Gå til innhold

Ikke bruke frames, includes hvilket prog?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri laget en hjemmeside før, og skal prøve nå.

Etter å ha lest litt så ser jeg at "frames" ikke ikke er det beste man kan velge, man bør heller basere seg på "includes".

Hvilket program av Dreamweaver, Golive og Frontpage er enklest å bruke i forhold til includes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg faktisk aldri hørt om "incluedes". så jeg er litt nyskjerrig på hva andre her vil si hva det er.

Frames er en litt døende teknologi, det er sant. Men den kan fortsatt brukes. Feks hvis man har en flash meny som oppdater html filer. Da er det kjekt om Flash filen ikke lastes på nytt hver gang.

Men av de tre programmene du nevnte er det vel uten tvil i profesjonelle sammenheng at dreamweaver har størst dominanse. Så skal du gå for ett program så velg Dreamweaver.

Det du bør se på er bruk av CSS og DIV

Google de ordene og tutorial, så skal du se du finner mye.

AKIRA

Lenke til kommentar

Helt klart, har du allerede dreamweaver på maskina, bruk den, men ellers, så koster jo ny dreamweaver peng og for tida kr. 4.070,00 + moms. Dette er vel sure penger for å lære og lage en enkelt webside. Gjør heller som han over anbefaler. Google for å finne en grei tutorial og en enkel og gratis html-editor eller bruk notepad som html-editor. Når du har fått taket på html, begynn å lage enkle javascript til websidene dine. Når dette funker og hvis du fortsatt liker å lage websider, kan neste skritt være at du installerer en webserver på maskina slik at du kan begynne å snuse på serverscript som for eksempel php-script. Når dette funker, kan du jo overføre hjemmesidene dine som ferdig uttesta, til en ekstern server som støtter dine eventuelle server-script. ;)

Lenke til kommentar

Som JonH sier her så passer nok denne posten bedre under WDS-kategorien en den gjør her i programvare-kategorien. Posten flyttes dit så blir du kanskje bedre hjelpen der. Ps, ta en titt i stickyene som er i den kategorien, står mye omdiskutert det du spør om akkurat der :)

Lenke til kommentar

Det du omtaler som includes er en nokså enkel funksjon du har i veldig mange språk (f.eks. PHP eller ASP) som gjør at du kan inkludere en fil i et annet dokument. Fordelene er mange, tenk deg et scenario der du 30 statiske filer og må endre et valg i menyen: i stedet for å gå gjennom samtlige filer og gjøre endringen, kan du inkludere menyen og kun gjøre endringen i denne, uavhengige filen.

Syntaksen for å inkludere filer varierer selvfølgelig fra språk til språk, her har du tre eksempler i forskjellige språk jeg har brukt, hhv. JSP, ASP og PHP:

<jsp:include page="meny.jsp" />

<!--#include file="meny.asp"-->

<? include 'meny.php'; ?>

Lenke til kommentar

Utrolig hvordan du kan se på de første postene at den ikke opprinnelig var postet i dette forumet. Når folk begynner å snakke om frames og flash vet man at noe er galt :p

Synes egentlig ikke den passer her heller da, php forumet er mer aktuellt. Program som er best må jo da være et program for php og html, intet bedre enn ZDE(google it), det er ikke en wysiwyg editor, så må jobbe litt selv også :)

Lenke til kommentar
Utrolig hvordan du kan se på de første postene at den ikke opprinnelig var postet i dette forumet. Når folk begynner å snakke om frames og flash vet man at noe er galt :p

Synes egentlig ikke den passer her heller da, php forumet er mer aktuellt. Program som er best må jo da være et program for php og html, intet bedre enn ZDE(google it), det er ikke en wysiwyg editor, så må jobbe litt selv også :)

6175231[/snapback]

Hvorfor må man alltid henvise til PHP-forumet dersom noen ønsker å inkludere filer?

Lenke til kommentar
Skal man bare teste kan man lett sette opp en server med php støtte hjemme, asp koster penger :)

6175283[/snapback]

Har du Windows XP Pro koster det deg 0,- å sette opp (lovlig, selvfølgelig) Microsoft IIS med ASP, veldig mange som dessverre tror ASP er forbeholdt Enterprise lisenser og heftige 2003 servere etc. etc. Men jeg skjønner absolutt hva du mener, jeg vil også tro at det lurest å begynne med PHP pga. læringskurven. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...