Gå til innhold

Problem med 2 OS på en pc


Anbefalte innlegg

Jeg hadde satt opp pcen med to OS, delte en disk i to og la inn Vista på den ene delen og Win XP på den andre. Dette gjorde jeg fordi Vista var for ustabilt til å brukes til vanlig. I går formaterte jeg den delen Vista lå på, men i dag når jeg skrur på pcen får jeg beskjed om at det mangler noen filer for å kjøre windows, jeg kan trykke "fortsett" og får etterpå muligheten til å velge mellom Vista og Xp, velger jeg vista får jeg samme melding igjen, velger jeg XP funker alt som det skal og pcen kjører XP..

 

Åssen blir jeg kvitt disse feilmeldingene? Jeg vil bare at pcen skal starte opp XP med engang og vil helst slippe valg i begynnelsen, er lite vits å ha noe å velge i mellom når det ene valget ikke er på pcen lenger.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne boot.ini med notepad og slett linja med vista, og sørg for at den henviser til rett installasjon

 

[boot loader]

timeout=1

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Lenke til kommentar
Åpne boot.ini med notepad og slett linja med vista, og sørg for at den henviser til rett installasjon

 

[boot loader]

timeout=1

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

6153934[/snapback]

Er ingen linje med Vista i BOOT.INI.. :hmm:

 

Ser ut akkurat som det du skrev over her..

 

Skjønner ingenting jeg.. :ohmy:

Lenke til kommentar

Sett inn XP-cden og start datamaskina. Når du ser velkomstskjermen trykker du F10 eller R. Trykk 1 på tastaturet for å velge mappen der du installerte XP (kanskje du må trykke 2). Skriv inn administratorpassordet når du blir bedt om det. Skriv fixboot og trykk enter. Skriv fixmbr og trykk enter. Fjern cden fra cd-stasjonen, skriv exit og trykk enter. Start maskina på nytt.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...