Gå til innhold

noen som veit om batteritester-krets

Anbefalte innlegg

Vet ikke om den er basert på en IC eller hvordan dette fungerer men kunne tenkt meg en batterimåler som testet spenningen på batteri, og gav resultatet over en rekke på 3-4 lysdioder (grønt lys= ok, gult=pjusken etc). Noen som veit om en slik krets noe sted?

Og, viktig at den ikke trenger eksternstrøm, ELLER at den f.eks. kan drives med 12v. Helst selvstendig, slik at det bare er å koble til for å lese av nivået på batteriet.

Og, hvis det er mulig skulle jeg gjerne ha en funksjon slik at det er mulig å måle forskjellige typer batterier/forskjellige spenninger. f.eks. 1,2v og 7,2v.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne to spenninger er veldig lett, det trengs bare en komparator (f.eks. LM339). En aktulell krets er LM3914, som er en bargraf-driver som man kan velge den lave og høye grensespenningen på. Denne kretsen er veldig vanlig, og bør ikke være vanskelig å få tak i.

Det som kanskje kan være vanskelig er å finne ut hvilke spenningsgrenser man skal bruke, det er stor forskjell mellom spenningen til et halvfullt alkalisk batteri og et halvfult sink-brunsten-batteri (de vanlige billige batteriene).

Anders M.

Lenke til kommentar
Å sammenligne to spenninger er veldig lett, det trengs bare en komparator (f.eks. LM339). En aktulell krets er LM3914, som er en bargraf-driver som man kan velge den lave og høye grensespenningen på. Denne kretsen er veldig vanlig, og bør ikke være vanskelig å få tak i.

Det som kanskje kan være vanskelig er å finne ut hvilke spenningsgrenser man skal bruke, det er stor forskjell mellom spenningen til et halvfullt alkalisk batteri og et halvfult sink-brunsten-batteri (de vanlige billige batteriene).

Anders M.

6154907[/snapback]

konge, jeg skal søke litt på lm3914. :thumbup:

skjønner hva du mener med forskjell på batterier i spenningsfall, men jeg skal i all hovedsak teste oppladbare Ni-Mh og Ni-Cd batterier, 1-8 celler.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er akkurat dette du er ute etter. Her er i allefall et eksempel på en krets der LM3914 er brukt. Slik denne er satt opp, ser man hvordan spenningsnivået er på et 12V batteri. Røde, Gule og grønne lysdioder. Greit forklart på den sida her:

Battery Monitor for 12V

6158366[/snapback]

noe lignende, bare at jeg skal måle 1,2v celler, 1-8 cellers pakker. har imidlertid tilgjengelig 12v driftsspenning.

Lenke til kommentar
Er du ute etter ett apparat, eller en krets som du kan integrere noe sted? Jeg vet ihvertfall att bla Clas Ohlson, Biltema og Elfa har "batteritestere".

Feks: http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm....#N0q112q192q612

6165633[/snapback]

jepp, stod og så på den i dag, problemet er bare at dette er for 1,5v og 9. Men kanskje det er mulig å modde den vha motstander eller lignende (slik som man får 1,7v leds til å gå på 12v)

Lenke til kommentar
Hva skal du måle for noe da?

Jeg kan kanskje sikkert slenge opp en krets, bygget fra bunnen av.

6172675[/snapback]

jeg tror jeg har skrevet det ca 4-5 ganger i tråden allerede, en krets som viser helsen på batteripakker med mellom 1 og 8 1,2volts NiMH eller NiCd celler. Gjerne som utslag på en tre-fire LEDS.

Lenke til kommentar
jeg tror jeg har skrevet det ca 4-5 ganger i tråden allerede, en krets som viser helsen på batteripakker med mellom 1 og 8 1,2volts NiMH eller NiCd celler. Gjerne som utslag på en tre-fire LEDS.

Det er ordbruken din som forvirrer. Å finne helsen til et batteri er en veldig avansert prosess der man analyserer batteriet under opp og utlading, indre motstand osv. Til og med status på et batteri kan bety avanserte tester... :p

Hvis du bare skal se batterispenningen så finner du kretser ved søk på Google : circuit monitor battery voltage

Fant mange gode tips på det søket selv :)

Lenke til kommentar

Her har du en enkel batteritesterkrets.

Denne er avhengig av en stabiliser referansespenning inn, på mellom 5 og 12 volt.

Dersom du har 12 volt fra et batteri ville jeg brukt en spenningsregulator ala 78l05 for å få en stabil spenning. Den kan også kjøre fra 7,2v batterier selvstendig ;)

Selvstendig operasjon for 1,2v celler vil være betydelig vanskeligere, da dette krever en spenningsdobbler/trippler som kan drive alle LEDsene og operasjonsforsterkerene, noe som vil være opp til 100mA på høyspenningssiden. Dette vil igjen være tre ganger så mye på batterisiden, og må dermed taes hennsyn til ved spenningsmålingen, noe som vil medvirke en haug med kompansasjonskretser og styr og stell.

Kretsen måler spenningen over batteriet under last. Som du ser er lasten 1 ohm for 1,2v celler og 7 ohm for 7,2v batteri. De fire operasjonsforsterkerene vil få de fire ledsene til å lyse en etter en når spenningen stiger. Hvilke spenninger dette er bestemmes av resistansene du ser øverst. Disse har jeg ikke regnet ut og du må kalibrere dem selv med batterier med en kjent tilstand, da jeg ikke har peiling på slike batterier og hva som er akseptabelt av indre motstand.

post-26557-1148574858_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er ordbruken din som forvirrer. Å finne helsen til et batteri er en veldig avansert prosess der man analyserer batteriet under opp og utlading, indre motstand osv. Til og med status på et batteri kan bety avanserte tester... :p

Hvis du bare skal se batterispenningen så finner du kretser ved søk på Google : circuit monitor battery voltage

Fant mange gode tips på det søket selv :)

6175088[/snapback]

valgte begrepet "helse" fordi det virket mer folkelig. også fordi "spenning" kan være litt misvisende da nicd og nimh har forskjellig utladningskurve. Helt konkret vil jeg ha en krets som viser hvor lenge har kan fly helien på den batteripakken jeg har før jeg trenger å lade. Er litt ugreit å miste strømmen til radiomottakeren mid-air. håper jeg har oppklart det som var misvisende.

northwave: fin den kretsen din, da begynner jeg å nærme meg det jeg skal ha. Så for meg en omstiller fra 1-6 eller 1-8 celler. men fikk ikke helt taket på det med 1 og 7 ohms motstand i kretsen, og skjønte ikke hva trafoen/spole med jernkjerne gjorde bak bryteren for 6 celler.

edit: dang, nå så jeg 1 og 7 ohmsmostandene. men er ikke heelt sikker på om jeg fatter skissa rikti enda. skal se litt mer, og som det blir sagt, google litt.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Den trafoen/spolen du sikter til, er et 12V relê ;)

for da bruker du 12V til og velge mellom de forsjelige måleområdene (Via det releet)

for når bryteren som styrer releet er åpnet, måler du bare på enkelt-celler, er den lukket måler du 6-celler :thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Man kan også bruke ett 5volt relè, noe som vil være greiere.

Oppgaven til dette er å gi samme belastning til begge typer batterier vi skal måle, ca 1Ampere. 6 ohm vil egentlig være mer riktig, når jeg tenker meg om, da det er 6 celler.

Forstår ikke helt hva du mener med "1-6 eller 1-8" celler?

Lenke til kommentar
Man kan også bruke ett 5volt relè, noe som vil være greiere.

Oppgaven til dette er å gi samme belastning til begge typer batterier vi skal måle, ca 1Ampere. 6 ohm vil egentlig være mer riktig, når jeg tenker meg om, da det er 6 celler.

Forstår ikke helt hva du mener med "1-6 eller 1-8" celler?

6187741[/snapback]

jeg mener jeg skal måle mellom 1og6 celler. tror jeg. har ikke telt alle batteripakkene jeg har, men lurer på om det holder med 6 eller om jeg har noen som er åtte celler i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...