Gå til innhold

Er det noen trackere her ?

iznog00d

Anbefalte innlegg

men det virker i mine øyne som disse tracker sequenserne bare kan handle akkorder? det kan vel ikke stemme?

6267080[/snapback]

Nei. De vertikale barene er lydkanaler. I klassiske trackere er det kun mulig med èn lyd pr. lydkanal. Dette er fra gammel av når lydkort hadde f.eks max 16 lydkanaler.

Notene du ser plassert i en lydkanal er enkeltnoter. C er noten, bindestreken sier at det er en helnote, # sier det er en halvnote, og tallet er oktaven. F.eks F#5 er en fiss på 5. oktav, eller G-3 er en vanlig G på 3. oktav. :)

Hvordan dette relateres med lyden som produserer gidder jeg ikke gå i detaljer på. Uansett har forskjellige trackere forskjellige instrument-strukturer som benytter samples og masse parametre for å spille av et sample i tilsvarede frekvens som noten tilsier. Nye trackere kan bruke VSTi eller intergrerte synteser istedet for gammeldags samples, som ikke høres spesielt bra ut når de spilles veldig lavt eller veldig høyt iforhold til hva som er samplet i lyden (samplet).

6275189[/snapback]

tusen takk dette klarnet opp det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Japp, jeg bruker også trackere. Benyttet Protracker og etterhvert OctaMed på Amiga. På PC har det blitt FastTracker 2 og litt Impulse Tracker, mens under Windows gikk det først i MadTracker og nå Renoise.

Renoise er meget bra saker om man liker tracking, men jeg følger fremdeles med på hva som skjer i MadTracker (da det også er en veldig bra tracker).

Endret av Toa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...