baronKanon Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Nå har jeg i ca. en måned hatt et Asus P5P800 SE-kort med en Pentium D 805 (originalt 2,66GHz). Kjøpte denne kombinasjonen for å kunne få dobbelkjerne og fortsatt bruke AGP og DDR (1) grunnet lite penger. Etter å ha brukt det en stund, har jeg funnet ut et par ting: - Det undervolter noe innmari under last - For å overklokke må man sette opp spenningen til langt over 1,4V for at spenningen ikke skal nærme seg 1,2V og ustabilitet under last. - Spenningsregulatorene er nok underdimensjonerte, og de blir skikkelig varme. - Det samme gjelder NB-ribben. Jeg har kun kjørt vannkjøling på maskinen. Det virker som om NB-ribben og spenningsregulatorene er avhengig av å bruke boxed-viften og den luftstrømmen som kommer fra denne. Jeg skaffet meg en billig NB-blokk til vannkjølingen pga. den varme ribben. Dette funket jo ganske bra, men spenningsregulatorer++ er rimelig hett... En stund klarte jeg å kjøre systemet på 3,4 GHz, men nå er det bare tull, og jeg klarer knapt å kjøre på 3Ghz uten mas med å starte opp og sånn. Det jeg egentlig lurte på var om det var flere som hadde lignende erfaringer eller tips til hvorfor jeg får problemer. Til tider får jeg mas med BSOD ved bruk av USB eller IEEE1394-disker (Ekstern disk eller iPod). Andre ganger fryser hele systemet. Nå er det nesten så jeg vurderer innkjøp av et 975X-kort (Asus P5WD2-E Premium) når skattepengene kommer (selv om det medfører DDR2 og PCIe-grafikk ) Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Strømforsyningen din, hva slags og hvor kraftig?? Undervoltingen, BSODs og alt det du beskriver høres veldig ut som en slapp PSU... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Undervoltingen er et kjent fenomen på dette kortet. Jeg kjøpte også inn en ny strømforsyning på 400 Watt som støtter de nyeste ATX-spesifikasjonene: en NorthQ 4775-400. Alle andre spenninger er tipptopp (+-12V, 5V og 3,V) uten problemer med å droppe under last. Så dette er nok ikke problemet her i gården. Edit: Ved 100% last på begge kjerner dropper VCore ned i ca. 1,2 til 1,12 (mot 1,425 som jeg satte i BIOS), mens ved idle hopper den opp til 1,36-ish... De BSOD-meldingene jeg får har ofte med MACHINE_CHECK_EXEPTION og page faults å gjøre. (maskinen rebooter før jeg får skrevet ned...) Endret 21. mai 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Liten oppdatering fra egen linje: hovedkortet er dødt... Satt og spilte BF2, kjørte på 3 GHz, temps på CPU, NB og GPU var tilfredsstillende, men nå er altså maskinen helt død. Dødere enn en sild. Når jeg da skrur av alt, venter litt og skrur på strømmen igjen, vil jeg få et lite blink av alle indikatorlys, før maskinen dør igjen. Strømforsyning er helt ny, og den har ikke hatt det hardt på jobb... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå