Gå til innhold

Bør tiggeforbudet oppheves?

Bør tiggerforbudet oppheves?  

69 stemmer

1. 1. Bør tiggerforbudet oppheves?

• Ja
      23
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Tok det ikke så tungt Agasøster :)

Man trenger opplæring i nesten alle jobber skal jeg si deg..!

Jeg har sitt Hordaland Fotballkrets søker ny daglig leder, kanskje det hadde vert noe for tiggere?

Litt mye offtopic nå.. Jeg mener tiggeforbudet ikke bør oppheves!

6205381[/snapback]

Ja er enig det ble litt mye offtopic,

Men jeg er også imot at tigger forbudet skal bli opphevet!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har sitt Hordaland Fotballkrets søker ny daglig leder, kanskje det hadde vert noe for tiggere?

6205381[/snapback]

6205420[/snapback]

Ingen har valgt å bli tigger. Kanskje dei som komme fra øst europa men ikkje dei norske! Dåke har vel og sitt dei 2 på nrk? Siv og lars eller ka dei heite.. Begge vart narkomane pga av ei bil- og arbeidsulykke.. Doktoren som gav han eine sterke nok medisin for smertene slutta... Då måtte han på gata.. Arrester meg viss eg tar feil.. Men hadde vert meir lønnsomt for deg qwang og tigga istadenfor å jobba hos peppi.. Får jo ikkje lønn der :p

Lenke til kommentar

6205381[/snapback]

6205420[/snapback]

Ingen har valgt å bli tigger. Kanskje dei som komme fra øst europa men ikkje dei norske! Dåke har vel og sitt dei 2 på nrk? Siv og lars eller ka dei heite.. Begge vart narkomane pga av ei bil- og arbeidsulykke.. Doktoren som gav han eine sterke nok medisin for smertene slutta... Då måtte han på gata.. Arrester meg viss eg tar feil.. Men hadde vert meir lønnsomt for deg qwang og tigga istadenfor å jobba hos peppi.. Får jo ikkje lønn der :p

6307090[/snapback]

Kanskje er jeg veldig kynisk, men de aller fleste av de som havner på gata har valgt dette livet selv i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Om det er tiggernes feil eller ikke synes jeg ikke er viktig. Tiggere er estetiske sår i hverdagen, og til stadig irritasjon for folk flest og ikke minst turister som tar inntrykkene sine med seg ut i verden. Greit nok at vi gir bøttevis av bistand til utlandet, men jeg synes faktisk politikerne burde tenke litt på å feie for egen dør også. Det er ikke så viktig hva det koster heller, bare vi blir kvitt dem. En tigger fra eller til gjør ikke stort, men i dag har det gått helt over styr. Man kunne også i samme slengen kasta ut alle de organiserte "musikant"-snylterne som oversvømmer bybildene nå til dags.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det hadde vært best med avgrensing hva tigging angår. Gi hver by/sted oppgaven å administrere om de feks. vil tillate tigging i en bestemt gate. Dersom det er avgrenset kan byen selv bestemme hvor fremtredene eller hvor diskrét tiggingen fremstår. På denne måten unngår man også å unødvendig kriminalisere folk:man kan fortsette å tigge, samt at de som ønsker å gi bort pengene sine til tiggere fortsatt har muligheten til det. Folk som ønsker å unngå tiggere kan gjøre sitt beste for å unngå den aktuelle gaten.

Lenke til kommentar
Kanskje er jeg veldig kynisk, men de aller fleste av de som havner på gata har valgt dette livet selv i større eller mindre grad.

6309877[/snapback]

Hvordan har de valgt det, og hvorfor?

6310070[/snapback]

De aller, aller fleste av de som havner på gata er narkomane. (Dette må du gjerne prøve å motbevise, men jeg tror ikke du klarer det. :)) Og narkotika er noe de har valgt å begynne med selv.

De velger nok ikke direkte å havne på gata, men pga. miljøet de havner i er det nok ofte neste stopp etter de første sprøytene. Man kan gjerne si at de begynner med narkotika pga. familieproblemer og lignende, men det er fortsatt et valg de har foretatt selv.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Når det kommer til gatemusikanter, så burde alle store byer organisere prøvespilling, slippe inn x antall musikanter hvert år og arrestere alle andre som spiller på gatene. Tigging burde ikke være lov.

Spør om dere kan få se norsk pass hos en tigger. Hvis dere får det, gir dere, hvis ikke ber dere ham dra til helvete :)

Lenke til kommentar
De aller, aller fleste av de som havner på gata er narkomane. (Dette må du gjerne prøve å motbevise, men jeg tror ikke du klarer det. :)) Og narkotika er noe de har valgt å begynne med selv.

De velger nok ikke direkte å havne på gata, men pga. miljøet de havner i er det nok ofte neste stopp etter de første sprøytene. Man kan gjerne si at de begynner med narkotika pga. familieproblemer og lignende, men det er fortsatt et valg de har foretatt selv.

6312946[/snapback]

Det er veldig få mennesker med en normal oppvekst som havner på kjøret. Grunnen til folk blir narkomane er ikke fordi de velger det, på lik linje med å velge seg en utdanning. Så da må de valgt det av andre grunner. Hva kan det være? Høyst sannsynlig vil det ligge i oppveksten. En voldelig far, en narkoman mor osv. Ingen velger å narkoman for de har lyst til det, de rømmer fra noe. De har ofte falt utenfor systemet og har ingen til å hjelpe dem.

Poenget mitt er at det "valget" de tar har så mange påvirkningsfaktorer at det ikke lenger kan sees som et valg, i normal forstand. La oss at jeg går i 10. klasse og skal velge yrkesskolen. Jeg velger da enten rørlegger eller tømrer. Jeg like interessert i begge og begge frister like mye. En narkoman har ikke det samme valget. De fleste blir IKKE narkomane, men de som gjør det, gjør det ikke fordi de synes det er gøy med litt utfordring i hverdagen. INGEN narkoman ønsker å forbli det resten av sitt liv.

Det er ikke et reelt valg de står ovenfor!

Lenke til kommentar
Når det kommer til gatemusikanter, så burde alle store byer organisere prøvespilling, slippe inn x antall musikanter hvert år og arrestere alle andre som spiller på gatene. Tigging burde ikke være lov.

Spør om dere kan få se norsk pass hos en tigger. Hvis dere får det, gir dere, hvis ikke ber dere ham dra til helvete :)

6313011[/snapback]

Det er ikke noe problem i seg selv å forby tigging, men hva skjer med alle de som tigger og livnærer seg av det? Jo, de må skaffe penger på annen måte. Stjele eller rane. Sosialen har ikke mye tilby for dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig om de selv er skyld i det eller ikke? I Norge er vi alt for opphengt i "rettferdighet" og en rettsfølelse som går på at hvis man ikke er skyld i det skal man heller ikke være nødt til å svare for det. Om en narkis er skyld i sin egen tilstand eller ikke er et fett - det er fortsatt i stor grad hans eget ansvar å komme seg ut av det hvis han ønsker, og så får han ta den hjelpen samfunnet er villig til å gi.

Det viktigste her er ikke tiggerne, men hva folket synes. Tiggere er en pest og en plage, og vi burde gjøre mer for å få dem vekk fra gatene.

EDIT: luket vekk språklig brøler. :blush:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Er det skjebnen du snakker om her eller?

6313150[/snapback]

Nope, men det at gener og sosial rang har til dels mye mer å si enn det faktiske ønsket til utøvelsen.

6313160[/snapback]

Enig. Men det gjør ikke at det er forutbestemt. Folk kan forandre seg og si at en aristokrat ikke kan bli bonde eller omvendt blir nå litt rart synes nå jeg. Er det ikke det du mener?

Lenke til kommentar
De er en pest og en plage, og vi burde gjøre mer for å få dem vekk fra gatene.

6313196[/snapback]

Ja, her har vi altså den erklærte definisjonen på et menneske. Hiv bibelen i søpla! Hvis søsteren din blir narkoman, Isbilen, er hun da en pest og en plage? Bare hvis du svarer 'ja' på det, er det sant det du sier (for deg riktignok).

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig om de selv er skyld i det eller ikke? I Norge er vi alt for opphengt i "rettferdighet" og en rettsfølelse som går på at hvis man ikke er skyld i det skal man heller ikke være nødt til å svare for det. Om en narkis er skyld i sin egen tilstand eller ikke er et fett - det er fortsatt i stor grad hans eget ansvar å komme seg ut av det hvis han ønsker, og så får han ta den hjelpen samfunnet er villig til å gi.

Det viktigste her er ikke tiggerne, men resten av folket. De er en pest og en plage, og vi burde gjøre mer for å få dem vekk fra gatene.

6313196[/snapback]

Sant nok. Synes diskusjonen her har tatt en merkelig vending.

Er det feks. slik at dersom mange livnærer seg ved å stjele og rane så skal det tale for å lovliggjøre stjeling og raning fordi det finnes personer som "ikke kan noe for" at de er tyver?? :no:

Lenke til kommentar
Sant nok. Synes diskusjonen her har tatt en merkelig vending.

Er det feks. slik at dersom mange livnærer seg ved å stjele og rane så skal det tale for å lovliggjøre stjeling og raning fordi det finnes personer som "ikke kan noe for" at de er tyver??  :no:

6313267[/snapback]

Dette blir mer og mer offtopic ja :)

Forskjellen mellom en narkoman og en tyv er at en tyv er ikke på samme måte avhengig. En tyv skaffer penger på ulovlig vis ved å stjele ting (som går utover andre), mens en narkoman (i de fleste tilfeller) skaffer det ved tigging og stønad.

Det er ikke sammenlignbart og jeg skjønner heller ikke hvorfor du tar det opp?

Det er ikke lov å stjele, men hva du putter i kroppen din av skarpe gjenstander går utover deg selv, i motsetning til tyver (så klart).

Lenke til kommentar
Det er ikke sammenlignbart og jeg skjønner heller ikke hvorfor du tar det opp?

Det er ikke lov å stjele, men hva du putter i kroppen din av skarpe gjenstander går utover deg selv, i motsetning til tyver (så klart).

6313355[/snapback]

Selve handlingen er ikke sammenlignbar, men det var heller ikke meningen(bortsett fra at begge ting vil være/har vært ulovlige!). Poenget var bare å illustrere hvor rart det blir hvis man skal ta utgangspunkt i om noen få individer er skyld i det selv eller ikke, når man definer lover og regler.

Lenke til kommentar

Hvis man er psykisk syk, kan man da si at det er noe man velger selv? Hvis man har blitt seksuelt mistbrukt og er fullstendig kjørt psykisk, er man da tilregnelig? Tar man da alltid rasjonelle valg?

6312946[/snapback]

Men tar psykisk syke mennesker rasjonelle valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...