erot71 Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Tenk deg en skole som er ca 200x60 meter, 4 etj., murvegger, lange ganger på ca 150 meter med 10 klasserom i hvert etj. Skolen har nettverk(kabel) opptil 2.etj, men vil gjerne ha nettverk i 3. etj og 4. etj. også. Å streke kabel opp i 3. og 4. etj, blir veldig dyrt. (Lage hull i alle vegger, nettverkspkt. i alle klasserom etc.) Derfor har jeg tenkt å gjøre 3. og 4. etj trådløst.Vil ikke det bli lang mer økonomisk ? For det bør vel være mulig å få til det ? Serveren står altså i 2. etj. Men er det så enkelt som å: f.eks ha en Base i 2.etj(20 meter fra server) ved trappa opp til 3. etj. En Base i starten av 3. etj gang, og en midt i gangen. Samme i 4. etj. Holder det med, la meg si, 5 Baser ? Er det enkelt å sette opp et trådløst nettverk ? (Få disse basene til å funke...?) Håper noen har noen tips. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Husk at basene må kobles til resten av nettverket, fortrinsvis med kabel + at det må være fri sikt til alle klientene, d.v.s. at du bør ha en basestasjon i alle rom som det skal være klienter..... (må strengt talt ikke, men det er utrolig mye tap med vegger, spesielt murvegger.) Er da ikke så mye jobb å legge kabler; i de fleste industribygg går det jo *ganske* mye kanaler og rør rundt omkring..... Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Går fint det. Kjøp komplett DLink wireless utstyr, som funker på 22Mbps. Kan kjøpes av meg til gunstig pris. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg ville nok anbefalt kablet nettverk, men det kan bli dyrt.. Skaff inn anbud fra en/flere elektriker/e e.l. Uansett ville jeg nok IKKE anbefalt løsningen din.. Det blir for dårlig kvalitet på signalene.. (300 m fri sikt) (100 m inne, men da skal det være godt gjort) Dessuten blir signalene ustabile når du kommer langt unna. Og hvis du skal ha 100 klienter på en 11 Mb/s base så deles linja.. Hvis noen har f.eks 1 Mb/s tilkobling til basen pga. dårlige signaler vil det ta opp like mye kapasitet som om den hadde 11 Mb/s (i %) Skal du ha trådløst så er det nok å anbefale å ha en i hvertfall annethvert rom... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg ville nok anbefalt kablet nettverk, men det kan bli dyrt.. Skaff inn anbud fra en/flere elektriker/e e.l. Uansett ville jeg nok IKKE anbefalt løsningen din.. Det blir for dårlig kvalitet på signalene.. (300 m fri sikt) (100 m inne, men da skal det være godt gjort) Dessuten blir signalene ustabile når du kommer langt unna. Og hvis du skal ha 100 klienter på en 11 Mb/s base så deles linja.. Hvis noen har f.eks 1 Mb/s tilkobling til basen pga. dårlige signaler vil det ta opp like mye kapasitet som om den hadde 11 Mb/s (i %) Skal du ha trådløst så er det nok å anbefale å ha en i hvertfall annethvert rom... Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 "Husk at basene må kobles til resten av nettverket, fortrinsvis med kabel + at det må være fri sikt til alle klientene, d.v.s. at du bør ha en basestasjon i alle rom som det skal være klienter..... (må strengt talt ikke, men det er utrolig mye tap med vegger, spesielt murvegger.)" Må basene kobles med kabel ? Er det noe poeng, med trådløst hvis en må ha en base som må kobles med kabel i hvert rom da ? OK, du slipper kabel til hver PC, men likevel...det bør vel nevnes at det kun står maks. 2 PCer i hver rom. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hvis nettverket skal ekspanderes da? Hvis du får 10 pc'er i ett rom? Men hvis ikke du skal ha flere pc'er så kan du gjøre det.. Bare husk på at det tar av båndbredden til de andre basene når en (base) uten kabel gjør noe på nettet. Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har selv trådløst nettverk hjemme, og for å si det rett ut: Det er ikke en gunstig løsning om det er vegger og/eller andre hinder mellom basen og mottakeren. Hjemme står basen vår på mini-kontoret vårt, og jeg har rom rett ved siden av. Signal tapet er så stort mellom den éne veggen at det er uakseptablet for meg å spille på internett da man opplever packetloss i tusentall. Er selv tilhenger av uttrykket kvalitet framfor kvantitet der jeg føler at wlan er dårlig og dyr kvantitet. Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Ok, takk for råd. Ble usikker nå ja. Nei, kanskje det ikke er noe god løsning. Lenke til kommentar
mascot Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Her er det VELDIG stor forskjell på det forskjllige produsentenes WLAN-utstyr. Noen har betraktelig bedre rekkevidde enn andre. I utgangspunktetr vil jeg nok anbefale deg kablet nettverk, da dette ikke vil bli noe særlig dyrere (om ikke billigere) enn WLAN. Skal man først veldig WLAN, anbefales å bruke skikkelig utstyr, ikke vanlig "hjemme-utstyr". En slik boks koster fort 5000,-. Man trenger fortsatt kabel til hvert aksesspunkt. Min anbefaling, siden du kun har 2 datamaskiner i hvert klasserom, er vanlig trådbasert nett. Som nevnt tidligere, få anbud fra flere forskjellige elektrikere/entrepenører. Husk, den billigste er sjeldent den beste!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå