kyrsjo Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Vel, jeg har aldri hørt et sånt smell fra en ½-liters flaske før... Kan være at du slipper isdannelse? Anyway, jeg har laget et par tørrisbomber før, og det er ting man skal være MEGET forsiktig med. Det er ikke gøy og stå der med en fem meter lang jernstang og vernebriller, for å slå på en motvillig flaske slik at den går av (kunne ikke la den ligge...). Når den gikk av, ble jernstangen (som veide mangfoldige kilo) nesten slengt ut av hendene på meg (enden nærmest flaska kastet rett oppover), Så det er mye kraft! Lenke til kommentar
ictys Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Auda, ikke bra. Ett par (gale) kompiser av meg blandet kunstgjødsel og disel. De hadde fått tak i ett par fenghetter og bare måtte prøve dette. Da blandingen var klar så fant de ett lite skur ute i skogen hvor de ville sprenge dette. La alt midt på gulvet, tente fenghetta og løp ut og en 20-30 meter unna. Kompisen min fortalte at det kom et ENORMT smell også føyk det trefliser fra skuret rundt ørene på de, de var ALT for nært. Samtlige vegger og taket på skuret var blåst av. Han sa dette gjorde han aldri igjen, det var jo livsfarlig. En annen kompis av meg prøvde på det samme, men for at ikke det skulle bli krater e.l. der han sprengte så klatret han opp i ett grantre og heiste opp blandingen der. Litt avansert. Han brukte ganske små mengder. Jeg er litt usikker på hvordan han detonerte dette, men i alle fall så fant han ut at det var ikke så veldig lurt å heise det opp heller. Han smalt rett og slett toppen av grana, ikke noe problem å se hvor han bodde pga at en masse grantre runt huset manglet topp. Men han påsto at det var en ganske fin effekt om natta når "plutselig" toppen av et grantre i nærheten gikk i lufta. Ligger vel litt i korta at han brukte det som fest-underholdning. Ikke prøv dette hjemme. Sånne blandinger er alltid ustabile. Dessuten hvis du tropper opp på felleskjøpet og kjøper kunstgjødsel så kan de melde deg til politiet og i disse terrorist-tider så er det ikke godt å si hva polti finner på. IRA brukte forresten i sin tid slike blandinger, det var i alle fall ett par av cellene som ble tatt på at de sporet fra butikken og ett par som gikk i lufta under produksjon:) Noen som har en ikke-giftig og bra oppskrift på røykpulver? Tenkt å skyte røykbomber med potetkanon? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hihi. Jeg så en flytende-nitrogen-bombe på lørdag som var. Heftige saker... Har sagt det før, min fysikklasse lagde det i fysikken ca. 1dl LN2 oppi en 0.5l colaflaske. En colaflaske må tåle veldig mye trykk, ettersom det tok over 5 minutter før den sprengte, og når den gikk av, så var det så høyt trykk inni den at hele flasken var mer eller mindre pulverisert. De aller største bitene var noen få (ikke over 4) cm2 store, og det var bare to slike biter. Resten fant vi ikke. Det som også overrasket var at korken ikke sviktet. Når hele flasken gikk av, så ble også korken revet i fillebiter i stedet for å sprette av. Tørrisbomber er vel akkurat det samme som LN2-bomer, ettersom de bare danner trykk i flasken. Flasken sprenger jo med ca. samme trykk uansett om du bruker LN2, tørris eller andre saker. Forresten, noen som har en liter/kilopris på LN2, og hvor privatpersoner kan skaffe seg det? Skal brukes til leking, ikke overklokking Lenke til kommentar
storken Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hihi. Jeg så en flytende-nitrogen-bombe på lørdag som var. Heftige saker... En colaflaske må tåle veldig mye trykk, ettersom det tok over 5 minutter før den sprengte, og når den gikk av, så var det så høyt trykk inni den at hele flasken var mer eller mindre pulverisert. De aller største bitene var noen få (ikke over 4) cm2 store, og det var bare to slike biter. Resten fant vi ikke. Sikker på at det ikke var temperaturen som gjorde plasten sprø slik at den pulveriserte når den gikk av? De gangene jeg har sprengt colaflasker har de revnet og da har vanligvis revna starta ved bunnen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Her var det ingen varme, nitrogenet er -196 grtader når det koker, og det eneste som skapte trykket var nitrogenet. Joda, høyere trykk er lik høyere temperatur, men det var absolutt ingenting som tydet på at noe hadde smeltet. Har også sprengt flasker med selve "kinaputten" som er inni Happy-spring som man kjøper på nyttårsaften. Det var et helt annet resultat, men større biter, smeltede kanter og mye som var krøllet seg sammen som følge av varmen. Det kan være at nitrogenet gjorde at en del av flasken ble sprøere forresten. Lenke til kommentar
storken Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Her var det ingen varme, nitrogenet er -196 grtader når det koker, og det eneste som skapte trykket var nitrogenet. Joda, høyere trykk er lik høyere temperatur, men det var absolutt ingenting som tydet på at noe hadde smeltet. Har også sprengt flasker med selve "kinaputten" som er inni Happy-spring som man kjøper på nyttårsaften. Det var et helt annet resultat, men større biter, smeltede kanter og mye som var krøllet seg sammen som følge av varmen. Det kan være at nitrogenet gjorde at en del av flasken ble sprøere forresten. Det var det jeg ville fram til ja Siden den ble pulverisert. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ja, men jeg skrev mer eller mindre pulverisert Jeg vil ikke si at den ble pulverisert, da hadde vi nok sett noe støvlignende ligge under på gresset der den lå. Men det var store krefter ute å gikk når vi sprengte den. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 *snip* Forresten, noen som har en liter/kilopris på LN2, og hvor privatpersoner kan skaffe seg det? Skal brukes til leking, ikke overklokking Ca 10 kr/liter etter hva jeg har hørt, men du må stort sett ha flaske selv... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Ja, og den koster mye her i Norge. Men jeg har funnet flere, både nye og brukte, på eBay, helt ned i 50-150 dollar. Og det er en overkommelig pris for meg Jeg er villig til å brke rundt 1500 kroner på en dewar, og jeg kan ikke tenke meg at det er særlig strenge reguleringer på disse beholderne, ettersom det som er oppi strengt tatt ikke er farlig, med mindre det får dannes trykk, noe de fleste dewarer har mekanismer for å unngå. Greit nok, en hjemmesnekret tank ville nok ikke være noe, men tanker som er godkjent i for eksempel USA, burde vel ikke være noe problem? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Heh, ang. "mekanismer for å unngå at det dannes trykk" - glemmer ikke når en nanoteknologistudent sa "dette kan jeg!" og så trøkka hun korken (neppe original, var en kona kork, ikke varianten med en tynn kork med en sopp på toppen) superhardt på... Var dritskummelt å stå å pirke ut den korken igjen (det jeg var mest redd for var at korken skulle plutselig fly av (champagne-kork-effekt))! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Hehe Smart hun da Da vi lekte oss med nitro i fysikken, samme gang som det med den flasken, så lekte jeg meg med en olden-flaske. de har en slik tutekork, og vi tok litt nitro oppi. Så skrudde vi på korken og presset tuppen ned. Når det var nok trykk nedi flasken, så åpnet den seg, og vi fikk en vannrakett-lignende effekt med en flaske som fløy veggimellom, med en hvit, kald røyk som sprutet ut bak. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ikke prøv dette hjemme. Sånne blandinger er alltid ustabile. Det er alt annet enn ustabilt. Slå på det og kast det rundt så mye du vil. Like interessant som å slå på stein Men for all del, når man har en fenghette/booster i så begynner det å bli noe farlig Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hehe Smart hun da Da vi lekte oss med nitro i fysikken, samme gang som det med den flasken, så lekte jeg meg med en olden-flaske. de har en slik tutekork, og vi tok litt nitro oppi. Så skrudde vi på korken og presset tuppen ned. Når det var nok trykk nedi flasken, så åpnet den seg, og vi fikk en vannrakett-lignende effekt med en flaske som fløy veggimellom, med en hvit, kald røyk som sprutet ut bak. Håper dere hadde vernebriller, LN2 som flyr rundt i dråpeform er vel ikke heeelt sunt... Samme gjelder forøvrig ved ballongblåsing med nitrogen, dvs. fylle litt neddi og så knyte igjen; når de sprekker så flyr det en god del "rester" rundtomkring -> ikke bra i det hele tatt, og ugenet som demo-forsøk... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Nei, faktisk ikke. Men det gikk bra Og det var snakk om så små mengder oppi flasken, det aller meste var fordampet, og det som ikke var fordampet, fordampet nok før eller på fei ut av tuten pga. trykket falt drastisk. Men når jeg tenker meg om, så burde vi vel ha briller. LN2 er i sev selv ikke farlig i dråper, ettersom de fordamper jo omtrent før de treffer huden, men LN2 i øynene er nok ikke noe bra nei Jeg fikk jo en del dråper på hendene, og det brant litt, nok til at jeg kvapp, men det ble ikke noe merke. Noe av det stiligste vi gjorde den dagen, var å helle nitrogenet utover metalloveflater, ettersom det svevde bortover overflaten, tilnærmet uten friksjon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Noe av det stiligste vi gjorde den dagen, var å helle nitrogenet utover metalloveflater, ettersom det svevde bortover overflaten, tilnærmet uten friksjon. Akkurat som vann på kokeplata Lenke til kommentar
H-V Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 hvis du skall lage potet kanon så må du ringe og spør purken først, du får sikkert lov hvis du sier at det ikke er andre folk i nærheten Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg vet ikke akkurat med spudzookaen, men kan jo trekke en parallell til en av sløydlærerne hjemme, som dro utenlands på katapult-kurs, noe som ble til et prosjekt på skolen. En katapult er også potensielt dødelig, om enn litt vanskeligere å sikte med, og dette hadde garantert aldri blitt noe av hvis det ikke var lov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå