Gå til innhold

Er potetkanoner lovlige i Norge?


Anbefalte innlegg

Vi har et prosjekt i fysikken (2FY), og gruppen vår skal lage en potetkanon. Men er det lovlig i Norge?

 

Edit: Det slo meg at selv om dette har med fysikk å gjøre, hadde selve spørsmålet ikke noe å gjøre med teknologi og vitenskap. Beklager. Men hvis noen vet svaret, bring it on. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenfor hos en i gruppen er det et ganske stort vann, med null bebyggelse og ingen folk. Det må jo i så fall gå an der. Men det holder ikke å tro hvis politiet kommer og banker på døren, da må man vite. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Vil tro at det teknisk sett er ulovlig, men kan overhodet ikke se at noen av lovens håndhevere i det hele tatt skulle bry seg med dette, med mindre kanonen blir brukt til å skade folk, eller dere bruker den i tett befolket område. Siden ingen av delene er tilfellet for dere er det ingen grunn til å tro at dere vil få noen som helst problemer med dette. Uansett, dersom det er et skoleeksperiment er det vel læreren som er ansvarlig for evt. problemer som måtte oppstå, hehe.

Lenke til kommentar

Potetkanoner kan skyte over 400m,så de er jo livsfarlige :)

Men om det er ulovelig eller ei,det vet jeg ikke. Kjenner en voksen mann som var på kurs innen kjemi,der de prøvde potetkanoner.

Så dersom det er et skoleforsøk,tror jeg ikke det vil være et problem om dere holder dere innen et lukket område

Lenke til kommentar
Potetkanoner kan skyte over 400m,så de er jo livsfarlige :)

Men om det er ulovelig eller ei,det vet jeg ikke. Kjenner en voksen mann som var på kurs innen kjemi,der de prøvde potetkanoner.

Så dersom det er et skoleforsøk,tror jeg ikke det vil være et problem om dere holder dere innen et lukket område

6153560[/snapback]

 

Jo takk, har blitt beskutt med potetkanon på plenen foran kjemisk institutt...

Lenke til kommentar
Jeg mener jeg hørte om en skoleklasse som hadde dette som prosjekt i naturfag, de måtte søke politiet om tillatelse ettersom farten til poteten er over den grensen som karakteriserer et våpen.

6164809[/snapback]

Hva er det da? Jeg har regnet meg frem til en utgangshastighet på 400 km/h, men dette er uten luftmotstand, og diverse faktorer gjør at jeg tror vi fint kan halvere hastigheten.

 

Edit: Disregard that, jeg gjorde nettopp oppdagelser som kan tyde på at hele beregningen er feil.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg mener jeg hørte om en skoleklasse som hadde dette som prosjekt i naturfag, de måtte søke politiet om tillatelse ettersom farten til poteten er over den grensen som karakteriserer et våpen.

6164809[/snapback]

Hva er det da? Jeg har regnet meg frem til en utgangshastighet på 400 km/h, men dette er uten luftmotstand, og diverse faktorer gjør at jeg tror vi fint kan halvere hastigheten.

 

Edit: Disregard that, jeg gjorde nettopp oppdagelser som kan tyde på at hele beregningen er feil.

6165243[/snapback]

 

Vår spudgun er regnet ut til å skyte ut på 160km/t på ei grei ladning ;)

Lenke til kommentar
Det eneste man trenger å gjøre er å spraye litt hårspray for å få poteten til å fly? :o

6291142[/snapback]

Overhodet ikke.

 

Vi har nå gjennomført prosjektet, og det gikk dessverre ikke så bra. Vi bestemte oss for å gå for den eksplosjonsdrevne varianten, og ikke den trykkluftdrevne. Vi lagde en piezo-elektrisk tenningsmekanisme (rippet den av en lighter), og fikk overhodet ikke fyr på blandingen. Det vil si, det gikk av og til når vi hadde bunnlokket av (det satt ikke fast, vi tok det av for å spraye inn gass), men når vi tok det på, så gikk det aldri.

 

Rettelse: Vi klarte det en eneste gang, og da var det stor jubel - men aldri mer.

 

Endte med at vi tyllet nedpå en cola, stakk hver til oss og håpte på at fysikkkarakteren ble satt før vi skulle fremføre. Ganske sikker på at den ble det.

 

Fikk nå 6 i fysikk uansett jeg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...