Gå til innhold

Streik - noe stort tull!

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er arbeidskraft en handel. Problemet er bare at i Norge har ikke den ene parten (dvs arbeidgiver) lov til å avslutte handelen hvis han ikke får det han betaler for. Hvis arbeidsgiver kunne sparke ansatte som streiker (dvs ikke leverer det han betaler for) så kan de ansatte streike så mye de vil for min del.

6156507[/snapback]

Du kan vel forsåvidt si opp folka, må bare vente til streiken er over. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De ansatte skal bare være takknemlig for at de har en jobb å gå til.

6156316[/snapback]

Hvorfor burde en annsatt være mer takknemlig ovenfor sin arbeidsgiver enn en arbeidsgiver burde være ovenfor sin arbeidstaker, dette er to ledd som avhengige av hverandre for å fungere.

6156582[/snapback]

Ingen har påstått at den ene skal være mer takknemlig enn den andre, noe du kan se i mitt andre innlegg, men å bedrive pengeutpressing og dermed påføre en bedrift store økonomiske tap er for meg å ikke fullføre handelen om arbeidskraft. Ved kontraktbrudd på denne måten må det tys til sanksjoner fra bedriften sin side; sparke så mange som mulig av utpresserne og ansette mindre griske ansatte som kanskje har en anelse moral.

Lenke til kommentar

6156316[/snapback]

Hvorfor burde en annsatt være mer takknemlig ovenfor sin arbeidsgiver enn en arbeidsgiver burde være ovenfor sin arbeidstaker, dette er to ledd som avhengige av hverandre for å fungere.

6156582[/snapback]

Ingen har påstått at den ene skal være mer takknemlig enn den andre, noe du kan se i mitt andre innlegg, men å bedrive pengeutpressing og dermed påføre en bedrift store økonomiske tap er for meg å ikke fullføre handelen om arbeidskraft. Ved kontraktbrudd på denne måten må det tys til sanksjoner fra bedriften sin side; sparke så mange som mulig av utpresserne og ansette mindre griske ansatte som kanskje har en anelse moral.

6156626[/snapback]

Hva med de stedene de ansatte rett og slett ikke kan bytte jobb fordi for få tilbyr den type jobber? Skal da bedriften kunne fastsette lønna helt fritt uten "innblanding" fra de ansatte? Høres ikke ut som en særlig god idé spør du meg. Det høres ut som en idé fra den tilige industrielle tidsalder, som ikke var en veldig koslig tid for "gutta på gølvet" og de fleste andre ansatte. Ikke en tid jeg ønsker tilbake. Da tar jeg heller ubehaget med et par streiker etc.

Forøvrig så er det ingen jeg kjenner som har *lyst* til å streike... (bortsett fra enkelte elver her da, som håper på at det blir streik... Idioter.)

Lenke til kommentar
Forøvrig så er det ingen jeg kjenner som har *lyst* til å streike... (bortsett fra enkelte elver her da, som håper på at det blir streik... Idioter.)

6156728[/snapback]

Litt OT her, men hvilke følger vil det ha for oss som studerer på UiO om personell blir tatt ut i streik? Er det snakk om professorer eller annet personell?

Lenke til kommentar

6156728[/snapback]

Litt OT her, men hvilke følger vil det ha for oss som studerer på UiO om personell blir tatt ut i streik? Er det snakk om professorer eller annet personell?

6157636[/snapback]

Hvis sensorer og sånt streiker, får du vel ikke tatt eksamen?

Lenke til kommentar

Er hovedsakelig imot streik.. men er for fergestreiken. De fergeansatte tjener mindre enn de kioskansatte! ;) De som har ansvar for optil flere hundre mennesker tjener mindre enn de som har ansvar for å selge overprisa pølser. :nei:

Lærerene trenger da vel strengt tatt ikke streike.. det blir utrolig urettferdig ovenfor dem som skal ta eksamen. Da bør heller 8-9klasse lærene bli tatt ut. ;)

Lenke til kommentar
Streikeretten må ALDRIG fjernes,da har arbeidsgiverne vunnet og arbeiderne tapt et av sine viktigste våpen.

Vinne & tape. Skurker og helter. Dette er ingen verdenskrig; det er et spørsmål om tilbud & etterspørsmål.

Når det er sagt så er jeg enig i at en bør forsøke å unngå å ramme 3djeperson i størst mulig grad .

6158152[/snapback]

Det er som oftest 3djeperson som blir rammet.

Lenke til kommentar

6156728[/snapback]

6157636[/snapback]

Forelesningsstans. Pratet en stund med foreleser i dag, han var ikke særlig happy over å kansje bli tatt ut i streik for å si det sånn... Minnene fra forrige gang var vist ikke helt gode.

Eksamen er vel allerede skrevet (han hadde skrevet sin i allefall), men det vil da ikke være anledning til å fikse småting. Gruppelærere etc. kan riktignok kansje gjøre dette, dersom det er opplagte feil. Så vil det bli retta når streiken er over...

Så ikke noe veldig dramatisk for vår del. Mister kansje noen rep. forelesninger, det er jo kjipt, men sånn er det bare. Ikke noe veldig dramatiske greier mao.

Pluss at folk blir vel neppe dratt ut til tilfeldig muntlig overhøvling.

Noen som vet hvilket forbund det er snakk om, og når/hvor lenge? Vet det er noe sympatigreier med Politi og Sykepleiere (vi får kansje være glade det gjøres på den måten, og ikke politistreik :p ). Personlig tipper jeg Forskerforbundet, de ser ut til å være temmelig bra representert...

Lenke til kommentar
Poenget er: En arbeidstager selger sin arbeidskraft, mens en arbeidsgiver kjøper den. Nevn et annet marked hvor kjøper har enerett på å bestemme prisen?

6156436[/snapback]

Arbeidsgiver "selger" en jobb, altså han gir arbeidstaker en mulighet til å jobbe inn penger som han kan leve for. Det er en gjensidig handel, og det er ingen svart/hvitt kjøper eller selger.

6156316[/snapback]

Heh. Minner meg om en annen her inne som forleden sa at fangene på guatanamo bay skulle bare være takknemlige fordi de fikk gratis mat, drikke og bopel under oppholdet sitt der. :D

6156473[/snapback]

Begge deler er da forsåvidt riktig.

Hvis arbeidsgiver kunne sparke ansatte som streiker (dvs ikke leverer det han betaler for) så kan de ansatte streike så mye de vil for min del.

6156507[/snapback]

For min del også, men et unntak må være i helse-, politi- og sikkerhetssektorene, før vi eventuelt har etablert et mer stødig system enn det vi har i dag.

Du kan vel forsåvidt si opp folka, må bare vente til streiken er over.  :roll:

6156596[/snapback]

Det er ikke alltid så lett i dagens Norge. Jeg ser alt for ofte bedrifter som sliter med å bli kvitt udugelige ansatte :/

6156728[/snapback]

Jeg setter ikke pris på at du kaller meg en idiot. Det KS og resten av gjengen sloss for er i mine øyne idioti (lik lønn uansett kompetanse osv., om jeg har forstått det riktig), men jeg vil selv muligens holde snittet en del høyere fremfor en del andre elever som vil miste en god økning i snittet. Dette gjør at jeg personlig tjener godt på en streik, og følgelig håper jeg at det blir streik. I dette tilfellet lar jeg egennytte gå foran prisipper, da en 'vellykket' streik fra lærerenes side kanskje fyrer enda mer opp under debatten før neste valg, og vi vil antakeligvis (forhåpentligvis) se at ting blir rettet opp i etter regjeringsskiftet som kommer (helst så fort som mulig) :)

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er jeg enig i at en bør forsøke å unngå å ramme 3djeperson i størst mulig grad .

6158152[/snapback]

Det blir også ofte gjort. Når heismontørene streika sist så oppretta dei et eget selskap som rykka ut for å reparere heiser på sykehus, blokker med eldre og funksjonshemma osv. Når transportarbeiderane streika sist så var dei villig til å kjøre ut varer til sykehus, sykehjem etc heilt gratis, men det blei i stor grad hindra av arbeidsgiversida.

For at streikevåpenet skal ha en effekt så må det brukes. Om fagforeningene aldri gikk ut i streik så ville ikke trusselen om streik hatt noen effekt fordi arbeidsgiver ville visst at det bare var løse ord.

Arbeidsgiversida bør vel egentlig være takknemlig for at vi ikke har franske tilstander hvor arbeiderne okkuperer fabrikkene og truer med å sprenge dei i lufta om kravene deres ikke innfris ;)

Lenke til kommentar
Streikeretten må ALDRIG fjernes,da har arbeidsgiverne vunnet og arbeiderne tapt et av sine viktigste våpen.

Vinne & tape. Skurker og helter. Dette er ingen verdenskrig; det er et spørsmål om tilbud & etterspørsmål.

6158152[/snapback]

Det er som oftest 3djeperson som blir rammet.

6158312[/snapback]

I dag er det vinne & tape og det er greit nok,men for arbeidstakere blir det tape & tape om streikeretten fjernes fordi da kan de aller fleste arbeidsgivere tilby det som passer dem, en slik utvikling vil nepe noen som har erfaring fra arbeidslivet ønske, med mindre de sitter på toppen :hmm:

Lenke til kommentar
faen at de ikke kommer til en enighet da. blir det streik så blir det faen meg mange som sitter uten eksamen på kortet

6159907[/snapback]

Jeg tror ikke det kommer til å ha så stor innvirkning. Karaktersnittet ditt + ekstrpoeng gir egentlig all den info en arbeidsgiver normalt trenger. Vil du på død og liv ha eksamen kan du ta det som privatist til høsten (regner med at de ikke streiker helt til jul).

Lenke til kommentar
*SNIP*

6156728[/snapback]

Jeg setter ikke pris på at du kaller meg en idiot. Det KS og resten av gjengen sloss for er i mine øyne idioti (lik lønn uansett kompetanse osv., om jeg har forstått det riktig), men jeg vil selv muligens holde snittet en del høyere fremfor en del andre elever som vil miste en god økning i snittet. Dette gjør at jeg personlig tjener godt på en streik, og følgelig håper jeg at det blir streik. I dette tilfellet lar jeg egennytte gå foran prisipper, da en 'vellykket' streik fra lærerenes side kanskje fyrer enda mer opp under debatten før neste valg, og vi vil antakeligvis (forhåpentligvis) se at ting blir rettet opp i etter regjeringsskiftet som kommer (helst så fort som mulig) :)

6158957[/snapback]

KS er vel "komunenes sentralforbund", ergo arbeidsgiveren. Så vidt jeg har forstått så ønsker KS at alle lærere skal ha lik lønn uansett kompetanse, samt at alt arbeid skal utføres på arbeidsplass (skole), uansett om det finnes egnede lokaler for det eller ikke...

Vanskelig å unngå å støtte de krava der.

faen at de ikke kommer til en enighet da. blir det streik så blir det faen meg mange som sitter uten eksamen på kortet

6159907[/snapback]

Jeg tror ikke det kommer til å ha så stor innvirkning. Karaktersnittet ditt + ekstrpoeng gir egentlig all den info en arbeidsgiver normalt trenger. Vil du på død og liv ha eksamen kan du ta det som privatist til høsten (regner med at de ikke streiker helt til jul).

6159999[/snapback]

Som det har blitt sagt hundre millioner ganger før - eksamen vil gå sin gang uansett (oppgavene er skrevet, rektor leier inn eksamensvakter som går utenom de streikende (med mindre det normalt sett er lærerene som utfører denne jobben)), det er snittet for vårsemesteret som ikke kommer til å komme (evt. komme forsinka). Eneste konsekvens for eksamen er at lærerene ikke får lov til å gå rundt å gi tips om tolkning av oppgaver etc.

Lenke til kommentar
KS er vel "komunenes sentralforbund", ergo arbeidsgiveren. Så vidt jeg har forstått så ønsker KS at alle lærere skal ha lik lønn uansett kompetanse, samt at alt arbeid skal utføres på arbeidsplass (skole), uansett om det finnes egnede lokaler for det eller ikke...

Du er klar over at det kravet vil føre til at man gjør at folk ikke vil engasjere seg i yrket sitt, at de skal ta den lavest mulige utdannelsen man kan få for å kunne bli kalt "lærer" ? Vi satser ikke så stort på kompetanse fra før av her i Norge, og dette er ikke et bidrag for å øke kompetansenivået akkurat.

For meg er det utenkelig å støtte de krava, da jeg tenker litt lengre frem i tid enn til de nærmeste årene hvor vi fremdeles har olja å trøste oss til.

Lenke til kommentar

Du er klar over at det kravet vil føre til at man gjør at folk ikke vil engasjere seg i yrket sitt, at de skal ta den lavest mulige utdannelsen man kan få for å kunne bli kalt "lærer" ? Vi satser ikke så stort på kompetanse fra før av her i Norge, og dette er ikke et bidrag for å øke kompetansenivået akkurat.

For meg er det utenkelig å støtte de krava, da jeg tenker litt lengre frem i tid enn til de nærmeste årene hvor vi fremdeles har olja å trøste oss til.

6164164[/snapback]

Skal moderere meg litt der. KS ønsker å fjerne dagens kompetanselønnssystem for å erstatte det med lokale forhandlinger:

Den viktige delen er:

KS vil bort fra sentrale avtaler som regulerer lærernes arbeidstid. De vil at dette skal avgjøres i den enkelte kommune og på den enkelte skole. KS vil også fjerne lærernes nasjonale kompetanselønnssystem og erstatte det med lønn etter arbeidsgivers vurdering av behov for kompetanse. Dette vil true rekrutteringen til læreryrket og føre til større forskjeller i skoletilbudet, fordi økonomien i kommunene er forskjellig.  Gjennom det avtaleverk vi har nå, sikres elevene visse standarder som er like gode over hele landet.

(hentet fra http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____35837.aspx )

Ellers så er det en del om lønn for førskolelærere, ettersom de mener de har for liten uttelling for å ta den utdanninga isteden for å bare begynne rett å jobbe i førskole/barnehage,

Ang. arbeidstid:

Utviklingen for lærerne går i motsatt retning. Vår nye arbeidsgiverorganisasjon, KS, ønsker at lærernes arbeidstid skal tilpasses det som gjelder i arbeidslivet forøvrig. Ifølge direktør Ulleren i KS er påstanden om læreryrkets egenart betydelig overdrevet (Kommunal Rapport). Men det er vel ikke til å komme bort fra at mange yrker har en egenart som gjør det fornuftig å tilpasse både arbeidstid og øvrig avtaleverk til de omstendighetene som faktisk eksisterer. Leger, sykepleiere, flygeledere, sjåfører, brannmenn, musikere, oljearbeidere, lærere…. det burde være i alles interesse at forholdene legges til rette best mulig, enten det kommer pasientene, publikum, kundene eller elevene til gode.

Det er lett å godta at de som hver uke håndterer søppelavfallet vårt, fortjener smusstillegg og andre goder. De fleste vil også forstå at skuespillere ikke nødvendigvis må oppholde seg i teateret 7,5 time hver dag, og at oljearbeidere ikke kan reise frem og tilbake til plattformen hver dag. Oljearbeidere har fri tre uker i strekk mange ganger i året, uten at noen synes det er urimelig. Vi stoler på at det er gode grunner for at det er slik. Læreryrket har også visse særtrekk som gjør at arbeidstiden er noe annerledes fordelt utover året enn det som er mest vanlig. Etter fire timer effektiv undervisning for inntil 30 elever er ikke hodet alltid klart nok til at man kan sette seg ned og vurdere og sette rettferdige karakterer på prøver eller planlegge lærerike opplegg til neste dag - på et felles arbeidsrom hvor elever hele tiden skal snakke med en eller annen lærer.

(hentet fra http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____36251.aspx )

(les gjerne hele denne lenken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...