Gå til innhold

Pioneer med 1080p - bedre til pc/spill?

Anbefalte innlegg

Ja, nå som Pioneer etterhvert kommer med en 50" som viser 1080p (1920x1080px), vil da plutselig den skjermen være mer egnet enn mange lcd-skjermer til spill og databruk pga. den høye oppløsninga?

LCD'er som har den oppløsninga med like godt bilde?

pioneer_hd_04_10_05.jpg

Flere enn meg som synes det bildet er så bra at vannet ser ut som det ligger utenpå tv'en og ikke på bildet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vannet så bra ut ja! For at du skulle utnytte 1080p oppløsningen må du spille på en konsol/pc som har tilsvarende oppløsning. Hvis du har XBOX 360 vil den ikke bli bedre, fordi dens maks oppløsning er 1366x768! Men en PC kan jo spille opptil 2700X2300 og lignende. Da er det klart det bedre med denne skjermen! Men på ikke HD-signaler er den ikke bedre tror jeg!

Men jeg er da ingen eskpert selv! ;) hehe!

EDIT: Hehe, legg merke til det skiltet nederst på TV'en. Ikke ta bildet, hehe! :) Tatt på fersken!

MVH

Martin-sama

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Det blir nok ikke så ille nei! ;)

Men jeg har sett det sted der det var noen fagfolk som spurte seg selv" ER det stor forskjell mellom 1080p og 1080i, eller er det bare teori? Så om forkskjellen er stor vet jeg ikke altså!

6165321[/snapback]

Nei, skal ikke si noe sikker jeg heller... men progressiv oppdaterer jo alle linjene samtidig, mens interlaced oppdaterer først partall-linjene og så oppdetall-linjene.

Nå er det bare å vente til prisen synker...

Lenke til kommentar

Men jeg har sett det sted der det var noen fagfolk som spurte seg selv" ER det stor forskjell mellom 1080p og 1080i, eller er det bare teori? Så om forkskjellen er stor vet jeg ikke altså!

6165321[/snapback]

Nei, skal ikke si noe sikker jeg heller... men progressiv oppdaterer jo alle linjene samtidig, mens interlaced oppdaterer først partall-linjene og så oppdetall-linjene.

6165337[/snapback]

Ja, det er det! :) Prisen er ganske stiv på den skjermen der tror jeg! :yes:

Lenke til kommentar

6165321[/snapback]

6165337[/snapback]

Ja, det er det! :) Prisen er ganske stiv på den skjermen der tror jeg! :yes:

6165411[/snapback]

Rundt 80.000 kr... :p

Lenke til kommentar
Vil du ikkje få betre bilete på ein 17" LCD-skjerm med 1280x1024 enn ein 50" med 1920x1080?

6165527[/snapback]

En pc-skjerm sitter man opptil 1 meter unna, en stor 50" krever hvertfall 3 meters avstand... panelet i 17" er ganske dårlig i forhold og derfor også en stor prisforskjell... skulle 17" hatt samme bildekvalitet hadde den kosta 4 ganger så mye!

Lenke til kommentar

Minst 3 meters avstand, helst 4-5 :)

Uansett så er ikke oppløsning alt. Det har også mye å si hvordan tv'en utnytter pixelene. Slik som FDE (og mange andre pioneer modeller) som har dynamisk farge. Da får man en mye smoothere overgang og man kan knapt se pixelene. Denne er etter min mening mange ganger bedre enn mange av lcd-skjermene med 1920x1080. Så å betale så mye ekstra (man får faktisk 2 FDE for den prisen :) ) for å få høyere oppløsning er etter min mening tull. Dessuten får du neppe brukt det til annet enn pc og ps3 (?), da en tv-kanal med såpass høy oppløsning vil kreve like mye som 10-20 kanaler i 720p. Derfor tviler jeg på at leverandørene vil bruke en slik oppløsning.

Lenke til kommentar

Er nok ikke umulig det nei. Da har vel til og med bestemoren min hd-tv og jeg sikler etter en 100" med 4000x3000 :p

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

HDE er vel den modellen som var for en tid tilbake med høyttalere og bordstativ i sølvgrått? Hvis vi sammenligner dem:

FDE har dynamisk farge mot HDE som har 7 (?) milliarder

HDE har pc-inngang, det har ikke FDE. *

FDE har også noen forbedringer på selve panelet, blant annet noe som forhindrer reflekser bak panelet.

* Det vil ikke si at man ikke kan koble en pc på. Det har jeg klart med hjelp av en hdmi>dvi overgang. HDE og XDE har egne vga-porter

Lenke til kommentar
HDE er det 43" til ca. 30.000 kr? Den nye...?

6173015[/snapback]

Den nyeste med høyttaler under og tuner innebygget er RXE, ellers er den identisk med FDE. Den "vanlige" sorte uten medfølgende høyttalere og ekstern tuner er FDE. XDE har samme panel som FDE, men har en annen tuner med 2xHDMI, pc-inngang og digital tuner ( som man ikke kan bruke i Norge).

Fde ~ 28-30 000

Rxe ~ 30 000

Xde ~ 35 000

Utrolig hva man lærer av produktnummer og specs av å jobbe i elektrobutikk :cool:

Lenke til kommentar
HDE er det 43" til ca. 30.000 kr? Den nye...?

6173015[/snapback]

Den nyeste med høyttaler under og tuner innebygget er RXE, ellers er den identisk med FDE. Den "vanlige" sorte uten medfølgende høyttalere og ekstern tuner er FDE. XDE har samme panel som FDE, men har en annen tuner med 2xHDMI, pc-inngang og digital tuner ( som man ikke kan bruke i Norge).

Fde ~ 28-30 000

Rxe ~ 30 000

Xde ~ 35 000

Utrolig hva man lærer av produktnummer og specs av å jobbe i elektrobutikk :cool:

6173081[/snapback]

Burde vel egentlig jeg også kunne... :blush:

Men får skylde på at jeg er mest inni Hitachi og Samsung på tv'er og er lite i den avdelingen. :p

Lenke til kommentar

det er fryktelig stor forskjell på interlace og progressive. Interlaced er best på rolige filmer med lite bevegelse i bildet. Men progressive er best med mye bevegelse i bilde. F. eks så kan det å se på fotball kamp i 720i eller 1080i en grufull opplevelse grunnet at det er for stor bevegelse i bildet. personene blir liksom dratt utover og det blir skikkelig uklart.

Her er det best med progressive.

Mens f. eks i vanlige spillefilmer er det interlaced som gjelder.

Fikk en god forklaring på dette da jeg satt og hørte på et foredrag om hdtv av en sjef i Telenor HDTV. Han forklarte dette ned i detalj og viste med bilder. Veldig bra foredrag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...