Frico855 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg har, synes hvertfall jeg, lang oppstartstid i XP. Jeg tok faktisk tiden på tingene: POST: ca 25 sek XP loading bar: ca 1.05 (1min, 5 sek), telte også antall ganger den blå loading baren gikk fra venstre til høyre: 32 ganger. Tiden inn til XP desktop etter XP loading bar virket normal: ca 5 sek. Jeg har vært inne på en del guider/poster her i forumet, men ser ikke ut til å hjelpe: Hvordan få raskere oppstart i Windows Tok også en Bootlog. Jeg har ikke peiling så jeg lar dere eksperter se om det er noe underlig: Service Pack 2 5 21 2006 15:39:42.500 Loaded driver \WINDOWS\system32\ntkrnlpa.exe Loaded driver \WINDOWS\system32\hal.dll Loaded driver \WINDOWS\system32\KDCOM.DLL Loaded driver \WINDOWS\system32\BOOTVID.dll Loaded driver sptd.sys Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\WMILIB.SYS Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\SPTD3133.SYS Loaded driver ACPI.sys Loaded driver pci.sys Loaded driver isapnp.sys Loaded driver pciide.sys Loaded driver \WINDOWS\System32\DRIVERS\PCIIDEX.SYS Loaded driver MountMgr.sys Loaded driver ftdisk.sys Loaded driver PartMgr.sys Loaded driver VolSnap.sys Loaded driver atapi.sys Loaded driver disk.sys Loaded driver \WINDOWS\System32\DRIVERS\CLASSPNP.SYS Loaded driver fltmgr.sys Loaded driver sr.sys Loaded driver PxHelp20.sys Loaded driver KSecDD.sys Loaded driver Ntfs.sys Loaded driver NDIS.sys Loaded driver nv_agp.sys Loaded driver Mup.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\processr.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\usbohci.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbehci.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\nvnetbus.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\ALCXWDM.SYS Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\imapi.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\cdrom.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\redbook.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\Pcatip.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\GEARAspiWDM.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\nv4_mini.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\RT2500.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\dtscsi.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\fdc.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\serial.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\serenum.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\parport.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\gameenum.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\msmpu401.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\audstub.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rasl2tp.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ndistapi.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ndiswan.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspppoe.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspptp.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\msgpc.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\psched.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ptilink.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspti.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Pcouffin.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\termdd.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\kbdclass.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mouclass.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\swenum.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\update.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mssmbios.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\usbhub.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\flpydisk.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETFDDNT.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\lbrtfdc.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Sfloppy.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\i2omgmt.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Changer.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Cdaudio.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Fs_Rec.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-REC.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETMONNT.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Null.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Beep.SYS Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\i8042prt.sys Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdhid.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\vga.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\mnmdd.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\RDPCDD.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Msfs.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Npfs.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rasacd.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipsec.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\tcpip.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\netbt.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\vsdatant.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\ws2ifsl.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\afd.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\netbios.sys Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\PCIDump.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\PQNTDrv.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Fips.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\wanarp.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\P0630Vid.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\usbccgp.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Cdfs.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Udfs.SYS Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\hidusb.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\OmniUsbl.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdhid.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\OmniUsb.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Razerlow.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mouhid.sys Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxdav.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\ParVdm.SYS Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\secdrv.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srv.sys Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\wdmaud.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\sysaudio.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\splitter.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\aec.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\swmidi.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\DMusic.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\kmixer.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\drmkaud.sys Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\HTTP.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\kmixer.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\kmixer.sys Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\kmixer.sys Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Får håpe noen har peiling... Kompisen min syntes dette var litt lang oppstart tid. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Dette kan jo skyldes alt mulig rart - virus, hardware-innstillinger, overklokking etc. Si litt mer om maskinen og hvor lenge det har vært sånn og hva du har i den og hvilke programmer som kjører ved oppstart... Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg hadde dette problemet selv. Avinnstallerte Nvidia harddiskdriverne, og problem løst. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 32 ganger den xp baren er der driverne loades. Så det skyldes nok drivere. Post er det nok lite å få gjort med, med mindre en ny firmware til bios på hovedkortet kommer og retter dette. Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Dette kan jo skyldes alt mulig rart - virus, hardware-innstillinger, overklokking etc. Si litt mer om maskinen og hvor lenge det har vært sånn og hva du har i den og hvilke programmer som kjører ved oppstart... 6153318[/snapback] Har ikke virus. Det er jeg ganske sikker på. Jeg har HK: Epox EP-8KDA3J, CPU: AMD Athlon 64, 2100 (overklokket 100 Mhz), RAM: 2048 Mb PC3200 DDR SDRAM, GFX: GeForce 6800 LE, HD 1: Seagate Barracuda 3.5" IDE 160 Gb, HD 2: Samsung SpinPoint 3.5" SATA 250Gb. Det er 9 program som kjøres ved oppstart: Program - File NvCplDeamon - RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStarup nwiz - nwiz.exe /install NvMediaCenter - RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit SoundMan - SOUNDMAN.EXE SpybotSnD - "D:\Programs\Spybot - Search & Destroy\SpybotSD.exe" /autoclose Zone Labs Client - D:\Programs\ZoneAlarm\zlclient.exe AWMON - "D:\programs\AD-AWA~1\Ad-Watch.exe razer - C:\Program Files\Razer\razerhid.exe Microsoft Office.lnk - C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE Men så vidt jeg kan se, så starter disse programmene når Desktopen dukker opp. Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Jeg hadde dette problemet selv. Avinnstallerte Nvidia harddiskdriverne, og problem løst. 6153346[/snapback] Står de på BOOTLOG listen? Og hvordan fjerner man de? Edit: Var inne på Add and Remove Programs og sjekket NVIDIA Drivers. Der kunne jeg velge mellom 4 forskjellige nVidia drivere: Display Driver Ethernet Driver GART Driver nForce PCI System Managment Driver Endret 22. mai 2006 av Frico855 Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 32 ganger den xp baren er der driverne loades. Så det skyldes nok drivere. Post er det nok lite å få gjort med, med mindre en ny firmware til bios på hovedkortet kommer og retter dette. 6153389[/snapback] POST har jeg fått ned til ca 7 sek. Var inne på BIOS og slo av PC Health status og andre små ting som ikke var nødvendig. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Har du hode til det, kan du sjekke ut ServiWin http://www.nirsoft.net/utils/serviwin.html Her får du listen over alle drivere (+ services) som systemet kjenner til, hvilke som er satt til å starte etc. Sorterer du etter navn eller produsent, kan du kanskje finne ut om det er noe gamalt slagg som skal vekk. Et annet tips er å foreta følgende i regedit: [start] [Run] [Regedit] Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment Data Type: REG_SZ [string Value] // Value Name: DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES Modify/Create the Value Name [DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES] according to the Value Data listed below. Value Data: [1 = Show Devices / 0 = Hide Devices] Exit Registry and Reboot ( fra http://www.theeldergeek.com/show_hidden_de...ice_manager.htm ) Går du så inn i enhetsbehandling og velger Vis/Skjulte enheter, vil du nedover listen se all hardware som er - og har vært - tilkoblet. De som ikke lenger er tilkoblet (ses som "grået ut") kan du, hvis du er sikker, høyreklikke og avinstallere. Endret 22. mai 2006 av zjulik Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Har du hode til det, kan du sjekke ut ServiWinhttp://www.nirsoft.net/utils/serviwin.html Her får du listen over alle drivere (+ services) som systemet kjenner til, hvilke som er satt til å starte etc. Sorterer du etter navn eller produsent, kan du kanskje finne ut om det er noe gamalt slagg som skal vekk. Testet ServiWin, og fant noen drivere som jeg kunne stoppe. Men så lurer jeg på hvor mange drivere som er "normalt" å ha. Hos meg så står det 195 drivere. Et annet tips er å foreta følgende i regedit: [start] [Run] [Regedit] Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment Data Type: REG_SZ [string Value] // Value Name: DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES Modify/Create the Value Name [DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES] according to the Value Data listed below. Value Data: [1 = Show Devices / 0 = Hide Devices] Exit Registry and Reboot ( fra http://www.theeldergeek.com/show_hidden_de...ice_manager.htm ) Går du så inn i enhetsbehandling og velger Vis/Skjulte enheter, vil du nedover listen se all hardware som er - og har vært - tilkoblet. De som ikke lenger er tilkoblet (ses som "grået ut") kan du, hvis du er sikker, høyreklikke og avinstallere. Tok denne også. Fant en hel del "grået ut" installasjoner. Tok vekk meste parten, men fremdeles ingen forskjell på XP loading bar. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Kan maskinen ha vært på et LAN i nettverk med andre? Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Kan maskinen ha vært på et LAN i nettverk med andre? 6159383[/snapback] Ja, det stemmer det. Ikke stort LAN, kun 3 maskiner. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hvis den har vært på et LAN men ikke er det lenger - hva slags LAN? Trådløst? En annen her inne slettet en gammel nettverkstilkobling og vips var ting raskere. Det kan høres ut som om maskinen tror den er på LAN ennå og bruker tid på å se etter de andre maskinene. Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Hvis den har vært på et LAN men ikke er det lenger - hva slags LAN? Trådløst? En annen her inne slettet en gammel nettverkstilkobling og vips var ting raskere. Det kan høres ut som om maskinen tror den er på LAN ennå og bruker tid på å se etter de andre maskinene. 6160531[/snapback] Trådløst LAN. Men kan ikke finne noe gammelt nettverkstilkobling. Det er like før jeg gir opp og lar XP bruke litt lang til på å starte... *sukk* Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Nå skal alle dere vanlige dødelige høre etter her: M$ har laget et veldig ukjent, men kult og funksjonelt lite programm som de så pent kaller "Bootvis". Sjekk ut dette: BootVis is a performance trace visualization tool for use with Windows XP systems. Customer research shows a frequently requested feature that users want from their PCs is fast system startup, whether from cold boot or when resuming from standby or hibernation. The Windows development team at Microsoft has taken bold steps in making fast startup PCs a reality with the Microsoft Windows XP operating system. Kult, ikke sant? Så nå lurer dere vanlige dødelige sikkert på hvor dere skaffer dette hellige programmet? Google er en bra plass å starte, men siden jeg fremdeles føler meg i det hjelpsomme hjørnet skal jeg mane frem en link som dere vanlige dødelige kan bruke for å få tilgang til denne godbiten! *huggabuggah* *poof* Den hellige link. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hvis den har vært på et LAN men ikke er det lenger - hva slags LAN? Trådløst? En annen her inne slettet en gammel nettverkstilkobling og vips var ting raskere. Det kan høres ut som om maskinen tror den er på LAN ennå og bruker tid på å se etter de andre maskinene. 6160531[/snapback] Trådløst LAN. Men kan ikke finne noe gammelt nettverkstilkobling. Det er like før jeg gir opp og lar XP bruke litt lang til på å starte... *sukk* 6163610[/snapback] Det var da en tråd om nøyaktig samme problemet forikke så lenge siden. Vært på LAN, trådløst, kom hjem, maskinen langsom til å starte.... se om ikke vi finner den tråden... Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Nå skal alle dere vanlige dødelige høre etter her: M$ har laget et veldig ukjent, men kult og funksjonelt lite programm som de så pent kaller "Bootvis". Sjekk ut dette: BootVis is a performance trace visualization tool for use with Windows XP systems. Customer research shows a frequently requested feature that users want from their PCs is fast system startup, whether from cold boot or when resuming from standby or hibernation. The Windows development team at Microsoft has taken bold steps in making fast startup PCs a reality with the Microsoft Windows XP operating system. Kult, ikke sant? Så nå lurer dere vanlige dødelige sikkert på hvor dere skaffer dette hellige programmet? Google er en bra plass å starte, men siden jeg fremdeles føler meg i det hjelpsomme hjørnet skal jeg mane frem en link som dere vanlige dødelige kan bruke for å få tilgang til denne godbiten! *huggabuggah* *poof* Den hellige link. 6165822[/snapback] Prøvde dette før jeg postet. BootVis viste meg absolutt ingenting. Ingen grafer dukket opp. Så vidt jeg vet er det bare å kjøre programmet og ta 'Trace/Next Boot + Driver Delays'...? Prøver igjen nå. EDIT: Prøvde 2 ganger. Ingen grafer dukker opp. Alle er blank. Endret 24. mai 2006 av Frico855 Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Til Frico855: I Bootvis, under menyen "Trace" finner du en magisk knapp som heter "Optimize System". Knappen snakker vel litt for seg selv, vil jeg anta. Trykker du på denne knappen popper det opp en boks som forteller deg det mest vanlige i Windows, nettopp at du er nødt til å restarte system for at ting skal få skje i ro og mak. Så da er det bare å trykke denna knappen, hente litt popcorn, og vente på at PCn starter opp som et nytt og bedre digitalt rot. Men en ting som jeg må gjøre helt klart: Når maskinen har starta opp etter en omgang Bootvis, tar det inntil 10 minutter for Bootvis å kartlegge og optimalisere systemet ditt. Du *vil* få beskjed når det er gjort, så du får nyte popcornet mest du venter. Endret 24. mai 2006 av StianGH Lenke til kommentar
Frico855 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Til Frico855: I Bootvis, under menyen "Trace" finner du en magisk knapp som heter "Optimize System". Knappen snakker vel litt for seg selv, vil jeg anta. Trykker du på denne knappen popper det opp en boks som forteller deg det mest vanlige i Windows, nettopp at du er nødt til å restarte system for at ting skal få skje i ro og mak. Så da er det bare å trykke denna knappen, hente litt popcorn, og vente på at PCn starter opp som et nytt og bedre digitalt rot. Men en ting som jeg må gjøre helt klart: Når maskinen har starta opp etter en omgang Bootvis, tar det inntil 10 minutter for Bootvis å kartlegge og optimalisere systemet ditt. Du *vil* få beskjed når det er gjort, så du får nyte popcornet mest du venter. 6167558[/snapback] Etter å ha startet BootVis, valgt Optimize System og for så å vente på at det skulle dukke opp noe beskjed... Noe som ikke skjedde. Når jeg skriver dette har jeg ventet i ca 30 min. Med mindre beskjeden lukket seg automatisk... Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Vet ikke om dette gjelder for deg, men en del avanserte brukere har deaktivert et par Services som BootVis trenger. Disse to må stå på Automatic for at det skal virke: Com+ Event System Task Scheduler Stilles inn i Kontrollpanel / Administrative verktøy / Tjenester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå