ikke alltid veien å gå, men uansett er jeg uenig med deg i det du sier her. Det virker som om du synes det er noe galt i å "skjule" problemet, men hvis det innebærer at vi løser problemet samtidig, skjønner jeg ikke hva som er så feil med det. Hvis det ikke skal være lov å "skjule" problemet, hva skal vi da gjøre med tiggerne?

Jeg kan også vri på ord, så jeg vil heller kalle det å "flytte problemet til et mer passende sted".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg mener at tigging burde være lovlig. Jeg har egentlig ingen problemer md tiggerne som kommer bort til meg og ber om noen småpenger. Veldedige organisasjoner er like ille . I dag ringte de til meg og sa at de var fra et eller annet sykehus og at de skulle ta med kreftsyke barn på hyttetur og lurte på om jeg ville støtte dem. Det er ikke lett å si nei til noe sånt uten å få dårlig samvitttighet.

Det samme gjelder julekortene man får gratis fra veldedighetsorganisasjoner. Man føler seg nesten forpliktet til å støtte dem. Synes det er litt småsleipt, men jeg skjønner selvfølgelig at de må gjøre alt de kan for å skaffe nok penger.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Ja, de organiserte, lovlige tiggerne er søren meg den absolutte bunnen av bøtta. "Hei, vil du støtte [etellerannet]", og så er det å måtte forklare hvorfor ikke i 20 minutter. De prøver hele tiden å stikke deg i samvittigheten (ikke rart, det er det som er jobben deres), og det er liksom underforstått at de selv er de reneste helgenene. Det ingen nevner er at de får 120+ kroner timen for å stå der. Hadde det vært frivillig og ubetalt arbeid var det kanskje en smule mer kredibelt.

Lenke til kommentar
I denne saken er det viktigste at de blir mindre synlige, ja. Full åpenhet er ikke alltid veien å gå, men uansett er jeg uenig med deg i det du sier her. Det virker som om du synes det er noe galt i å "skjule" problemet, men hvis det innebærer at vi løser problemet samtidig, skjønner jeg ikke hva som er så feil med det. Hvis det ikke skal være lov å "skjule" problemet, hva skal vi da gjøre med tiggerne?

Jeg kan også vri på ord, så jeg vil heller kalle det å "flytte problemet til et mer passende sted".

6337169[/snapback]

Jeg mener at det kun er med på å skape et falskt samfunn, dvs et samfunn som er pill råttent, og som bare er opptatt av å vise seg fram for resten av verden som bedre enn det er. Hva med å faktisk løse problemene og skape et bra samfunn? Det burde være viktigere å prioritere norske borgere fremfor tyske turister.

Poenget mitt er at det virker på meg som om ditt forslag er mer opptatt av å skjule problemet enn å løse det. Du får arrestere meg hvis jeg tar feil... :)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ingen i Norge trenger å tigge.

6156910[/snapback]

Enkelte i Norge "trenger" å tigge.

:)

6157629[/snapback]

Selvfølgelig, men så lenge du ikke har store psykiske problemer eller lignende som har fått deg på kjøret er du mest sansynlig skyldig i det selv.

6158189[/snapback]

Man havner ikke på kjøret fordi det er kult, hvis det var det du trodde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...