quakie Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hei. Jeg holder på med en journal nå, i naturfag. Nå skal jeg skrive litt om hva som skjer i med batterier i parallell og seriekoblinger. Jeg har skrevet litt om seriekobling allerede: Serie: Eks: Seriekobling av 5 batterier. Hvert batteri utvikler 12 V. 12*5=60. U=60 V. Det blir 60 pga at trykket blir større og større på hvert batteri. Syns dere jeg burde skrive mer? Så gjenstår det å skrive litt om hvordan det tilsvarende er i parallellkobling. Hva burde jeg skrive da? For å sitere hva læreren ville at vi skulle. Her skal dere eksperimentere med batterier for å se hvordan parallellkobling og seriekobling fungerer i forhold til batterier. Prøv å legge til flere batterier. Hva skjer med strømstyrken og spenningen ved de ulike koblingene. Takk for all hjelp . Endret 22. mai 2006 av quakie Lenke til kommentar
esa Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 jeg tror at du har forklart hva det er, og at "there's nothing more to it" men du kan kanskje forteller hvor de ulike type koblinger bli brukt, og grunnen for det... esa Lenke til kommentar
quakie Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 jeg tror at du har forklart hva det er, og at "there's nothing more to it" men du kan kanskje forteller hvor de ulike type koblinger bli brukt, og grunnen for det... esa 6155698[/snapback] Ja. Men jeg trenger litt hjelp til å forklare hvordan det er i parallellkobling.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Kan vel rett og slett si at at man har flere elektroner å ta av? Jeg er ikke så god på dette, men det er vel en enkel og grei måte å si det på. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 jeg tror at du har forklart hva det er, og at "there's nothing more to it" men du kan kanskje forteller hvor de ulike type koblinger bli brukt, og grunnen for det... esa 6155698[/snapback] Ja. Men jeg trenger litt hjelp til å forklare hvordan det er i parallellkobling.. 6155708[/snapback] Energilageret (strømlageret) blir større uten at noen av de andre parametrene forandrer seg. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Et batteri modelleres med en idell strømkilde og en fast kilderesistans. En annen modell er en ideell spenningskilde (konstant spenning) med en kilderesistans i serie. Hvis du trekker mer strøm så synker spenningen på utgangen. Ved seriekobling blir alle spenningskildene og kilderesistansene koblet i serie og spenning adderes sammen. Når du kobler batterier i parallel, parallelkobler du alle kilderesistansene. Ut ifra loven om parallelkobling av motstander synker kilderesistansen. Hvis kilderesistansen synker blir spenningstapet over den mindre ved større strømtrekk. Spenningen holder seg oppe selv ved større strømtrekk. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Kanskje denne analogien kan sette tankene i sving? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå