Gå til innhold

Bør tiggeforbudet oppheves?

Bør tiggerforbudet oppheves?  

69 stemmer

1. 1. Bør tiggerforbudet oppheves?

• Ja
      23
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er for legalisering av tigging. Det er ikke noe uetisk, eller galt ved å tigge.

6165070[/snapback]

Det er "uetisk" å stappe en kopp opp i trynet på forbipasserende og plage dem med spørsmål om penger. Ingen i Norge trenger å tigge for å overleve økonomisk.

6165665[/snapback]

Har de noe valg de som tigger? Tror nok de aller fleste av dem gjør dette fordi de er nødt til å skaffe penger til livets opphold. Hva skal man gjøre med alle tiggerne som ikke har noe valg? Er det da "uetisk" og be om noen kroner? Problemet ligger vel heller i systemet, i staten om du vil. Selvfølgelig har Norge nok penger, det er bare snakk om velvilje og et spark bak, for å få igang systemet igjen. Vi burde ikke se fattighus framtiden, eller slumområder for den saks skyld.

Tiltal som =Oslo hjelper de narkomane/tiggerne. De tjener penger på å selge noe, istedenfor å stjele eller tigge. Det er da mye bedre. De sier jo selv at de blir mer akseptert og folk slår av en prat med dem. Det er bra.

Lenke til kommentar
Har de noe valg de som tigger? Tror nok de aller fleste av dem gjør dette fordi de er nødt til å skaffe penger til livets opphold. Hva skal man gjøre med alle tiggerne som ikke har noe valg?

6182278[/snapback]

Sende dem til sosialkontoret.

Lenke til kommentar

Akkurat Snusi. De tjener penger på å selge noe, noe som er bedre for begge partene. Men disse tiggerne som kommer nå pga denne opphevingen er jo ikke interessert i dette. Hvis du leser reportasjen i første post kan du se at disse utenlandske tiggerne kommer til Norge som organiserte gjenger med bakmenn som tar mesteparten av fortjenesten.

Lenke til kommentar
Har de noe valg de som tigger? Tror nok de aller fleste av dem gjør dette fordi de er nødt til å skaffe penger til livets opphold. Hva skal man gjøre med alle tiggerne som ikke har noe valg?

6182278[/snapback]

Sende dem til sosialkontoret.

6182392[/snapback]

Her hinter du sterkt til at alle ens basisbehov blir dekket av det overnevnte tilbuddet, noe som slettes ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Her hinter du sterkt til at alle ens basisbehov blir dekket av det overnevnte tilbuddet, noe som slettes ikke stemmer.

6182443[/snapback]

Ikke hvis du med basisbehov innkalkulerer operabesøk og indrefilet.. Tak over hodet og støtte til livsopphold har man krav på etter sosialtjenesteloven eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Til _Julenissen_: har lest det. Bor i Oslo Sentrum, jobber der og ser dem fem ganger daglig. Er fullt klar over at det er bakmenn der også. Derfor støtter jeg heller opp om de "norske" tiggerne. Ved å kjøpe magasiner av dem.

Til klilleng: noen av dem klarer å få penger fra sosialkontoret. Tror du ikke hver eneste tigger i Norge ikke kjenner deres lokale sosialkontor inn og ut? De lar jo ikke vær å gå på sosialkontoret fordi de synes det er superfestlig å selge blader, stjele eller tigge!

Nei, faktum er det at mange ikke får penger av staten (les:sosialkontoret) og må derfor ty til andre midler. For en narkoman ville ikke det sosialkontoret har å gi av penger være nok uansett til et gjevnt forbruk av heroin.

Det går ikke bare an å "sende dem til sosialkontoret". Ok, du kan godt si at de skal gå dit, men det blir i så fall bare for mosjonens skyld.

Lenke til kommentar
Nei, faktum er det at mange ikke får penger av staten (les:sosialkontoret) og må derfor ty til andre midler. For en narkoman ville ikke det sosialkontoret har å gi av penger være nok uansett til et gjevnt forbruk av heroin.

6182578[/snapback]

Det er fordi tiggeren vil ha _mer_ enn han får fra sosialen. For en narkoman vil selvsagt ikke sosialen dekke utgiftene. Kan ordnes ved å enten legalisere narko, eller taue inn og tvangsavruse narkisene. Og problemet vi ser nå med organisert tigging er jo helt bak mål.

Lenke til kommentar

Hvis man spaserte nedover Karl Johan en hverdag i august 2005, kunne man risikere å se en håndfull tiggere (av norsk opprinnelse) sitte rolig og fredelig med en kopp foran seg. Dette synes jeg i og for seg var greit, de var verken innpåslitne eller sjenerende på noen som helst måte. Enda bedre ble det da =Oslo-magasinet ble lansert - mange tiggere valgte å selge dette magasinet i stedet for å tigge.

Da Oslo kommune ga grønt lys for tigging, derimot, ble bybildet forandret. Mengder av øst-europeiske tiggere (hovedsaklig sigøynere) inntok hovedstaden, med svært aggressive måter å tigge på (folk som følger etter deg og sier "please, please" er svært irriterende). Disse er organiserte, og jeg vet for a fact at store deler av pengene som tigges inn går til å finansiere "sigøynerkongen" Carolis private forbruk og luksusvilla i Holmenkollen (dette har jeg fra en sikker kilde, så det er ikke noe poeng i å motstride dette). I tillegg spiller svært mange av disse på folks medfølelse, ved å late som de er funksjonshemmete (mange har sikkert sett mennene som humper rundt på krykker). Et morsomt poeng er at ingen av disse faktisk _er_ funskjonshemmede - jeg har selv sett tigger X gi fra seg krykkene til tigger Y når X's "skift" er ferdig, for deretter å gå helt vanlig bortover gaten for egen maskin. Disse tiggerne utnytter med andre ord folks uvitenhet og empati, og burde blitt kjeppjaget vekk fra gatene.

Lenke til kommentar

6182578[/snapback]

Det er fordi tiggeren vil ha _mer_ enn han får fra sosialen. For en narkoman vil selvsagt ikke sosialen dekke utgiftene. Kan ordnes ved å enten legalisere narko, eller taue inn og tvangsavruse narkisene. Og problemet vi ser nå med organisert tigging er jo helt bak mål.

6182619[/snapback]

Jeg tar det punktvis, for ordens skyld:

1. Som jeg skrev, så er grunnen til at de fleste tiggere tigger, at de på et eller annet vis har falt utenfor systemet. De få som får penger (og tigger), får helt sikkert ikke nok. De har vel neppe lyst til å tigge? De sier det jo selv, det er det laveste man kan synke i et samfunn. Da kan det vel umulig være noe mål.

2. Å tvangsavruse narkomane er ikke særlig humant, og det er også ulovlig i Norge (såvidt jeg vet). Man har gjort det i bla Russland. Der ble de lenket til sengene i noen måneder (avruset) og så satt på gata (slik som avkriminalisering, fengsel altså), hvor de fleste havner på kjøret igjen.

3. Å legalisere narkotika er vel heller ikke særlig bra, da dette vil føre til enorme lidelser og dødsfall for mange mennesker. Det blir aldri aktuelt uansett. Siden du fremmer det som et forslag, foreslår jeg at du tar opp på skolen din (eller jobben din) og spør om de andre er enige. Slik at du kanskje får litt tilbakemelding på dine synspunkter.

4. Problemet med organisert tigging er ikke en sak for sosialkontoret, men for politiet og UDI.

Lenke til kommentar
Ingen i Norge trenger å tigge.

6156910[/snapback]

Enkelte i Norge "trenger" å tigge.

:)

6157629[/snapback]

Selvfølgelig, men så lenge du ikke har store psykiske problemer eller lignende som har fått deg på kjøret er du mest sansynlig skyldig i det selv.

6158189[/snapback]

Noen få tiggere velger å tigge selv fordi de ikke vil leve i det samfunnet vi lever i. De aller aller fleste velger et liv som narkoman/tigger/uteligger IKKE selv. Det er selvfølgelig mange årsaker til at de ender opp slik som de gjør. Den aller vanligste grunnen er en traumatisk barndom. Prøver du å si at de velger den barndommen selv?

6160188[/snapback]

Man velger selvsagt ikke direkte at man ønsker å bli en narkoman, men det er gjerne konsekvensen når man begynner med narkotika, og den kjenner alle til. En velger selv om en ønsker å begynne med narkotika. En velger selv om en ønsker å gi etter for abstinensene når man har blitt avhengig.

Jeg har ingen sympati for narkomane/alkoholikere. Det er til syvende og sist de som har valgt å gi etter for abstinensene. Det er fullt mulig å ikke gi etter, selv om det kan være svært vanskelig.

Endret av Toxon
Lenke til kommentar

6182443[/snapback]

Ikke hvis du med basisbehov innkalkulerer operabesøk og indrefilet.. Tak over hodet og støtte til livsopphold har man krav på etter sosialtjenesteloven eller noe i den duren.

6182479[/snapback]

Basisbehov for et menneske er det mennesket først bruker penger på, naturlig, men likevel så vanskelig å se.

En tigger har som regel andre, og kanskje dyrere, basisbehov enn majoriteten.

Sosialkontoret legger til rette for majoriteten, og det vel derfor ikke dekke de overnevnte basisbehovene til minoriteten i befolkningen som kalles tiggere.

Lenke til kommentar
Enda bedre ble det da =Oslo-magasinet ble lansert - mange tiggere valgte å selge dette magasinet i stedet for å tigge.

6182701[/snapback]

Syntes norske tiggere har blitt svært innpåslitne etter at =Oslo kom ut. Man kan jo ikke sitte ute på Scotsman og ta en øl før en tigger på gata kommer buser forbi og spør enhver på rad og rekke nærmest gata om de vil ha bladet.

Det får da være grenser på hvordan de skal selge bladet sitt også da.

Lenke til kommentar

Har selv vært tigger! Men det var bare en gang da, fikk sånn omtrent 22 kr på den tida jeg satt midt i Stavanger sentrum. Hehe.. :)

Men jeg synes det med gatemusikanter er fasinerende og se på, iallfall på en vakker solskinns dag på Karl Johan. Men så er det jo desse som sitter der halveis uten kler og tigger penger med armene bare så vi kan se sprøyte stikkene. Det er tragisk at noen i Norge må tigge for og få penger.

Lenke til kommentar
Har selv vært tigger! Men det var bare en gang da, fikk sånn omtrent 22 kr på den tida jeg satt midt i Stavanger sentrum. Hehe..  :)

Men jeg synes det med gatemusikanter er fasinerende og se på, iallfall på en vakker solskinns dag på Karl Johan. Men så er det jo desse som sitter der halveis uten kler og tigger penger med armene bare så vi kan se sprøyte stikkene. Det er tragisk at noen i Norge må tigge for og få penger.

6205163[/snapback]

Mja, at de må tigge for å holde seg i live er litt surt.. But NO OFFENCE, de har nesten valgt det selv...

Endret av qwang
Lenke til kommentar
Har selv vært tigger! Men det var bare en gang da, fikk sånn omtrent 22 kr på den tida jeg satt midt i Stavanger sentrum. Hehe..  :)

6205163[/snapback]

Mja, at de må tigge for å holde seg i live er litt surt.. But NO OFFENCE, de har nesten valgt det selv...

6205198[/snapback]

Hvordan har dem valgt det selv da? Er det derest feil at de ikke har jobb? eller som du har: 2 jobber!

Lenke til kommentar

Agasøster, ro deg.. Selv om du engang satt utenfor Mc'ern med en kaffekopp, og var kvalm (pga noe illebefinnende :p ), så trenger du ikke gå til personangrep på meg..!

Mange folk som lever på gata, har hatt et OK liv før de flyttet ut. Hvorfor? Jobb er ikke det vanskligeste vel? Kan vel få seg en ryddejobb i kommunen kanskje?

Lenke til kommentar
Agasøster, ro deg.. Selv om du engang satt utenfor Mc'ern med en kaffekopp, og var kvalm (pga noe illebefinnende  :p ), så trenger du ikke gå til personangrep på meg..!

Mange folk som lever på gata, har hatt et OK liv før de flyttet ut. Hvorfor? Jobb er ikke det vanskligeste vel? Kan vel få seg en ryddejobb i kommunen kanskje?

6205321[/snapback]

Jeg er rolig jeg, var ikke meningen og gå til personangrep :)

Men det når jeg tigget penger var det fordi jeg trengte penger til mat.

Men tror det er lettere og få en jobb som vaktmester assistent enn og begynne og jobbe som rydde arbeider i kommunen for det må det nok litt opplæring tili!

Endret av agasøster
Lenke til kommentar

Tok det ikke så tungt Agasøster :)

Man trenger opplæring i nesten alle jobber skal jeg si deg..!

Jeg har sitt Hordaland Fotballkrets søker ny daglig leder, kanskje det hadde vert noe for tiggere?

Litt mye offtopic nå.. Jeg mener tiggeforbudet ikke bør oppheves!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...