redsword Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Emne sier det meste. jeg er veldig interisert i å vite om hvordan man lager et Konsoll spill. hvordan man programmerer å lager de forskjellige detaljene. finnes det en link om dette? takker for gode svar Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det å lage spill til konsoll er ikke bare bare. Er du klar over hvilken omfattende jobb det er å lage spill? Blant annet må man gjerne lage flere hundre 3D-modeller med tilhørende teksturer, til alt fra personer til bygninger. I tillegg til dette må man ha skuespillere til voice-acting. Helst bør man ha en egen historieforfatter og ellers en spilldesigner som kan komme opp med et spillkonsept. Ellers må man ha folk som kan komponere musikk til spillet, folk som kan spille inn musikken. Dessuten må man ha et development kit til den konsollen man ønsker å utvikle spillet til. Dersom du ønsker å jobbe med dette å lage spill til konsoll kan det anbefales å begynne med 3D-modellering. For så å være med på å lage modifikasjoner til PC-spill. Etterhvert om du blir ordentlig flink kan det hende du kan få jobb hos et spillfirma og isåfall kan du være med på spillprosjekter. Lenke til kommentar
zyrthex Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Å lage spill for konsoll er i stor grad det samme som å lage spill til en PC (hvertfall på nyere spillkonsoller), men med den store forskjellen at man i utgangspunktet ikke har mulighet til å kjøre egenprodusert programvare på en konsoll. Det er mulig å programmere for både xbox og ps2, dersom maskinen har en modchip, men begynnerterskelen er langt høyere enn for utvikling på PC, spesielt grunnet mangel på dokumentasjon og programvarebiblioteker, vanskeligheter med debugging osv. Et godt alternativ er derfor å forsøke seg på PC-platformen i første rekke. (Direct3D på windows er nesten identisk med APIet xbox bruker) Lenke til kommentar
redsword Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 hmm.. jeg har ikke peilig på hvordan man lager et PC spill heller jeg da Lenke til kommentar
redsword Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 men hvis det finnes en demo for nybegynnere der man kan lage ting å tang til et spill så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Google etter Gamemaker du. Lenke til kommentar
zyrthex Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) artikler på sider som http://www.gametutorials.com/gtstore/c-4-win32.aspx er gode til å gi et overblikk over de forskjellige tingene som inngår i å lage et spill. Men å lage spill krever uansett programmeringskunnskaper, hvis ikke er du nødt til å holde deg til ting som gamemaker, noe som rask blir litt begrenset (men langt enklere, selvsagt) Endret 21. mai 2006 av zyrthex Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Emne sier det meste. jeg er veldig interisert i å vite om hvordan man lager et Konsoll spill.hvordan man programmerer å lager de forskjellige detaljene. finnes det en link om dette? takker for gode svar 6148726[/snapback] Eg ville starta med å lære det grunnleggjande om programmering, og å lage enkle spel utan eller berre med heilt enkel grafikk. Eit eller anna BASIC-språk kan vere ein grei start. Eventuelt kan du prøve deg på Java, som òg er enkelt å lære, og eit greit utgangspunkt for å lære C++ seinare. Kjøp deg ei nybyrjarbok i Java, so er du i gong. Men du må nok vere innstilt på at det vil ta ein del tid, og at der vil vere mykje å lære. Ein må kunne å krype før ein kan gå. Kay Lenke til kommentar
redsword Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 jeg prøve meg på Gamemaker jeg først så skal jeg spørre læreren min om han kan lære meg javascript Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Java tar lang tid å lære. Prøv deg på Lua du, så kan du lage spill til PSP'en din. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 @Beneiro: Java er ikkje SO vanskeleg å lære, det er godt dokumentert, og ein god start for å lære OO-programmering . Tid tek det, men slik er det jo med det meste. Eg har ikkje prøvd Lua, korleis er det? Meir som BASIC? @redsword: Berre so det er klart, Javascript er ikkje det samme som Java. Javascript er ein type klient-side-skripting for nettsider (klient-side vil seie at skripta køyrer på maskina som hentar nettsida, i motsetning til på tenaren), Java er eit programmeringsspråk, som kan brukast til både vanlege program og applikasjonar, og til nett-applikasjonar. Men ein kan sjølvsagt skrive spel i Javascript. Kay Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 For ikke å snakke om koding. Her der det koding på topp nivå. Dette er gutta boys. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) @Beneiro:Java er ikkje SO vanskeleg å lære, det er godt dokumentert, og ein god start for å lære OO-programmering . Tid tek det, men slik er det jo med det meste. Eg har ikkje prøvd Lua, korleis er det? Meir som BASIC? Beneiro? LUA er noe du bruker for å kode småspill til PSP'en med, I LUA bruker man ikke en såkalt compiler som gjør om alt til 1 og 0. Dette gjøres mens programmet kjøres. Men du må kjøre LUA-spillene i et program. Blir vel mer som C går jeg utifra (?). Les mer her. Endret 21. mai 2006 av Bertelsen Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 jeg er veldig interisert i å vite om hvordan man lager et Konsoll spill.6148726[/snapback] Du må uansett ha et Game Development Kit tilpasset den konsollen du skal bruke - altså programvare/hardware tilpasset konsollen. Her varierer det fra konsoll til konsoll hva kostnaden for dette er, PS3 sitt må du kjøpe fra Sony for 20.000 dollar. Hvis du får lov da; dette er ikke noen hyllevare, du må pent spørre om å få lov til å kjøpe det. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Beneiro? Oppsann, beklagar . Merkeleg feil, eigentleg, beneiro er ein brukar her, men eg kan ikkje sjå at vi nokon gong har posta på samme tråd. LUA er noe du bruker for å kode småspill til PSP'en med, I LUA bruker man ikke en såkalt compiler som gjør om alt til 1 og 0. Dette gjøres mens programmet kjøres. Men du må kjøre LUA-spillene i et program. Blir vel mer som C går jeg utifra (?). Les mer her. 6151715[/snapback] Ok, takk skal du ha. Eit funksjonsorientert (som C) skriptingspråk (ingen kompilator), altso. Sikkert ein grei stad å starte det òg, dersom redsword har ein PSP . Sjølv starta eg med eit BASIC-språk, men det er lenge, lenge sidan. Av dei språka eg har lært dei siste 5 åra, synest eg Java har vore lettast å lære. Kay Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Du må uansett ha et Game Development Kit tilpasset den konsollen du skal bruke - altså programvare/hardware tilpasset konsollen. Her varierer det fra konsoll til konsoll hva kostnaden for dette er, PS3 sitt må du kjøpe fra Sony for 20.000 dollar. Hvis du får lov da; dette er ikke noen hyllevare, du må pent spørre om å få lov til å kjøpe det. 6152260[/snapback] PS3 skal støtte heimelaga programvare gjennom Linux, utan at ein må kjøpe lisens. Kay Lenke til kommentar
redsword Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 jeg har PSP å jeg prøvde å laste ned en trial av LUA, men når jeg extracted filen så kom det bare mye bullshit :S. kan jeg laste det ned fra Download.com da? Lenke til kommentar
zyrthex Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 For å kjøre lua-scripts på PSP kreves et eget lua-runtime som kan lastes ned her: http://www.luaplayer.org/. Som for all annen homebrew-programvare på PSP er det lettest om du har formware versjon 1.0 eller 1.50. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Linken til zyrthex funket ikke. Så jeg poster en ny link her Du bør som sagt helst ha firmware 1.0 eller 1.5. Men det kan hende den funker på 2.01/2.5/2.6 hvis du har GTA. Hvis du ikke vil programere til PSP kan du lage masse mods og andre ting i lua til Garrys Mod som er en mod til half life 2. Her har du noen tutorials for gmod. Edit: trykkleif Endret 22. mai 2006 av BigFatty Lenke til kommentar
redsword Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 tusen takk for mange gode svar å god hjelp tror jeg å noen kamerater skal begynne å sette oss inn i dette å se om vi får til å lage noe morsomt å spennende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå