Gå til innhold

Problemer med formatering av SATA disk

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ein ny SATA disk (Maxtor 6V200E0) men har problemer med å få den til å virke skikkelig. OS kjører geg fra en annen HDD så den nye disken skal brukes som ekstra lagringsplass. Problemet er bare at jeg ikke får formatert den skikkelig.

Når jeg går inn på min datamaskin står den på listen av disker, men jeg kan ikke gå innpå den fordi den ikke er formatert. Når jeg da prøver å formatere, kommer det opp følgende: 'Windows was unable to format the disk'

Når jeg prøvde HDD'en i PC'en for første gang kom det ikke opp noen nye disker på min datamaskin, så jeg brukte WinXP setupen til å dele den opp i 2 partisjoner(130gb og 60gb). Etter at jeg hadde gjort dette dukket 130gb partisjonen opp på diskoversikten på min datamaskin, men 60gb partisjonen er ikke der. Det er denne partisjonen jeg har problemer med å formatere. Har prøvd å formatere og partisjonene med Partition Magic, men da kommer det opp 'Error 11117'.

Noen som vet hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan kanskje gå inn på kontrollpanel-->administrative verktøy--> datamaskinbehandling og velge diskbehandling eller noko liknande, for så å sjå kva diskar du har/partisjonar, og formatere dei derfra..

6156847[/snapback]

Den nye disken kommer opp på listen der, men formateringen klikker når jeg prøver å gjøre det der i fra og :/

Lenke til kommentar
Hmm, du valgte å dele på 130 GB helt tilfeldig?

Kanskje du burde forsøke PowerMax diagnostic som du finner her: http://www.ultimatebootcd.com/

6157138[/snapback]

Valgte å dele på 130gb tilfeldig ja.

Når jeg kjører PowerMax diagnostic så kommer det opp at jeg må sette i en diskett, men jeg har ikke diskettstasjon. Så er det mulig å kjøre programmet uten diskett?

Endret av -Morgoth-
Lenke til kommentar

Noen SATA disker har en jumper på baksiden som begrenser størrelsen på disken, for eldre OS. Sjekk om din har det.

Evnt. slett begge partisjonene i partition magic og opprett på nytt. (lag som utvidet logisk stasjon hvis du ikke skal ha OS på).

Lenke til kommentar

Er ellers en del tilfeller nå hvor det blir problemer med nye SATA disker (såkalt SATA-2) på eldre kontroller som ikke er helt kompatible.

Det skal finnes en jumper for å sette diskens hastighet ned fra 300 til 150 MB/s.

Vet ikke helt om symptomene passer her men det er vel bryet verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Holder på å laste ned UBCD iso nå og skal prøve det så snart det er ferdig, men det kan ta sin tid siden nedlastingshastigheten ligger på ca 10 kbps :x

Angående det med jumper som stiller hastigheten på disken, så har jeg prøvd den på både 150 mbps og 300 mbps. Har og prøvd å slette partisjonen med Partition Magic, men fikk samme error som jeg fikk da jeg skulle formatere (Error: 11117)

Lenke til kommentar

Når jeg skulle kjøre harddiske testene i UBCD (HDD diagnostics for maxtor) stoppet testingen på R/W buffer test. Testen stod på i over 5 timer og gjorde ingen framgang..

Men jeg fikk formatert harddisken via UBCD så noe bra fikk jeg utav det :)

Håper nå bare at jeg får partisjonert og formatert de nye partisjonene...

Lenke til kommentar

Siden du har ikke skrevet noe på disken enda, du kan godt prøve litt mer.

Og husk at alltid du må lese feilmeldninger som du får, det er alfa og omega det.

Men først----- du kan ikke partitionere en disk som du har formatert og du kan ikke formatere en disk som du har ikke partitionert. (å partitionere en disk betyr ikke at du nødvendigvis deler opp i flerre partitioner)

Og jeg snakker om Windows ikke noe tredje parts progs.

Men fordi du har brukt så mye div progs nå, du kan prøve med :

-kjør--cmd

-skrive --diskpart

-skrive ---list disk

-skrive---select disk ? ( ? er nr på disken som er problematisk, skrive med mellomrom --eks---select disk 1 )

-skrive ---clean (etter får du meldning og det gikk bra)

avslutte cmd.

Restarte PC'en og gå i diskbehandlingen. Her vil du se disken med rød varsel.

Initialisere disken---men følge med hvis du har winxp pro, den vil prøve seg på --dynamisk volume. Avslutte prosessen. Prøve igjen , nå vil prøve seg på basic.

Fullføre alt med å click enter.

Hvis det blir formatert , så sletter du partitionen og starte på nytt. Men nå kan du partitionere med å angi størrelse i MB. (1000MB = ca 1 GB, eller 50000MB= ca 50GB , sant ?) og deretter formatere igjen , du kan velge hurtig formatering nå.

Slik blir du kjent med prosessen.

Lenke til kommentar

Ja det er det ?

Det kan væra disken som er finito men jeg vil helst tro at det er oversettelse av geometrien på disken og kontroller som er ikke enig og antall cylinder/sector og you name it.

For at du skal ikke gjøre noe som kan ødelegge garantien , så du må bruke verktøy fra Maxtor.

maxblast for windows dvs du kjører/ installere i windows. Det er Maxblast Utilities.

Click på filen og den vil installere seg.

Med det skal du lage en disk å boote fra. Ikke kjør det i windows eller Dos /cmd Det er Maxblast Diagnostic

Click på filen og du må ha diskett i floppy

Med det skal du lage en disk å boote fra. Det er Maxblast Utilities

Click på filen og du må ha diskett i floppy

Utilities og Diagnostic utføre vel en del tester og klargjøre disken. Kjør begge to.

Det er viktig å kontrollere overflaten / sectors og det som programmet tilbyr.

Ikke haste å formatere før du har gjennomført alle testene.

Jeg vil helst at du klarer å formatere i windows så du må prøve på nytt. Det vil være greit å vite at du kan formatere uten å kreve til så mye extra arbeid.

Hvis ikke det går så gjør det via maxtor sine verktøy.

Hvis også dette går ikke så det er nesten at disken trenger a low format behandling

men skal gjøres hvis du finner dokkumentasjon i maxtor's sine dokumentasjoner om det .

Det er ikke riktig at windows ser bare 137GB. hvis du har installert SP2., men samtidig ,hvis du har trikset med registry vil det ikke fungere. Så vær sikker at du har ikke forandret noe der.

Har du kjørt noe chkdsk med alle parametere for disken fra windows.

Hvis du prøve det og du får meldning at disken kan ikke kontrolleres før neste start, så du må kjøre chkdsk fra cmd----chkdsk ?(bokstaven for disken): /f /r /x

En annen mulighet er at taste verdiene om cylinder/sectors/heads direkte i bios for denne disken.

Men kjør verktøy fra maxtor først.

( det hadde vært Ok om du kunne bruke verktøy dskprobe fra windows for å se hvilket informasjon er skrevet på sector 1 og hvordan er MBR på disken når det er problemer å formatere den. )

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har prøvd endel ting med Maxblast, blant annet og klargjøre disken via det programmet, men disken blir ikke klargjort...

Men skal prøve mer, men begynner å bli ganske lei av denne harddisken :|

Lenke til kommentar
Har prøvd endel ting med Maxblast, blant annet og klargjøre disken via det programmet, men disken blir ikke klargjort...

Men skal prøve mer, men begynner å bli ganske lei av denne harddisken :|

6185480[/snapback]

Ja, det er ikke riktig at du skal streve sååå, mye med det. Kankskje det er feil med disken allikevel og da er det som å bære for til en død hest.

Det er selvfølgelig og det med hvordan vil den oppføre seg senere, om du får det til nå.

Om du har mulighet til å returnere det vil det kanskje ikke væra så stor feil allikevel.

Lenke til kommentar

Gidder ikke prøve mer med denne disken nå, men jeg har planer om å prøve den på en kamerat sin pc om en ukes tid for å se hvordan disken oppfører seg da. Viss den ikke da virker så sendre jeg den tilbake til der jeg kjøpte den for å få den byttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...