theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Ja, nå sitter vel de fleste som kom opp i norsk i Oslo og har forberedelsesdag. Selv sitter jeg med temaene: Frihet, roller, natur og frykt. De fleste trenger vel hjelp til ulike tips, linker/sider og interesant lesestoff til de ulike temaene og sjangrene. Selv skal jeg begynne å rote fram tekster nå, så redigerer jeg inn linker og tekster og sånn senere. Enkelte linker hittil om temaene: Frihet http://no.wikipedia.org/wiki/Frihet http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_%28philosophy%29 Endret 22. mai 2006 av Mixel Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har selv forberedelsesdag nå, og mine temaer går på: rik/fattig, diskriminering, (u)rettferdighet, svart/hvit, forskjeller, o.l. (fra heftet Det er håpløst og vi gir oss ikke). Har ikke funnet mye linker og sånt ennå, kan heller poste noen senere. Men jeg tar gjerne imot forslag. Forresten, har alle 10. klasse likt hefte? Og til sist: kanskje vi bør øve rettskrivingen med å skrive best mulig i denne tråden. Sette oss inn i "norsk-modus". Det pleier i hvert fall jeg å gjøre på nynorsken. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Hvor i landet er du fra? Synes det er litt teit at ikke alle kommer opp i samme temaer. Du hadde temaer jeg gjerne ville tatt en nærmere titt på og skrevet om. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Forresten, har alle 10. klasse likt hefte? Og til sist: kanskje vi bør øve rettskrivingen med å skrive best mulig i denne tråden. Sette oss inn i "norsk-modus". Det pleier i hvert fall jeg å gjøre på nynorsken. 6152971[/snapback] alle som er kommet opp i norsk har samme oppgaver, hefte osv ja Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Forresten, har alle 10. klasse likt hefte? Og til sist: kanskje vi bør øve rettskrivingen med å skrive best mulig i denne tråden. Sette oss inn i "norsk-modus". Det pleier i hvert fall jeg å gjøre på nynorsken. 6152971[/snapback] alle som er kommet opp i norsk har samme oppgaver, hefte osv ja 6153383[/snapback] Hvorfor har han fått hefte, jeg har fått nettside og begge har forskjellige temaer? Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Forresten, har alle 10. klasse likt hefte? Og til sist: kanskje vi bør øve rettskrivingen med å skrive best mulig i denne tråden. Sette oss inn i "norsk-modus". Det pleier i hvert fall jeg å gjøre på nynorsken. 6152971[/snapback] alle som er kommet opp i norsk har samme oppgaver, hefte osv ja 6153383[/snapback] Hvorfor har han fått hefte, jeg har fått nettside og begge har forskjellige temaer? 6153483[/snapback] Det veit jeg ikke :S alle skal vell ha fått "det det håpløst og vi gir oss ikke"? Lenke til kommentar
agasøster Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Vi skal lage en oppgave som omhandler Rettferdighet. Noen forslag? det skal være en saktekst (artikkel, essay, intervju, osv..) Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg ville satset på essay da. Kåseri blir for tullete, og artikkel kan bli vanskelig med et slikt tema. Det har kanskje noe med at jeg har "spesialisert" meg på essay, og bare skrevet det siden vi begynte å få det som sjanger på tentamner. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg tenker å skrive et essay om terrorisme i morgen. Hvordan dette rammer uskyldige folk, for slikt er jo veldig urettferdig. Lenke til kommentar
Registrert Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg har dine opgaver også mixel, jeg tenker et lite kåseri om noen viktige roller i livet ditt. Eller Frihet. Er litt lost her :S Har noen noen gode forslag på hva jeg kan skrive om? Lenke til kommentar
BorN Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har også heftet "Det er håpløst, og vi gir oss ikke" med Rettferdighet som tema. Tenkte kanskje jeg skulle skrive om den forbausende store og urettferdige forskjellen mellom rik og fattig. ...eller kanskje om rasisme ... eller om hvordan folk som lever med sprøyter har det. Forslag om utdypninger i dette? Forslag om andre temaer? Håper det, ja! Og raskt! Litt FOR usikker her nå. Har jo "bare" 4 timer forberedingstid før busselalletid. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg skal skirve en artikkel om trafficking og tvangsprostitusjon jeg. Noen som har forslag til viktige punkter jeg burde ha med? Lenke til kommentar
BorN Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Bare noe jeg kom på akkurat nå: - at horene får mindreverdskompleks (følers seg mindre verdt) - følelser - at halliken som står bak det hele tjener nesten alt, mens horene får en brøkdel av pengene - hvis hallikvirksomhet, så må kunden forholde seg til reglene halliken og horen(e) har. - hvis en hore er alene - mindre sikkerhet, men mer frihet til å velge hva hun selv vil (motsetning til hallikvirksomhet) Redit: Post nummer hundreogfemogtju'! Endret 22. mai 2006 av BorN Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Takk! Skreiv opp noen av de på notar arket mitt. Kom gjerne med mer hvis noen har noe. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Noen som har forslag om terrorisme? Hittil har jeg kommet på : -Innledning som forklarer hva terrorisme er. -At folk stadig lever i frykt for terror, spesielt de som bor i store byer. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Noen som har forslag om terrorisme? Hittil har jeg kommet på : -Innledning som forklarer hva terrorisme er. -At folk stadig lever i frykt for terror, spesielt de som bor i store byer. 6157352[/snapback] Rasisme? Mange som sikkert får tanker om at muslimer generelt sett er terrorister. Forsåvidt det jeg kan komme på om terrorisme. Siden det er essay og et slikt tema, kan nok egen vinkling og egne tanker være lurt. Egne erfaringer og opplevelser (hvis du har noen da vel og merke). Registrert: Sendt deg PM BorN: Tenkt deg noen sjanger? Lettere å velge tema hvis man har en sjanger man foretrekker. Selv skrevet morsomme kåserier om rasisme og fremmedfrykt, men på alvorlige temaer som narkomane ville nok et essay eller artikkel vært mer passende. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Tja, rasisme er notert i hvert fall. Har ikke så veldig mye egen erfaring innen terror. Det er vel heller ikke noe poeng siden tråden i essay er at terrorisme rammer uskyldige folk hele tiden. Takk for forslag! Flere? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Tja, konstant frykt er vel det meste jeg kommer på. Men også missbruk. Veldig gøy å sende falske brev med pulver og sette igjen sekker ol. på offentlige steder :angel: Lenke til kommentar
agasøster Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Tja, konstant frykt er vel det meste jeg kommer på. Men også missbruk. Veldig gøy å sende falske brev med pulver og sette igjen sekker ol. på offentlige steder :angel: 6157989[/snapback] Hehe har du vært med på det eller? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Tja, konstant frykt er vel det meste jeg kommer på. Men også missbruk. Veldig gøy å sende falske brev med pulver og sette igjen sekker ol. på offentlige steder :angel: 6157989[/snapback] Hehe har du vært med på det eller? 6158134[/snapback] Nei (en gang kanskje). Men jeg vet hva slags hysteri som utløses ved slike suspekte brev, siden jeg selv jobber med post. Tanken har falt meg inn mange ganger, ettersom det blir så enormt kaos. Stor pressedekning. Og her er en faktor til med terror. Terror får alltid førstesideoppslag i avisene. USAs bombing av 60 sivilie for noen dager siden fikk en miniartikkel i VG ivertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå