Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 '94-modell med sporadiske startproblemer

Anbefalte innlegg

Jeg plages litt med å finne feilen på en Saab 900 '94. Problemer er at av og til vil ikke bilen starte. Startmororen går, men motoren starter ikke. Dette har skjedd noen ganger de siste 6 ukene.

Tenningslåsen ble byttet på garantien i forbindelse med dette problemet, men det hjalp tydeligvis ikke. Jeg har prøvd å sjekke om pluggene gnister eller om de er fuktige, men feilsøkingstiden er knapp siden den plutselig kan starte. I det jeg skulle sjekke etter gnist i pluggen, så startet den plutselig på 3 sylindre.

Jeg lurer derfor på om noen her har vært borti lignende eller om noen har noen tanker om hva dette kan kommer av?

Må nesten be om råd å etter den mest logiske plassen å lete etter feilen, siden det er nesten umulig å feilsøke når bilen starter 90% av gangene og 5 min. etter av feilsøkingen har started. Får liksom ikke sjekket så mye p.g.a. dette...

Har tenkt på om det kan være et rele...? :hmm:

Noen som har noen konkrete ideer som kan få fart på feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg plages litt med å finne feilen på en Saab 900 '94. Problemer er at av og til vil ikke bilen starte. Startmororen går, men motoren starter ikke. Dette har skjedd noen ganger de siste 6 ukene.

Tenningslåsen ble byttet på garantien i forbindelse med dette problemet, men det hjalp tydeligvis ikke. Jeg har prøvd å sjekke om pluggene gnister eller om de er fuktige, men feilsøkingstiden er knapp siden den plutselig kan starte. I det jeg skulle sjekke etter gnist i pluggen, så startet den plutselig på 3 sylindre.

Jeg lurer derfor på om noen her har vært borti lignende eller om noen har noen tanker om hva dette kan kommer av?

Må nesten be om råd å etter den mest logiske plassen å lete etter feilen, siden det er nesten umulig å feilsøke når bilen starter 90% av gangene og 5 min. etter av feilsøkingen har started. Får liksom ikke sjekket så mye p.g.a. dette...

Har tenkt på om det kan være et rele...?  :hmm:

Noen som har noen konkrete ideer som kan få fart på feilsøkingen?

6148110[/snapback]

Har desverre ingen gode ideer, men har en bror som har de samme problemene med en '94 Saab 900. Så skal følge med post'n og gi beskjed her hvis vi finner ut noe.....

Lenke til kommentar

Det at den (av og til?) bare tenner på noen sylindre kan vel komme av motorstyringsenheten (eller hva den nå heter :!: ). Min streika iblant og da tente den bare på et par sylindre.. dog ikke ved oppstart, men under kjøring (skummelt!).

Så da var det bare å punge ut og få den byttet så ordnet alt seg...

Lenke til kommentar

Hei!

Bilen går som ei kule og uten problemer når den først har startet og det er ingenting som tyder på at den ikke tenner på alle sylindrene. Det er liksom enten eller...

Skal uansett ha det i bakhodet!

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært og feilsøkt igjen!

Pluggene tenner ikke og de er ikke fuktige! Så det må bety at pluggene får ikke strøm og bensinpumpen slår heller ikke inn! Startmotoren derimot går rundt!

Det som er det rare er at når vi setter startkabler på den, så har den hatt en tendens til å starte, uten jeg skal si at det har virket i 100 % av tilfellene...

Hvis batteriet leverer for lite strøm, kan det gjøre at bare startmotor slår inn, mens alle andre releer, moduler og "duppeditter" ikke slår inn, slik at pluggene og bensinpumpen ikke reagerer?

Eller... Gir tenningsnøkkelen strøm direkte til startmotor, mens pluggene og benisnmotor slår inn via et rele? Hvis ja, hvilket rele er dette?

Takker for all respons!

Lenke til kommentar

For å sjekke om bensinpumpen går, tar du på tenningen og hører om det kommer en lav suselyd fra bensinpumpen. Den varer i noen sekunder.

Kondens i tanken kan det også være, fyll full tank og ta litt kondensfjerner i.

En startmotor tar veldig mye strøm fra ett batteri, det vil si at du hører på starteren om batteriet er nesten utladet.

Det kan skyldes mye, men sjekk først om motoren får bensin!

Lenke til kommentar

Kjenner en som for en stund siden hadde liknende problemer. Kan sjekke ut med han hvis du er interessert. Ellers vil jeg anbefale deg å spørre et Saab-verksted også, tror det er snakk om en modellrelatert feil såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Denne 900'en din, har den di-kassett eller har den fordeler og pluggledninger?

Jeg har lest hele tråden her, og ikke ett menneske har klart å gi deg et konkret svar.

Gå heller og spør her: Saab Turbo Club of Norway

Her er jeg medlem, og det er mange på forumet som kan hjelpe deg.

Lykkeønskninger og slikt hjelper deg fint lite, men her får du hjelp av saabinteresserte mennesker.

Meld deg gjerne inn også.

Lenke til kommentar
Denne 900'en din, har den di-kassett eller har den fordeler og pluggledninger?

Jeg har lest hele tråden her, og ikke ett menneske har klart å gi deg et konkret svar.

Gå heller og spør her: Saab Turbo Club of Norway

Her er jeg medlem, og det er mange på forumet som kan hjelpe deg.

Lykkeønskninger og slikt hjelper deg fint lite, men her får du hjelp av saabinteresserte mennesker.

Meld deg gjerne inn også.

6189266[/snapback]

Takker! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...