Scotty Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Personlig kommer jeg neppe til å bruke Vista, isåfall for å utvikle programvare til andre som bruker det. For meg er det viktig med et system som er raskt, effektivt og ryddig, og Vista oppfyller ingen av de tre. Hele det "fancy" designet og alle de funksjonene som forhåndsvisning av programmer gjør arbeid med pcen mindre effektiv. Vista krever også langt mer systemressurser en tidligere versjoner, noe som igjen går på bekostning av ytelsen. Om vi sammenligner for eksempel med Linux, så krever den langt mindre enn Windows XP, samtidig som Linux er bedre på mange måter og mer stabilt. Vista er også gjennomsyret med DRM og kopisperrer, noe som er uaktuellt for meg. Søkemapper osv. i stede for en god mappestruktur er ei dårlig utvikling, spesiellt siden jeg skal lete opp flere tusen filer daglig. Da vil jeg ha en rask utforsker der jeg finner fila etter en logisk mappestruktur, ikke søke etter hver fil. Kort sagt, jeg vil ikke ha Vista. 6165548[/snapback] Viste kommer til å være raskt. Ettersom de har nå plassert all (desktop) grafikk på GPUen, før var det på CPUen. Jeg synes at det kommer til å være veldig effektivt.. Ryddig, det kommer det nok ikke til å score høyt på.. Jeg var ikke så veldig facintert av Vista, helt til jeg var på seminaret Micrsoft hadde på TheGathering. Der viste de alt med Vista. Endret 29. mai 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
enl Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Selv om noe av grafikkbehandlinga flyttes til GPU, er grensesnittet fremdeles svært krevende. Tror ikke grensesnittet blir akselerert når man velger XP-utseende eller windows classic. En annen problemstilling er lydakselerasjon. Denne eksisterer ikke i Vista. Selv om du har et toppspesifisert Creative-kort med modne drivere, vil ingen maskinvarebasert lydakselerasjon bli utnyttet. Hvordan skal jeg da få utnyttet mitt X-Fi-kort? Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hva mener du med XP-utseende? Luna finnes ikke i Vista. Akkurat det med lydakselerasjon kan være et minus. It's a bit unfortunate, but Vista's audio stack is not hardware accelerated. Of course, neither is Windows XP's by default, but when you add hardware like an Audigy 2 or X-Fi sound card (that has a DSP) and the requisite drivers, you basically hardware-accelerate Windows XP's audio. Vista doesn't really work this way, and though the software audio is dramatically improved, you can't just accelerate it by adding a sound card with hardware acceleration. Truthfully, this is primarily a concern of games, which we hope won't be affected much. The only company making mass-market audio cards with hardware acceleration is Creative, and they're doing a good job of promoting OpenAL as the audio standard for games. OpenAL drivers under Vista should allow for hardware acceleration of 3D audio every bit as good as the latest DirectX + EAX. Jeg vet ikke om støtte for lydakselerasjon kan installeres, men det kan se slik ut. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vista... Æsj... Koser meg fortsatt med Windows 2000 + Service pack 4 ! Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vista... Æsj... 6199531[/snapback] Fordi... Lenke til kommentar
enl Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Helt sikker på at Luna ikke støttes i Vista? Hva skal de som ikke kan kjøre Aero glass bruke da? Windows classic? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hvis du har prøvd å fyre av installasjonsfilen for lyddriveren din og det fortsatt ikke fungerer, vil du kunne gå inn i kontrollpanel og sjekke enheter som er tilkoblet. Har aldri vært et problem å få lyd, det får jeg både med Vista og XP-driverne til Creative, begge disse installeres uten problem, og er tydeligvis ingen forskjell på. Det store problemet er at lyden bare driver å hakker nesten hele tiden. Men poenget er at det skal jo uansett ikke være nødvendig å måtte laste ned og installere drivere til et av verdens mest utbredte lydkort - Creative Audigy. Jeg har aldri tidligere måttet lastet ned drivere til lydkort, heller ikke i XP beta2. Jeg kjører x86 fordi jeg regner med at programvarekompatibilitetsproblemene (nei til orddeling ) er minst like store som de er i XP x64. Det gidder jeg ikke stresse med en gang til Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Helt sikker på at Luna ikke støttes i Vista? Hva skal de som ikke kan kjøre Aero glass bruke da? Windows classic? 6199560[/snapback] Aero Express og Windows Classic. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vista... Æsj... 6199531[/snapback] Fordi... 6199535[/snapback] Trådstarter skrev bare; "Hva syns dere? Trenger ikke begrunne meg da, men som du sikkert fikk med deg, så liker jeg ikke Vista. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Syns det er for tidlig med et OS som halvparten av datamaskinene i dag ikke klarer å kjøre. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Syns det er for tidlig med et OS som halvparten av datamaskinene i dag ikke klarer å kjøre. jeg har kjørt Vista på en maskin jeg bygget fr 4 år siden.. så det går fint.... Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Trådstarter skrev bare; "Hva syns dere? Trenger ikke begrunne meg da, men som du sikkert fikk med deg, så liker jeg ikke Vista. 6199693[/snapback] Prøver du å være morsom? Begrunn utsagnene dine, ellers kan du ikke forventes å bli tatt seriøst. Jeg ser for meg alle brukerne svarer slik som deg: Dritt Bra Dårlig etc... Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Syns det er for tidlig med et OS som halvparten av datamaskinene i dag ikke klarer å kjøre. 6201970[/snapback] Halvparten av maskinene dine eller? Kilde? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Syns det er for tidlig med et OS som halvparten av datamaskinene i dag ikke klarer å kjøre. 6201970[/snapback] Halvparten av maskinene dine eller? Kilde? 6202699[/snapback] Mener å ha lest det et eller annet sted. Halvparten av maskinene folk har hjemme hos seg skal ikke være vista ready. Altså det vil si at de kan sikkert kjøre det men uten all 'eyecandy' og dels lag osv. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Mener å ha lest det et eller annet sted. Halvparten av maskinene folk har hjemme hos seg skal ikke være vista ready. Altså det vil si at de kan sikkert kjøre det men uten all 'eyecandy' og dels lag osv. 6202952[/snapback] Om et OS kjører bra eller ikke på flere år gammel hardware er da for de fleste helt irrelevant. Det er veldig veldig få i den store sammenhengen som bytter OS uten samtidig å bytte hardware. I forhold til hva som er tilgjengelig av ny hardware til en overkommelig pris så har Vista mye lavere hardwarekrav (altså hva man må betale for hardware som kjører OS'et bra) enn tidligere Windows-versjoner. Endret 29. mai 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Trådstarter skrev bare; "Hva syns dere? Trenger ikke begrunne meg da, men som du sikkert fikk med deg, så liker jeg ikke Vista. 6199693[/snapback] Prøver du å være morsom? Begrunn utsagnene dine, ellers kan du ikke forventes å bli tatt seriøst. Jeg ser for meg alle brukerne svarer slik som deg: Dritt Bra Dårlig etc... 6202691[/snapback] Nei, jeg prøver ikke å være morsom. Hvem har sagt at jeg er seriøs ? Lenke til kommentar
iMono Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Hvem har sagt at jeg er seriøs ? 6203221[/snapback] Jeg har ikke sagt det. Hvis du ikke er det, hvorfor deltar du i diskusjonen da? Endret 29. mai 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Kommer til å bruke XP så lenge jeg kan, men siden vi dessverre er bundet til Windows mht spill, så blir det jo å bytte over når DirectX10 begynner å bli utnyttet av utviklerne. XP fungerer glimrende for min del, alt det nye fancye i Vista har jeg strengt tatt overhodet ikke bruk for. Jeg er en person som setter pris på enkel funksjonalitet, estetikk kommer nederst på lista når det gjelder slike ting. Kommer til å bruke Linux en del mer i framtiden også, en del brukervennlige distroer har jo dukket opp i det siste. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hvem har sagt at jeg er seriøs ? 6203221[/snapback] Jeg har ikke sagt det. Hvis du ikke er det, hvorfor deltar du i diskusjonen da? 6205501[/snapback] For å svare på det trådstarter lurte på. Lenke til kommentar
Silver2k Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hva jeg syns ? IMG PLUSS - Utseende - Sidebar - "fancy fancy" MINUS -Jeg får ikke "heroes of might and magic 5" til å fungere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå