prøvekanin Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Har i det siste jobbet med klokking på min nyinnkjøpte AMD Athlon 64 3200+ (Venice) sammen med et ASRock 939SLI32-eSATA2 HK. Første jeg gjorde var det vanlige, deaktivere CnQ, Spread Spec., låse PCI-E/PCI (Henholdsvis 100Mhz/33.30Mhz), og dermed jobbe meg oppover på FSB. Fant til slutt ut at jeg skulle sette Minnedivideren til 133Mhz (DDR266) for å ha mer å gå på ved øking av FSB. Har for øvrig dette minnet (2x 512). Første problem Fikk presset FSB/HTT opp til omtrent 242, før det ikke ville mer. Da ligger minnet kun på 161Mhz! Altså 39Mhz under spec. Temperaturen har ikke vært et problem, ligger stabilt på 30-35 idle og oppe i 44-48 ved load (1.45 volt, som for øvrig er maks BIOS lar meg stille). Bruker Zalman CNPS7000B-Cu med Arctic Silver pasta. Hva kan det være som hindrer meg i å klokke høyere? PCIE/PCI er som sagt låst. Andre problem Multiplikatoren. Får ikke denne høyere enn 10x. Er den låst på denne CPU'en? Har som sagt deaktivert CnQ, så det skal ikke være noen konflikt der. Mer info Trenger du mer info (minne-timere, cpu detaljer osv.) har jeg tatt et CPU-Z screen. Takk på forhånd! Edit: Skriveleif. Endret 22. mai 2006 av prøvekanin Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Har du husket å senke HT multiplikator? Standard er 5 og må senkes slik at HTT * HT multi < 1000. Det greieste er å sette den til 3 med en gang. Da kan du øke HTT opptil 333 før du trenger å senke HT multi enda mer. Senk multiplikator slik at cpu'en ikke overklokkes. Dette gjør at du da bare overklokker hovedkortet og kan finne hva som er dets maks HTT. Hvis du har mulighet til å øke NB spenningen så kan dette øke hovedkortets maks HTT. Nå kan du sette muliplikatoren til 10 (den er låst oppover) og overklokke CPU'en. Øk spenningen til CPU (Vcore) når det stopper opp. Maks Vcore med luftkjøling er mellom 1,50-1,6 V avhengig av cputemperaturen som ikke bør overstige 60 C. Til slutt kan du finne rette minneinnstillinger og eventuelt overklokke minnet også. Lykke til. EDIT: Liten omformulering Endret 22. mai 2006 av kavorka Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Takker for raskt svar. Et par spørsmål; Har du husket å senke HT multiplikator? Standard er 5 og må senkes slik at HTT * HT multi < 1000. Det greieste er å sette den til 3 med en gang. Da øke HTT til 333 før du trenger å gjøre noe. Det som ser ut til å stille på HTT i mitt BIOS heter CPU Frequency. Hvor stiller jeg på HT multiplikator? Kortet mitt bruker BIOS fra American Megatrends (versjon P1.20), og jeg er ikke sikker på hvordan jeg stiller på den. Noen med samme kort kanskje? HTT på 333? Hørtes voldsomt ut. Hvis du har mulighet til å øke NB spenningen så kan dette øke hovedkortets maks HTT. NB=Northbridge, right? Rotet rundt i BIOS, har ikke klart å finne noen NB-spenningsjustering. Kanskje noen andre med samme kort/BIOS kunne hjelpe til her, om det i det hele tatt fins? Bør jeg også sette minne-timerne høyt mens jeg øker HTT for å få den opp til maks, for deretter å senke timerne, og så justere? Føler jeg famler litt i mørket her, trenger en arm å holde i Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg formulerte meg litt dårlig der, men det jeg mente var at du kan øke HTT opptil 333 før du må senke HTT multiplikatoren(den heter visst HTT ikke HT som jeg kalte den) ytterligere. Ikke at du skulle sette HTT til 333. Da blir jo cpu-hastighet 3330 MHz og det klarer den nok ikke uten superkjøling, hehe. Hadde du derimot satt HTT multi til 4 så er maks HTT = 250 og det passerer du ganske lett ville jeg tro så da kan du like så greit sette den ned til 3 med en gang. I min bios heter HTT multi "LDT/FSB frequency ratio". Hva det heter i din vet jeg ikke. Det letteste er bare å lete til du finner en innstilling hvor du kan velge 5, 4, 3, 2,5 osv. Som sagt så har ikke alle hovedkort mulighet for å stille NB spenning så hvis du ikke finner det i samme meny som minnespenning osv så har du antageligvis ikke den innstillingsmuligheten. NB = Nortbridge ja Minnetimings kan du sette til det som spesifisert for akkurat dine brikker. 2,5-3-3-8 er f.eks veldig vanlig. Les mer om det og andre ting i overklokkingsguiden til un0kai. Der står det mye bra. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Er nok HT multiplier som er problemet, hvis du ikke har stilt på denne. Husker ikke helt hva den heter på S-ATA2 kortet mitt, men er noe ala: "SB NB link frequency". Sikkert samme på din. Det er to instillinger, sett de til 600MHz.(3x) Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Takk for svar begge to . Leste endel i den guiden, kavorka - lærte endel nytt, blant annet hvor jeg skulle stille på HTT multiplikatoren. Nå har jeg klart å boote med 270 HTT, men går kun med 9x multi på CPU. Feiler også i OCCT og Prime. I og med at jeg nå har satt HTT multi til 3x, og minnet allerede er under spec settings, er det vel CPU'en begrensningene ligger i? Jeg tenker det må spenningsøkning til? Fant heldigvis en voltmod til HK'et mitt, da det ikke lar meg gå over 1.45v på vCore som jeg kjører på nå. Neste steg blir vel å gjøre denne modden. Tanker/innspill? Status på klokken nå kan du se her. Endret 22. mai 2006 av prøvekanin Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hmm.. Hva er poenget med så høy HTT? Min 3200+ kjører 240x10 uten problem den. Har satt opp spenningen en smule (til ca. 1.5V). Minnet satt til DDR333 (CPU/12) Og kjører nå på 200Mhz, altså stock. EDIT: HT 4x --> 240*4=960Mhz altså god margin. Endret 22. mai 2006 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Om jeg nå hadde klart 270 x 10, hadde jeg jo fått en veldig bra klokk . Ellers vil jeg nok gå tilbake til det jeg hadde før, noe lignende det du nevner. Grunnen er rett og slett et eksperiment . Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Du har nok rett i at det er cpu som ikke vil lenger uten mer spenning. For å vite det helt sikkert så sett multi ned fra 9 til 8 og la ALLE andre innstillinger stå som før. Hvis det da ikke feiler så er det cpu. Hvis det fortsatt feiler er det noe annet. Den voltmodden så jo veldig grei ut den så hvis du har utstyret, ferdighetene og litt baller så modd i vei Med 1,55 V klarer du kanskje 2,5 GHz stabilt. Der stoppet også min gamle Venice bare for å ha nevnt det. Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Takk for tilbakemelding, skal prøve det . Modden var grei ja, har litt clas ohlson-maling stående fra en tidligere mod . Da er det bare å se . Er det forresten noen maks forsvarlig spenning jeg bør vite om på denne cpu'en? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Maks Vcore med luftkjøling er mellom 1,50-1,6 V avhengig av cputemperaturen som ikke bør overstige 60 C. 6154348[/snapback] Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Uffda . Mer kaffe om morran! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå