Lanka Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg gjør nå et matteprosjekt som skal leveres inn. Men problemet er at det bare er jeg som jobber i gruppa. Og de andre to på gruppa mi ligger på samme karakter som meg i matte. Når prosjektet (som jeg har sittet i 6 timer og gjort) skal leveres vil jo de også få deres navn skrevet på, og lærerern vil tro at vi alle har samarbeidet veldig godt. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo ikke at de skal få dårligere karakter på grunn av at jeg sier til lærerern. De jobber ikke fordi de ganske enkelt ikke forstår hva oppgaven dreier seg om. Vi satt alle igår og prøvde å gjøre noe, men de skjønte ingenting. Jeg er helt avhengig av å få en god karakter på denne så jeg har slitt ganske mye for å forstå alt. Og jeg har faktisk skjønt det meste nå. Men nå blir det sånn at jeg har gjort hele oppgaven, og de bare har pyntet litt på innholdsfortegnelse og sånn. Hva er riktig å gjøre? Vi må skrive logg og da vil de skrive : "Ja, idag jobbet vi effektivt og ble ferdige osv..... " Skal jeg fortelle lærerern at det bare er jeg som jobbet, eller skal jeg bare holde kjeft og være en god venn? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Lever inn, som om alle har gjort noe, si hva som egentlig foregikk til læreren. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Vel.. etter erfaring jeg har.. Bør du faktisk å fortelle at du har jobbet alt sjølv.. Vennskap eller fremtid.. vil nok ha valgt vennskap på en blunk. Men om de sløver, gidder ikke å jobbe. og er ikke gode kompiser.. så drit i dem, det fortjener de Endret 21. mai 2006 av fox88 Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Personlig taper du jo ingenting på å ikke si eller gjøre noe... En ting som går på noe annet: Jeg takler ikke folk som alltid skal lage en stor sak ut av en ting om feks. prøven til en medelev er rettet feil så han kansje har fått et poeng for mye eller lignende. Ingen andre som taper på at det forblir sånn, og ingen andre som tjener på å sladre. La personen få beholde det poenget... Har aldri skjedd med meg, men jeg har sett det, medelever som lager store saker ut av at en annen har fått et gratispoeng. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Personlig taper du jo ingenting på å ikke si eller gjøre noe... En ting som går på noe annet: Jeg takler ikke folk som alltid skal lage en stor sak ut av en ting om feks. prøven til en medelev er rettet feil så han kansje har fått et poeng for mye eller lignende. Ingen andre som taper på at det forblir sånn, og ingen andre som tjener på å sladre. La personen få beholde det poenget... Har aldri skjedd med meg, men jeg har sett det, medelever som lager store saker ut av at en annen har fått et gratispoeng. 6151560[/snapback] Vel.. Om lærer synes at besvarelse fra gruppen var ikke noe særlig bra, da kan han klage for han jobbet alene.. Da har han stor sjans å få bedre karakter, siden det var ment for gruppe med 3pers Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvorfor si noe? Forandrer det karakteren din? Ikke heng deg opp i hva andre gjør og ikke gjør Ikke jobb med de neste gang Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Jasså. Men da vil lærerern trolig trekke meg ganske mye for "ikke samarbeid". At gruppen har jobbet alene med arbeidet. Og at vi ikke har samarbeidet. Dessuten føler jeg meg ikke helt grei hvis jeg forteller det. Jeg vil jo trolig ødelegge deres sjans til å få en god karakter til sommer. Selv om de tror at de har gjort det de skal (lage innholdsfortegnelse ) Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Hvorfor si noe?Forandrer det karakteren din? Ikke heng deg opp i hva andre gjør og ikke gjør Ikke jobb med de neste gang 6151590[/snapback] Forandrer karakteren min? Nei. Men nå er det jo tross alt jeg som har jobbet med hele saken. Sittet i hvertfall siden 18 idag og jobbet iherdig med photoshop for å lage ordentlig animasjoner sånn at lærerern forstår at vi har skjønt det. Forandrer kanskje ikke karaktereren min. Men hvis hun får det inntrykket av at jeg ikke har jobbet, men en annen i gruppa har gjort mer, så vil det jo være kjipt for meg. Jeg vipper faktisk i matte. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Lever inn, som om alle har gjort noe, si hva som egentlig foregikk til læreren. 6151512[/snapback] Good advice. Lever inn. Forklar hva som skjedde. Hvis du har fornuftige lærer så vil du få karakter deretter. Endret 21. mai 2006 av TLZ Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Om du vipper, si at du har gjort mest... Uten å nevnte noe mer om hva de andre har gjort og ikke. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Lanka.. Husk! På skole skal du kjempe for deg selv, ikke for andre.. DEt er din fremtid vi snakker om. Men på det andre side kan du få mange dårlige rykter og fiender på deg Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Lanka.. Husk! På skole skal du kjempe for deg selv, ikke for andre.. DEt er din fremtid vi snakker om. Men på det andre side kan du få mange dårlige rykter og fiender på deg 6151641[/snapback] Hehe, går 3-året. Og disse to er vel ikke folk jeg vil ha kontakt med etter sommerferien. Men det er jo snakk om samvittighet til å ødelegge for noen. Det er det jeg ikke helt klarer å gjøre. Men Øyvind_Dahle har jo en helt egen mening om dette. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Siste år sa du? Kjemp for deg selv, om jeg gjetter riktig. Ville de også ha gjort det mot deg. Hvorfor ikke mot dem tilbake Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Siste år sa du? Kjemp for deg selv, om jeg gjetter riktig. Ville de også ha gjort det mot deg. Hvorfor ikke mot dem tilbake 6151660[/snapback] Ligger noe fornuftig i det du sier. Men jeg vil på en måte finne en måte hvor jeg kan fortelle hva jeg har gjort, men ikke fortelle lærerern hva de ikke har gjort. Jeg vil ikke si "Jeg har gjort det og det, mens han gjorde bare forsiden, og han bare hadde kildehenvisningen". Føler jeg trekker noen nedi sølen da. Men de gjør ingenting fordi de ganske enkelt ikke forstår det. Ene har ikke internett hjemme, så han får ikke gjort noe. Han andre forstår det bare ikke helt. Så begge to har bare nøyd seg med å "levere det vi får til". Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Sier du at kun du har jobbet med det går og karakteren rett ned siden det er et _gruppearbeid_. Så tror ikke det er det smarteste du kan gjøre. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ueland det spørs.. om lærer.. Det varierer lærer til lærer Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ligger noe fornuftig i det du sier. Men jeg vil på en måte finne en måte hvor jeg kan fortelle hva jeg har gjort, men ikke fortelle lærerern hva de ikke har gjort. Jeg vil ikke si "Jeg har gjort det og det, mens han gjorde bare forsiden, og han bare hadde kildehenvisningen"...... 6151698[/snapback] Skriv en detaljert logg, hvor du skriver om alt det du har gjort. Så kan læreren selv tolke ut av det hvor "mye" de andre har gjort. Jeg føler forøvrig at det blir feil å gå bak ryggen på de du har jobbet sammen med dersom de faktisk har prøvd å gjøre noe. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg føler forøvrig at det blir feil å gå bak ryggen på de du har jobbet sammen med dersom de faktisk har prøvd å gjøre noe. 6151792[/snapback] Riktig det at de har prøvd å gjøre noe, men man gir faktisk karakter i matte utifra hvor står forståelse man har, og hvordan man takler oppgaver, ikke minst hvordan man løser dem. Hvis de har prøvd, men ikke klarer å løse oppgaver bør ikke de roses opp i skyene for det heller. Man får ikke 6 ved å prøve å løse oppgaver Hehe. Men får se hva jeg gjør. Er hvertfall i tvil om jeg skal gidde å fortelle lærerern noe som helst, og bare ta hva jeg får. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Av erfaring: Si det som faktisk hendte. Vennskapet deres varer ikke for evig, men det gjør framtiden din og det du blir. Nå teller jo ikke dette allverden, men det kan hjelpe. Hvis disse er venner du vet du kommer til å ta vare på, så synes jeg du bør være forsiktig med å sladre på dem, men ellers synes jeg du skal fortelle hvordan ting har skjedd. Går du tredjeåret på ungdomsskolen eller vgs? Men oyvind_dahle har et godt poeng som fikk meg til å tenke meg om: hva tjener vi på å sladre på slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå