Gå til innhold

Amobil.no: Spørsmål om pris på telefon til salgs lov?

Anbefalte innlegg

For en stund siden skrev jeg et innlegg i en tråd der jeg spurte om prisen på en telefon jeg skulle selge.

Pga. jeg visste at dette var det ingen "regel" for så rapporterte jeg mitt eget innlegg og spurte. Innlegget mitt ble slettet fordi det var ikke lov.

Jaja, tenkte jeg, dette var da dumt for priser på pc'er er jo helt ok å spørre om. ;)

Senere har tråder som denne dukket opp. Jeg rapporterte denne fordi jeg trodde dette var ulovlig, men skrev også i rapporteringen: Jeg håper at dette blir lov siden det er fullt lovlig i hw-delen.

Denne er ikke stengt enda, så jeg håper jeg (og kanskje andre som lurer) får svar hva dere synes om dette.

Sålenge man ikke åpner salgsannonser så ser jeg ikke problemet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart... spennende å se om det kommer noe svar :-)

På forumet til www.mac1.no er det en egen seksjon for prisdiskusjon og dette fungerer veldig fint. Folk respekterer at det er diskusjon og ikke salgsannonser som skal legges ut der.

-snubbel

Lenke til kommentar

Kort fortalt stenges tråder om prishjelp da disse også fungerer som salgstråder. Om en bruker skriver en detaljert forklaring av mobilen osv, funker dette nøyaktig likt som en salgsannonse, selv om man har lagt på setningen "hvor mye bør jeg selge den for?" etter produktbeskrivelsen.

Det vi da prøver å gjøre er at prishjelp, der vi skjønner at det er vanskelig for brukeren å finne normal pris uten hjelp, er tillatt. Dette vil jeg si blant annet gjelder en sjelden telefon som Neonode.

Om tråden derimot handler om prishjelp til en helt standard mobil, som man kan se gjengs pris ved en tur til bruktmarkedet eller QXL, da stenges den.

Det har og mye med hvordan tråden er laget. Om den ser ut som en forkledd salgsannonse eller ikke.

Men er helt enig, kunne gjerne hatt noen litt høyere enn meg i forumsystemet til å gi en grei forklaring. Forstår at dagens ordning er uklar.

PS: Bær over feil, innlegg skrevet med kort tid tilgjengelig :)

Lenke til kommentar

Mitt innlegg var noe som dette: Hva er en grei pris på en lite brukt Sony Ericsson W800i? Den er brukt i ca. 3 måneder og har ingen skader/riper.

Ja, ok... kanskje en vanlig mobil, men prøver jeg å selge denne her på forumet?

Qxl og Finn er ikke så fine steder for å finne en ok pris... kanskje en pekepinn, men absolutt ikke noe mer. Prisen på en telefon kan variere med opptil 1.000 kr... alt etter hvor langt man er uti auksjonen eller hvem som selger osv...

Lenke til kommentar

Altså, dette er for all del ikke et område jeg råder over. Men som privatperson, vil jeg si at jeg oppfatter en slik anonnse som et forsøk på salg. Det er jo sikkert mange som vil prøve å kontakte deg angående telefonen med tilbud når du legger ut en slik anonnse.

Vet at det er lov under pc-delen, noe jeg synes er litt rart. Men samtidig er pc-er ofte mye mer unike, siden de ofte er hjemmebygde.

Lenke til kommentar
Altså, dette er for all del ikke et område jeg råder over. Men som privatperson, vil jeg si at jeg oppfatter en slik anonnse som et forsøk på salg. Det er jo sikkert mange som vil prøve å kontakte deg angående telefonen med tilbud når du legger ut en slik anonnse.

Vet at det er lov under pc-delen, noe jeg synes er litt rart. Men samtidig er pc-er ofte mye mer unike, siden de ofte er hjemmebygde.

6221140[/snapback]

Når jeg poster følgende:

Hva er en grei pris på en lite brukt Sony Ericsson W800i? Den er brukt i ca. 3 måneder og har ingen skader/riper.

Sier ingenting om det er jeg som skal kjøpe eller selge, kun at jeg vil ha hjelp til å fastsette en okey pris på den... ;)

Men men.. ikke jeg som bestemmer, men hva med en pda da? De er jo ofte ikke så lett å finne priser på qxl og finn... ?

Lenke til kommentar

Så det dere mener er at det er bedre å bruke steder som qxl og finn som overpriser varene så deluxe?

Jeg hadde håpet at man kunne fått en egen kategori her til veiledning og hjelp. Her er det jo mange folk med god kunnskap, men det er det ikke så mye av på salgsstedene. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg skal fastsette pris på mobiler jeg selger, sjekker jeg ulike nettsteder (Kelkoo, MPX, Komplett osv). Jeg sjekker også på QXL. Går ut fra pris uten abonnement.

Deretter tar jeg hensyn til at min mobil er brukt, eventuelle skader eller feil og hvor lange jeg har hatt den. Operatørlås trekkes også fra, avhengig av hvor lenge som gjenstår av operatørlåsens varighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...