baronKanon Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Jeg kjøpte rett over påske et nytt hovedkort og CPU (Asus P5P800 SE og Pentium D 805). Dette puttet jeg mitt Bigwater-sett på. Det fungerte utmerket en stund, helt til det ikke klarte å overklokke like mye som til å begynne med. OK, jeg klokket ned litt, men til slutt ble det svart, gitt. Og helt dødt. I dag fant jeg ut hvorfor: Det ser ut som om det ble _litt_ varmt her, kan man si. Så jeg fikk en liten teori. Det som har skjedd er at komponentene rundt prosessorsokkelen ikke har fått nok luftstrøm. Det virker som om komponentene på dette kortet er avhengig av luftstrømmen fra boxedkjøleren. Så nå sitter jeg på gamlemaskinen min, venter på skattepengene og skal kjøpe et skikkelig hovedkort når den tid kommer. Tenkte bare å minne folk på at det ikke alltid lønner seg med det billigste Forresten så virker fortsatt Bigwater-settet mitt uuuutmerket fortsatt, så det er ikke det som har gjort ugagn Endret 29. mai 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
Pels Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Man skal ha kabinettvifter når man har vannkjøling montert eller en form for luftstrøm gjennom kabinettet. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Det var det jeg hadde, men når spenningsregulatorer ligger i le, hjelper det fint lite Lenke til kommentar
MagE Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Kondulerer. Går en slik sak på hk-garantien? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Snakket nettopp med shg.no og de sa at det kan være mulighet for reklamasjon. Men jeg tror jeg heller skal ha noe som faktisk har skikkelige spenningsregulatorer og kjøling på disse. Så jeg venter til jeg får skattepæng. Blir nesten litt mye pes å få nytt kort som jeg kommer til å bytte ut med en gang.... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Sett på slike eller en annen form for kjøleblokk på spenningsregulatorene. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SACP01UK&mcat=c181 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Har tenkt på det, men de spenningsregulatorene som var på kortet var på størrelse med ikkenoe i tillegg til at jeg ikke skal ha dette kortet igjen. Nesten så det heller blir mer aktuelt med et kort som kan vannkjøles en del mer. Tror jeg heller skal se på noe i denne duren til mitt fremtidige, klokkevennlige hovedkort: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC26006&mcat=c488 Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Er det ikke litt bortkasta å vannkjøle MOSFETs da? De er jo som regel beregnet for høye temperaturer. Synes heller du bør sette inn ei 120mm vifte, hvis du ikke kun er ute etter lydløshet da.. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Jo, kanskje litt bortkastet, men jeg er sånn at hvis jeg har brukt noe i kort tid og det går til H****, så blir det ofte til at jeg går over the top på erstatningen og tar litt i. Men i og med at MOSFETS ikke får noe luftstrøm fra en luftkjøler, vil de selv med kjøleribbe få høye temps. Plassering av en 120mm-vifte passer også veldig dårlig rundt omkring der på et hovedkort, da det er i nærheten av uttrekk fra både kabinettvifte bak og strømforsyning (i hvert fall i mitt kabinett) i tillegg til at en vifte til i kabinettet er uaktuelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Til info: P5P800SE er (til tross for "reklamen"/specs) *ikke* egnet for dual core.. og særlig ikke "effektverstingen" 805D.. Jeg skriver effektversting.. da denne "bastarden" drar kollosale mengder strøm ved overklokking.. ref THG's artikkel om 805D. Mitt hk avgikk ved døden av samme grunn.. og det med high-end luftkjøling (Big Thyphoon) som også "luftet" mosfet's.. selv om det nok var ett par/tre seinere runder benching med nyinstallert vannkjøling før jeg monterte Zalman chipset kjøler til å "lufte" Mosfets/NB som la grunnlag for "mordet" på hk'et. Sistnevnte ble montert pga. merkelige feil/ustabilitet etter montering av vannkjøling til tross for lavere temperaturer på CPU. Det hjalp med Zalman chipsetkjøler, men da var nok hk'et allerede "svidd" litt slik som bildet "baronkanon" har postet av sitt hk.. Mitt var ikke i nærheten så ille..likevel så døde det.. P5800SE kommer altså (som en del "low-end" hk) helt uten kjøling av Mosfet.. Det er ikke holdbart for P4/Netburst etter mine ringe mening.. og ihvertfall ikke for dual core.. Jeg fikk mitt P5P800SE erstattet uten diskusjon.. og gjør nå ett nytt forsøk med 506'n min (tidligere kjørt på 4.15Ghz @ 1.45VCore i P5GDC-Pro). Denne gangen med vannkjøling.. både CPU *og* mosfets (samt 2x120mm vifter for lufting av NB.. komponenter). PS og edit: P5P800SE kan muligens være greit når man ikke klokker (dual)... Jeg byttet ut dette hk'et for min 805D med P5WD2 Premium.. Det stiller i en helt annen klasse.. og holder VCore mer stabil under load... holder stabil klokk på opp mot 4Ghz (P5P800Se klarte max 3.4 stabilt).. samt har god (nok) kjøling (samt regulering) av Mosfets.. Endret 26. mai 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Godt å høre TL1000S. Blir nok et P5WD2-E Premium eller Badaxe for min del i neste omgang... Jeg får sannsynligvis også byttet P5P800 SE-kortet mitt, men det blir mer jobb enn det er verdt. Trenger jo ikke et kort som bare ligger og ser dumt ut (har ikke plass til/bruk for flere maskiner ) Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 men du får vel ikke noe på reklamasjon når du klokket? trist å høre btw Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Jeg klokket ikke kortet, bare CPU Uansett, så "hørte han ikke" at jeg hadde klokket Det er bare det at jeg måtte sende med embalasje++ hvis jeg skulle få byttet, men det kastet jeg med en gang jeg hadde bygget Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) En liten oppdatering.. om P5P800SE... Kjører nå min 506 på 200x20=4Ghz @ 1.50VCore (Bios).. primestabilt. Det nye kortet har også ganske så kraftig Vdrop under load.. derfor noe høy VCore i Bios... Denne gang (klok av skade) har jeg vannkjøling av både Mosfets og CPU.. og det ser ut til at det var det som skulle til.. Idle.: 38-40 grader Load: 55-60 grader Skal evt. gå til innkjøp av enten en Cedar Mill Celeron (352) evt. nye 524 (FSB133/533) som har HT (i motsetning til 505/506)... Dette i tilfelle jeg vil bytte ut 506'n. Særlig førstnevnte har fått ry for å klare ekstremt bra OC (opp mot 5Ghz).. Endret 29. mai 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, vannkjøling på mosfets? Brukt termisk lim, da? Hadde du giddet å poste et bilde av oppsettet? Please Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Er det ikke skruehull ved mosfetene på det kortet ? Mener å huske det Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) *Kikke etter* Ja, det er faktisk det Men det er 3 MOSFETer som ligger over CPU med null muligheter for slikt. Det kortet jeg sved av ble litt varmt der også (les, brune flekker på baksiden), dog ikke så mye som der det er hull... Se på bildet i første post (til venstre). Edit: vil denne funke? Endret 29. mai 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Er det ikke skruehull ved mosfetene på det kortet ? Mener å huske det 6202040[/snapback] Ja, viser til tidligere post med link til rimelig kjøler for Mosfet (Asus P5*). Skrus fast med plastskruer via 2 hull i hk til vannblokk. Ideelt sett bør man vel ha en dyrere kobberkjøler, men det er litt for råflott for dette hk'et.. PS. Ja.. det er ett par "fets" som da ikke får samme kjøling.. Her bør man kanskje vurdere ett par "sinks".. Endret 29. mai 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Tror uansett at dette kortet ikke er så utrolig egnet til å kjøre DC for heftig, virker det som. Venter til etter ferien og skaffer et skikkelig kort basert på 975X eller lignende (så får man nytt skjermkort også ) Endret 29. mai 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå