Gå til innhold

Er det noen trackere her ?

iznog00d

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Jeg lurte på om det er noen andre gode gamle trackere her i forumet ? Jeg har er ihvertfall en av de som har gått FastTracker (1&2) skolen og har fått tilbake litt av gnisten og gleden når jeg fant Renoise.

Vil forresten tipse om fellesskapet på ctgmusic.com, der finner dere meg her

Endret av iznog00d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, alt jeg mekker gjøres med trackere, syns det er den enkleste måten å lage musikk, eneste jeg savner er bedre støtte for vst og flere effekter på engang.

Men startet med ft2 men det stoppet etter en stund grunnet jeg syns det var vanskelig, men fant modplug tracker og har holdt meg til det og bruker det fortsatt, programmet blir bedret hele tiden. Er for tiden open source program.

kan nedlastes på modplug.com

edit:

heter rakib på ctgmusic.com

og det samme på danceindustries.com <-- husker ikke om det var rett skrivemåte. link på signaturen.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar

Prøv Renoise da !

Der kan du enkelt legge inn flere vst instrumenter og også knytte vst effekter til hver track eller evt master/effekt kanaler. Kanskje litt mer avansert enn mod plug tracker men du vil nok kjapt kjenne igjen grensesnittet.

Ekte mannfolk sekvenserer vertikalt :)

Lenke til kommentar

Ja er fullt klar over at renoise kan det jeg mangler, men syns nå renoise har for mye av ft2 grensesnittet som jeg misliker.

Modplug har en enkelt windows basert grensesnitt, er det jeg vil ha. Dessuten så oppdateres modplug tracker mye raskere enn renoise, og det virker som om de satser mest på mac for tiden.

Uansett så bruker jeg nesten ikke de gamle innebygde effektene lengre, går mest i vst effekter for tiden.

Bruker mye vst instrumenter, men meste av beats går i samples.

Lenke til kommentar
Ja er fullt klar over at renoise kan det jeg mangler, men syns nå renoise har for mye av ft2 grensesnittet som jeg misliker.

Modplug har en enkelt windows basert grensesnitt, er det jeg vil ha. Dessuten så oppdateres modplug tracker mye raskere enn renoise, og det virker som om de satser mest på mac for tiden.

Uansett så bruker jeg nesten ikke de gamle innebygde effektene lengre, går mest i vst effekter for tiden.

Bruker mye vst instrumenter, men meste av beats går i samples.

6156855[/snapback]

Ok :)

Hver sin smak, jeg liker det gamle ft2-grensesnittet jeg...

Lenke til kommentar
Tracker is the generic term for a class of software music sequencers

jessda da var det en sequenser slik jeg fåreslo.. så i mine Cubase øyne ganske tungvindt ut though...

men det blir da en ren midi sequenser sant? med en del innebygde samples? det er ikke noe mulighet for vst'er og sliktnoe?

Lenke til kommentar

Fordelen med Tracking istedenfor vanlig sekvensering er vel kanskje at man lettere kan bruke et vanlig tastaur og slipper å knote så mye med musa eller å ha egen synth for å legge inn notene.

Kanskje litt mer arbeid, men når man lærer seg hurtigtastene går det ganske kjapt unna. Renoise er fullt på høyden med Cubase og lignende når det gjelder mulighet for å få til et proft sluttresultat, støtter også ASIO.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med Fast Tracker 2 i 1997 og holdt på med det til Skale Tracker (tidligere Fast Tracker 3) kom. Holdt deretter på med Skale Tracker til 2002 hvor jeg da gikk over til Propellerheads Reason.

Jeg har bl.a vært moderator på Skale Tracker forumet under navnet Skagen, og en del av utvikler-teamet i begynnelsen av Skale Tracker som beta-tester og jobbet litt med skins, tutorals, etc. :)

Resignerte som moderator og hjelper for Skale dev-team i 2002.

Har også en CTG-konto som dere finner her, og er på Urørt her.

Ingen tracker-låter da, siden det meste av trackermusikken min har gått tapt takket være IBM "Deathstar"-diskene :(

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også mistet alt av de gamle xm filene, jeg pga et av de dumme virusene som dukket opp på slutten av 90-tallet. Det var så irriterende at det tok meg 5 år før jeg gadd å begynne igjen...

Hvordan går det med Skale Tracker, er det helt dødt nå?

Lenke til kommentar

Neida. Skale utvikles enda. Men det går sakte siden Baketery, utvikleren, jobber med Skale på fritiden. Til daglig jobber han som programvareutvikler for et spansk selskap og han er veldig, veldig opptatt til tider. Skale er ikke opensource av flere grunner, men Baktery får hjelp av en nedelender som kaller seg St3vie på forumet slik at det ikke skal gå så alt for sakte med utviklingen.

Er lenge siden jeg var aktiv med Skale, men de har sluppet flere betaer siden jeg forlot Skale.

Selve programvaren funker egentlig greit nok, men det mangler enda en del samt det er litt buggete. Av disse grunnene er det kun de spesielt Fast Tracker-interreserte/purrister som bruker Skale. Andre trackere bruker ReNoise o.l. kommersiell programvare fordi det utvikles av flere, har blitt mere utviklet og har flere funksjoner som fungerer slik de skal. Skale derimot er helt gratis, kommer til å forbli det, samtidig det nok vil forbli et hobby-prosjekt av Baktery.

Så hvorvidt du velger å bruke Skale eller de andre, kanskje bedre, alternativene er opp til hvor Fast Tracker-nostalgisk du er :)

Til ren dyrking av god, gammeldags FT2.08-bruk fungerer Skale svært godt!

Vil man ha litt flere muligheter, slik som jeg ville etterhvert, så velger folk som oftest andre tracker-alternativer eller helt andre type musikkprogramvare slik som f.eks Reason.

Jeg sa en gang i tiden at "Skale er som en hang-glider, mens Reason er som F16. Hang-glider er kanskje kos, men F16 er ekte saker!"

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Skagen ja, har lest flere poster av deg på skale forumet, hender jeg tar en titt for å sjekke om det har kommet flere oppdateringer. Dessverre går utviklingen der veldig sakte.

Renoise er nok det beste ang funksjoner. Men siden MPT har alltid vært favoritten min så skal det nok mye til før jeg forlater MPT, har prøvd meg på FLstudio men var litt vanskelig for meg. Syns det er lettere å skrive inn enn å måtte gjøre alt med mus.

Lenke til kommentar

Jæææda, jeg har vært tracker siden Amiga - men har nok hoppet over på Cubase og FL grunnet fler muligheter, VST og ReWire og Midi-support osv. Men jeg har da mekka mangfoldige melodier, og det var Fasttracker 2.08 på denna karen også etter jeg bytta fra Impulse på Amiga. Varierte også litt med Modplug Tracker, noe jeg forresten gjør enda når jeg skal extracte og mekke noen sære melodier med gode gamle sampler av nostalgiske grunner ... men jeg har gått mer eller mindre bort fra det gamle nå.

Alt jeg mekka i den perioden ligger forresten HER!

(vant Track of the Week 3 ganger på traxxinspace.com ... DAAA var jeg stolt gett:)

Lenke til kommentar

Kom selv aldri så langt at jeg la ut låter på traxinspace eller var med på compo, følte kanskje ik at jeg var god nok, men er ikke med i et slikt miljø, har aldri vært med på lan f.eks.

Men nedlastet masse låter der så kan godt hende jeg har hørt noen eldre låter fra deg der.

Lenke til kommentar

Har faktisk spilt FT2-musikken min på nyttårsballet på ungdomskolen da jeg gikk i 10'ende. Hadde tatt opp med en lånt minidisc som jeg satte på play foran hundrevis av mennekser. Var ordentlig utstyr der med turntables og full pakke, så det ble jo litt show selv om vi egentlig kunne bare latt minidiscen få spille i fred :!:

Også pleide jeg og kompiser pleide å ta opp egenmekket FT2-musikk på kassett og vanke ute i sommernatta med walkman etter noen pils. Det var tider :wee:

Synd jeg ikke lengre har kassettene. *snufs*

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
men det virker i mine øyne som disse tracker sequenserne bare kan handle akkorder? det kan vel ikke stemme?

6267080[/snapback]

Nei. De vertikale barene er lydkanaler. I klassiske trackere er det kun mulig med èn lyd pr. lydkanal. Dette er fra gammel av når lydkort hadde f.eks max 16 lydkanaler.

Notene du ser plassert i en lydkanal er enkeltnoter. C er noten, bindestreken sier at det er en helnote, # sier det er en halvnote, og tallet er oktaven. F.eks F#5 er en fiss på 5. oktav, eller G-3 er en vanlig G på 3. oktav. :)

Hvordan dette relateres med lyden som produserer gidder jeg ikke gå i detaljer på. Uansett har forskjellige trackere forskjellige instrument-strukturer som benytter samples og masse parametre for å spille av et sample i tilsvarede frekvens som noten tilsier. Nye trackere kan bruke VSTi eller intergrerte synteser istedet for gammeldags samples, som ikke høres spesielt bra ut når de spilles veldig lavt eller veldig høyt iforhold til hva som er samplet i lyden (samplet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...