Gå til innhold

Etisk dilemma om å ta æren

Lanka

Anbefalte innlegg

Men oyvind_dahle har et godt poeng som fikk meg til å tenke meg om: hva tjener vi på å sladre på slikt?

6152176[/snapback]

Hva tjener vi på å IKKE sladre? jo at de blir bare verre, ha to syn på saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært så sladrete folk skal være?

Å arbeide i team blir mer og mer vanlig i arbeidslivet. Kommer en prosjektleder til meg og sier at han har jobbet i prosjektet og 2 andre ikke har gjort noe, kommer jeg til å se rart på han. og jeg garanterer at han fikk ett STORT minus i boka.

Å være sytepave og sladrehank er ikke noe pluss. Dog er det mange drittunger som tror det fører dem noe sted i livet. Dessverre er det det motsatte :)

Lenke til kommentar

Å la vær å si fra er å gå med på at folk får ære for ting de ikke er fortjent. Det er å la de som virkelgi er drittunger(snyltere, parasitter) slippe unna med idiotien sin.

Uansett, å skrive logg er standard i arbeidslivet(såvidt jeg vet). Så man trenger ikke si at de ikke har gjort ditten og datten, bare skrive hva man har gjort selv.

:)

Lenke til kommentar

Dette kommer jo helt an på hvor mye du bryr deg om menneskene det er snakk om. Siden det er du som har jobbet suverent mest på prosjektet, er det på sin plass at du får absolutt mesteparten av æren. Tror ikke læreren trekker dere for manglende teamwork hvis årsaken er at de andre ikke forsto oppgaven.

Du vet vel egentlig best selv hva følgene vil bli for å sladre, bortsett fra det ser jeg ingenting galt med å si fra. Hvis jeg (motvillig) hadde gjort mesteparten av et slikt gruppearbeid, tror jeg nok jeg hadde levert det inn sammen med en veldokumentert logg som viste hva jeg hadde gjort. Gjør det samme selv, så kan de andre krangle over det gjenværende. De har tross alt bare seg selv å takke.

Noe helt annet er det selvfølgelig hvis du (som meg) er av den typen som helst skal gjøre ALT selv og nekter å la andre slippe til. Da er du en kjiping hvis du sier fra. Dette vet du best selv. :)

EDIT: Jeg har ingen prinsipper, men det nærmeste jeg kommer er:

Ta alltid æren for eget arbeid, aldri for andres.

Ta aldri skylden for andres feil, aldri skyld på andre når du selv har dummet deg ut.

Det er kanskje derfor jeg foretrekker å jobbe alene. ;)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti omtrent samme situasjon selv på VK1. Vi hadde prosjekt om kulturkollisjoner i samf.fag og jeg var på gruppe med en person til. Han gjorde ikke den døyt, mens jeg lagde noe jeg visste kom til å bli en 5'er eller 6'er-innlevering. Så jeg leverte inn og nevnte kort og kjapt til læreren i det jeg langet over papirene at alt er gjort av meg. Men den karen jeg "jobbet med" var heller ikke kjent for å være den mest engasjerte, så hun nikket bare forståelig. Jeg mener nå at læreren bør vite hvem som har gjort arbeidet, av flere grunner.

Det er noe helt annet i arbeidslivet om du jobber med en kollega som f.eks har en dårlig periode i livet og ikke orker stå på så mye akkurat der og da. Da ville jeg ikke nevnt noe. Er det derimot en gjenganger som alltid lesser arbeid over på andre så må han få fyken øyeblikkelig.

Edit: I mitt tilfelle var det riktig nok bare snakk om ren og skjær latskap. Hvis de virkelig prøvde å forstå oppgavene, så burde læreren vite det. Da vil de kanskje få en test for å vise at de egentlig kan hva de driver med. At de ligger på samme karakter som deg burde tilsi at dere er på samme nivå kunnskapsmessig og at dette var et unntak. Har de derimot jukset og smisket seg til karakterene som du har jobbet for så for all del, rat them out.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Folk som ikkje er villig til å være delaktig i eit gruppearbeid ser eg ingen grunn til at du skal dekke for. Har sjølv vært i samme situasjon mange ganger, men stort sett har læraren lagt merke til det og gitt karakterar deretter. Hadde ikkje tvilt eit sekund på å tatt læraren til side og forklart saken.

Dei kan då vitterlig ikkje forvente noko toppkarakter på eit prosjekt dei ikkje har bidratt til, det må vel være sunn fornuft?

Lenke til kommentar

Derfor jeg digger å gå MK, vi skriver rapport på alt vi gjør, der skal man være så ærlig som mulig osv.

Hadde nettopp en på gruppen, en gjenganger, som ikke gjørde en bajs, bare når vi tvang han til å spille inn noe pga det er et krav fra lærerne. hele gruppa flamet han til hellvette and beyond pga han bare ødela for oss... lurer på hva resultatet blir!

Lenke til kommentar
Hva er riktig å gjøre? Vi må skrive logg og da vil de skrive :

"Ja, idag jobbet vi effektivt og ble ferdige osv..... "

Skal jeg fortelle lærerern at det bare er jeg som jobbet, eller skal jeg bare holde kjeft og være en god venn?

6151495[/snapback]

Hva taper du på å ikke si ifra? Du taper ingenting, men det DU trur du taper på, er at de to andre får bra karakterer for lite arbeid mens du har slitt mye.

Altså, dette er bare karakterer på ungdomsskolen, kanskje videregående, den tankegangen du har syns jeg er feig. Du taper ingenting på at andre mennesker får bedre karakterer enn deg for mindre arbeid.

Lenke til kommentar
Hva er riktig å gjøre? Vi må skrive logg og da vil de skrive :

"Ja, idag jobbet vi effektivt og ble ferdige osv..... "

Skal jeg fortelle lærerern at det bare er jeg som jobbet, eller skal jeg bare holde kjeft og være en god venn?

6151495[/snapback]

Hva taper du på å ikke si ifra? Du taper ingenting, men det DU trur du taper på, er at de to andre får bra karakterer for lite arbeid mens du har slitt mye.

Altså, dette er bare karakterer på ungdomsskolen, kanskje videregående, den tankegangen du har syns jeg er feig. Du taper ingenting på at andre mennesker får bedre karakterer enn deg for mindre arbeid.

6159568[/snapback]

Ja riktig, tenkte samme med en.. Han snek seg alltid unna, hva skjer med han nu? Hva tror du? Han fortsetter akkurat det samme som han gjorde før. Ikke bra, det er pga han er vant til å snike seg unna og sløve. Om du sifra, hjelper du faktisk dem

Endret av fox88
Lenke til kommentar

Leverte den idag. De var litt sleipe de. Det de gjorde var at de følte at det lille de hadde gjort (Halv data-skrevet side) måtte integreres inni den store teksten min. Derfor måtte jeg sende den til dem, og de fikset litt på den sånn at den lille teksten til han ene kom inn i mitt. Sånn at han kunne si at han var med på å skrive hele teksten.

Dessuten satt han andre og gjorde om hvor jeg ubevisst hadde skrevet "jeg gjør dette" til "vi gjør dette" fordi vi er en gruppe..

Lenke til kommentar
Du skriver under på hva du har gjort, så skriver de sitt navn på det de har gjort. Det er jo bare fear..  ;)

6161755[/snapback]

Genialt innlegg. Det er nok fear som du sier .)

6161767[/snapback]

Alvorlig no, i så fall takk.. sarkastisk så :hrm:

Lenke til kommentar
Du skriver under på hva du har gjort, så skriver de sitt navn på det de har gjort. Det er jo bare fear..  ;)

6161755[/snapback]

6161767[/snapback]

6161835[/snapback]

Fear/fair - ser du forskjellen? ;)

Uansett, jeg opplever at folk snylter på meg hele tiden. Jeg ender opp med å skrive ut oppgaven min 5-6 ganger og deler den ut til andre folk fordi jeg ikke gidder at de skal låne arkene mine den time de skal leveres inn for å skrive av. I f.eks rettslære skrive jeg gode oppgaver (type karakter fem), men det drar jo litt ned når halve klassen har samme lovforslagene og konklusjon. Men jeg orker ikke bry meg lenger. Om de får en femmer i et fag så får det gå. Tror læreren har skjønt at det er jeg som gjør oppgaven uansett.

Lenke til kommentar

6161755[/snapback]

6161767[/snapback]

6161835[/snapback]

Fear/fair - ser du forskjellen? ;)

Uansett, jeg opplever at folk snylter på meg hele tiden. Jeg ender opp med å skrive ut oppgaven min 5-6 ganger og deler den ut til andre folk fordi jeg ikke gidder at de skal låne arkene mine den time de skal leveres inn for å skrive av. I f.eks rettslære skrive jeg gode oppgaver (type karakter fem), men det drar jo litt ned når halve klassen har samme lovforslagene og konklusjon. Men jeg orker ikke bry meg lenger. Om de får en femmer i et fag så får det gå. Tror læreren har skjønt at det er jeg som gjør oppgaven uansett.

6161896[/snapback]

Unnskyld meg da.. : FAIR :mad:

Lenke til kommentar
Svært så sladrete folk skal være?

Å arbeide i team blir mer og mer vanlig i arbeidslivet. Kommer en prosjektleder til meg og sier at han har jobbet i prosjektet og 2 andre ikke har gjort noe, kommer jeg til å se rart på han. og jeg garanterer at han fikk ett STORT minus i boka.

Å være sytepave og sladrehank er ikke noe pluss. Dog er det mange drittunger som tror det fører dem noe sted i livet. Dessverre er det det motsatte :)

6153161[/snapback]

Tullprat. Et gruppearbeid i skolen er ikke det samme som et prosjekt i næringslivet eller andre steder. Alle har likt ansvar for å samarbeide slik at resultatet blir best mulig. I de fleste tilfeller skyldes sviktende samarbeid i skolen at folk sluntrer unna. Å skylde på den som arbeider vil være grovt urettferdig i dette scenariet. Og hvis vår venn Lanka ønsker å presentere sin versjon av prosjektet fordi han føler seg urettferdig behandlet, og mener at læreren bør vite om det, er det ikke snakk om "sladring". Det er rett og slett en fornuftig reaksjon.

Lenke til kommentar

Det du opplevde her vi du oppleve også videre i utdanningen og ikke minst i arbeidslivet. Mine erfaringer så langt i livet:

- livet er urettferdig

- det finnes mange snyltere - merk deg hvem de er

- du kan komme deg opp og frem her i livet ved hardt arbeide eller ved å være sleip. Sistnevnte kan faktisk være mer effektivt enn hardt arbeide her i landet.

- de som hindrer andre får sjelden problemer med konsekvenser

Når det er sagt, har det sine fordeler å holde seg til den smale sti og opptre etisk korrekt. Skjebnen har en tendens til å innhente folk tilslutt - nyt det om du vil. I tillegg har du det adskillig bedre med deg selv om du kan si til deg selv at "jeg gjorde rett". Dette er også min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...