Gå til innhold

Er potetkanoner lovlige i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eneste man trenger å gjøre er å spraye litt hårspray for å få poteten til å fly? :o

6291142[/snapback]

Overhodet ikke.

 

Vi har nå gjennomført prosjektet, og det gikk dessverre ikke så bra. Vi bestemte oss for å gå for den eksplosjonsdrevne varianten, og ikke den trykkluftdrevne. Vi lagde en piezo-elektrisk tenningsmekanisme (rippet den av en lighter), og fikk overhodet ikke fyr på blandingen. Det vil si, det gikk av og til når vi hadde bunnlokket av (det satt ikke fast, vi tok det av for å spraye inn gass), men når vi tok det på, så gikk det aldri.

 

Rettelse: Vi klarte det en eneste gang, og da var det stor jubel - men aldri mer.

 

Endte med at vi tyllet nedpå en cola, stakk hver til oss og håpte på at fysikkkarakteren ble satt før vi skulle fremføre. Ganske sikker på at den ble det.

 

Fikk nå 6 i fysikk uansett jeg. :D

6291557[/snapback]

 

Da har dere gjort noe feil, for vår spudgun er et drapsvåpen ;)

Lenke til kommentar

fyi;

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

 

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler, 

Våpenlovens § 1.

 

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt.

samme lovs § 21

 

§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud.

straffebestemmelsen i våpenloven.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Tenk bilmotor/MC-motor;

 

hva må vi ha for å få den til å gå best?

-kompresjon; en tett motor. altså kanonen må være helt tett, slik at ikke mye av kompresjonen forsvinner ut i friskluft, men ut igjennom løpet

 

hvordan oppnår vi best mulig arbeidskraft?

-et godt drivstoff, med rette blandingsforhold; altså rette gassen i kanonen, og rett mengde. dette prøver man seg til selv. jeg personlig trenger bare to LYNRASKE trykk på startgassen, så sitter'n ;)

 

 

 

Pluss MANGE ting til som jeg ikke orker skrive :p

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

post-49640-1204182270_thumb.jpgSå lenge alle delene er lovlige (hårspray, rør, å poteter) så kan de ikke si så møye med mindre du skader folk eller dyr. Hva skal de si? "hei ikke skyt poteter i luften, tenk om de lander?!" hehe ser bare ikke for meg hele øyeblikket :p

 

Vis denne tegningen på rør butikken, så ler de av deg før de finner delene til deg :D har opplevd det selv XD

Lenke til kommentar
post-49640-1204182270_thumb.jpgSå lenge alle delene er lovlige (hårspray, rør, å poteter) så kan de ikke si så møye med mindre du skader folk eller dyr. Hva skal de si? "hei ikke skyt poteter i luften, tenk om de lander?!" hehe ser bare ikke for meg hele øyeblikket :p

 

Vis denne tegningen på rør butikken, så ler de av deg før de finner delene til deg :D har opplevd det selv XD

 

Utrolig bra. Hvor kjøpte du delene? Obs? Vet du hvor varenr stammer fra?

 

Denne må jo være genial til å skyte konfetti med? legge litt toalettpapir i bunn, det blir vel skutt i fillebiter uansett.

 

Dette er den mest geniale tråden på hele forumet :)

Lenke til kommentar

Kan vel låne topic litt.

 

Hvis det er noen her som vil prøve ut dette, men som ikke enda er helt overbeviste, så annbefaler jeg å lage en che

rytomatkanon.

 

Utstyr: 1,5l brusflaske, papprøret fra en aluminiumsfolierull, drivgass og cherrytomater.

 

1. Ta 1,5liters flaska og borr ett hull 6-7 cm opp på flaska.

2. Kvitt deg med aluminiumsfolien og ta vare på papprøret som er inni.

3. Tre papprøret over tuten på flaska

4. Legg i en cherrytomat, det som er så fint er at en cherrytomat går neddi papprøret, men detter ikke videre ned i flaska. Evt litt papir rundt cherrytomaten som tetning om det er små cherrytomater.

5. Du kan bruke mye som drivgass; Deodorant, bensin, spraymaling, lynol. (blandingsforhold lengre ned)

6. Hold fyrstikk over hullet og det bør smelle.

 

Blandingsforhold:

- Deodorant, hold dysa nede i 0,5 sek, ikke mer, da brenner det istedenfor å smelle. Ikke somle med å tenne på, da forsvinner en god del av effekten.

- Bensin, anbefaler egentlig ikke denne. Da vi gjorde dette tok vi 2 dråper bensin og lot det fordampe inni flaska, tente på, small som bare faaen. Cherrytomaten traff naboens hus 70 meter borte med full kraft. Det var liksom ikke noe "lag" mellom smellet og tomaten som splætta på veggen.

- Spraymaling, brukte CrC sprayboksmaling husker jeg, smeller bra mye kraftigere enn deodoranten, men er ikke pånær like kraftig som bensinen.

- Lynol, samme som bensin, ekstrem kraft.

 

Andre kommentarer: Du kan holde i flaska mens du avfyrer, flaska blir litt varm, men det er ikke noe risiko ,såvidt jeg vet, for at du skal få den i trynet. Ei plastflaske tåler mye trykk.

Etter at du har skutt en cherrytomat er det lurt å få inn "frisk luft" i flaska igjenn. Anbefaler trykkluft til å hjelpe til med det.

 

Lykke til :p

Lenke til kommentar
Ang. "en plastflaske tåler mye trykk"... Har du noensinne laget tørrisbombe eller likende?

 

Nei, men har sett video av det på youtube. Kunne tenkt meg å prøvd det egentlig, har miksa plumbo og vann og sprengt halvlitersflasker med, smeller godt de :whistle:

 

Du vet ikke hvor mye trykk en sånn flaske tåler? tør tippe rundt 2.5 kg/cm :hmm:

Lenke til kommentar
Hihi. Jeg så en flytende-nitrogen-bombe på lørdag som var. Heftige saker... :cool:

 

Vil tro det var mer røyk osv, men er selve smellet kraftigere enn om du bruker tørris/plumbo til drivstoff?

Det skal jo samme trykket til for at flaska skal revne? Altså så er det samme trykk som utløses uansett hvilket drivstoff som brukes, så da er vel smellet det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...