magnekd Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Skal sette opp en server som ikke er av 100% toppklasse (ca. 5 år gammel). Spørsmålet er hvilket av versjonene jeg skal innstallere på maskinen. Windows Server 2003 kommer i tre verjsoner: Web Edition, Enterprise Edition og Standard Edition. Bruken er først og fremst eksperimentering hjemme, og koble opp en 3-4 maskiner mot serveren. Noe jeg bør velge fremfor noe annet? Takk Lenke til kommentar
Borf Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Du sier ikke helt hva du skal eksperimentering med. Så jeg vet ikke helt hva jeg kan anbefale deg. Du kan skrive litt mer om hva planer du egentlig har. Men du kan prøve å laste ned den 120dagers trailen av Win2k3. Da slipper du å betale noe, og du kan finne ut selv hva du trenger etter hver. Men tilbake til de tre utgaven, så kommer de i ulike prisklasser og inholder ulike ting. Web Edition: er den billigest og har bare helt enkle tjenester. Og er i hovudsak laget for de som skal kjøre IIS. Standard Edition: Inneholder de fleste tjenestene, som er sikkert nok for deg om du skal leike deg med serveren. Den koster også noe mer enn Web Edit. Enterprise Edition: Er den dyreste, og har muligheit til cluster osv, mange av de funksjonen som bare er i denne kommer du sikkert ikke til å ha bruk for. Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Skal sette opp en server som ikke er av 100% toppklasse (ca. 5 år gammel). Spørsmålet er hvilket av versjonene jeg skal innstallere på maskinen. Windows Server 2003 kommer i tre verjsoner: Web Edition, Enterprise Edition og Standard Edition. Bruken er først og fremst eksperimentering hjemme, og koble opp en 3-4 maskiner mot serveren. Noe jeg bør velge fremfor noe annet? Takk 6149372[/snapback] Windows Server 2003 kommer ikke i tre, men i fem utgaver: Web Small Business Server Standard Enterprise Datacenter For å ta for meg de to som Borf ikke nevnte, Datacenter fås kun sammen med dedikert hardware, og brukes der Enterprise ikke lenger strekker til. Minimumskravet for Datacenter er et 8-veis system. Small Business Server er en kostnadseffektiv løsning for små og mellomstore bedrifter. Denne kommer igjen i to utgaver, standard og Premium. Standard Edition inneholder Exchange, mens Premium innneholder SQL Server og ISA Server i tillegg. Hvis du vil leke deg og lære deg Windows Server anbefaler jeg deg å kikke på Virtual Server 2005 R2, da kan du gjøre testing virtuelt. Web Edition er jeg redd ikke strekker til dersom du har planer om å lære noe, da den ikke støtter å være domenekontroller. Small Business Server Edition er grei i småmiljøer, men er proppfull av wizards for alt mellom himmel og jord. Så, dersom du skal lære noe, sitter du i praksis igjen med to versjoner: Standard og Enterprise. Hvilken du velger da avhenger av hvor dypt du skal grave i materien. Jeg vet at dette ikke var et klart svar, men nå vet du i hvert fall litt mer om de forskjellige utgavene. Lenke til kommentar
magnekd Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Takker! Saken er at jeg har tilgang til de tre utgavene jeg skrev om, gratis. Tror allikevel jeg går for Standard. Cluster er ikke aktuellt med første Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 På Web edition kan du bl.a. ikke installere andre versjoner av SQL Server enn MSDE og SQL Express. Hvis du har alle tilgjengelig, gå får Standard. Da får du sjekket ut det aller meste som er greit å kunne i første omgang. Kirikiri Lenke til kommentar
dagstaale Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei! Windows Server 2003 Standard er tingen for deg. Dag Staale Jenssen http://smallbizserver.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Windows Server 2003 kommer ikke i tre, men i fem utgaver:Web Small Business Server Standard Enterprise Datacenter Skal man drive flisespikkeri, så kommer SMB i 2 versjoner. Standar er også i 2 versjoner (32 & 64 bit) Enterprise er også i 2 versjoner (32 & 64 bit) Datasenter er vel i 4 versjoner (32 & 64 bit pluss under og over 8 CPU'er) Web versjonen er vel den som bare er i en versjon. Kanskje der er flere, men som sagt flisespikkeri... Gå for Standard versjonen. Den har alt di trenger for å "hærje" litt hjemme.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå