Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Coax experter, kan dere hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har et WLAN prosjekt gående og trenger noen svar. Vi skal modifisere en parabol til å sende/motta WLAN signaler ved hjelp av en hjemmemekket biquad antenne.

Vi har funnet en coax-kabel som vi kan få tak i billig, men vi er usikker på om den duger. Linker til kabelen under:

Kabelen heter RG58

Siden det er WLAN det går i, skal den takle frekvenser på ca 2400MHz. Vil kabelen dempe for mye? Siden vi får kjøpt kabelen billig, blir den vert pengene selv om dempingen er for mye? (Pris: ca 700kroner for 100 meter)

Vi trenger også SMA plugger og muligens forskjellige pigtails, er det noen som vet om andre butikker enn Elfa som kan skaffe dette?

Vi har en parabol med diameter 1,5 meter (!) og en annen med ca 0,6 meter i diameter. Hvilke av dem vil yte best? Er det, større desto bedre, eller vil en mindre parabol gi en mer konsentrert WLAN stråle?

Håper noen kan hjelpe!

EDIT: Linken fungerer ikke, en heller spesiell nettside...

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parabolantenner er jo laget for å sende stråler rett fram, og motta rette stråler inn mot ett punkt. Jeg _tror_ du må ha to antenner per base, en for å sende og en for å motta. Den for å motta bør være størst. Bare å lese og prøve det, uansett.

Jeg ser ingen problemer med 100 m coax, det har vært ganske vanlig for kontornettverk. Jeg vil allikevel heller anbefale fiberoptisk, men det blir sikkert litt for dyrt. Men med tanke på fremtiden er fiber veien å gå.

Lenke til kommentar
Parabolantenner er jo laget for å sende stråler rett fram, og motta rette stråler inn mot ett punkt. Jeg _tror_ du må ha to antenner per base, en for å sende og en for å motta. Den for å motta bør være størst. Bare å lese og prøve det, uansett.

Jeg ser ingen problemer med 100 m coax, det har vært ganske vanlig for kontornettverk. Jeg vil allikevel heller anbefale fiberoptisk, men det blir sikkert litt for dyrt. Men med tanke på fremtiden er fiber veien å gå.

6153253[/snapback]

Tanken er å lage en coaxkabel med sma-plugger som vi kobler direkte til et WLAN-PCIkort, så fiberoptisk blir for komplisert og unødvendig. WLANet sin sendestyrke blir viktig å ha så sterk så mulig, så en 100meter kabel kan dempe mye. Nå skal ikke kabelen vi skal lage være så lang, men det finnes så mange andre typer coax-kabler på 50ohm som demper mindre og koster mer.

Lenke til kommentar

åkkey.. så parabolantennene falt helt ut? Jeg trenger no kabeldata som impedans, kapasitans og resistans per meter, samt total lengde for å regne det ut for deg. Hva er vanlig motstand i sånne kort?

100 meter er ikke langt altså.. tror du skulle klart det med en "sterk" VLAN antenne i en pringles-boks, eller montert på antenneholderen til parabolen.

EDIT: og linken din funker ikke

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Tanken er å lage en coaxkabel med sma-plugger som vi kobler direkte til et WLAN-PCIkort, så fiberoptisk blir for komplisert og unødvendig. WLANet sin sendestyrke blir viktig å ha så sterk så mulig, så en 100meter kabel kan dempe mye. Nå skal ikke kabelen vi skal lage være så lang, men det finnes så mange andre typer coax-kabler på 50ohm som demper mindre og koster mer.

6153299[/snapback]

Du bør absolutt la coax delen være kortest mulig, helst under 1m. Nå vet jeg ikke helt hva slags link dere har planer om å sette opp, men jeg å en kompis var ute i går og satte opp en link på ca 4km, dette var med relativt svake antenner, men med veldig smal spredningsvinkel.

Problemet med coax er vel at du har ett sted mellom 1 til 3 dB tap per meter, noe som vil raskt sørge for at du ikke får høy nok output på biquaden til parabolen. Ellers kan du se bort ifra det Mar1us skriver om at du må ha 2 parabol antenner, det er bare tull.

Forresten ser jeg ikke noe som helst poeng med Mar1us sin post. Fiber er sært, og man trenger dyrt termingeringsutstyr for i det hele tatt å få det opp å gå.

Coax Nettverk, som jeg tro Mar1us snakker om. vel hvis man snakker om gamle 10Base2 eller 10Base5, så er det vel henholdsvis 100m og 300m som er grensene, pluss en maks grense på 64 enheter hvis jeg ikke tar helt feil. I tillegg vil dette kun være half-duplex overføring.

Lenke til kommentar

6153299[/snapback]

Du bør absolutt la coax delen være kortest mulig, helst under 1m. Nå vet jeg ikke helt hva slags link dere har planer om å sette opp, men jeg å en kompis var ute i går og satte opp en link på ca 4km, dette var med relativt svake antenner, men med veldig smal spredningsvinkel.

Problemet med coax er vel at du har ett sted mellom 1 til 3 dB tap per meter, noe som vil raskt sørge for at du ikke får høy nok output på biquaden til parabolen. Ellers kan du se bort ifra det Mar1us skriver om at du må ha 2 parabol antenner, det er bare tull.

Forresten ser jeg ikke noe som helst poeng med Mar1us sin post. Fiber er sært, og man trenger dyrt termingeringsutstyr for i det hele tatt å få det opp å gå.

Coax Nettverk, som jeg tro Mar1us snakker om. vel hvis man snakker om gamle 10Base2 eller 10Base5, så er det vel henholdsvis 100m og 300m som er grensene, pluss en maks grense på 64 enheter hvis jeg ikke tar helt feil. I tillegg vil dette kun være half-duplex overføring.

6153338[/snapback]

Hva er galt med half-duplex til gaming da? og vi er jo innenfor grensene.. Men jo, det blir drøyt å putte koaks direkte i antennebiten. Takk :)

Lenke til kommentar

Problemet med coax er vel at du har ett sted mellom 1 til 3 dB tap per meter, noe som vil raskt sørge for at du ikke får høy nok output på biquaden til parabolen. ...

...

6153338[/snapback]

Hmmm, dempningen har så mye å si altså? Linken du og kompisen satte opp, var det på hobbybasis eller i form av bredbåndslinker som finnes i vårt vide kyst-Norge?

Er det mulig å lage en forsterker av signalet mon tro? Som vi mekker selv ved hjelp av kretskort, DC strøm og diverse elektronikk deler.

Lenke til kommentar

Problemet med coax er vel at du har ett sted mellom 1 til 3 dB tap per meter, noe som vil raskt sørge for at du ikke får høy nok output på biquaden til parabolen. ...

...

6153338[/snapback]

Hmmm, dempningen har så mye å si altså? Linken du og kompisen satte opp, var det på hobbybasis eller i form av bredbåndslinker som finnes i vårt vide kyst-Norge?

Er det mulig å lage en forsterker av signalet mon tro? Som vi mekker selv ved hjelp av kretskort, DC strøm og diverse elektronikk deler.

6153380[/snapback]

Kjør på, men det er no ganske strenge grenser på signalene der.. Hvis du vil gjøre det lovlig altså..

Lenke til kommentar

6153380[/snapback]

Linken var på hobbybasis, stabil hastighet over linken lå på 233 kB/s, ping tid lå mellom 2ms - 19ms.

Problemet med å lage en slik forsterker du tenker på er at frekvensen du jobber med er så høy, slik at det å lage en billig effekt forsterker er nesten umulig da det uansett vil komme støy inn på signalet, som faktisk vil gjøre det hele værre enn det signalet du hadde i utgangspunktet. Det enkeleste dere kan gjøre er å kjøpe 2 akksesspunkter, som dere modder til å kunne stå ute, for så å kjøre PoE(Power over Ethernet), da vil du kunne komme deg unna med mindre enn 1m coax kabel, så blir det lengste kabelstrekket over vanlig cat5 kabel. Hvor du ikke trenger å bry deg om tap(så lenge du ikke kommer over 100m da). forøvrig er jo cat5 endel billigere enn coax :)

EDIT: Forøvrig Mar1us, i det du kobler opp en parabol på WLAN er du langt over de lovlige grensene tilsier.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

6153380[/snapback]

Linken var på hobbybasis, stabil hastighet over linken lå på 233 kB/s, ping tid lå mellom 2ms - 19ms.

Problemet med å lage en slik forsterker du tenker på er at frekvensen du jobber med er så høy, slik at det å lage en billig effekt forsterker er nesten umulig da det uansett vil komme støy inn på signalet, som faktisk vil gjøre det hele værre enn det signalet du hadde i utgangspunktet. Det enkeleste dere kan gjøre er å kjøpe 2 akksesspunkter, som dere modder til å kunne stå ute, for så å kjøre PoE(Power over Ethernet), da vil du kunne komme deg unna med mindre enn 1m coax kabel, så blir det lengste kabelstrekket over vanlig cat5 kabel. Hvor du ikke trenger å bry deg om tap(så lenge du ikke kommer over 100m da). forøvrig er jo cat5 endel billigere enn coax :)

EDIT: Forøvrig Mar1us, i det du kobler opp en parabol på WLAN er du langt over de lovlige grensene tilsier.

6153427[/snapback]

Utrolig stilig! 233 kB/s! Den tanken din er jo super, men strider på budsjettet. Hva om vi åpnet noen USB-WLAN-adaptere og loddet dem direkte på biquaden. Så kunne vi brukt USB-ledning, istedet for cat5 og coax :hmm: Hva er rekkevidden på en USB-ledning, mon tro.

Lenke til kommentar
Utrolig stilig! 233 kB/s! Den tanken din er jo super, men strider på budsjettet. Hva om vi åpnet noen USB-WLAN-adaptere og loddet dem direkte på biquaden. Så kunne vi brukt USB-ledning, istedet for cat5 og coax :hmm: Hva er rekkevidden på en USB-ledning, mon tro.

6153485[/snapback]

USB Standarden sier 5m hvis du ikke har en "aktiv" extender på usb kabelen. Men det er absolutt en mulighet det og, ellers finnes det også USB Wlan enheter med antenne kontakt. Vanligvis kommer disse da med rp-sma kontakt.

EDIT: Glemte å si at 233 kB/s var den dårligste målingen vi fikk, den beste var på ca 1000 kB/s, da var distansen ca 3.7 km. Det som virket som var problemet ved 4km linken var refleksjoner fra vannet. Men dette er vi ikke helt sikre på.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Det er bare tull å snakke om RG58 og WLAN i samme setning. RG58 er knapt nok brukbar på kortbølge (3-30MHz). Tapene vil bli enorme på 2,4GHz.

Man må skaffe kabel av et helt annet kaliber for WLAN (f.eks heliax som har kompakt kobberkappe).

En løsning med USB eller annen løsning som gir kort antennekabellengde er den beste muligheten dere har.

wlansupply.no selger forøvrig ferdige pakkeløsninger og antenner mm.

Lenke til kommentar
Det er bare tull å snakke om RG58 og WLAN i samme setning.  RG58 er knapt nok brukbar på kortbølge (3-30MHz).  Tapene vil bli enorme på 2,4GHz.

Man må skaffe kabel av et helt annet kaliber for WLAN (f.eks heliax som har kompakt kobberkappe).

En løsning med USB eller annen løsning som gir kort antennekabellengde er den beste muligheten dere har.

wlansupply.no selger forøvrig ferdige pakkeløsninger og antenner mm.

6153593[/snapback]

Takk for nyttig info!

Ser ut til at ferdigkabler fra wlansupply kan gjøre stor nytte! Basere kabelen på N-plugger og skaffe en overgang fra SMA til N, eller en ren SMA coax.

Det siste problemet nå er å finne hun kontakter til N-plugg eller rp-SMA som vi skal lodde til biquaden(e).

Mulighetene er mange, vi får se hvilken løsning jeg og min kompis velger.

EDIT: Fadern, ser ut til at jeg klusser med rp-SMA og SMA. Hva er hva?

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Takk for nyttig info!

Ser ut til at ferdigkabler fra wlansupply kan gjøre stor nytte! Basere kabelen på N-plugger og skaffe en overgang fra SMA til N, eller en ren SMA coax.

Det siste problemet nå er å finne hun kontakter til N-plugg eller rp-SMA som vi skal lodde til biquaden(e).

6153639[/snapback]

N-plug får du kjøpt på elfa.se, nå husker jeg ikke dele nr, men burde være greit å søke på.

Lenke til kommentar
Takk for nyttig info!

6153639[/snapback]

N-plug får du kjøpt på elfa.se, nå husker jeg ikke dele nr, men burde være greit å søke på.

6153668[/snapback]

Ja, elfa hadde jeg nesten glemt. OK, elfa har nok det som trengs.

Nåh, skal vi prøve den store eller den mindre parabolantenna? ;)

Lenke til kommentar
Ja, elfa hadde jeg nesten glemt. OK, elfa har nok det som trengs.

Nåh, skal vi prøve den store eller den mindre parabolantenna?  ;)

6153703[/snapback]

Jeg ville prøvd begge, regner med du har feste til LNBene montert på parabolen enda, utifra der er det jo bare å tweake til du finner brennpunktet. Så er det ut å se hvor lang link du klarer å få :)

EDIT: Ser ut som en sma plugg, men jeg er ikke sikker, var ikke så lett å se på det bildet.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...