Gå til innhold

Er Nikon 20mm 2,8 verdt 2000?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du trenger god vidvinkel med god lysstyrke, så slå til... hvis objektivet er pent brukt og uten feil så klart :)

6157504[/snapback]

den ene har en coating feil (liten ripe på 2,5mm). På testbildet så greide jeg ikke å se det før han pekte på det selv..

Objektivet skal brukes på kveldstid til å fotografere bygninger etc. Vil det duge?

Lenke til kommentar
Hei,

skal kjøpe en Nikon 20mm, 2,8 brukt. Har sett bilder av det, og det ser helt fint ut. Bare lurte på om 2000-2500 er mye for dette objektivet når det er brukt?

6152374[/snapback]

løp-og-kjøp, helt klart. :thumbup:

Det vil jeg ha også, så sant det ikke er riper på glass eller støv inni. Prøv et bilde med nærmeste fokus og minste blender, tatt mot en hvit/lys vegg for å sjekke om ripa er synlig på bildet.

Lenke til kommentar
Hei,

skal kjøpe en Nikon 20mm, 2,8 brukt. Har sett bilder av det, og det ser helt fint ut. Bare lurte på om 2000-2500 er mye for dette objektivet når det er brukt?

6152374[/snapback]

Det vil jeg ha også, så sant det ikke er riper på glass eller støv inni. Prøv et bilde med nærmeste fokus og minste blender, tatt mot en hvit/lys vegg for å sjekke om ripa er synlig på bildet.

6158381[/snapback]

var det han hadde gjort. Helt hvit vegg, slet skikkelig med å se det. Men vil en 50 mm 1,4 være bedre investering for mitt bruk enn det en 20mm 2,8 er?

Lenke til kommentar
Hei,

6152374[/snapback]

6158381[/snapback]

var det han hadde gjort. Helt hvit vegg, slet skikkelig med å se det. Men vil en 50 mm 1,4 være bedre investering for mitt bruk enn det en 20mm 2,8 er?

6159004[/snapback]

Nei, fordi videre vinkel vil være mer avgjørende enn raskere lukker for bygninger. Tar du bilder om kvelden/ettermiddag, bør nok et stativ være en del av utstyret.

Lenke til kommentar

"Hva enbefaler du av et ganske godt eple, et helt perfekt eple og bananer?"

Det er jo to ganske forskjellige objektiver. Du har vel et kitobjektiv som dekker disse brennviddene? Sjekk vilket utsnitt du får på 20mm og på 50mm. Vi kan da vitterlig ikke si hva som passer best for deg. Og hva som er best av 50mm f/1.4 og f/1.8 burde virkelig være en no-brainer.

Lenke til kommentar
"Hva enbefaler du av et ganske godt eple, et helt perfekt eple og bananer?"

Det er jo to ganske forskjellige objektiver. Du har vel et kitobjektiv som dekker disse brennviddene? Sjekk vilket utsnitt du får på 20mm og på 50mm. Vi kan da vitterlig ikke si hva som passer best for deg. Og hva som er best av 50mm f/1.4 og f/1.8 burde virkelig være en no-brainer.

6160269[/snapback]

hadde du lest hele tråden så ville du sett at det var i forhold til en gitt problemstilling. Skal jeg løpe rundt i Piza med en 5,6 så går det neppe særlig bra på kveldstid uten stativ, hvilket i mitt tilfelle kan bli et STORT! problem å ta med.

Lenke til kommentar

Les igjen. Du spør om hva som passer best av en 20mm og en 50mm. Svar: det må du nesten finne ut selv. En fin måte du kan finne ut av dette selv: still et zoomobjektiv inn på først 20mm, spring rundt og ta bilder. Så stiller du inn på 50mm og springer mer rundt mens du tar bilder. Så tenker du deg om hva du likte best. Likte du best 20mm, så kjøp en 20mm med god lysstyrke. Var det bedre med litt mindre utsnitt, altså 50mm, så kjøp en 50mm 1.4(evt. 1.8 om du vil spare penger). Voilá!

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar
Les igjen. Du spør om hva som passer best av en 20mm og en 50mm. Svar: det må du nesten finne ut selv. En fin måte du kan finne ut av dette selv: still et zoomobjektiv inn på først 20mm, spring rundt og ta bilder. Så stiller du inn på 50mm og springer mer rundt mens du tar bilder. Så tenker du deg om hva du likte best. Likte du best 20mm, så kjøp en 20mm med god lysstyrke. Var det bedre med litt mindre utsnitt, altså 50mm, så kjøp en 50mm 1.4(evt. 1.8 om du vil spare penger). Voilá!

6160304[/snapback]

ah, da har vi misforstått hverandre. antall mm var ikke grunnen til at jeg spurte, men valget mellom 1,4, 18,8 og 2,8 i forhold til behovet.

Tingen er at 1,4en (50mm) og 2,8 (20mm) kommer likt i pris. Jeg vil helst ha minst mulig med meg når jeg fotograferer der nede, så spørsmålet var jo da hvilken blender jeg ville komme best ut med :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig 1.4. Den vil slippe inn 4x så mye lys som objektivet med 2.8. Lukkertida vil med andre ord halveres to ganger, men allikevel gi samme eksponering som ved 2.8. Veldig begrenset dybdeskarphet må selvfølgelig trekkes med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Tingen er at 1,4en (50mm) og 2,8 (20mm) kommer likt i pris. Jeg vil helst ha minst mulig med meg når jeg fotograferer der nede, så spørsmålet var jo da hvilken blender jeg ville komme best ut med :)

6160346[/snapback]

Til det meste annet enn portrett, "kvasi-paparazzi" og isolering av detaljer: 20mm/2.8 Dybdeskarphet på moderat blender er viktig for deg, og det kan 20mm gi. f/4-5.6 vil holde til mange formål med 20 mm - ikke så med 50 mm. Du kan dessuten gå mye lengre opp i lukkertid håndholdt med 20 mm: 1/15 bør ikke være noe problem, og dermed har du spist opp forspranget til 50/1.4 Unntaket er vel evt at du skal fotografere gateløp på kveldstid (med f/1.4: Velbekomme..) Fargegjengivelsen er vel også viktig, men den virker topp med begge alternativene. (Kjenner bare 50/1.4 sjøl.)

Stativvegringa virker litt underlig på meg. Å basere seg på kveldsopptak utelukkende på frihånd er for meg å be om trøbbel, uansett lysstyrke, og dine motiver liker neppe kjempehøy ISO så godt. Tre stativer som ikke er stativ:

1. Ertepose

2. Sammenleggbart bordstativ

3. Monopod

Alt. 1 og 2 går i lomma, 3 greit i de fleste ryggsekker.

Lenke til kommentar

Bygninger faar du nok ikke saa mye toeffe bilder av med 50mm. Kjedelig utsnitt, rett og slett. Har proevd selv :fun:

20mm og Monopod vil funke som et fjell! Monopod hjelper noe helt vanvittig, rett og slett. Men nattbilder blir ikke gode uten ordentlig stativ, enkelt og greit. Kveld gaar derimot fint med monopod

Lenke til kommentar

Helt enig med Herr Brun. Til bygninger er en 50 mm veldig lite egnet dersom du skal ta bilder av mer enn bare et vindu eller en dør.

PS; Dersom dette er til salgs for 2K, i bra stand, helst i kjøreavstand fra Porsgrunn og du ikke skal ha det, er det bare å sende en PM så tar jeg det. :yes:

Lenke til kommentar
Helt enig med Herr Brun. Til bygninger er en 50 mm veldig lite egnet dersom du skal ta bilder av mer enn bare et vindu eller en dør.

PS; Dersom dette er til salgs for 2K, i bra stand, helst i kjøreavstand fra Porsgrunn og du ikke skal ha det, er det bare å sende en PM så tar jeg det.  :yes:

6165852[/snapback]

har to som selger jeg. De er ikke så villig for 2000, men prøver å prute....huff, har dårlig dag i dag...føler for å trøste shoppe :p

Lenke til kommentar

Har selv Canons 50mm f/1.4 og er godt fornøyd. Kanskje litt trangt til bygninger, men beina kan fungere som zoom også :) En fordel med å gå litt vekk er at man også slipper den "pyramide-effekten" man får når man peker kameraet opp mot bygget. Men igjen kommer det jo an på hvilke bilder du skal ha da :)

Legger ved to bilder med random motiver. Tatt med 350D

Det første er tatt med 50mm`eren

EXIF:

Iso: 800

f/1.4

1/125 sec

50mm

Det andre viser effekten av å peike objektivet opp mot bygget. Selv om den er verre her enn ved 20mm.

Tatt med Sigma 10-20mm ved 10mm

Håper det var til hjelp :)

post-58767-1148424339_thumb.jpg

post-58767-1148424754_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...