Gå til innhold

Trenger juridisk hjelp, litt kjapt.

asad

Anbefalte innlegg

LItt vanskelig å spørre rett ut om dette her, derfor beskriver jeg heller problemstillingen.

En næringsdrivende rørlegger monterer en kran ( som han tar fra jobben )hjemme hos seg selv. Krana har innkjøpsverdi på 1000kr.

Dette er en del av en oppgave der jeg skal beregne uttaksavgiften. Det jeg ikke skjønner er denne beregningen:

1000x1,3x0,25

0,25= Mva

1000= krana

Hvor kommer 1,3 satsen fra?Har sett dette i noen oppgaver nå, men har ingen peiling på hjemmelen til denne satsen.

Kunne noen forklart dette for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LItt vanskelig å spørre rett ut om dette her, derfor beskriver jeg heller problemstillingen.

En næringsdrivende rørlegger monterer en kran ( som han tar fra jobben )hjemme hos seg selv. Krana har innkjøpsverdi på 1000kr.

Dette er en del av en oppgave der jeg skal beregne uttaksavgiften. Det jeg ikke skjønner er denne beregningen:

1000x1,3x0,25

0,25= Mva

1000= krana

Hvor kommer 1,3 satsen fra?Har sett dette i noen oppgaver nå, men har ingen peiling på hjemmelen til denne satsen.

6156717[/snapback]

Juksa du på ei prøve eller? "Litt kjapt" fordi læraren ikkje skal finne ut av det? :p

Lenke til kommentar

1000x1,3x0,25

0,25= Mva

1000= krana

6156717[/snapback]

Juksa du på ei prøve eller? "Litt kjapt" fordi læraren ikkje skal finne ut av det? :p

6156732[/snapback]

Vel, skal legge meg rundt kl elleve, og har eksamen imorgen. Dette er den eneste tingen jeg ennå ikke har skjønt. Oppdaga det ikke før idag though, da jeg skulle gå gjennom en eksamen fra 2003..

Ingen juksing her i gården nei.

Setter VELDIG stor pris på en forklaring her.

Lenke til kommentar
Særavgift kanskje?

6156795[/snapback]

Hmm. Det er eksamen fra 2003, så det er mulig dette ikke gjelder lenger, jeg kan heller ikke huska at vi har lært om det. Men, det kan også hende at det er gyldig idag og jeg vil ikke drite meg ut på eksamen.

Kankje en særavgift ja, men jeg må nesten vite HVOR den kommer fra. Noen? :thumbup:

Lenke til kommentar
Særavgift kanskje?

6156795[/snapback]

Hmm. Det er eksamen fra 2003, så det er mulig dette ikke gjelder lenger, jeg kan heller ikke huska at vi har lært om det. Men, det kan også hende at det er gyldig idag og jeg vil ikke drite meg ut på eksamen.

Kankje en særavgift ja, men jeg må nesten vite HVOR den kommer fra. Noen? :thumbup:

6156827[/snapback]

Ta å spør før ekstamen, spør læraren eller ettlant :) I morratidlig før du begynne :)

Lenke til kommentar

Høres snodig ut. En rørlegger som monterer en kran hjemme hos seg selv skal visstnok beregne avgift på selve jobben også, men det har vel ikke noe med selve uttaksavgiften å gjøre. Står det ikke noe i boka om det er det sikkert ikke så viktig. :)

Lenke til kommentar
Høres snodig ut. En rørlegger som monterer en kran hjemme hos seg selv skal visstnok beregne avgift på selve jobben også, men det har vel ikke noe med selve uttaksavgiften å gjøre. Står det ikke noe i boka om det er det sikkert ikke så viktig. :)

6156882[/snapback]

ja, han skal det også. Får lete litt mer i boka, finner jeg ikke noe er det sikkert ikke så viktig. Det kom ikke noe om det på de 5 siste eksamene så vidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
momsen er ikke x0,25. Hvis du skal legge til eller inkl moms i beløpet må du ta x 1,25.

6157059[/snapback]

skulle visst bare finne selve moms-beløpet. Det er derfor det er så rart at de ganga med 1,3 i samme regnestykke :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...