Gå til innhold

Nytt allround objektiv, trenger noen med erfaring

Anbefalte innlegg

Når jeg brukte analog Slr så satt min trofaste Nikon AF-D50mm F1.8 på stort sett hele tiden. Nå har jeg kjørt D70 et års tid og bruken av av min 50mm er meget avtagende. Nå er det stort sett bare portrett fotografering det brukes til.

Mesteparten av mine bilder tas innendørs.

Aktuelle kandidater til overtakelse er:

Sigma 28mm F1.8 EX Asp DG DF Macro

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Nikon Nikkor AF35mm F/2 D

Budsjettet mitt strekker seg opp til ca 4k.

Jeg vil gjerne høre fra folk som har erfaringer fra de nevnte objektiver, og gjerne hvor fornøyde/misfornøyde de er med disse, og gjerne også hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må vel si at jeg lener mest mot enten Sigma's 30mm eller Nikons 35mm. Med cropfaktor'en så blir det omtrent som å tusle rundt med analog kamera med 50mm.

Kom igjen, trenger litt flere anbefalinger/overtalinger :-)

Lenke til kommentar
Når jeg brukte analog Slr så satt min trofaste Nikon AF-D50mm F1.8 på stort sett hele tiden. Nå har jeg kjørt D70 et års tid og bruken av av min 50mm er meget avtagende. Nå er det stort sett bare portrett fotografering det brukes til.

Mesteparten av mine bilder tas innendørs.

Aktuelle kandidater til overtakelse er:

Sigma 28mm F1.8 EX Asp DG DF Macro

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Nikon Nikkor AF35mm F/2 D

Budsjettet mitt strekker seg opp til ca 4k.

Jeg vil gjerne høre fra folk som har erfaringer fra de nevnte objektiver, og gjerne hvor fornøyde/misfornøyde de er med disse, og gjerne også hvorfor.

6149267[/snapback]

Hvis du får tak i et eksemplar som funker, tror jeg Sigmas 24/1.8 vil passe enda bedre, sida du allerede har 50mm. Jeg ga kanskje for fort opp med dette pga feilfokusering - brukere med gode eksemplarer er veldig bra fornøyd. Av de tre du nevner, er det 35/2.0-Nikkoren jeg kjenner, den kan jeg anbefale varmt! Et uanselig objektiv, men veldig brukelig, og uten noen klart svake sider. Den pleier å være et trygt bruktkjøp også, og for ca 4000 bør du kunne få to brukte objektiver, f.eks 24/2.8 og 35/2.0. Sigmas 20/1.8 bør også vurderes i sammenhengen - den er kanskje ikke helt topp på full åpning, men et godt 20mm-alternativ generelt. Jeg for min del hadde valgt Sigmas 28mm framfor 30, for ytelsen til 30/1.4 utafor sentrum på store åpninger synes jeg er for dårlig, særlig i forhold til prisen, 28/1.8 ser ut til å være bedre. Men Nikkoren greier seg trolig med mye mindre nedblending enn disse.

Lenke til kommentar
Jeg må vel si at jeg lener mest mot enten Sigma's 30mm eller Nikons 35mm. Med cropfaktor'en så blir det omtrent som å tusle rundt med analog kamera med 50mm.

Kom igjen, trenger litt flere anbefalinger/overtalinger :-)

6149612[/snapback]

I likhet med deg brukte jeg mest 50 mm på film. Nå har jeg 50 og 28 på D70 og er enig i at 50 mm ikke er så optimalt lenger. Skulle jeg kjøpt nytt "normal" til D70 nå hadde det blitt Nikon 35/2. Har sett disse lite brukt til rett over 2K.

Sigma sine synes jeg blir for vide, sikkert fordi jeg er vant til 50 mm på film. Bruker 28 en del nå til det daglige, men vurderer å bytte denne til 35 mm. Og Sigma har jeg så dårlige erfaringer med selv, samt hørt en del ymse om, så hadde nok valgt Nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...