HeltNils Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Det foretas ikke paritetssjekk ved lesing av data Etter å ha tenkt litt på det lurer jeg på om ikke du har rett i dette (selv om det står noe annet på http://www.acnc.com/raid.html). Det ville forklare hvorfor RAID-5 har høyere lesehastighet enn RAID-3. Hvis diskene bruker read-ahead vil man kunne lese reelle data fra alle 5 diskene på en gang, og dermed få nesten samme ytelse som 5 disker i RAID-0, samtidig som man har feilkorrigeringsdata tilgjengelig når man trenger det. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Med en stor forskjell... Du leverer en lottokupoing i uka, men raten av feillesinger på en harddisk kan være vesentlig større, spesielt når den etter hvert begynner å bli litt sliten Hvis en harddisk har feil må man selvsagt bytte den med en gang og regenerere RAID-settet. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 raid 10 er greia da! to disker i raid 0 og to som er i raid 1 så du har speiling av da to i raid 0 raid 1100 er bedre da men da er det snakk om penger og stort kabinett. da har man jo 10 disker i raid 0 og 10 som speiler Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Det foretas ikke paritetssjekk ved lesing av data Etter å ha tenkt litt på det lurer jeg på om ikke du har rett i dette (selv om det står noe annet på http://www.acnc.com/raid.html). Det ville forklare hvorfor RAID-5 har høyere lesehastighet enn RAID-3. Hvis diskene bruker read-ahead vil man kunne lese reelle data fra alle 5 diskene på en gang, og dermed få nesten samme ytelse som 5 disker i RAID-0, samtidig som man har feilkorrigeringsdata tilgjengelig når man trenger det. 6165545[/snapback] "Selvfølgelig" er det sånn, ellers ville man bare hatt leseytelsen til en enkelt disk, for man ville måtte lese alle fra alle diskene for å sjekke paritet Det ville være høyst ineffektivt spør du meg Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Man leser uansett data fra alle diskene samtidig, så med 5 disker ville man fortsatt fått samme ytelse som med 4 disker i RAID-0 forutsatt at kontrolleren kan sjekke paritet uten forsinkelse. Endret 23. mai 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 raid 10 er greia da! to disker i raid 0 og to som er i raid 1 så du har speiling av da to i raid 0 raid 1100 er bedre da men da er det snakk om penger og stort kabinett. da har man jo 10 disker i raid 0 og 10 som speiler Det er helt topp om man driter penger eller bare har behov for omtrent halvparten så mye lagringsplass som man ville fått med RAID-5. 10 store disker i RAID5 er riktignok i meste laget, siden sjansen for at enda en disk ryker mens man holder på å gjennoppbygge settet blir i største laget. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) raid 10 er greia da! to disker i raid 0 og to som er i raid 1 så du har speiling av da to i raid 0 raid 1100 er bedre da men da er det snakk om penger og stort kabinett. da har man jo 10 disker i raid 0 og 10 som speiler Det er helt topp om man driter penger eller bare har behov for omtrent halvparten så mye lagringsplass som man ville fått med RAID-5. 10 store disker i RAID5 er riktignok i meste laget, siden sjansen for at enda en disk ryker mens man holder på å gjennoppbygge settet blir i største laget. 6166060[/snapback] Hvor finner man sånne kontrollere? Endret 23. mai 2006 av Mar1us Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hvis du tenker på RAID kontrollere med støtte for 10 eller flere hardisker finner du dette hos de fleste webshopper. Kontrollere med støtte for 16 hardisker koster typisk rundt en 6000-8000kr. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 noen som vet om en bra kontrollerer til raid 1 da. tror jeg heller går for det Lenke til kommentar
rornes Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 noen som vet om en bra kontrollerer til raid 1 da.tror jeg heller går for det 6167606[/snapback] Siden raid 1 ikke er et komplekst oppsett kan du bruke hvilken som helst kontroller. Du kan uten problem bruke windows sin innebygget dynamisk diskoppsett til raid1. Ved Raid5 bør du legge litt penger i kontoller pga den matematiske paritet-kalkuleringen er en flaskehals for ytelse. Kun 3Ware som gir gode raid5 kontollere. Konklusjon Raid1: Billigst - Dynamisk striping i windows Billig - En hvilken som helst kontroller fra f.eks komplett Dyrt - 3Ware med støtte for HW-raid5. (Hvis du i fremtiden skal bruke dette) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kan 2 disker i RAID 1 yte tilsvarende en Raptor disk på 10K? Har to stykk 250GB WD disker, kanskje jeg kjøper en til. Men akkurat nå er det nytt tastatur og mus og vifter og kjølere Men får jeg bedre ytelse, for jeg merker at det er harddisk resten av dataen venter på? Lenke til kommentar
rornes Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kan 2 disker i RAID 1 yte tilsvarende en Raptor disk på 10K? Har to stykk 250GB WD disker, kanskje jeg kjøper en til. Men akkurat nå er det nytt tastatur og mus og vifter og kjølere Men får jeg bedre ytelse, for jeg merker at det er harddisk resten av dataen venter på? 6167762[/snapback] I utgangspunktet ja. Men det er avhengig av hva slags disker du refererer til. 2x disker i striping gir vanligvis 100% bedre ytelse enn en enkel. Selv om Raptor er raskere, er selve flaskehalsen io kanalen på diskkontrolleren. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 kan noen anbefale en god raid kontrollerer som kan ha raid 5 som man kan ha minst 8 disker på men begynte og skjønne dette bedre nå takk 6153232[/snapback] Du trenger ikke en RAID kontroller, Windows har innebygget støtte for RAID 5. Windows sin RAID 5 gir ikke like god ytelse men absolutt god nok for vanlig hjemmebruk. (lesytelsen går opp mens skriveytelsen ned) roac: Windows sitt system får det hvertfall med seg, driver med litt testing rundt Windows sin RAID finesse nå om dagen og jeg ser hvor bra systemet er (mener jeg da). En blokk var feil under lesing ref Windows sin logg, Windows valgte da å koble ut den disken og rapportere at noe var galt, slik at jeg selv da hadde muligheten til å velge hva som skulle bli gjort. Skjedde og en del andre spennende feil med Windows (systemkras ol) under resync av RAIDet uten at det førte til at det ble ødelagt, men mer info om det kommer nok senere Når det gjelder diskplass tilgjengelig så er det (X GB * antall disker - 1 disk) Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 grunnen til at jeg må ha en kontrollerer er at jeg ikke har flere porter på hovedkortet Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Da ville jeg anbefalt å bare kjøpt en ekstra SATA/Ide kontroller, lager du et RAID sett på en RAID kontroller rissikerer du at RAID settet kun fungerer mot den kontrolleren, noe som er litt teit. (Windows RAID funker uansett hvor) Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 raid 1 funker vel på alle for da er det jo bare akkurat det samme på begge diskene Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Kan 2 disker i RAID 1 yte tilsvarende en Raptor disk på 10K? RAID-1 gir samme eller litt lavere ytelse enn en enkelt disk uten noe RAID. Den eneste fordelen med RAID-1 er at ikke du mister dataene om den ene disken går i stykker. Lenke til kommentar
Ender Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Fin guide om Windows raid5 på TomsHardware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå