Gå til innhold

Bør jeg kjøpe Intel aksjer nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror 83% av det Intel driver med har direkte med prosessorer å gjøre.. :)

Så litt etter det tallet, men fant det ikke.

6158041[/snapback]

Vel skjekket opp dette en gang i 2004 og da fant jeg ut at Intel med alt de eier av datterselvskaper ( de eier mye mye rart der noe har ikke noe med tech i det hele tatt) så var CPU omsetningen godt under 50%. Selv om at sikkert 90% av PRen kommer derfra. Men mye kan ha skjed på 2 år

Lenke til kommentar

Hepp.

Du kan nok få billigere meglere enn DNM, grunnen til at jeg valgte de var kanskje mest tilfeldigheter, samt at de den gang var billige og samtidig store med ett godt utbygd nettverk. I tillegg gir DNM relativt bra rente på innestående på "handlekontoen" (2% fra første krone).

Nå for tiden er det vel Skandiabanken som er billigst på sanntidprogramvare for handel, Husker ikke i farten om det er Nordnett eller Netfond som er helt nede i 9,- kr. i kurtasje som minimum på Norske aksjer.

Ellers er det vel å si at med 5-10k vil gebyrene ta en relativt stor del av investeringen.

Vil anbefale deg å sjekke litt rundt å finne noe som passer deg!

Her er i hvert fall noen linker til utenlandshandel via DNM:

https://www.dnbnor.no/markets/aksjer/intern.../prisliste.html

USA (NYSE, AMEX, NASDAQ) 0,2% min kr. 195,-

DNM (DnBNord Markets)

Yield = utbytte

Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i betydningen av sammenhengen mellom utbytte og kursen på aksjen så lenge utbytte er såpass lite i forhold til kursen.

Når det gjelder kursen USD vs NOK vil du dra fordel av en sterk krone når du kjøper aksjer i USD, mens du vil få mere i gjenn i NOK når du selger de dersom USD er høy. Nå er det de som mener dollaren skal enda lenger ned (handelsunderskudd, renta og ikke minst ubalansen i handel med Kina).

Du får gjøre dine egne valg, det kan godt hende du treffer riktig ved å gå inn nå og la aksjene ligge i skuffen en stund. Det er det ingen som vet før i ettertid. Det eneste som er sikkert er at hvis du driver med dette nogenlunde aktivt er det utrolig spennende og vanskelig å slutte. Slik børsene er nå er som om lottotrekningen kommer mange ganger om dagen. Selv har jeg faktisk tjent mere den siste uken under nedgangangen enn jeg har gjort på flere måndeder med oppgang. :D

Det er vel på tide å flytte denne tråden over i off-topic delen siden aksjekjøp ikke akkurat var det prosessordelen av forumet var tiltenkt :)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Et spørsmål, for å bli investor, trenger du utdanning?

6172224[/snapback]

Nei, men et grunnleggende kjennskap til økonomi/regnskap er selvsagt en fordel. Men i utgangspunktet er det eneste du trenger penger. Dvs. snaut nok det.

Hos enkelte meglere trenger du bare 20 % egenkapital og får låne til resten (mulig du må ha en minimumskapital). Sykt spør du meg, sansynligvis ble fallet tidligere i uken forsterket av at meglerhusene dumpet ut belånte aksjer på tvangssalg.

Det viktigste er likevel erfaring, erfaring og erfaring.

PS! ikke tro at det bare er å kjøpe noen aksjer og tro at de stiger. Over tid er det et nullsum-spill der noen taper og andre tjener, så regel nr. én er å ikke satse mere enn du har råd til å tape.

Lenke til kommentar

Aksjekjøp/salg er da definitivt ikke et null-sum spill, ettersom firmaer opparbeider seg verdier. Jeg vil ihvertfall påstå at summen av verdien på alle firmaer nå o er betraktelig større enn for 10 år siden. ;)

Kurtasje tar veldig mye når man er nede i så små summer som 10000kr ja, for 5000 var det nesten litt mørkt å tenke på det i det hele tatt. Det blir i såfall grunnen til at jeg ikke gidder å kjøpe noen aksjer. Hadde jeg kunne tatt en større risiko (50000 f.eks) uten at jeg hadde savnet pengene hadde jeg prøvd å time kjøp av Intel aksjer nå...

Lenke til kommentar
Aksjekjøp/salg er da definitivt ikke et null-sum spill, ettersom firmaer opparbeider seg verdier. Jeg vil ihvertfall påstå at summen av verdien på alle firmaer nå o er betraktelig større enn for 10 år siden. ;)

6173350[/snapback]

Hvis du vil kjøpe en aksje må det være en som er villig til å selge. Du kjøper fordi du tror kursen vil stige, selger selger fordi han tror kursen vil synke (ellers ville han sittet med aksjen). Bare én av dere får rett. Stiger kursen er du vinneren mens selgeren "taper" da alternativet var å beholde aksjene og selv ta kursstigningen. Selgeren tok feil, kursen sank ikke og han "tapte".

Derav nullsumspill.

Lenke til kommentar

Nullsum er når summen av penger som blir lagt inn og hentet ut er den samme.

Et godt eksempel på nullsum spill er valutaspekulasjon. Der kjøper og selger man samme kvanta med penger hele tiden. Det finnes ingen som finner på en ny valuta IntelDollar som du kan kjøpe for 1usd nå og selge for 100usd om 10 år, det kan du derimot gjøre i akjemarkedet.

Mao, aksjekjøp og salg er ikke et nullsumspill.

Lenke til kommentar
Skuffende tall fra Dell kan legge en demper på tirsdagens handel i USA. Aksjen falt hele 6 prosent i etterhandelen på Wall Street og det er dermed duket for videre nedgang.

Markedet ble skuffet over de svake tallene knyttet til markedsutsiktene og at Dell har begynt å merke pågangen fra konkurrentene. Sviktende salg etter konkurranse fra blant annet Hewlett-Packard.

De dårlige Dell-tallene kan også få konsekvenser for verdens største produsent av databrikker, Intel. Dell er en av de største kundene til Intel og sviktende salg kan ramme brikkeprodusenten.

Intel steg i går rundt 3 prosent på rykter om at selskapet kan komme til å selge unne minnebrikke-segmentet.

Her var det jeg leitet etter. Dette er riktignok en artikkel fra www.imarkedet.no fra 9 mai...men som jeg nevnte så har dell mye å si for intel.

nøkkeltall og historikk

Endring siste mnd  -4,55% 

Endring i fjor  -27,68% 

Endring siste 12 mndr  -33,05% 

Høyeste i år  26,63 

Laveste i år  17,76 

Men til trådstarter. Det at Intel kommer med disse nye prosessorene mener jeg å tro har lite å si for aksjekursen både nå og i tiden fremover. Det private marked for prosessorer er i grunn uinteressant når det gjelder slike produkter fordi det kjøpes i lite volum. Det som er enklere og mer interessant å overvåke er bedriftsmarkedet fordi der kjøpes det i stort volum og det gir utslag, feks dell. en bedrift som skal kjøpe inn PC`er tviler jeg på sitter på gjerdet nå for å vente på at conroe skal komme. De kjøper pc`er når de trenger det og der de får gode avtaler. De brukes vel primært til kontorbruk og nettverk så cpu`en står vel heller ikke i fokus siden de fleste gjør jobben. Så ut ifra artikkelen, se hvilken store leverandører av PC`er som bruker Intel og følg først og fremst med på deres situasjon.

MEN...

Intel er på et lavmål for tiden ifølge grafen. Idag er kursen 18,05 med en ørliten oppgang...laves i år er 17,76 og er ikke lenge siden. Aner vi en oppgang fremover? Hvis du kjører inn 100 000 vil jeg sette en knapp på at du går ut med en liten gevinst i løpet av 8 måneder. Desember og januar pleier alltid å være gode månder men du bør vel for sikkerhets skyld hoppe av før mars/april, de er ofte dårlige (på generelt grunnlag). Hvis du tenker å pumpe inn 1000-10 000 mener jeg det ikke er verdt bryet...vinningen går vel opp i spinningen ettersom meglerne skal ha sitt.

Dette siste er bare synsing og iskald beregning basert på historiske tall, med den første delen mener jeg har rot i virkeligheten. Skal faktisk følge med på dette...er nyskgjerrig på om jeg har rett...

Phew...lang tråd...

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror conroe++ har noe å si for Intel aksjeprisen er at de endelig blir konkurransedyktige på ytelse, noe de ikke har vært på lenge. For å se det trenger du kun se på prisene på AMD prosessorer, de er skyhøye. Husker når den dyreste AMD prosessoren kostet 3000kr, nå ligger den på 10000.

Grunnen til den lave prisen på Intel nå henger nok nøye sammen med at de dumper prescott pga hard konkurranse fra AMD og den kommende prosessoren.

Privatmarkedet har lite å si i volum, men det er gjerne kjappere til å snu seg rundt enn bedriftmarkedet og pr idag så er AMD kongen av privatmarkedet og ikke uten grunn.

Jeg er enig i at 10000 er for lite til at det blir noe særlig ut av det, la oss si at de går opp 20% så blir det 2000kr -200kr i kurtasje og -28% i skatt og ca 1300kr...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg tror conroe++ har noe å si for Intel aksjeprisen er at de endelig blir konkurransedyktige på ytelse, noe de ikke har vært på lenge.

Grunnen til den lave prisen på Intel nå henger nok nøye sammen med at de dumper prescott pga hard konkurranse fra AMD og den kommende prosessoren

jeg kjøper den der, men det jeg setter spørsmålstegn ved er om det skjer umiddelbart. Ved lansering av nye produkter er også forbundet med skyhøye kostnader i de fleste tilfeller. Og hva viss AMD dukker opp med noe, mener jeg leste på forumet at de har noe på lur...

men vi får nå se...spennende er det i alle fall.

Jeg er enig i at 10000 er for lite til at det blir noe særlig ut av det, la oss si at de går opp 20% så blir det 2000kr -200kr i kurtasje og -28% i skatt og ca 1300kr...

Hehe, ja det er ikke mye å trekke på smilet for...lurer på hva timebetalingen blir hvis du deler det opp på hvor mye som blir lagt ned i det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg endte opp med å ikke kjøpe ettersom jeg heller vil ha de 10000kr som jeg tenker som minsteinsats i cash, ikke bundet opp i aksjer.

Sjekket kursen nå, og i forhold til 22.05 - 06.06 som jeg så som sannsynlig kjøptidspunkt, så tror jeg at jeg hadde timet markedet svært bra :p

Intel akskjekurs mai-juni 2006

Potensiellt kunne jeg ha kjøpt for rett under 17 og nå sittet med aksjer verdt rett over 19, koselige 11% i stigning ;)

Jeg er spent på hvordan dette kommer til å gå, jeg trodde jeg kunne tjene opptil 50% på evt kjøp av Intel akskjer til rundt juletider...

... og ved juletider hadde jeg, hvis det så ut som AMD kom til å klare overgangen til 65nm bra kjøpe AMD akskjer istedet.. :p

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er ikke mye å trekke på smilet for...lurer på hva timebetalingen blir hvis du deler det opp på hvor mye som blir lagt ned i det.

6182081[/snapback]

Tar ikke mange minuttene å kjøpe/selge aksjer. Tror trygt du kan si du har en timelønn på 1300.- hvis du regner ut hvor mye tid du har brukt på jobben, ikke de 8 mnd du har hatt pengene i aksjen og evt tiden du har sittet klistret foran txt-tv og fulgt med på kursene :)

Lenke til kommentar

Jeg tror man trygt si at man burde legge mer enn en time i research før du kjøper en enkeltaksje ;)

Det er endel engangsarbeid når man kjøper en aksje også, ettersom man må opprette konto for aksjehandel først - og gjerne hos det billigste firmaet også, og det tar litt tid å finne det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...